معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۶:۰۷

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته چهارم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افتتاح پل جدید در آلاوردی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و  وزیر زیرساخت ارمنستان

روز جمعه مورخ 16 شهریور 1403 (6 سپتامبر 2024)، پل جدید آلاوردی با حضور مهدی سبحانی، سفیر فوق‌العاده و تام ‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران، گنل سانوسیان، وزیر زیرساخت و مدیریت منطقه‌ای جمهوری ارمنستان و جمعی از مقامات محلی و مردم منطقه به طور رسمی افتتاح  گردید.

این پل، که در اثر سیل تخریب شده بود توسط یک شرکت ایرانی به نام تونل سد آریانا در مدت کوتاهی به صورت رایگان ساخته، نصب و به ارمنستان اهدا گردید. آلاوردی، شهری واقع در شمال شرقی ارمنستان (نزدیک به مرز گرجستان) است که در 50 کیلومتری شمال‌شرق وانادزور، مرکز استان لوری واقع شده است.

پل ساخته شده در آلاوردی  دارای 45 متر طول و 40 تن ظرفیت است.

https://t.me/Iran_in_Armenia

اظهارات سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان درخصوص ارتباط حمل ونقلی هند، ایران و ارمنستان

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان درخصوص ارتباط حمل ونقلی هند، ایران و ارمنستان اذغان داشت:

- روابط ما با ارمنستان همچنان در حال افزایش و توسعه است.

- در همه بخش ها مصمم هستیم که روابط را توسعه دهیم.

- ما مخالف هرگونه کریدوری که حاکمیت سرزمینی و تمامیت ارضی ارمنستان را نقض کند، هستیم.

 - همان طور که قبلا گفته شده این کریدور بر خلاف منافع ارمنستان و منافع جمهوری اسلامی ایران است.

- آنچه مقامات ارمنستان به من گفتند، کنترل امنیت و گذرگاه‌ها حتما تحت حاکمیت ارمنستان و نهادهای دولتی و امنیتی این کشور خواهد بود.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

 شرکت وزیر اقتصاد ارمنستان در نمایشگاه غذا، نوشیدنی، فناوری‌های فرآوری مواد غذایی، بسته بندی، نوآوری، در لتونی

گئورگ پاپویان، وزیر اقتصاد ارمنستان و نارک هواکیمیان معاون وزیر در نمایشگاه غذا، نوشیدنی، فناوری‌های فرآوری مواد غذایی، بسته بندی، نوآوری،HoReKa  و تجهیزات و خدمات فروشگاهی که توسط شرکت بین المللی BT1 در ریگا، لتونی برگزار شد، شرکت کردند. در نمایشگاه بین المللی.جمهوری ارمنستان با ارائه محصولات 27 شرکت ارمنی (نوشیدنی‌های الکلی، نوشیدنی، شکلات، چای، غذاهای آماده و ...) با غرفه واحد ارمنستان در این نمایشگاه شرکت نمود.

در مجموع امسال این نمایشگاه میزبان ۱۲ کشور با غرفه ملی و همچنین شرکت‌ها، نمایندگان شبکه‌های تجاری از لتونی، لیتوانی، اسلواکی، گرجستان، اوکراین، بلغارستان، ایتالیا، بریتانیا، اسپانیا، لهستان، ازبکستان، استونی، آلمان، سوئد، از فرانسه و کشورهای دیگر است.

https://t.me/ministryofeconomyRA

 اجرای برنامه آزمایشی برای توسعه زنبورداری در تمام مناطق جمهوری ارمنستان در سال 2024-2025

برنامه آزمایشی برای توسعه زنبورداری در تمام مناطق جمهوری ارمنستان در سال 2024-2025 اجرا می‌شود.

هدف این طرح کمک به ارتقای زنبورداری، افزایش رقابت پذیری مزارع زنبورداری و محصولات عسل تولیدی است.

قرار است با جبران هزینه به جمعیت مناطق این امکان داده شود تا در مدت 2 سال 10000 کلنی زنبور عسل خریداری کنند. قیمت یک عدد کلنی زنبور عسل (با احتساب کندوهای 8-12 قاب) 80000 تومان می‌باشد.

ذینفعان می‌توانند اشخاص حقوقی و کارآفرینان فردی باشند. هر ذینفع می‌تواند حداقل 10 و حداکثر 50 کلنی زنبور عسل خریداری کند.

50 درصد هزینه هر کلنی زنبور عسل خریداری شده جبران می‌شود اما این مبلغ بیش از 40000 درام نیست.

لازم به ذکر است، هر ذینفع فقط یک بار می‌تواند از برنامه استفاده کند.

https://t.me/ministryofeconomyRA

شرکت وزیر اقتصاد ارمنستان در اجلاس بین المللی گفتگوی ایروان

گئورگ پاپویان، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان در اجلاس بین المللی "گفتگوی ایروان" در سطح وزیران که به طور مشترک توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و "اینترپرایز ارمنستان" در 11 سپتامبر برگزار شد، شرکت کرد.

در این مراسم نمایندگان رسمی، کارشناسی، دانشگاهی، محافل تجاری بیش از 80 کشور جهان، روسای سازمان‌های بین المللی، افراد مشهور، افکار عمومی و تحلیل‌گران شرکت داشتند.

هدف این کنفرانس شناسایی فرصت‌های تجاری جدید و ارتقای همکاری بین شرکت‌های ارمنی و شرکت‌های جهانی، ایجاد بستر گفتگو برای ذینفعان اتحادیه اروپا، ایالات متحده، کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای مرکزی و کشورهای عضو EAEU است. این رویداد همچنین با هدف قرار دادن ارمنستان به عنوان دروازه کلیدی برای پروژه‌های لجستیکی در منطقه است.

رشد 12.6 درصدی اقتصاد ارمنستان که در سال 2022 و رشد 8.3 درصدی در سال 2023 ثبت شد، ثابت می‌کند که این کشور توانسته است بر مشکلاتی که با آن روبروست فائق آمده و پایه‌های رشد پایدار و بلندمدت را ایجاد کند.

https://t.me/ministryofeconomyRA

ورود شرکت زنجیره ای برزیلی The Coffee به بازار ارمنستان

شرکت برزیلی The Coffee ورود آتی خود را به بازارهای پورتوریکو، ارمنستان، مالزی، استرالیا و کانادا اعلام کرده است.

این زنجیره به World Coffee Portal گفت که در اکتبر 2024 یک کافی شاپ در ایروان افتتاح خواهد کرد.

https://t.me/economyofarmenia

تبدیل Team Telecom Armenia به یکی از اولین اپراتورها در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی

نوکیا امروز اعلام کرد که Team Telecom Armenia راه حل فیبر نوری 25G PON را به کار گرفته است و به یکی از اولین اپراتورها در منطقه قفقاز و آسیای مرکزی تبدیل شده است که سریع ترین سرعت اینترنت را در بازار ارائه می دهد.

این فناوری به شما امکان می دهد تا به سرعت حجم زیادی از داده‌ها را با سرعت حداکثر 25 گیگابیت در ثانیه (Gbps) انتقال دهید. امروزه شبکه Team Telecom بر اساس فناوری نوکیا 25G PON، حدود 300 هزار خانوار را در سراسر ارمنستان تحت پوشش قرار می دهد و ساخت آن به طور فعال ادامه دارد.

https://t.me/economyofarmenia

 گفت‌وگو های پیرامون آزادسازی ویزا بین اتحادیه اروپا و ارمنستان

اتحادیه اروپا و ارمنستان رسماً گفت‌وگو درباره آزادسازی ویزا را آغاز کرده‌اند: این روند چقدر طول می‌کشد؟

در ایروان، مارگاریتیس شیناس، نایب رئیس کمیسیون اروپا، گفت که هدف نهایی این گفت و گو لغو الزامات ویزا برای شهروندان ارمنستان برای سفرهای کوتاه مدت به اتحادیه اروپا است. اما این تنها پس از انجام اصلاحات قابل توجه مقامات ارمنستان در زمینه‌های کلیدی اتفاق خواهد افتاد. کمیسیون اروپا خواستار اصلاحات در زمینه‌های مهاجرت، امنیت، مبارزه با فساد، کنترل مرزها و غیره است.

آرمان یگویان، رئیس کمیسیون ادغام اروپایی پارلمان ارمنستان از حزب حاکم، در مصاحبه‌ای با بیانیه خود اظهار داشت: بر اساس برآوردهای تقریبی، با کار مؤثر، دولت ارمنستان می‌تواند ظرف دو تا چهار سال به این تعهدات عمل کند. به عنوان مثال، در گرجستان این روند 5 سال و در مولداوی  4 سال طول کشید.

اتحادیه اروپا گفتگوی آزادسازی را با گرجستان در ژوئن 2012 آغاز کرد و در فوریه 2013 برنامه اقدامی را ارسال کرد. در مارس 2016، اتحادیه اروپا تصمیم به آزادسازی گرفت و این توافق در مارس 2017 اجرایی شد.

در مورد مولداوی، مذاکرات در ژوئن 2010 آغاز شد و یک برنامه اقدام در ژانویه 2011 ارائه شد. اتحادیه اروپا آزادسازی را در نوامبر 2013 تصویب کرد و در آوریل 2014 اجرایی شد.

https://t.me/economyofarmenia

رئیس بنیاد تحقیقات آبزرور (ORF) در همایش گفتگوی ایروان: توسعه یک مسیر حمل و نقل با مشارکت ایران و ارمنستان برای هند بسیار مهم است

سمیر ساران، رئیس بنیاد تحقیقات آبزرور (ORF) در همایش گفتگوی ایروان گفت : توسعه یک مسیر حمل و نقل با مشارکت ایران و ارمنستان برای هند بسیار مهم است که این کشور را به گرجستان و حوزه دریای سیاه متصل می‌کند.

وی گفت: این کریدور حمل و نقل بسیار مهم است و نقش آن بیشتر خواهد شد. ساران منطقه قفقاز جنوبی را حلقه مهمی در اتصال کشورهای شمال و جنوب، غرب و شرق می داند. در این راستا، او رد نمی‌کند که ارمنستان می‌تواند به مرکزی تبدیل شود که از طریق آن مسیرهای حمل و نقل چند وجهی ایجاد می‌شود.

ORF مطالب بالقوه ارزشمندی را برای سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان در دولت هند و همچنین برای جوامع سیاسی و تجاری در هند فراهم می‌کند.

https://t.me/economyofarmenia

مقامات ارمنستان فرودگاه سیونیک سیسیان را دوباره راه اندازی خواهند کرد

بر اساس گزارش وزارت امور اراضی و زیربنایی، به همراه کمیته هوانوردی کشوری، موضوع افتتاح فرودگاه‌های گوریس و سیسیان مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله اول تصمیم گرفته شد تا بر روی راه اندازی مجدد فرودگاه سیسیان تمرکز شود.

این واقعیت را باید در نظر گرفت که یکی از فرودگاه‌ها باید به عنوان جایگزین فرودگاه در کاپان باشد. بررسی‌ها نشان داده است که شرایط آب و هوایی در گوریس و کاپان تقریباً یکسان است، در حالی که در سیسیان شرایط آب و هوایی بسیار بهتر است.

این وزارتخانه در نظر دارد فرودگاه سیسیان را در فهرست امکاناتی قرار دهد که برای هوانوردی غیرنظامی و همچنین برای هواپیماهای نظامی استفاده می‌شود.

https://t.me/economyofarmenia

سومین کنفرانس اقتصادی اوراسیا، به مناسبت دهمین سالگرد آن در ارمنستان

به گزارش کانال تلگرامی وزارت اقتصاد ارمنستان، سومین کنفرانس اقتصادی اوراسیا، به مناسبت دهمین سالگرد امضا قرارداد تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تحت عنوان "۱۰سال اتحادیه اوراسیا، چشم اندازها و اولویتها" ، طی روزهای ۳۰سپتامبر تا ۱ اکتبر (۹و ۱۰مهر) در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار خواهد شد.

در این کنفرانس  که ارمنستان ریاست آنرا بعهده خواهد داشت، مقامات بلندپایه کشورهای عضو، همچنین فعالین اقتصادی  و نمایندگانی از سازمانهای علمی مختلف حضور داشته و توسعه همکاریها و ظرفیت های صادرات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

https://t.me/ iranarmeniachamber

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما