معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۰:۱۵

اخبار اقتصادی جمهوری آذربایجان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری آذربایجان در هفته سوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، محور اصلی رایزنی‌های الهام علی اف و مدیر اجرایی شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ»

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان روز 5 سپتامبر با کلودیو دسکالزی، مدیر اجرایی شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ» در شهر رم دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت اسنادی که قرار است بین شرکت سوکار و شرکت «انی اس پی آ» منعقد شود، در خصوص گسترش همکاری‌ها در راستای بکارگیری فناوری‌های نوین در نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر و حوزه‌های مختلف اقتصادی تبادل نظر شد.

در این دیدار خاطرنشان شد که پس از امضای اسناد، شرکت «انی اس پی آ» به منظور دستیابی به نتایج مشخص در مدت زمان کوتاه، برنامه راهبردی و کاری تهیه خواهد کرد. 

https://president.az/az/articles/view/66797

مقررات حمل و نقل بار از طریق راه آهن در آذربایجان تصویب شد

هیأت وزیران آذربایجان «مقررات حمل و نقل بار از طریق راه آهن» را تصویب کرد. به گزارش «رپورت»، نخست وزیر علی اسدوف تصمیم جدیدی را در این خصوص امضا کرد.

بر اساس این تصمیم، مقررات، الزامات سازماندهی و اجرای حمل و نقل بار از طریق حمل و نقل ریلی در کشور را تعیین می‌کند و همچنین روابط متقابل بین فرستنده بار (گیرنده بار) و حمل کننده را تنظیم می‌کند.

طبق مقررات، به جز سفارشات حاوی اطلاعات محرمانه دولتی، فرستنده بار از طریق منبع اطلاعات اینترنتی حمل کننده، سفارش حمل و نقل بار را برای اجرای حمل‌ و نقل ریلی به حمل کننده ارسال می‌کند.

علاوه بر این، حمل کننده فرم سفارش حمل و نقل بار و همچنین ارسال سفارش را در وب سایت خود منتشر می‌کند.

https://report.az/infrastruktur/azerbaycanda-demiryol-neqliyyati-ile-yuklerin-dasinmasi-qaydalari-tesdiqlenib/

صادرات محصولات غیرنفتی ایران به آذربایجان افزایش یافته است

صادرات محصولات غیرنفتی ایران به آذربایجان در 4 ماهه سال جاری (شمسی) نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 56 درصد و از نظر وزنی 18.9 درصد افزایش داشته است. خبرگزاری «ترند» با اشاره به آمار گمرک ایران در این باره گزارش داد.

بر اساس آمار، صادرات محصولات غیرنفتی ایران به آذربایجان در 4 ماهه حدود 296 هزار تن به ارزش حدود 236 میلیون دلار بوده است.

آمار نشان می دهد که در مدت مشابه سال گذشته صادرات محصولات غیرنفتی ایران به آذربایجان 249 هزار تن به ارزش 151 میلیون دلار بوده است.

بر اساس این آمار، ایران عمدتاً محصولات کشاورزی، غذایی، محصولات صنعتی، محصولات پتروشیمی و شیمیایی به آذربایجان صادر می‌کرد.

لازم به ذکر است طی 4 ماهه سالجاری صادرات محصولات غیرنفتی ایران 17.5 میلیارد دلار و 47.9 میلیون تن بوده است. صادرات محصولات غیرنفتی ایران طی 4 ماهه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 10 درصد و از نظر وزنی 4.6 درصد افزایش داشته است.

https://az.trend.az/business/3941432.html

تبادل اسناد همکاری بین آذربایجان و ایتالیا

روز 5 سپتامبر در شهر رم مراسم مبادله اسناد امضا شده بین آذربایجان و ایتالیا با حضور الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان و جورجیا ملونی نخست وزیر جمهوری ایتالیا برگزار شد.

«یادداشت تفاهم همکاری در زمینه سوخت های زیستی و مواد اولیه زیستی» بین وزارت کشاورزی جمهوری آذربایجان، شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان و شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ» توسط جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان و کلودیو دسکالزی، مدیر عامل شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ» به امضا رسید.

«یادداشت تفاهم همکاری در پروژه‌های نفت و گاز به منظور تامین امنیت انرژی» بین شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان و شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ» توسط روشن نجف، رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان و کلودیو دسکالزی، مدیر عامل شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ» به امضا رسید.

«یادداشت تفاهم همکاری در زمینه انتقال انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای» بین شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان و شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ» توسط روشن نجف، رئیس شرکت دولتی نفت آذربایجان و کلودیو دسکالزی، مدیر عامل شرکت ایتالیایی «انی اس پی آ» به امضا رسید.

https://president.az/az/articles/view/66800

وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی با الهام علی اف در شهر چرنوبیو دیدار کرد

خالد بن عبدالعزیز الفالح وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی و رئیس  کمیسیون مشترک بین دولتی جمهوری آذربایجان و عربستان سعودی، روز 6 سپتامبر با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در شهر چرنوبیو ایتالیا دیدار کرد.

خالد بن عبدالعزیز الفالح سلام رهبری عربستان را به رئیس جمهور آذربایجان ابلاغ کرد.

الهام علی اف ضمن تشکر از این سلام‌، خواستار ابلاغ سلام‌ خود به رهبری عالی پادشاهی عربستان سعودی شد.

خالد بن عبدالعزیز الفالح با خرسندی از سفرهای خود به آذربایجان و دیدار با رئیس جمهور آذربایجان یاد کرد.

در این گفتگو موضوعات همکاری دو کشور به ویژه در بخش انرژی از جمله فعالیت های شرکت «اکوا پاور» پادشاهی عربستان سعودی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خاطرنشان شد: ساخت بزرگترین نیروگاه بادی آذربایجان و منطقه هم اکنون در حال انجام است و این نیروگاه تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد. تاکید شد که اقدام مشترک شرکت «اکوا پاور» و وزارت انرژی آذربایجان بر اساس توافقنامه ایجاد ظرفیت ذخیره سازی 200 مگاواتی برای اولین بار در آذربایجان انجام شد و قرار است این کارها تا «کوپ 29» به اتمام برسد.

در این دیدار خاطرنشان شد که شرکت «اکوا پاور» علاقمند به همکاری در زمینه صادرات انرژی سبز از آذربایجان به اروپا است. در همین راستا، وزارت انرژی آذربایجان و شرکت «اکوا پاور» در حال کار بر روی پروژه‌های انرژی بادی در دریای خزر هستند که در مرحله آتی به عنوان منبعی برای صادرات انرژی سبز ایفای نقش خواهند کرد.

https://president.az/az/articles/view/66806

دیدار مدیرعامل شرکت «آنسالدو انرژی» ایتالیا با الهام علی اف در شهر چرنوبیو

فابریزیو فابری مدیرعامل شرکت «آنسالدو انرژی» ایتالیا روز 6 سپتامبر با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در شهر چرنوبیو دیدار کرد.

در این گفتگو با ابراز خرسندی از مشارکت شرکت «آنسالدو انرژی» در بازسازی بزرگترین نیروگاه حرارتی آذربایجان در مینگه چویر، تاکید شد که 4 توربین گازی تولیدی شرکت «آنسالدو انرژی» برای نیروگاه نوساز 1280 مگاواتی به آذربایجان آورده شده و در حال نصب است. قرار است این پروژه در پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به اتمام برسد.

در این دیدار در مورد همکاری با شرکت «آنسالدو انرژی» از جمله در حوزه «انرژی سبز» تبادل نظر شد. خاطرنشان شد که این شرکت علاقه زیادی به مشارکت در بهبود سیستم انرژی آذربایجان دارد. در این راستا تاکید شد که این شرکت در نظر دارد با شرکت «آذرانژی» همکاری کند.

در پایان با اشاره به امضای قراردادهای همکاری بین وزارت انرژی آذربایجان و شرکت «آذرانرژی» و «آنسالدو انرژی»، ابراز اطمینان شد که فعالیت مشترک در آینده ادامه خواهد یافت.

https://president.az/az/articles/view/66805

برگزاری جشنواره روز جهانی غذا در شوشا 

جشنواره روز جهانی غذا در شوشا آغاز بکار کرد. به گزارش خبرنگار اعزامی «رپورت» به شوشا، این رویداد به طور مشترک توسط آژانس دولتی گردشگری، اداره ذخیره دولتی شهر شوشا و مرکز ملی آشپزی برگزار شد.

نمایندگان آشپزی از کشورهای آذربایجان، ترکیه، ازبکستان، پاکستان، عربستان سعودی و ایران که بازارهای اصلی گردشگری در بین کشورهای اسلامی‌به شمار می روند، در این رویداد شرکت می‌کنند.

در بخش دوم این رویداد، در غرفه‌های چادری که در فضای باز برپا شده است، مطابق با نامزدی چند ملیتی آذربایجان، ایران، ترکیه و ازبکستان به نام «افطار و سنت های اجتماعی-فرهنگی مرتبط با آن» که در فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس یونسکو گنجانده شده است، چشیدن غذاهایی که منعکس کننده سفره افطار مشترک هستند، انجام می‌گیرد.

همچنین در چارچوب این رویداد، نمایشگاهی از برندهای ملی گردشگری متشکل از نمونه‌هایی از غذا شناسی و میراث مادی و فرهنگی منطقه قره باغ و زنگزور شرقی دایر می‌شود.

https://report.az/turizm/susada-beynelxalq-qastronomiya-gunu-baslayib/

 افزایش 26.5 درصدی حجم تجارت بین آذربایجان و ازبکستان

حسین قلی اف، سفیر جمهوری آذربایجان در ازبکستان با لازیز کودراتوف، وزیر سرمایه گذاری، صنعت و تجارت این کشور دیدار کرد. در این دیدار طرفین بر اهمیت برقراری روابط مشارکتی بین محافل تجاری دو کشور و توسعه همکاری‌های بین منطقه ای تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از وزارت سرمایه گذاری، صنعت و تجارت ازبکستان، طرفین از پویایی مثبت در توسعه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه گذاری بر اساس روابط گرم و اعتماد بین سران دو کشور استقبال کردند.

بر اساس آمار سال 2023، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور 26.5 درصد افزایش یافته است. در این گزارش آمده است: 230 شرکت با مشارکت سرمایه آذربایجان در زمینه‌های تجارت، ماشین سازی و فرآوری فلزات، مالی و بیمه، املاک، انرژی، خدمات، تولید جواهرات، صنایع غذایی و صنایع سبک در خاک ازبکستان فعالیت می‌کنند. تاکید شد که بسیاری از پروژه‌های سرمایه گذاری بزرگ با سود متقابل در حال اجراست.

طبق گزارش ها، در سفر رسمی الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان به ازبکستان در ماه اوت سال جاری، اقدامات مربوط به تسریع در اجرای توافقات انجام شده در زمینه‌هایی مانند توسعه زیرساخت های شهری، تولید صنعتی، صنایع شیمیایی و فناوری اطلاعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

https://report.az/xarici-siyaset/azerbaycanla-ozbekistan-arasinda-ticaret-dovriyyesi-25-faizden-cox-artib/

راه اندازی قطار کانتینری «آستارا - باکو – آستراخان»

آذربایجان در حال بررسی امکان راه اندازی قطار کانتینری «آستارا (ایران) - باکو (آذربایجان) - آستراخان (روسیه)» است.

به گزارش خبرگزاری «رپورت» به نقل از وزارت روابط خارجی استان آستراخان روسیه، انتقال بار بین آذربایجان و منطقه آستراخان اصولاً از طریق راه ریلی انجام می‌شود و از طریق شاخه غربی کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» ارسال می‌شود. در این مسیر کالاهای آذربایجان و همچنین محموله‌های ترانزیتی از ایران، ترکیه و هند به روسیه حمل می‌شوند.

در این اطلاعیه تاکید شده است: امروز طرف آذربایجانی در حال بررسی امکان راه اندازی قطار کانتینری در مسیر آستارا - باکو - آستراخان با استفاده از زیرساخت های راه آهن آستراخان واقع در ایستگاه کوتوم است.

براساس گزارش این پروژه قرار است با مشارکت شرکت راه آهن آذربایجان اجرا شود. نمایندگان شرکت راه آهن آذربایجان قبلاً از آستراخان بازدید کرده و چشم انداز همکاری را مثبت ارزیابی کردند.

این سازمان خاطرنشان کرد: همزمان برای افزایش حمل و نقل بار از طریق بخش ترانس خزر کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال-جنوب» کار فعالی در حال انجام است. انتظار داریم با بهره برداری از نیروها در خوشه خزر به ویژه با راه اندازی زیرساخت بندر و هاب کانتینری، ارتباط حمل و نقل دریایی با آذربایجان افزایش یابد.

شایان ذکر است که در ماه می 2024، برنامه توسعه همکاری بین استان آستراخان و دولت آذربایجان برای سال های 2024-2026 به امضا رسید. در این سند، همکاری مشترک در زمینه توسعه حمل و نقل کالا از آذربایجان به روسیه و بالعکس از طریق مراکز لجستیک آستراخان در نظر گرفته شده و همچنین شرکت در ماموریت های تجاری متقابل، نمایشگاه‌ها، رویدادهای فرهنگی، آموزشی، جوانان و ورزشی پیش بینی شده است.

https://report.az/infrastruktur/astara-baki-hesterxan-konteyner-qatari-ise-salina-biler/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما