معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۵:۴۹

اخبار اقتصادی هند- دهلی نو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی هند در هفته دوم شهریور ماه 1403مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دعوت دولت غنا از هند جهت سرمایه گذاری در حوزه‌های کشاورزی، تولیدی، فناوری و زیرساخت

معاون وزیر تجارت و صنعت غنا با تاکید بر نقش مهم هند در توسعه این کشور از هند درخواست کرد در کشورش سرمایه گذاری کند. وی گفت که کشورش آماده مشارکت با هند در بخش های کشاورزی، تولید، فناوری و توسعه زیرساخت است. در کنفرانس پیشتازان کشورهای مشترک المنافع اتاق بازرگانی ASSOCHAM در دهلی نو اعلام شد که غنا به دنبال کاهش موانع جریان آزاد اقتصاد برای کشورهای مشترک المنافع می‌شود. وی همچنین از کشورهای شریک تجاری درخواست حمایت از آفریقا در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، انرژی و دیجیتال کرد.

غنا شریک تجاری مهم هند در منطقه آفریقا است. تجارت دوجانبه بین این دو کشور در سال 2022 به 2.87 میلیارد دلار رسید. هند به عنوان سومین سرمایه گذار بزرگ غنا محسوب می‌شود. سرمایه‌گذاری‌ هندی‌ها بیشتر در بخش‌های داروسازی، ساخت‌وساز، تولید، خدمات بازرگانی، کشاورزی و گردشگری غنا می‌باشد.

https://www.zawya.com/en/world/indian-sub-continent/ghana-invites-india-to-invest-in-agriculture-manufacturing-technology-and-infra-d07l4bal

ارائه 46 نوع جدید بذر برنج به کشاورزان هند طی 5 سال گذشته

کشاورزان هند با معرفی 46 گونه نوآورانه برنج طی پنج سال گذشته (2020-2024) بهبود قابل توجهی در عملکرد و بهبود شرایط کشت برنج رسیده اند. گونه‌های هیبریدی پرمحصول که عمدتا توسط شورای تحقیقات کشاورزی هند (ICAR) توسعه یافته‌اند، در آب‌وهوای مختلف (از جمله مقاوم دربرابر خشکسالی، طوفان و سیل، آفات و سوختگی‌های باکتریایی) رشد می‌کنند.

یکی از ارقام برنج مقاوم در برابر سیل قادر است هم سیل ناگهانی و هم سیل راکد را تحمل کرده و آستانه زنده ماندن 80% را داراست. همچنین در شرایط سیلاب شدید پتانسیل عملکرد 3.792 کیلوگرم در هکتار و در شرایط عادی 6.000 کیلوگرم در هکتار دارد.

https://timesofindia.indiatimes.com/city/visakhapatnam/significant-improvements-in-rice-yields-for-andhra-pradesh-farmers/amp_articleshow/112789781.cms

 سفر وزیر کشاورزی شیلی به هند و امضای سند یادداشت تفاهم بین (FIFI) و (SOFOFA)

در سفر وزیر کشاورزی دولت شیلی به هند انجمن واردکنندگان مواد غذایی هند (FIFI) و انجمن صنایع شیلی (SOFOFA) یادداشت تفاهم همکاری (MOU) در بخش های کشاورزی و مواد غذایی امضا کردند. این یادداشت با تمرکز بر تبادل شیوه‌ها، فناوری‌ها و محصولات با کیفیت بالا بوده است. در این مراسم بر توسعه و شتاب بیش از پیش کریدور تجاری دو کشور تاکید شد. همچنین کمیته خشکبار فدراسیون هند نیز متعهد به تقویت بیشتر روابط تجاری دوجانبه در بخش خشکبار شد. در سال 2023 هند 50.000 تن گردو وارد کرده است که 63 درصد آن تنها از شیلی بوده است.

https://www.aninews.in/news/business/fifi-and-sofofa-forge-strategic-partnership-with-mou-signing-during-minister-esteban-valenzuelas-visit20240829101100/

افزایش 47.8 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی هند طی سه ماهه سال جاری

سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در هند طی سه ماهه آوریل تا ژوئن سال جاری با افزایش 47.8 درصدی به 16.17 میلیارد دلار رسید. اگر چه در ماه آوریل، ورودی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به 4.91 میلیارد دلار در مقابل 5.1 میلیارد دلار آوریل 2023 کاهش یافته بود. آمار کل FDI، که شامل جریان‌های ورودی سهام، درآمد سرمایه گذاری‌های مجدد و سایر سرمایه‌ها می‌شود، طی این سه ماه، از 17.56 میلیارد دلار سال 2023، با 28 درصد رشد به 22.49 میلیارد دلار رسید. جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی از کشورهای موریس، سنگاپور، امریکا، هلند، امارات و قبرس افزایش یافت. سرمایه گذاری‌ها در بخش خدمات، نرم‌افزار و سخت‌افزار رایانه، مخابرات، دارو و مواد شیمیایی افزایش یافت. با این حال، جریان ورودی از ژاپن، انگلیس و آلمان کاهش یافت.

https://www.deccanherald.com/business/economy/fdi-inflows-jump-478-to-1617-billion-in-april-june-2024-3175267

رونمایی از 218 پروژه شیلاتی به ارزش 200 میلیون دلار در ایالت ماهاراشترا

نخست وزیر هند 218 پروژه شیلاتی به ارزش 1560 کرور روپیه (200 میلیون دلار) را در ایالت ماهاراشترا افتتاح کرد. همچنین یک سامانه ملی ارتباطات و پشتیبانی کشتی نیز رونمایی و چندین پروژه زیرساختی بزرگ ماهیگیری از جمله نوسازی بنادر ماهیگیری و ارائه تسهیلات آغاز گردید. نخست وزیر بر تلاش‌ دولت برای توسعه بیش از 110 بندر ماهیگیری و مرکز استقرار کشتی‌ها، در کنار طرح‌های مختلف دولتی با هدف بهبود مناطق ساحلی و حمایت از ماهیگیران تاکید کرد. تولید ماهی در هند طی 10 سال گذشته دو برابر شده است.

https://www.indiabusinesstrade.in/news_buzz/pm-lays-the-foundation-of-218-fisheries-worth-rs-1560-crore/

رونمایی از کیت تشخیص آبله میمونی (Mpox) در هند

هندوستان کیت آزمایش RT-PCR بومی خود را که توسط سازمان کنترل استاندارد داروهای حفاظتی مرکزی این کشور (CDSCO) تایید شده است برای مبارزه با Mpox توسعه داده است. سویه جدید این ویروس (Clad-1) قابل انتقال تر بوده و میزان مرگ و میر بالاتری دارد. ادعا می‌شود تشخیص بیماری تنها در 40 دقیقه امکانپذیر بوده و با قدرت تشخیص 100 درصدی سریعتر از روش های سنتی (مدت شناسایی 1 تا 2 ساعت) اعلام می‌گردد.

https://www.business-standard.com/amp/india-news/india-develops-indigenous-mpox-detection-rt-pcr-kit-gets-cdsco-nod-124082700168_1.html

امضای تفاهم نامه بین هند و سنگاپور در زمینه‌های نیمه‌هادی و فناوری دیجیتال

هند و سنگاپور تفاهم نامه‌های مهمی در زمینه فناوری‌های دیجیتال، نیمه‌هادی‌ها، همکاری‌های بهداشتی و توسعه مهارت امضا کردند. این توافقنامه‌ها پس از دیدار دوجانبه نخست وزیر هند با همتای خود در سنگاپور به امضا رسید. اولین تفاهم نامه بین وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند و وزارت توسعه دیجیتال و اطلاعات سنگاپور برای همکاری در فناوری‌های دیجیتال امضا شد. این امر به تسهیل همکاری نزدیک بین دو کشور در زمینه فناوری‌های دیجیتال مانند DPI، امنیت سایبری، 5G  و فناوری‌های نوظهور مانند محاسبات ابری، محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی کمک می‌کند. همچنین تفاهم نامه همکاری در زمینه اکوسیستم نیمه‌هادی توسط وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات هند و وزارت تجارت و صنعت سنگاپور امضا شد. بر این اساس، هند و سنگاپور در توسعه، طراحی و ساخت نیمه‌هادی‌ها همکاری خواهند کرد. همچنین سرمایه گذاری سنگاپور در هند تسهیل خواهد شد. سنگاپور بخش مهمی از زنجیره تامین نیمه‌هادی در سراسر جهان است و 10 درصد از کل تراشه‌های تولید شده و حدود 20 درصد از تولید تجهیزات نیمه‌هادی جهان را در اختیار دارد.

https://www.lokmattimes.com/international/india-singapore-exchange-mous-on-digital-technology-semiconductor-ecosystem-among-four/amp/

سفر هیات وزارت کشاورزی، جنگل داری و تجارت نیوزلند به هند و دیدار با وزیر کشاورزی

در جریان گفتگوها بین وزاری کشاورزی دو کشور از طرف هند موضوعاتی از جمله ترخیص سریع تاسیسات تصفیه حرارتی ضدعفونی کننده برای استفاده در لاکنو و دهلی جهت تسریع در صادرات انبه، گفتگو درمورد گسترش تجارت میوه‌های تازه و خشک با هند و دسترسی سریعتر به بازار نیوزلند برای صادرات انگور مطرح گردید. وزیر کشاورزی نیوزلند نیز کاهش تعرفه واردات کیوی به هند و رفع محدودیت‌های صادرات انبه را خواستار شد. همچنین احتمال همکاری فنی در تحقیق و توسعه، به ویژه در باغبانی و ماهیگیری در قفس نیز مورد بررسی قرار گرفت.

https://money.rediff.com/amp/news/market/india-seeks-grape-exports-to-new-zealand/14185420240812

لغو انجام آزمایشات بالینی در هند برای 5 داروی تایید شده در امریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا و کانادا

طبق اعلام اداره کل کنترل داروی هند (DCGI) برخی اقلام دارویی شامل داروهای بیماری‌های نادر، محصولات ژنی و سلول درمانی، داروهای جدید مورد استفاده در شرایط همه گیری، داروهای محافظت کننده ویژه و برخی داروهای مراقبتی نیاز به آزمایشات بالینی در صورتی که این داروها قبلا در امریکا، انگلیس، ژاپن، استرالیا، کانادا و اتحادیه اروپا تأیید شده و به بازار عرضه شده باشند، نیازی به انجام آزمایشات بالینی در هند نخواهند داشت. این اقدام فاصله زمانی بین عرضه داروهای جدید توسط شرکت های دارویی چندملیتی جهانی در بازار های هند و برخی کشورهای تامین کننده دارو از هند را کاهش می دهد.

https://www.fortuneindia.com/amp/story/macro%2Findia-waives-off-clinical-trials-for-5-drugs-approved-in-us-uk-eu-japan-australia-canada%2F117976

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما