معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۱- ۱۲:۳۷

اخبار اقتصادی اوکراین

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اوکراین در هفته چهارم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

در سال ۲۰۲۵ رشد تولید ناخالص داخلی کندتر صورت خواهد گرفت، اما تورم و دستمزد متوسط افزایش خواهند یافت.

دولت اوکراین پیش‌بینی می‌کند که رشد تولید ناخالص داخلی کندتر صورت پذیرد، اما دستمزد متوسط و تورم افزایش یابد و همچنین نرخ بیکاری در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد. این اطلاعات در تحلیل طرح بودجه دولت اوکراین برای سال ۲۰۲۵ آمده است. دولت انتظار دارد که در سال ۲۰۲۵، تولید ناخالص داخلی اوکراین ۲.۷ درصد رشد کند (در حالی که در سال ۲۰۲۴ رشد ۳.۵ در صد پیش‌بینی شده است). نرخ تورم در سال ۲۰۲۵ به ۹.۵ درصد خواهد رسید (۷.۹ درصد در سال جاری)، و دستمزد متوسط از ۲۰۵۸۱ گریونا به ۲۴۳۸۹ گریونا در ماه افزایش خواهد یافت. همچنین، بیکاری از ۱۸.۲ درصد به ۱۷.۷ در صد کاهش می‌یابد.

نرخ میانگین سالانه دلار در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۵ گریونا بابت یک دلار پیش‌بینی می‌شود. دولت در بودجه خود شاخص‌های اصلی اجتماعی را بدون تغییر نگه داشته است: حداقل حقوق – ۸۰۰۰ گریونا؛  حداقل هزینه زندگی (کلی) – ۲۹۲۰ گریونا؛  حداقل هزینه زندگی (برای افراد توانمند) – ۳۰۲۸ گریونا؛ حداقل هزینه زندگی (برای افراد ناتوان) – ۲۳۶۱ گریونا.

درآمد بودجه به ۲.۳۳۶ تریلیون گریونا خواهد رسید. این درآمد ۱۹۲ میلیارد گریونا یا ۹ درصد بیشتر از لایحه سال ۲۰۲۴ خواهد بود. بیشتر این مقدار افزایش از محل مالیات‌های مستقیم تأمین می‌شود که به ۱۷۹.۸ میلیارد گریونا افزایش خواهد یافت. به‌ویژه، مالیات بر درآمد افراد به میزان ۱۵۸ میلیارد گریونا و مالیات بر سود به ۲۱.۸ میلیارد گریونا افزایش خواهد یافت.

کسری بودجه دولت در سال ۲۰۲۵ حدود ۱۹.۴ در صد تولید ناخالص داخلی یا ۱.۵۴۶ تریلیون گریونا خواهد بود. دولت قصد دارد عمدتاً این کسری را از محل منابع خارجی تأمین کند. اوکراین انتظار دارد از شرکای خود ۱.۶۵۸ تریلیون گریونا را دریافت کند، که ۱۲۹.۳۹ میلیارد گریونا برای بازپرداخت بدهی خارجی مصرف خواهد شد و بنابراین «تأمین مالی خالص» خارجی ۱.۵۲۹ تریلیون گریونا خواهد بود.

در بازار داخلی، دولت قصد دارد ۵۷۹.۲ میلیارد گریونا را جمع‌آوری کند که بیشتر آن برای بازپرداخت وجوه بابت اوراق قرضه منتشر شده قبلی (۵۶۱.۹ میلیارد گریونا) تخصیص داده خواهد شد. در مجموع، دولت انتظار دارد ۲۰۳.۵ میلیارد گریونا را برای پرداخت بهره بدهی خارجی و ۲۷۷.۳۳ میلیارد گریونا را برای بهره بدهی داخلی (در مجموع ۴۸۰.۸ میلیارد گریونا) هزینه کند.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/14/719344/

بانک مرکزی اوکراین طی هفته گذشته ارز خریداری نکرد.

از تاریخ 9 تا 13 سپتامبر، بانک مرکزی اوکراین در بازار بین‌بانکی 746.45 میلیون دلار را فروخت و هیچ ارزی خریداری نکرد. این اطلاعات از روی آمار بانک مرکزی اوکراین به دست آمده است. بر اساس این داده‌ها، بانک مرکزی از 9 تا 13 سپتامبر 746.45 میلیون دلار را فروخت که 35.8 میلیون دلار کمتر از هفته گذشته است. در عین حال، در طول این هفته بانک مرکزی ارزی خریداری نکرد.

به طور کلی، از ابتدای سال جاری، بانک مرکزی اوکراین 21.8 میلیارد دلار را فروخته و تنها 119.2 میلیون دلار خریداری کرده است.

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/15/719355/

 

پارلمان اوکراین لایحه افزایش مالیات‌ها را در اولین شور تصویب کرد.

پارلمان اوکراین قانون پیشنهادی برای افزایش مالیات‌ها را در اولین شور تصویب کرد.

بسته جدید مالیاتی شامل موارد زیر است:

  • افزایش عوارض جنگی از 1.5 در صد به 5 در صد؛
  • تعیین مالیات جنگی به میزان 1 در صد از درآمد پرداخت‌کنندگان مالیات مطابق مقررات تسهیل شده؛
  • افزایش مالیات‌ برای گروه‌های اول و دوم کسب و کارهای تک نفره؛
  • پیش‌پرداخت عوارض در پمپ بنزین‌ها؛
  • تعیین نرخ مالیات بر سود برای بانک‌ها در سال 2024 به میزان 50 در صد؛
  • تعیین نرخ مالیات بر سود برای مؤسسات مالی غیربانکی (به‌جز شرکت‌های بیمه) در سطح 25 درصد.

برای سال 2024، این تغییرات مالیاتی 58 میلیارد گریونا را به بودجه دولت اضافه می‌کند و در سال 2025، این رقم به 137 میلیارد گریونا خواهد رسید.

سایت خبری «اکونومیپنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/17/719426/

 

مجلس شورای عالی (پارلمان اوکراین) کلیات لایحه‌ای را تصویب کرد که بودجه دولتی را به نیم تریلیون گریونا برای نیازهای ارتش افزایش می‌دهد.

در روز، ۱۸ سپتامبر، مجلس شورای عالی (پارلمان اوکراین) کلیات لایحه‌ای را درخصوص افزایش بودجه دولتی تا نیم تریلیون گریونا به منظور تأمین نیازهای ارتش تصویب کرد. ۲۹۸ نماینده به این لایحه رأی مثبت دادند. در بودجه سال آینده، پیشنهاد شده است. در لایحه آمده که هزینه‌های کلی برای بخش دفاعی به ۲.۲۲ تریلیون گریونا خواهد رسید. از این مبلغ، تقریباً نیمی، یعنی ۱.۱ تریلیون گریونا، به پرداخت دستمزد اختصاص می‌یابد و حدود ۵۷۵ میلیارد گریونا برای تولید، خرید و تعمیر تجهیزات نظامی در نظر گرفته شده است.

سایت خبری «استرانا نیوز»

https://ctrana.news/news/472216-rada-uvelichila-raskhody-na-oboronu-na-poltrilliona-hriven.html

  

دولت اوکراین انتظار دارد که درآمدهای بودجه در سال ۲۰۲۵ تقریباً ۳۰ درصد افزایش یابد.

هیئت وزیران اوکراین انتظار دارد که در سال ۲۰۲۵ درآمدهای بودجه دولتی تقریباً ۳۰ درصد افزایش یافته و هزینه‌ها نیز ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. این خبر را نخست‌وزیر اوکراین دنیس شمیهال در جلسه  هیئت دولت اعلام کرد. او گفت: دولت اخیرا  لایحه بودجه دولتی برای سال ۲۰۲۵ را تصویب کرد. انتظار داریم که درآمدهای بودجه تقریباً ۳۰ درصد افزایش یابد. پیش‌بینی می‌کنیم که هزینه‌ها تقریباً ۲۰ درصد افزایش یابد. شمیهال اشاره کرد که دفاع و امنیت کشور در اولویت است و بنابراین دولت برای سال آینده ۲.۲ تریلیون گریونا را برای رفع این نیازها اختصاص داده است.

رئیس هیئت دولت افزود: پیشنهاد می‌کنیم بودجه تسلیحات و تجهیزات نظامی را ۶۵ درصد افزایش دهیم که مقدار افزایش تقریباً ۳۰۰ میلیارد گریونا را تشکیل خواهد داد. تعداد بیشتری موشک، پهپاد، تجهیزات و مهمات اوکراینی را خواهیم داشت».

سایت خبری «اکونومیچنا پراودا»

https://www.epravda.com.ua/news/2024/09/20/719606

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما