معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۲۱- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور ارمنستان در هفته سوم شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 انجام اولین پرواز مستقیم از چین به ارمنستان

به گزارش آرمن پرس، اولین پرواز از شهر اورومچی چین به ایروان پایتخت ارمنستان، در فرودگاه این شهر به زمین نشست و مراسم رسمی‌برقراری این خط هوایی با حضور مقامات دوکشور برگزار شد.

در این مراسم گنل سانوسیان، وزیر مناطق و زیرساخت‌های ارمنستان طی سخنانی با بیان اینکه ارمنستان فعالانه در برنامه یک کمربند، یک راه حضور دارد، ابراز داشت این برنامه می‌تواند افق‌های جدیدی را در همکاری استان‌ها و شهرهای ارمنستان با چین بگشاید.

سانوسیان در ادامه گفت: ما در حال بازگشایی مسیرهای جدید هوایی به مقصد ارمنستان، همچنین از ارمنستان به دیگر کشورها هستیم و بزودی به مقصد شهرها و کشورهای بزرگ جهان ازجمله ایالات متحده آمریکا و هند نیز پروازهایی برقرار خواهیم نمود.

در ادامه این مراسم، چن مین، کاردار موقت چین در ارمنستان نیز طی سخنانی ضمن استقبال از برقراری پرواز مستقیم شرکت هواپیمایی جنوبی چین به ارمنستان، آن را اقدامی مهم در روابط دوکشور قلمداد نمود.

پروازهای یاد شده به صورت یک طرفه بوده و در روزهای سه شنبه و شنبه انجام خواهد شد و 5 ساعت طول می‌کشد. با برقراری این پرواز، مسافران ارمنی می‌توانند به راحتی از طریق شهر ارومچی به 41 شهر دیگر چین نیز برسند.

https://t.me/iranarmeniachamber

 

 ایالات متحده 130 میلیون دلار به کمک  خود به ارمنستان افزود

ایالات متحده 130 میلیون دلار اضافه‌تر برای بهبود کارایی مدیریت دولتی به ارمنستان اختصاص خواهد داد. این پروژه در جلسه دولت ارمنستان تصویب شد.

هدف از این توافق تقویت ارزش‌های دموکراتیک و تضمین ثبات اقتصادی است.

در ابتدا، بر اساس توافقنامه 2022، ایالات متحده 120 میلیون دلار برای این اهداف اختصاص داد. بنابراین، مبلغ کل کمک های بلاعوض به 250 میلیون دلار افزایش یافت.

https://t.me/economyofarmenia

 

 رئیس وزارت دارایی ارمنستان: در نیمه اول سال 2024، صادرات کالا را 2.3 برابر افزایش دادیم

واهه هوانیسیان، رئیس وزارت دارایی ارمنستان اذعان داشت: در نیمه اول سال 2024، صادرات کالا را 2.3 برابر افزایش دادیم. اما صادرات کالاهای ارمنستانی بدون احتساب صادرات طلا، تقریباً 4 درصد کاهش یافت. افزایش واردات 86.5 درصد بوده و بدون احتساب اثر صادرات مجدد، واردات 6.7 درصد کاهش داشته است.

https://t.me/economyofarmenia 

 

 پایه گذاری تولید کاشی‌های پلیمری-شنی در ارمنستان

به گزارش سرویس مطبوعاتی بانک آکبا، شرکت تانیک ویک تولید کننده لوله در ارمنستان، تولید کاشی‌های پلیمری-شنی را پایه گذاری کرده است که مواد اولیه آن پلاستیک بازیافتی و ماسه است.

حجم تولید کاشی 55 تن در ماه است و در حال حاضر، محصولات فقط در بازار محلی به فروش می‌رسد. در آینده این شرکت قصد دارد تا توسعه و تولید نیمکت، ظروف زباله، سقف و سایر محصولات را افزایش دهد.

https://t.me/economyofarmenia

 

 افزایش بازپرداخت مالیات بر درآمد در چارچوب وام مسکن برای نیمه اول سال 2024

باداسیان، رئیس کمیته درآمد دولتی ارمنستان گفت: بازپرداخت مالیات بر درآمد در چارچوب وام مسکن برای نیمه اول سال 2024 در طول سال یک سوم افزایش یافت.

به ویژه، طی دوره گزارش، تعداد ذینفعان بالغ بر 42053 نفر بوده که میزان مالیات بر درآمد قابل استرداد به جای 24 میلیارد در مدت مشابه در سال 2023 به 32 میلیارد درام (بیش از 80 میلیون دلار) رسیده است.

https://t.me/economyofarmenia

 

 صندوق توسعه سرزمینی در حال ساخت یا بازسازی 176 مدرسه در سراسر ارمنستان

صندوق توسعه سرزمینی در حال ساخت یا بازسازی 176 مدرسه در سراسر ارمنستان است

دولت طبق برنامه خود قصد دارد تا پایان سال 2026 تعداد  300 مدرسه جدید یا نوسازی شده و 500 مهدکودک را راه اندازی کند.

https://t.me/economyofarmenia

        

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما