معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۱۴:۱۹

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته اول مهرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 کمک مالی اتحادیه اروپا به آفریقای جنوبی برای استفاده از صنایع هیدروژن سبز

Sunday news

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اروپا گفت: اتحادیه اروپا دوکمک مالی به مبلغ 32 میلیون یورو (35 میلیون دلار) برای کمک به آفریقای جنوبی در راه اندازی صنعت هیدروژن سبز خود ارائه خواهد کرد.

این کمک ها به آفریقای جنوبی کمک می‌کند تا از منابع فراوان بادی و خورشیدی خود برای تولید هیدروژن سبز استفاده کند که به عنوان یک جایگزین بالقوه پاک برای سوخت های فسیلی مورد استفاده برای تامین انرژی کشتی‌ها و صنایع سنگین دیده می‌شود. هیدروژن سبز با استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر برای تقسیم آب و آزادسازی هیدروژن تولید می‌شود که می‌تواند بدون تولید گازهای گرم کننده آب و هوا سوزانده شود.

 سیمسون گفت: این دو کمک مالی اتحادیه اروپا به گونه ای اجرا می‌شود که به آفریقای جنوبی و اقتصاد محلی کمک کند.

این کمک ها جدا از مشارکت 9.3 میلیارد دلاری انتقال انرژی تخصیص داده شده به آفریقای جنوبی بر اساس بودجه کنفرانس آب و هوایی پاریس و از طرف برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان است.

تلاش آفریقای جنوبی برای جذب سرمایه گذاران چینی 

NEWS 24

رئیس جمهور افریقای جنوبی در جریان سفر به پکن، بر برنامه‌های خود برای رسیدگی به نگرانی‌های سرمایه گذاران تاکید کرد.

سیریل رامافوزا در مجمع تجاری آفریقای جنوبی و چین در پکن وعده داد در تلاش برای جذب سرمایه گذاران چینی، اصلاحات را تسریع بخشد.

وی تصرح کرد: افزایش سرمایه گذاری مستلزم حرکتی بلندپروازانه برای نوسازی زیرساخت های کشور از طریق گسترش شبکه‌های بنادر، ریلی و جاده ای است.

از زمان سرمایه‌گذاری آفریقای جنوبی در سال 2018، شرکت‌های چینی تعهداتی به ارزش بیش از 18 میلیارد رند در بخش‌های تولید، منابع، مالی و فرآوری محصولات کشاورزی داده‌اند.

پیش بینی رشد صادرات گوشت گاو آفریقای جنوبی به چین

Sowetan live

رئیس اجرایی گروه Beefmaster. با اشاره به تمایل چین و آفریقای جنوبی برای توسعه همکاری‌ها در زمینه کشاورزی تصریح کرد: مذاکرات تجاری آفریقای جنوبی با چین می‌تواند صادرات گوشت گاو را در سال آینده 50 درصد افزایش دهد.

به گفته وی آفریقای جنوبی در حال حاضر گوشت گاو را به چین صادر می‌کند، اما بدنبال نشست اخیر اعضای انجمن تجاری دولتی آفریقای جنوبی با همتایان خود در پکن، این گروه نسبت به روابط تجاری آینده بین دو کشور ابراز خوش بینی کرد.

ون رینن خاطرنشان می‌کند آفریقای جنوبی می‌تواند صادرات گوشت گاو را به ارزش بیش از 500 میلیون رند در سال افزایش دهد. به گفته وی در حالی که آفریقای جنوبی بازیگر اصلی در صنعت گوشت گاو نیست، پتانسیل رشد قابل توجهی دارد.

وزرای کشاورزی دو کشور بتازگی یادداشت تفاهم در مورد مدیریت بیماری تب برفکی امضا کرده اند.

افزایش اعتماد تجاری در سه ماهه سوم امسال

 Sowetan live

 نظرسنجیRand Merchant Bank (RMB) و دفتر تحقیقات اقتصادی با عنوان "احساسات تجاری پس از تشکیل دولت وحدت ملی (GNU) "، نشان می دهد، در پی افزایش خوشبینی نسبت به فضای کسب و کار که در پی تشکیل دولت وحدت ملی و تامین برق پایدار در سه ماه سوم امسال روی داد، اعتماد تجاری افزایش یافت.

به نظر می رسد که سرمایه گذاران محتاطانه نسبت به بهبود شرایط کسب و کار در کشور خوشبین هستند، زیرا نگرانی‌های پس از انتخابات کاهش یافته است.

بر اساس این نظرسنجی، اگرچه سرمایه گذاران همچنان نگران برخی محدودیت ها از جمله تقاضای ضعیف هستند، اما هزینه‌های سرمایه گذاری آینده نگر در سه ماهه سوم مثبت تر شد. شاخص اعتماد تجاری از 35 واحد در سه ماه دوم به 38 واحد در سه ماهه سوم افزایش یافت.

با این حال در سطح کنونی، از هر ده کسب‌وکار، تنها کمتر از چهار شرکت از شرایط کسب‌وکار رایج رضایت داشتند. عمده فروشان و پیمانکاران ساختمان شاهد کاهش اعتماد بودند. در حالی که شرایط در بخش تولید بدتر شده است، شاخص اعتماد در این بخش بدون تغییر باقی مانده است. خرده فروشان و فروشندگان وسایل نقلیه جدید بهبودی در اعتماد نشان دادند.

 دفتر تحقیقات اقتصادی معتقدند که کاهش قابل توجهی در جدیت جو سیاسی عمومی‌ بعنوان یک محدودیت در تصمیمات تجاری و سرمایه گذاری وجود دارد.

پرتقاضاترین شغل در آفریقای جنوبی

The south Africa

بر اساس یک گزارش، پرتقاضاترین شغل در آفریقای جنوبی در بخش فناوری اطلاعات است.

گزارش روندهای بازار شغلی Pnet، پنج شغل برتر را که در آفریقای جنوبی مورد تقاضا هستند را بترتیب شامل: اولین شغل مورد تقاضا، کارشناس تحلیل کسب و کار در بخش فناوری اطلاعات است. دومین شغل مورد تقاضا، پرستاری حرفه‌ای در بخش پزشکی و بهداشت و سومین شغل پرتقاضا، مدیریت اجرایی؛ مدیر در بخش بازرگانی و مدیریت، کنترل کیفیت در بخش ساخت و مونتاژ و مدیریت پروژه ساختمان در بخش ساختمان و ساخت و ساز است.

بر اساس این گزارش، بر اساس ماه به ماه، فعالیت استخدام محلی از ژوئن تا ژوئیه 2024 حدود 8 درصد افزایش یافته است که نشان دهنده یک روند صعودی مثبت است.

فعالیت استخدام سال به سال،  4 درصد نسبت به ژوئیه 2023 افزایش یافته است. مقایسه دو ساله نشان می دهد که فعالیت استخدام در مقایسه با جولای 2022، 6 درصد افزایش یافته است.

این گزارش تصریح می‌کند؛ فعالیت استخدامی‌ پایدار و فزاینده نشان دهنده اعتماد به اقتصاد محلی و رشد تجارت است. در بخش معماری و مهندسی، جذب قابل توجهی در فعالیت های استخدام برای این بخش وجود داشت، تاجائیکه فعالیت استخدامی در این بخش نسبت به سال قبل 9 درصد افزایش یافت. برای بخش تولید و مونتاژ، فعالیت استخدام تا جولای 2024 بهبود یافته است. از جولای 2023، این بخش شاهد افزایش 6 درصدی در فعالیت استخدامی‌ بوده است.

همچنین گزارش Pnet نشان داد که فعالیت استخدام برای بازار کار از راه دور کند شده است.

هشدار انجمن دامپزشکی آفریقای جنوبی در باره افزایش مهاجرت دامپزشکان

NEWS 24

انجمن دامپزشکی آفریقای جنوبی (SAVA) نسبت به افزایش تعداد دامپزشکانی که کشور را ترک می‌کنند هشدار داد و تصریح کرد: مهاجرت دامپزشکان سلامت عمومی و ایمنی مواد غذایی آفریقای جنوبی را تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش، داده‌های اخیر افزایش شدید مهاجرت دامپزشکان را نشان می‌دهد که ناشی از عواملی مانند فرصت‌های شغلی بهتر در خارج از کشور، شرایط سخت کار در خانه، خواسته‌های غیرواقعی مشتریان و نگرانی‌ها در مورد ثبات اقتصادی و اجتماعی آفریقای جنوبی است.

رئیس انجمن دامپزشکی آفریقا جنوبی خاطرنشان کرد: آفریقای جنوبی فقط 60 دامپزشک در هر میلیون نفر دارد، در حالی که میانگین جهانی 200 تا 300 در هر میلیون نفر است. به گفته آقای ون در مروه، رئیس انجمن دامپزشکی آفریقای جنوبی؛ همه مردم آفریقای جنوبی به طورغیر مستقیم تحت تأثیر کار دامپزشکان قرار دارند.

پیش بینی اقتصادی صندوق بین المللی پول برای SA

the Citizen

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید دولت جدید باید برای مقابله با چالش‌های ساختاری که رشد را کاهش می‌دهند، مانند بدهی عمومی و بیکاری، سریع عمل کند.

صندوق بین المللی پول (IMF) هشدار داده است که چالش های ساختاری ادامه دار آفریقای جنوبی خطر فرسایش بیشتر استانداردهای زندگی را به همراه دارد، اگرچه اقتصاد این کشور در مواجهه با اختلالات گسترده مقاومت نشان داده است اما دولت جدید باید اصلاحات را سرعت بخشد.

هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای که پس از بحث‌های ارزیابی مالی با آفریقای جنوبی منتشر شد، گفت رشد در آفریقای جنوبی در سال 2023 با وجود کمبود بی‌سابقه برق و تنگناها در راه‌آهن و بنادر بعنوان سازگاری عوامل اقتصادی، مثبت باقی مانده است.

صندوق بین المللی پول هشدار داد که دولت جدید وحدت ملی با چالش های مهمی از جمله کاهش رشد سرانه واقعی، بیکاری بالا، فقر و نابرابری و همچنین افزایش سطح بدهی عمومی مواجه است.

با این حال، صندوق بین المللی پول خاطرنشان کرد رشد درآمد سرانه کاهش داشت، بدهی عمومی‌ بیشتر شد و نرخ بیکاری و فقر در سطوح غیرقابل قبولی بالا باقی ماند. صندوق بین المللی پول گفت که دولت جدید باید از فرصت  برای اجرای اصلاحات جسورانه جهت رسیدگی به چالش های طولانی مدت و دستیابی به پتانسیل کامل اقتصاد استفاده کند. اصلاحات گسترده در بخش برق و حمل و نقل، از جمله اصلاحات برای تقویت مشارکت بخش خصوصی برای تقویت مجدد فعالیت، تقویت صادرات و حمایت از گذار سبز ضروری است.

کارکنان صندوق بین المللی پول ارزیابی کردند که ظرفیت آفریقای جنوبی برای بازپرداخت صندوق در سناریوهای پایه و نزولی کافی است. انتظار می رود این کشور تا پایان سال 2025 بتواند صندوق را بازپرداخت کند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که رشد آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۴ به ۱ درصد برسد که به‌دلیل بهبود احساسات سرمایه‌گذاران و تولید برق، در میان‌مدت روی ۱.۴ درصد تثبیت شود، زیرا تنگناهای ساختاری بتدریج کاهش می‌یابد.

همچنین انتظار می رود کسری حساب جاری تا سال 2029 به طور متوسط به 2.2 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، زیرا واردات مطابق با تقاضای داخلی شتاب می‌گیرد.

از طرف دیگر پیش بینی می‌شود که کسری مالی در میان مدت با توجه به افزایش خدمات بدهی، حمایت از شرکت های دولتی و هزینه‌های قابل توجه برای دستمزدها و نقل و انتقالات عمومی‌ بالا باقی بماند. در نتیجه، صندوق بین المللی پول انتظار ندارد که بدهی عمومی تثبیت شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما