معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۹

ظرفیت‌های اقتصادی استان آراگاتسوتن ارمنستان

استان آراگاتسوتن (Aragatsotn) در شمال غربی ارمنستان واقع شده و با مناطق گیومری، کوتایک و آرارات همسایه است. این شهر به دلیل طبیعت زیبا، میراث تاریخی و فرهنگی خود مشهور است.

مرکز آن شهر اشتراک است که از موقعیت جغرافیایی مطلوبی برخوردار است. تنها در 20 کیلومتری ایروان، در تقاطع بزرگراه‌های ایروان-گیومری و ایروان-اسپیتاک-وانادزور واقع شده است. این بزرگراه‌ها در محدوده شهر با 3 پل از رودخانه قساغ عبور می‌کنند. نام آراگاتسوتن در زبان ارمنی به معنی «کوهپایه آراگاتس» است. منطقه آراگاتسوتن همچنین محل قرارگیری کوه آراگاتس است که بلندترین قله ارمنستان بوده و به خاطر مناظر زیبا و فرصت های گردشگری شهرت دارد. قلمرو این منطقه که رشته کوه آراگاتس را به شکل نیم دایره‌ای احاطه کرده است تا مرز ایالتی با ترکیه در غرب امتداد دارد.‌ علاوه بر نهادهای حاکمیتی منطقه ای، مؤسسات علمی معروف، مؤسسات صنعتی مدرن، مؤسسات آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در این شهر فعالیت می‌کنند.

 https://www.e-gov.am/u_files/file/decrees/kar/GVCD-B6A3-8ED8-8E1F/1302.4.pdf

منطقه آراگاتسوتن با موقعیت جغرافیایی، اهمیت اقتصادی و سیاسی، دفاعی و شرایط اقلیمی، همواره نقش مهمی در تمام دوران تاریخ ارمنستان داشته است.

آثاری از سکونت انسان‌های ماقبل تاریخ، دژهای سیکلوپ، بقایای بسیاری از بناهای حفاظتی و مذهبی باستانی در این منطقه حفظ شده است.

این منطقه به دلیل تنوع شرایط آب و هوایی قابل توجه است. با توجه به ارتفاع، میانگین دمای سالانه و میزان بارندگی بسیار متفاوت است. در منطقه نزدیک به قله آراگات، بارش سالانه به 900-850 میلی متر و در ارتفاعات نسبتاً کم (1000 متر) - 300 میلی متر می رسد. در مناطق مجاور دره آرارات در تابستان گرم و در زمستان سرد است.

در این منطقه شرایط خوبی برای کشت محصولات گرما دوست وجود دارد: انگور، زردآلو، هلو، سبزیجات و محصولات باغی. آنها در سراسر منطقه اشتراک و قسمت جنوب غربی منطقه تالین کشت می‌شوند. قسمت شمالی منطقه تالین، منطقه آپاران و آراگتس برای تولید غلات، سیب زمینی و چندین نوع سبزی مناسب است. از میان پهنه‌های چشم انداز طبیعی، پهنه‌های نیمه بیابانی، استپی کوهستانی خشک، کوهستانی و برفی در منطقه دیده می‌شود.

 

مواد معدنی منطقه

 

توف، بازالت (90 درصد کل سهام اتحاد جماهیر شوروی سابق را تشکیل می دهد و به دلیل کیفیت آن یکی از بهترین‌ها در جهان محسوب می‌شود)، سنگ آهک، خاک رس، سرباره، پوکه و پرلیت

آتشفشانهای خاموش

تساغکاسر (2219 متر)، ایریند (2050 متر)، آرتن (2047 متر)

منابع آبی منطقه

از ذوب برف های کوه آراگتس، نزولات جوی و چشمه‌های طبیعی

رودها

قساغ و گغادزور

کانال

ارزنی شمیرم، تالین

 

آب انبارها

تعداد 11 آب‌ انبار: آپاران، هالاور، تسیلکار، نرکین ساسنشن، دوتاشن، تالین، ورین بزمابرد، کاکاوادزور، شنیک، اشناک، سابونچی

سکونتگاه‌های روستایی

118 آبادی

مساحت کل

2753 کیلومتر مربع

جمعیت (طبق داده‌های 2020)

10000

تراکم جمعیت

61.1/km²

منابع انرژی

باد و خورشید

 

کشاورزی

غلات: گندم، جو و ذرت

میوه‌ها: انگور، سیب، هلو، آلو

سبزیجات: هویج و سیب‌زمینی

درختان زینتی: انواع مختلف

دامداری

پرورش دام‌هایی مانند گاو، گوسفند و بز و تولید محصولات لبنی نیز

آبیاری و مدیریت آب

در برخی مناطق، سیستم‌های آبیاری سنتی و مدرن برای بهینه‌سازی مصرف آب استفاده می‌شود.

مخابرات

در حال توسعه زیرساخت های مخابراتی

 

 

 

 

معادن  فلزی

 

 

o        مس: آراگاتسوتن دارای ذخایر مس مهمی است و استخراج این فلز به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد منطقه محسوب می‌شود.

o        طلا: برخی معادن در این استان دارای ذخایر طلا نیز هستند که به دنبال استخراج و فرآوری می‌باشند.

o        مولیبدن

معادن سنگ های ساختمانی

 بازالت و توف

معادن غیر فلزی

سنگ آهک و گچ

منطقه آراگاتسوتن به دلیل فراوانی آب انبارها قابل توجه است.[1]

این منطقه دارای پتانسیل‌های اقتصادی متنوعی است که بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود. تعدادی از شرکت های صنعتی در منطقه آراگاتسوتن وجود دارند که در زمینه تولید مواد غذایی، تولید مصالح ساختمانی و سایر زمینه‌ها فعالیت می‌کنند.

 

گردشگری

 منطقه آراگاتسوتن به دلیل داشتن زیبایی‌های طبیعی، آثار تاریخی و ارزش های فرهنگی دارای ظرفیت های گردشگری فراوانی است. کوه آراگات، مرکز تاریخی اشتراک و جاذبه‌های دیگر که اغلب کلیساهای تاریخی هستند، گردشگران را به خود جذب می‌کند.

سازه‌های تاریخی و مذهبی این استان عبارتنداز:

 

رصدخانه اخترفیزیک بیوراکان: پیش از تجزیه اتحاد شوروی این رصدخانه یکی از مهم‌ترین مراکز نجومی مهم در دنیا به حساب می‌آمد. این رصدخانه که دارای ۷۰ محقق است. منجمان رصدخانه بیوراکان بادانشمندان کشورهای دیگر مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آمریکا، چین، ژاپن و … در طرح‌های مختلف بین‌المللی همکاری دارند.

 

منطقه آزاد اقتصادی در استان آراگاتسوتن:

در استان آراگاتسوتن، برنامه‌هایی برای ایجاد مناطق آزاد اقتصادی وجود دارد که هدف آن‌ها جذب سرمایه‌گذاری، توسعه گردشگری، ایجاد مشاغل جدید و ارتقاء اقتصادی پایدار است. یکی از این مناطق آزاد اقتصادی در شهرک یقی پاتروش از توابع آپاران منطقه آراگاتسوتن قرار دارد. بر اساس این طرح، برگزارکننده علاوه بر زیرساخت‌های اولیه، طناب‌راه، سه هتل، رستوران، پیست اسکی، مرکز فعالیت‌های کودکان، مرکز آبگرم را نیز احداث می‌کند. بر اساس طرح کسب و کار ارائه شده، تعداد مشاغل پیش بینی شده در مرحله اول 1500 شغل و در مرحله سوم 10400 شغل خواهد بود. در راستای اجرای طرح «میلر ای تی جی» تاکنون 15 میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است تا زیرساخت های مناسب ایجاد شود و 90 تا 100 شغل جدید ایجاد شود. بر اساس پیش‌بینی‌های جریان گردشگری، تا پایان فاز اول، انتظار می‌رود این اقامتگاه در طول فصل زمستان روزانه تا ۲۰ هزار بازدیدکننده داشته باشد.

 

- با توجه به اهمیت محیط زیست، تلاش برای استخراج و بهره‌برداری پایدار از منابع معدنی در این استان افزایش یافته است. این موضوع به کاهش اثرات منفی بر محیط و همچنین حفظ منابع طبیعی کمک می‌کند.

- چالش‌هایی نظیر محدودیت‌های زیست‌محیطی، نیاز به فناوری‌های نوین و مدیریت منابع طبیعی از جمله مسائلی هستند که بخش معدن در منطقه آراگاتسوتن با آن مواجه است.

[1] https://www.armgeo.am/aragatso

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما