معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۱۲:۰۲

اخبار اقتصادی سیرالئون

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور سیرالئون در هفته سوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

توافق وزارت دارایی سیرالئون و اتحادیه اروپا در برنامه 90 میلیون یورویی "حفاظت از طبیعت"

وزارت دارایی جمهوری سیرالئون و اتحادیه اروپا یک توافقنامه مالی 90 میلیون یورویی در زمینه حفاظت از محیط زیست و توسعه سرمایه انسانی به امضا رساندند. این مشارکت قرار است نقطه عطفی در همکاری جاری بین اتحادیه اروپا و سیرالئون باشد. یکی از جنبه‌های کلیدی این ابتکار بند حمایت مالی اتحادیه اروپا است که 65 میلیون یورو را طی یک بازه چهار ساله به محیط زیست سیرالئون اختصاص می‌دهد.

این بودجه ویژه برای تقویت تاب آوری سیرالئون در برابر چالش‌های زیست محیطی و همزمان بهبود نتایج آموزشی برنامه ریزی شده است. پس از تصویب و واریز کمک‌های مالی از سوی اتحادیه اروپا، وجوه دریافتی از طریق بانک مرکزی سیرالئون سالانه تا سقف 15 میلیون یورو بر اساس اعتبارات بودجه به وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه اختصاص می‌یابد. حفاظت از محیط زیست یکی از اجزای اصلی این طرح بوده و بر بازسازی و مدیریت تنوع زیستی و اکوسیستم‌های سیرالئون به ویژه در پارک‌های ملی تمرکز دارد.

https://sierraloaded.sl/news/ministry-of-finance-euros-nature-nourishes/

تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای دمیدن حیات تازه به ابتکار اصلاحات در شورای امنیت

مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیمی‌شفاهی با هدف «دمیدن حیاتی تازه» در بحث اصلاحات شورای امنیت اتخاذ کرد. با این تصمیم، مجمع عمومی مجدداً بر نقش محوری خود در مورد مسئله نمایندگی عادلانه و افزایش عضویت در شورای امنیت صحه گذاشت؛ نمایندگان تأکید دارند که ترکیب شورای امنیت دیگر منعکس کننده چشم انداز سیاسی امروز نیست. قرار بر این است که مذاکرات بین دولتی در مورد این موضوع در جلسه عمومی غیررسمی مجمع با قید فوریت ادامه یابد. شورای امنیت سازمان ملل تصمیم گرفت در صورت موافقت کشورهای عضو، یک کارگروه تغییرپذیر را در موضوع نمایندگی عادلانه و افزایش اعضای شورای امنیت در هفتاد و نهمین جلسه آتی خود تشکیل داده و این موضوع را در دستور کار جلسه قرار دهد.

سفیر سیرالئون به نمایندگی از گروه آفریقا در این خصوص اظهار داشت: کشورهای عضو باید اراده سیاسی لازم را برای اصلاح سازمان ملل به منظور اطمینان از نقش محوری آن در حکومت جهانی و ایجاد نظم جهانی بر اساس اصول انصاف و جهان شمولی نشان دهند. وی خاطرنشان کرد که اولویت دادن به آفریقا در اصلاحات شورای امنیت برای ایجاد نهادی فراگیرتر، دموکراتیک، شفاف، پاسخگوتر، مشروع و کارآمد، "به ویژه در مورد تخصیص کرسی‌ها در هر دو دسته دائمی و غیردائم" کلیدی است.

https://awokonewspaper.sl/unga-adopts-decision-to-instill-new-life-in-debate-on-security-council-reform/

وزیر کشاورزی از تامین 480 میلیون دلار توسط دولت سیرالئون برای پروژه برنج تُرمابوم خبر داد

هنری موسا پاکا، وزیر کشاورزی سیرالئون، درنشست انجمن سیستم‌های غذایی آفریقا در کیگالی اظهار داشت که دولت سیرالئون تاکنون 480 میلیون دلار برای پروژه برنج ترمابوم تامین کرده است. به گفته وی این پروژه برای تکمیل در مجموع به 800 میلیون دلار بودجه نیاز دارد. وزیر کشاورزی بر تمرکز دولت سیرالئون بر امنیت غذایی و اصلاحات کشاورزی تاکید کرد. وی با اشاره به نیاز مبرم به افزایش تولید برنج خاطرنشان کرد سرانه مصرف برنج در سیرالئون 131 کیلوگرم در سال است.

به گفته وی سیرالئون در حال اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای پاسخگویی به تقاضای داخلی است و مجتمع صنعتی برنج ترمابوم یک پروژه کلیدی با هدف تقویت ظرفیت تولید برنج میباشد. وزیر کشاورزی با ابراز خوش‌بینی نسبت به ظرفیت این پروژه، تصریح کرد: «ما مطمئن هستیم که این سرمایه‌گذاری بازدهی قابل‌توجهی را به همراه خواهد داشت و اتکای ما به واردات برنج را تا 75 درصد کاهش داده و راه را برای افزایش خودکفایی غذایی در سیرالئون هموار می‌کند.»

https://sierraloaded.sl/news/agriculture-480-million-tormabom-rice/

اعلام تاریخ سرشماری 2025 سیرالئون توسط رئیس جمهور

جولیوس مادا بیو، رئیس جمهور سیرالئون، رسماً اعلام نمود که سرشماری نفوس و مسکن سراسری در بازه 2 تا 15 دسامبر 2025 در این کشور انجام خواهد شد. مادا بیو در گفتگوی تلویزیونی خود تأکید کرد که سرشماری سال 2025 با تقویم سرشماری ده ساله مطابقت داشته و برای برنامه ریزی توسعه کشور بسیار مهم است. وی خاطرنشان کرد که این سرشماری داده‌های ضروری را برای اجرای برنامه توسعه ملی میان مدت 2024-2030 سیرالئون و ارزیابی پیشرفت در راستای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل ارائه خواهد نمود.

https://sierraloaded.sl/news/bio-announces-date-2025-census/

هشدار نسبت به تاثیر شیوع Mpox بر اقتصاد آفریقا

یک آژانس رتبه‌بندی اعتبار جهانی هشدار داده که افزایش موارد ابتلا به آبله میمونی (Mpox)در سراسر جنوب صحرای آفریقا می‌تواند با کند کردن فعالیت‌های اقتصادی و فشار بیشتر بر امور مالی عمومی، اقتصادهای منطقه از جمله سیرالئون را تحت تأثیر قرار دهد. در این گزارش، تأثیر بالقوه شیوع این بیماری بر اقتصادهای شکننده منطقه، با نگرانی خاص در مورد اختلال در چرخه تولید و افزایش هزینه‌های مراقبت بهداشتی دولت‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

در حالی که ویروس Mpox در مقایسه با اپیدمی‌های قبلی، مانند شیوع ابولا در غرب آفریقا در سال های 2014-2015، میزان مرگ و میر کمتری دارد، در صورت تشدید موارد، عواقب اقتصادی می‌تواند شدید باشد. در دسترس بودن واکسن برای Mpox ترس از یک بحران در مقیاس ابولا را کاهش داده، اما فشار بر نظام سلامت و اقتصاد عمومی همچنان یک نگرانی اساسی برای دولت‌ها است.

https://awokonewspaper.sl/mpox-outbreak-could-harm-regional-economies-leading-global-credit-rating-agency-warns/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما