معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۳:۰۸

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بررسی نامزدی بازی‌های المپیک توسط کپنهاگ

کپنهاگ در حال بررسی امکان میزبانی المپیک در آینده نزدیک است. به دنبال موفقیت پاریس در تابستان امسال، قانون‌گذاران کنگره، نیم میلیون کرون (67 هزار یورو) در بودجه سالانه پایتخت برای ورود به مناقصه «مطالعه اولیه برگزاری بازی‌ها» اختصاص داده‌اند. دانمارک از زمان آغاز بازی‌های مدرن در سال 1896، هرگز میزبانی بازی‌های مدرن را نداشته است، اما میا نایگارد، شهردار فرهنگ و اوقات فراغت، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: خوشبین است که کپنهاگ می‌تواند میزبان کوچکترین و پایدارترین المپیک تا کنون باشد. این امر باعث تقویت تفکر بلندمدت امکانات فرهنگی و ورزشی در سراسر دانمارک خواهد شد. با میزبانی لس‌آنجلس در بازی‌های تابستانی در سال 2028 و بریزبن استرالیا در سال 2032، اولین سال که کپنهاگ بتواند مشعل المپیک را حمل کند، سال 2036 خواهد بود، اما لهستان یک رقیب برای کپنهاگ خواهد بود، چون دونالد توسک، نخست‌وزیر لهستان، در مورد میزبانی المپیک در ورشو گمانه‌‌زنی کرده است. (برلینسکه)

رونق تولید در دانمارک

تولید ناخالص داخلی دانمارک در ماه ژوئیه، 7.3 درصد نسبت به ماه قبل و 2.5 درصد درصد نسبت به بازۀ زمانی ماه می تا ژوئیه افزایش یافت. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که افزایش ماه ژوئیه، پس از نتیجه ثابت ژوئن، عمدتاً به دلیل رشد تولید کالاهای مصرفی بوده است که حدود 41 درصد از تولیدات را تشکیل می‌دهند. (www.dst.dk)

آمار صادرات دانمارک

صادرات دانمارک در ماه ژوئیه ثابت ماند، اما انتظار می‌رود طی چند ماه آینده رشد کند. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان داد که افزایش ماه به ماه صادرات در حدود 0.2 درصد بوده است. همچنین، کل مازاد تجاری از 30.8 میلیارد کرون (4.05 میلیارد دلار) در ماه قبل به 32.7 میلیارد کرون (4.3 میلیارد دلار) در ماه ژوئیه افزایش یافت. مازاد تجاری کالا نیز از 27.5 میلیارد کرون در ماه قبل به 30.1 میلیارد کرون در ژوئیه رسید. آلن سورنسن، اقتصاددان ارشد از کنفدراسیون صنایع دانمارک (DI) در یادداشتی گفت که صادرات به کشورهای همسایه آلمان و سوئد در سال جاری کاهش یافته است، در حالی که مصرف کنندگان آمریکایی تقاضای بیشتری برای کالاها و خدمات دانمارکی داشته‌اند. صادرات به ایالات متحده در هفت ماهه اول سال، 18.7 درصد افزایش یافته است. وی گفت: صادرات به ایالات متحده در چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است، اما رشد کمتر اقتصاد آمریکا و تضعیف جزئی دلار ممکن است این وضعیت را تغییر دهد. توره استرامر، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی دانمارک، به دلیل چشم‌انداز رشد اقتصادی در چندین بازار مهم صادراتی دانمارک افزایش کلی صادرات را در ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. این امر به ویژه در مورد آلمان و سوئد صادق است. علاوه بر این، چشم‌اندازی برای ادامه رشد صادرات در صنعت داروسازی و افزایش صادرات گاز طبیعی از میدان تایرا در دریای شمال که به زودی بازگشایی می‌شود، وجود دارد. (بی تی)

نقش مهم مهاجران غیرغربی در اقتصادهای محلی

نرخ اشتغال برای مهاجران غیرغربی به رکورد بالایی رسیده است و در چندین منطقه در سراسر کشور بالاتر از دانمارکی‌های بومی است. از لحاظ تاریخی، مهاجران غیرغربی مشارکت کمتری در بازار کار دانمارک داشته‌اند، اما مطالعه جدید توسط اس.ام.وی دانمارک، یک سازمان لابی برای 18 هزار شرکت کوچک و متوسط، روند جدیدی را منعکس می‌کند. هشت شهرداری محلی نرخ اشتغال بالاتری، به خصوص برای مردان، را در میان غیرغربی‌ها گزارش کرده‌اند. نرخ اشتغال مردان مهاجر غیرغربی از 42 درصد به 59.1 درصد در دهه گذشته افزایش یافته است. مطالعه جدید نشان می‌دهد که مهاجران غیرغربی برای اقتصادهای محلی حیاتی شده است. در هیورینگ، شمال یولند، از سال 2014 تا 2024 اشتغال در بین دانمارکی‌های بومی 108 شغل تمام وقت کاهش یافت، در حالی که در همین دوره 550 مهاجر غیرغربی مشغول به کار شدند. یسپر سورنسن، رئیس منابع انسانی (HR) در آدی یال کامبی، شرکتی که چندین مهاجر را استخدام می‌کند، گفت: تردید دارم بتوانیم آنها را با کارکنان دانمارکی جایگزین کنیم. سهم زنان مهاجر غیرغربی در مشاغل نیز افزایش یافته است و از 33.4 درصد در سال 2014 به 48 درصد در سال 2024 رسیده است که به گفته کارشناسان مرکز دانمارکی علوم اجتماعی، VIVE ، دلیل این امر بهبود مهارت‌های زبانی، تغییرات فرهنگی و سوابق تحصیلی است. فردریک توسن، محقق ارشد، گفت: علی رغم چالش‌های تاریخی، زنان مهاجر عموماً در ورود به بازار کار عملکرد خوبی دارند. وی گفت: پناهندگان با سپری کردن سالیان بیشتر در دانمارک، به تدریج بر موانع غلبه کرده‌اند. (تی وی 2)

کاهش نرخ سود بانکی به پیروی از بانک مرکزی اروپا

بانک مرکزی دانمارک نرخ بهره را از 3.35 درصد به 3.10 درصد کاهش داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که بانک مرکزی اروپا (ECB)، نرخ سپرده را به همین اندازه کاهش داد. این دومین بار در سال جاری است که بانک دانمارکی پس از حرکت مشابه در ماه ژوئن پس از هشت افزایش متوالی نرخ بهره، نرخ بهره را کاهش می‌دهد. به دلیل سیاست نرخ ارز ثابت دانمارک، که کرون دانمارک را به یورو پیوند می‌دهد، کاهش نرخ‌ها با بانک مرکزی اروپا مطابقت دارد. بلومبرگ گزارش می‌دهد که بانک مرکزی از مداخلات ارزی برای هدایت کرون استفاده می‌کند و معمولاً فقط به تغییرات نرخ بهره متوسل می‌شود. بانک مرکزی به طور رسمی، ارزش کرون را در محدوده 2.25 درصدی نرخ 7.46038 در برابر هر یورو نگه می‌دارد. (تی وی 2)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما