معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۶

مجارستان و حل مسئله انتقال نفت خام از مسیر اوکراین

شرکت مول مجارستان طی توافقنامه ای که با تهیه کنندگان و اپراتورهای انتقال نفت امضا کرد، نفت خام روسیه را پس از خرید و تحویل در مرز اوکراین و بلاروس به عنوان مالک از طریق همان خط لوله صلح به مجارستان و اسلواکی وارد می نماید.

پس از حمله روسیه به اوکراین، اتحادیه اروپایی در فاصله کوتاهی صادرات نفت روسیه که از طریق دریا به این اتحادیه می رسید را تحریم کرد. اما جریان نفت از خط لوله صلح ( دروژبا) به مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک از این تحریم معاف گردید. به این کشورها فرصت داده شد تا در سریع ترین زمان منابع و مسیرهای جایگزین برای تامین نفت خود را پیدا کنند. اما انتقال نفت روسیه از خط لوله صلح متوقف نشد تا اینکه اکراین راسا تصمیم به متوقف نمودن این خط لوله گرفت. اقدام اوکراین در قطع جریان نفت شرکت "لوک اویل" روسیه به مجارستان و اسلواکی بویژه دولت مجارستان را در وضعیتی ناخواسته و بغرنج قرار می داد و خوف آن می رفت که به کمبود عرضه سوخت و در نتیجه  افزایش شدید قیمت ها در مجارستان منجر شود. مجارستان برای تامین 70 درصد از واردات نفت خود به روسیه و نیمی از این مقدار را به شرکت لوک اویل وابسته است. از سوی دیگر بانکErste  تخمین زده قطع عرضه نفت روسیه از طریق خط لوله دوستی می‌تواند ارزش بازار غول نفتی مجارستان یعنی شرکت مول(MOL ) را تا یک چهارم کاهش دهد.

لذا مقامات مجارستان با محکوم کردن اقدام اوکراین در قطع جریان نفت خام از روسیه آن را موجب به خطر افتادن امنیت انرژی در اروپای شرقی و مرکزی دانستند. مجارستان و اسلواکی در تلاش برای رفع این تحریم، نامه ای به کمیسیون اروپا نوشته و خواستار مشورت در مورد توافق تجاری اتحادیه اروپا با اوکراین شدند. اما این کمیسیون درخواست آن‌ها را متوقف کرد. کمیسر تجارت اتحادیه اروپا اعلام کرد که بروکسل برای جمع آوری شواهد و ارزیابی وضعیت حقوقی به زمان بیشتری نیاز دارد. در نشست مقامات تجاری کشورهای عضو در 24 ژوئیه نیز 11 کشور دیدگاه کمیسر تجارت اتحادیه اروپا تایید کردند و هیچ کدام از بوداپست و براتیسلاوا حمایت نکردند.

در ادامه آقای سیارتو کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا را به سازماندهی توقف بخشی از صادرات نفت روسیه به اتحادیه از طریق اوکراین متهم کرد و هشدار داد که این مشاجره می‌تواند منجر به یک بحران انرژی شود. لذا مجارستان ضمن اعلام مخالفت های جدی با اقدام اوکراین در قطع نفت واردات،  به همراه اسلواکی اعلام کرد، چنانچه کی یف نتواند ترانزیت نفت به این دو کشور را از سر بگیرد و یا نسبت به تحویل نفت اطمینان دهد، عرضه برق به اوکراین را محدود خواهند کرد که کارشناسان چنین حرکت و اقدامی از طریق هماهنگی  بین مجارستان و اسلواکی را امکانپذیر ارزیابی کردند.

تهدید به اقدامات تنبیهی علیه اوکراین توسط مجارستان و دیپلماسی فعال این کشور به نرمش در مواضع اتحادیه اروپا انجامید و این اتحادیه در یک اقدام رسمی ضمن رد کردن درخواست مجارستان و اسلواکی برای گفتگوهای فوری در مورد تصمیم اخیر اوکراین برای ممنوعیت ترانزیت نفت خام متعلق به شرکت لوک اویل روسیه از طریق معاون کمیسیون اروپایی به مجارستان و اسلواکی ، اطلاع داد در صورتی که شرکت لوک اویل رسما مالک نفت ارسالی نباشد، تحریم‌های اوکراین، عملیات ترانزیت از طریق خط لوله دروژبا را مختل نمی‌کند.

متعاقب آخرین مواضع مقامات اتحادیه اروپایی و چراغ سبز مسئولین اوکراین، شرکت نفت و گاز مجارستان، مول، تلاش های نتیجه بخشی را با هدف امضای قرارداد هایی با تامین کنندگان نفت و اپراتورهای خط لوله و حصول اطمینان از عرضه مداوم نفت خام از طریق خط لوله دوستی از روسیه، از طریق بلاروس و اوکراین به مجارستان و اسلواکی آغاز که در نهایت منجر به توافقات جدید شد. طبق این قراردادها  که حمل و نقل به روز ترتیبات جدید تصاحب نفت خام کاملا با تمام تحریم ها و مقررات مربوط از جمله تحریم های اتحادیه اروپایی و اکراین مطابقت دارد، شرکت "مول" از 9 سپتامبر مالکیت حجم نفت مربوطه از روسیه را در مرز بلاروس و اوکراین در اختیار گرفت. آقای گابریل سابو، معاون اجرایی "گروه MOL Downstream " گفت که ترتیبات جدید راه حلی پایدار برای حمل و نقل نفت خام در خط لوله دوستی ارائه می دهد. وی افزود: من این را یک دستاورد بزرگ می دانم، زیرا به "شرکت مول" اجازه می دهد کارآمدترین و قابل اعتمادترین فناوری پردازش نفت خام را در پالایشگاه‌های مجارستان و اسلواکی ادامه دهد و در نهایت به امنیت عرضه در هر دو کشور کمک کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما