معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۴:۱۰

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته سوم شهریور ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

افتتاح کارخانه 40 میلیون دلاری تولید قیر در غنا

12 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای نانا آکوفو آدو، رئیس جمهور غنا و آقای روبر بوگره مامبه، نخست وزیر ساحل عاج، به نمایندگی از آلاسان اوتارا، رئیس جمهور این کشور، هفته جاری با حضور در منطقه صنعتی تما، کارخانه جدید تولید قیر که با سرمایه گذاری مشترک 40 میلیون دلاری شرکت نفتی غنایی Goil و شرکت ساحل عاجی  Socie'te Multinationale de Bitumes (SMB) ساخته شده است را افتتاح کردند.

آقای آکوفو آدو در سخنرانی خود نسبت به این دستاورد ابراز خرسندی نمود و این کارخانه را به عنوان نمادی از پیوند قوی بین غنا و ساحل عاج دانست و خاطرنشان کرد که این همکاری نشان دهنده قدرت بینش و سرمایه گذاری مشترک در جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS)  است.

کارخانه جدید با ظرفیت ذخیره سازی 7500 تنی با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته قادر به پردازش قیر پایه وارداتی از ساحل عاج به منظور تولید قیر اصلاح شده پلیمری (PMB) با کیفیت بالا است.  این نوع قیر به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند ارتجاعی بودن، استحکام و مقاومت در برابر ترک خوردگی، برای استفاده در پروژه‌های زیر ساختی بزرگ مانند بزرگراه‌ها و باند فرودگاه‌ها در این کشور بسیار مناسب خواهد بود.

افزایش 1.81 میلیارد دلاری مازاد تجاری غنا در نیمه اول سال 2024

11 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، بانک مرکزی غنا (BoG) در گزارش اخیر کمیته سیاست پولی خود که هفته جاری در اکرا منتشر گردید، اعلام کرده است که این کشور در شش ماه نخست سال جاری میلادی، مبلغ 1.81 میلیارد دلار به عنوان مازاد تجاری به ثبت رسانده است که در مقایسه با 1.60 میلیارد دلار ثبت شده در مدت مشابه سال گذشته، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، افزایش صادرات طلا و نفت خام در طول دوره مورد بررسی، به عنوان دلیل اصلی این رشد چشمگیر معرفی گردیده است. به طوری که صادرات طلا با رشد 46.4 درصدی به 5.04 میلیارد دلار و همچنین، صادرات نفت خام نیز از 1.66 میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته به 1.98 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در همین حال، درآمد حاصل از صادرات کاکائو از 1.454 میلیارد دلار در نیمه اول سال 2023، با 47.4 درصد کاهش، به 760 میلیون دلار در نیمه اول سال 2024 رسید که این کاهش شدید، منعکس کننده چالش های موجود در بخش کاکائو شامل: تغییرات آب و هوایی، شیوع آفات زراعی و قاچاق است.

مطابق گزارش سیاست پولی بانک مرکزی غنا (BoG)، بهبود قابل توجه مازاد حساب جاری و کاهش خروج سرمایه از کشور، منجر به ثبت مازاد کل تراز پرداخت ها به میزان 942.3 میلیون دلار در نیمه اول سال 2024 شده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، تراز پرداخت ها با کسری 341.0 میلیون دلاری مواجه بود. در نتیجه این بهبود، ذخایر بین‌المللی غنا در پایان ژوئن 2024 به 6.87 میلیارد دلار افزایش یافت که معادل 3.1 ماه پوشش واردات کشور است.

افزایش 45 درصدی خرید تضمینی دانه‌های کاکائو از کشاورزان غنایی

10 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری punchng.com، آقای برایان آچامپونگ، وزیر کشاورزی و خواربار غنا، هفته جاری در جریان مراسم آغاز فصل زراعی جدید 2025 – 2024، در جمع خبرنگاران در اکرا اعلام کرد که این وزارت خانه به منظور حمایت از کشاورزان کاکائو و بهبود وضعیت اقتصادی آنها و همچنین، جلوگیری از قاچاق دانه‌های کاکائو به کشور ساحل عاج، قیمت خرید تضمینی دانه‌های کاکائو از کشاورزان را به میزان قابل توجه 45% افزایش داده است.

وی اظهار داشت که این افزایش قیمت که از روز چهارشنبه هفته جاری اعمال می‌گردد، قیمت هر کیسه 64 کیلوگرمی دانه کاکائو را از 132 دلار به 192 دلار افزایش می دهد. همچنین، قیمت خرید هر تن کاکائو در مزرعه نیز با افزایش 129 درصدی نسبت به فصل زراعی گذشته، از 1335 دلار به 3063 دلار خواهد رسید.

سازمان بین المللی کاکائو پیش‌بینی کرده است که تولید کاکائو در غنا به دلیل عوامل مختلفی مانند تغییرات آب و هوایی، شیوع آفات و کمبود نهاده‌های کشاورزی، به شدت کاهش یافته است. بر اساس این پیش بینی، تولید کاکائو در غنا در فصل گذشته به جای 850 هزار تن، تنها به 501 هزار تن رسیده است که این کاهش تولید، تأثیرات گسترده ای بر اقتصاد غنا، صنعت شکلات سازی جهانی و کشاورزان خواهد داشت.

 درآمد 74.65 میلیارد سدی دولت غنا از محل اخذ مالیات و کمک های بین المللی در نیمه اول سال 2024

10 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری myjoyonline.com، بر اساس گزارش اخیر سیاست های پولی بانک مرکزی غنا (BOG) که هفته گذشته در اکرا منتشر شد، نشان می دهد که در سه ماهه دوم سال جاری، مجموع درآمدهای مالیاتی و کمک های بین المللی به این کشور به حدود 74.65 میلیارد سدی، معادل (7.1 درصد تولید ناخالص داخلی GDP) رسیده است. اگرچه این رقم نسبت به سال گذشته 24.6 درصد رشد داشته است، اما حدود 1.9 درصد کمتر از هدف تعیین شده 76.07 میلیارد سدی در دوره مورد بررسی است.

بر اساس این گزارش، درآمدهای مالیاتی شامل: مالیات بر درآمد و سرمایه، مالیات بر کالاها و خدمات داخلی و مالیات تجارت بین‌الملل، بدون احتساب مالیات نفت و گاز، 59.70 میلیارد سدی معادل(5.7٪ از تولید ناخالص داخلی GDP) بود که 0.7٪  بالاتر از هدف پیش بینی شده 59.30 میلیارد سدی معادل (5.6 درصد تولید ناخالص داخلی GDP) ارزیابی گردیده است.

همچنین، کمک های بین المللی دریافتی دولت این کشور در سه ماهه دوم سال جاری نیز کمتر از هدف تعیین شده بود. این کمک ها به جای 1.65 میلیارد سدی پیش بینی شده، تنها به 457.3 میلیون سدی رسید که نشان دهنده کاهش قابل توجه 72.3 درصدی نسبت به هدف و 864.7 میلیون سدی دریافتی در دوره مشابه سال گذشته است.

پیش بینی نرخ بیکاری 4 درصدی غنا تا سال 2026 توسط موسسه تحقیقاتی Fitch

09 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، موسسه تحقیقاتی Fitch Solutions، در گزارش اخیر خود نرخ بیکاری غنا را در سال 2024، به طور متوسط 4٪ پیش بینی کرده است که انتظار می رود این رقم تا سال 2026 نیز ثابت باقی بماند.

این موسسه مستقر در بریتانیا خاطرنشان کرد که نرخ بیکاری در غنا از سال 2017 به تدریج در حال افزایش بوده است و انتظار می‌شود در میان مدت و پس از آن نیز در همین مسیر باقی بماند. با این حال، این موسسه به چالش های متعددی اشاره کرده که می‌توانند بر بازار کار غنا تأثیر بگذارند.

گزارش اخیر به خوبی نشان داده است که بازار کار غنا با چالش های جدی از جمله: کاهش امید به زندگی به دلیل مشکلات بهداشتی و شیوع بیماری‌ها، کمبود نیروی کار ماهر و نیاز به جذب نیروی کار خارجی و همچنین فشارهای تورمی ناشی از سیاست های پولی انقباضی روبرو است. این عوامل در کنار هم، وضعیت بازار کار غنا را پیچیده کرده و نیازمند اتخاذ راهکارهای جامع و بلند مدت برای بهبود شرایط است.

علاوه بر این، Fitch به تأثیرگذاری عوامل اقتصادی گسترده تر مانند بازگشایی اقتصاد های جهانی پس از همه گیری کووید-19 و کاهش ارزش بدهی‌های انباشته شده بر بازار کار غنا اشاره کرده است.

ابراز نگرانی آژانس بین المللی انرژی (IEA) از افزایش استقراض داخلی غنا

09 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش چشم انداز اقتصادی شش ماهه نخست سال 2024، نسبت به افزایش چشمگیر بدهی‌های دولت غنا، به ویژه در بازارهای داخلی، ابراز نگرانی کرده است. بر اساس این گزارش، دولت غنا در نیمه اول سال جاری به شدت به استقراض داخلی روی آورده است، به طوری که بدهی داخلی این کشور با افزایش 12.7 درصدی از 257.3 میلیارد سدی به 290 میلیارد سدی رسیده است و در مقابل، بخش بدهی خارجی تنها به میزان اندکی (0.9 میلیارد دلار) یا 0.3 درصد از 30.1 میلیارد دلار به 31.0 میلیارد دلار افزایش یافت.

این گزارش، علت اصلی این افزایش بدهی را اتکا بیش از حد دولت به استقراض داخلی دانسته است. با توجه به محدودیت های دسترسی این کشور به بازارهای بین المللی، دولت غنا ناگزیر است تا برای تأمین کسری بودجه خود از منابع داخلی استفاده نماید. این در حالی است که صندوق بین المللی پول (IMF) در تاریخ 28 ژوئن 2024، بر اساس برنامه تسهیلات اعتباری اقتصادی صندوق بین المللی پول (ECF)، پیش بینی کرده بود که بدهی عمومی غنا در سال جاری به 82.5 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) برسد. اما این رقم بسیار بالاتر از هدف تعیین شده در برنامه اصلاحات اقتصادی غنا است که طی آن، کاهش 56 درصدی بدهی‌های عمومی را تا سال 2028 برای این کشور پیش بینی کرده بود.

شایان ذکر است که مجموع بدهی‌های عمومی غنا تا پایان ژوئن سال جاری، 742.0 میلیارد سدی برآورد گردیده بود که نشان دهنده افزایش سالانه 133.6 میلیارد سدی یا 22.0 درصد است.

جمهوری توگو

امضا تفاهم نامه همکاری در زمینه ICT میان توگو و غول فناوری چینی هواوی

09 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، مقامات وزارت تجارت و صنعت توگو و غول فناوری چینی هواوی، هفته گذشته در حاشیه نهمین مجمع چین و آفریقا (FOCAC 2024) که در پکن برگزار گردید، یک یادداشت تفاهم همکاری (MoU) در زمینه توسعه ICT امضا کردند.

هدف این تفاهم نامه، بهبود زیرساخت های دیجیتال توگو و ایجاد فرصت های اقتصادی جدید است. هواوی، به عنوان یکی از شرکت های بزرگ فناوری پیشرو در جهان، قصد دارد تا با ارائه آخرین فناوری‌های خود به توگو برای تبدیل شدن این کشور به یک مرکز دیجیتال در منطقه غرب آفریقا کمک نماید.

در همین حال، آقای فور ناسیمبه، رئیس جمهور توگو نیز با استقبال از این همکاری، بر اهمیت توسعه اقتصاد دیجیتال در کشورش تأکید کرد. او همچنین، علاوه بر گفتگو با مدیران هواوی، با دیگر شرکت های چینی همچون جاده و پل چین (CRBC) و شورای تجارت آفریقا (CABC) دیدار و در خصوص سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی این کشور به ویژه در بخش حمل و نقل گفتگو کرد.

422 میلیارد فرانک CFA درآمدهای صادراتی توگو در نیمه اول سال 2024

07 سپتامبر 2024

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بر اساس گزارش موسسه آمار توگو (INSEED)، درآمدهای صادراتی این کشور در شش ماهه نخست سال 2024، به 422 میلیارد فرانک CFA رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، بیشترین درآمد صادراتی توگو در ماه مارس با 81.3 میلیارد فرانک CFA و کمترین آن در ماه مه با 59.7 میلیارد فرانک CFA ثبت شده است. در مقابل، واردات توگو در این دوره نیز به 921 میلیارد فرانک CFA رسید که منجر به کسری تراز تجاری 499 میلیارد فرانک CFA گردیده است.

تحلیل داده‌های این گزارش نشان می دهد که فسفات با سهم 18.7 درصد، مهم ترین کالای صادراتی توگو در سه ماهه دوم سال جاری بوده است. این محصول به تنهایی 39.6 میلیارد فرانک CFA از کل درآمدهای صادراتی این کشور را تأمین کرده است. سایر کالاهای صادراتی توگو شامل کیسه‌های پلاستیکی با 8.6 درصد و محصولات نفتی با 8.5 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده اند.

امضا تفاهم نامه همکاری در بخش های سلامت و انرژی توسط توگو و گروه Haier

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، هیئت از توگو به رهبری آقای فور ناسیمبه، رئیس جمهور این کشور، هفته گذشته در حاشیه نهمین مجمع چین و آفریقا (FOCAC 2024) که در پکن برگزار گردید، یک یادداشت تفاهم همکاری (MOU) را با گروه بین المللی Haier، یک شرکت فعال بین المللی در حوزه تولید لوازم خانگی، پزشکی و تولید انرژی امضا کردند.

گروه Haier که در بسیاری از کشورهای آفریقایی نیز حضور دارد، قصد دارد تا با ارائه راه حل های نوآورانه در مدیریت زنجیره‌های سرد بیومدیکال (زیست پزشکی)، تجهیزات بیمارستانی و انرژی‌های تجدید پذیر، فعالیت های خود را در توگو گسترش دهد.

Haier با دارا بودن 117 کارخانه در 160 کشور، ارائه دهنده راه حل های پیشرو در جهان برای ارتقاء سطح زندگی و تحول دیجیتال است. این برند معتبر جهانی در حوزه‌های مختلفی از جمله، تولید لوازم خانگی، زنجیره‌های سرد بیومدیکال (زیست پزشکی)، تجهیزات آزمایشگاهی و بیمارستانی، تجهیزات مراکز انتقال خون، انرژی‌های تجدید پذیر، بانکداری و مالی، زیرساخت ها و آموزش فعالیت دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما