معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۰:۴۹

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم شهریورماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صادرات بلاروس

یوری شولیکو معاون نخست وزیر بلاروس در کانال تلویزیونی Belarus 1 گفت: «اقلام اصلی صادرات بلاروس در مجموع گوشت و شیر است، جمهوری در سال جاری محصولاتش را به ارزش 4 میلیارد روبل صادر کرده است».معاون نخست وزیر گفت: «در حال حاضر 4 میلیارد دلار وجود دارد». به گفته وی، صادرات مواد غذایی بلاروس در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. در سال جاری، دولت وظیفه دارد صادرات محصولات غذایی بلاروس را به میزان حداقل 9 میلیارد دلار تضمین کند.

https://sputnik.by/20240825/vitse-premer-podschital-skolko-produktov-na-eksport-postavila-belarus-1089024645.html

سفر رسمی لی چیانگ، نخست وزیر شورای دولتی جمهوری خلق چین به بلاروس به پایان رسید

لی کیانگ در این سفر با الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس دیدار کرد و همچنین مذاکرات رسمی‌با رامان گالووچنکا نخست وزیر بلاروس را در قالب محدود و گسترده انجام داد. نتیجه مذاکرات، امضای بسته بزرگی از توافقنامه‌ها و تفاهم نامه‌ها در حوزه اقتصادی بود.

به ویژه، بلاروس و چین توافق نامه ای بین دولتی در زمینه تجارت خدمات و سرمایه گذاری امضا کردند که ایجاد یک منطقه تجارت آزاد در خدمات بین دو کشور، یک رژیم شفاف، آزاد و مطلوب برای جذب سرمایه گذاری را فراهم می‌کند. همچنین همکاری بلاروس و چین در زمینه علم، فناوری و نوآوری و ایجاد پنج مرکز از جمله توسعه طب سنتی چین، همکاری در زمینه علوم زمین شناسی، انتقال فناوری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنین شعبه ای از آکادمی ملی علوم بلاروس در چین برنامه‌ریزی شده است. پنج پروژه صنعتی به ارزش حدود یک میلیارد دلار نیز راه اندازی شده است.

https://www.sb.by/articles/ofitsialnyy-vizit-premera-gossoveta-knr-li-tsyana-v-belarus-zavershen.html

صنعت گردشگری در حال بررسی تقاضای مسافران بلاروسی برای تعطیلات در عمان است

اتحادیه سازمان‌های گردشگری بلاروس گزارش داد که نمایندگان صنعت گردشگری در حال بررسی تقاضای بلاروس‌ها برای تعطیلات ساحلی و گردشی در عمان هستند.

در این اتحادیه اطلاع دادند: «منطقه خلیج فارس و خاورمیانه نقطه جذاب و مسیرهای جدیدی برای بازار ما هستند. با این حال، همه استراحتگاه‌های این منطقه برای بلاروس ها جدید نیستند. به عنوان مثال، گردشگران داخلی مدت‌هاست که امارات را کشف کرده و عاشق آن شده اند. قطر، یکی دیگر از مرواریدهای این منطقه، به تدریج در حال توسعه است. هر دو جهت اول و دوم با حمل و نقل هوایی مستقیم به مینسک متصل می‌شوند. بعدی عمان است. در حال حاضر، اپراتورهای تور، پرواز مستقیم ارائه نمی دهند. با پروازهای Oman Air از 29 اکتبر می‌توانید از مسکو به عمان بروید. یکی دیگر از گزینه‌های پرواز از مینسک است، با یک پرواز اتصال از طریق دبی. اخیراً یکی از مجریان تور بلاروس و نماینده شرکت میزبان در عمان متخصصان صنعت را با ویژگی‌های این مسیر آشنا کرده است».

https://www.sb.by/articles/turbiznes-izuchaet-spros-belorusskikh-puteshestvennikov-na-otdykh-v-omane.html

حجم مبادلات تجاری بین بلاروس و روسیه در شش ماه گذشته از 25 میلیارد دلار گذشت

رامان گالووچنکا، نخست وزیر بلاروس، در جریان سفر کاری به منطقه ویتبسک هنگام بازدید از شرکت Vitstroytekhmash به خبرنگاران گفت که حجم مبادلات تجاری بین بلاروس و روسیه در شش ماه گذشته از 25 میلیارد دلار فراتر رفته است.

https://www.sb.by/articles/tovarooborot-belarusi-s-rossiey-za-polgoda-prevysil-25-mlrd-dollarov-golovchenko.html

لیست کالاهای ممنوعه برای واردات و فروش در قلمرو بلاروس تکمیل شده است

بر اساس این قطعنامه، فهرست کالاهای ممنوعه برای واردات و فروش در قلمرو بلاروس، مبدا کشورهای غیردوست، با موارد زیر تکمیل می‌شود: پلی اتیلن با چگالی بالا، محصولات تایر، تخته‌های OSB، تخته سه لا، محصولات نازک‌کاری و نجاری، کاغذ و محصولات بهداشتی، کاغذ و مقوا، فایبرگلاس و پشم شیشه.

لیست کالاهای ممنوعه برای واردات و فروش در قلمرو بلاروس، مبدا لهستان، جمهوری چک، لیتوانی، لتونی و استونی با موارد زیر تکمیل می‌شود: کیف و چمدان، کاغذ دیواری، کاشی و سرامیک، محصولات بهداشتی، یخچال، فریزر و سایر تجهیزات تبرید یا انجماد کالا، ماشین لباسشویی و پوشک. قطعنامه امضا شده پاسخی به تصمیمات اتحادیه اروپا برای گسترش تحریم ها علیه بلاروس از اول جولای 2024 است. این اقدامات از 15 اکتبر 2024 لازم الاجرا می‌شود

https://www.sb.by/articles/dopolnen-perechen-tovarov-zapreshchennykh-k-vvozu-i-realizatsii-na-territorii-belarusi.html

از ابتدای سال 2024، راه آهن بلاروس 1 میلیون کانتینر 20 فوتی حمل کرده است

از ابتدای سال 2024، حمل و نقل کانتینری در راه آهن بلاروس به 1 میلیون کانتینر بیست فوتی (TEU) رسیده است. در عین حال، حمل و نقل صادرات و واردات بیش از 60 درصد از کل حجم حمل و نقل را به خود اختصاص می دهد.

https://www.sb.by/articles/s-nachala-2024-goda-bzhd-perevezla-1-million-konteynerov-v-dvadtsatifutovom-ekvivalente.html

حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی از ازبکستان به بلاروس بیش از 1.5 برابر افزایش یافته است

به گفته وزیر اقتصاد، طی پنج سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور 2.4 برابر شده است و پویایی مثبت در نیمه اول سال جاری ادامه دارد. در سال 2023، حجم سرمایه گذاری مستقیم خارجی از ازبکستان به اقتصاد بلاروس در مقایسه با سطح 2022 بیش از 1.5 برابر افزایش یافت.

https://www.sb.by/articles/chebotar-obem-pryamykh-inostrannykh-investitsiy-iz-uzbekistana-v-belarus-vyros-bolee-chem-v-1-5-raza.html

«نمایشگاه کالاها و خدمات چینی – 2024» در سنگ بزرگ افتتاح شد

امسال بیش از 100 شرکت بزرگ چینی در این نمایشگاه حضور دارند و طیف گسترده ای از محصولات را به نمایش می‌گذارند: اتومبیل، موتور سیکلت، قطعات، سیستم های خانه هوشمند، ماشین ابزار و تجهیزات پزشکی. به عنوان بخشی از این رویداد، بسیاری از سکوهای گفتگو و نشست های موضوعی دوجانبه برنامه ریزی شده است. این رویداد از 25 تا 28 آگوست برگزار می‌شود.

https://www.sb.by/articles/vysokiy-uroven-partnerstva.html

چرا دستمزدها در بلاروس در حال افزایش است و این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

متوسط حقوق در ماه جولای در سراسر کشور 2025 روبل بود که تقریباً 640 دلار است. در مینسک، متوسط حقوق خالص حدود 840 دلار است. روند افزایشی دستمزدها تا کی ادامه خواهد داشت؟

درآمد واقعی جمعیت در بلاروس در حال افزایش است. در میان دلایل اصلی این اتفاق، آناستازیا لوزگینا، متخصص BEROC چندین عامل را نام می‌برد:

افزایش در شاخص های کلان اقتصادی وجود دارد، تولید ناخالص داخلی در حال رشد است، از جمله به دلیل پویایی مثبت در صنعت، کشاورزی و سایر بخش ها. وقتی یک اقتصاد رشد می‌کند، به منابع از جمله سرمایه انسانی نیاز دارد.در شرایط دشوار جمعیتی و مهاجرت انبوه جمعیت در سن کار، تعداد مشاغل خالی به طور مداوم در حال افزایش است و شرکت ها با کمبود پرسنل مواجه هستند.

بر این اساس، برای جذب متخصصان مجبور به افزایش حقوق می‌شوند. پاسخ مناسب به کمبود چیزی افزایش قیمت است.عامل دیگری که چرا این اتفاق می افتد، سیاست اقتصادی نسبتاً نرم دولت می‌باشد.

وی افزود: «یکی از مظاهر آن در دسترس بودن اعتبار است. شرکت ها به طور فعال از این استفاده می‌کنند. به لطف وام، تولید گسترش می یابد که به منابع از جمله سرمایه انسانی نیاز دارد. پروژه‌های مختلفی نیز با هزینه بودجه در حال اجراست، بنابراین حقوق کارمندان دولت نیز رو به افزایش است».

منابع شرکت ها و بنگاه‌ها محدود است، بنابراین، در بلندمدت، دستمزدها نمی‌توانند برای مدت طولانی با چنین پیشرفت چشمگیری در رشد بهره وری رشد کنند.به گفته آناستازیا لوزگینا، رشد دستمزدهای واقعی در سال آینده کاهش خواهد یافت.با این حال، حداقل تا زمان انتخابات، دولت سعی خواهد کرد این روند را حفظ کند، همانطور که معمولاً انجام می‌شود.

رشد دستمزد واقعی به روسیه ربط دارد بنابراین ممکن است در سال 2025 کاهش یابد، زیرا انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

https://nashaniva.com/ru/350196

گفت‌وگوی تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در ایروان برگزار می‌شود

به گزارش سرویس خبری کمیسیون اقتصادی اوراسیا، گفت‌وگوی تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در تاریخ ۱ اکتبر در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا در ایروان، ارمنستان برگزار خواهد شد.

در تاریخ ۲۸ اوت، نشست کاری وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا آندری اسلپنف با سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه کاظم جلالی برگزار شد که در جریان آن، بحث‌هایی پیرامون آمادگی برای گفت‌وگوی تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران که برای تاریخ ۱ اکتبر در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا ۲۰۲۴ در ایروان برنامه‌ریزی شده است، انجام گرفت.

 که این گفت‌وگوی تجاری به یکی از رویدادهای کلیدی مجمع تبدیل خواهد شد و امکان‌های بیشتری برای تعمیق روابط تجاری-اقتصادی بین شرکت‌های کشورهای عضو اتحادیه و شرکت‌های ایرانی، در سایه توافقنامه تجارت آزاد جدید بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران فراهم خواهد کرد.

آندری اسلپنف اظهار داشت: «حلقه‌های تجاری ما به‌ویژه به همکاری با شرکای خود در زمینه‌های لجستیک، زیرساخت‌ها و همچنین ساده‌سازی عملیات تجاری، از جمله پرداخت‌ها، علاقه‌مند هستند.»

به گزارش سرویس خبری کمیسیون اقتصادی اوراسیا، علاوه بر این، شرکت‌کنندگان در این نشست اطلاعاتی درباره روند تصویب توافقنامه تجارت آزاد جامع و برنامه‌های توسعه همکاری بین کمیسیون اقتصادی اوراسیا و ایران در سال جاری و سال آینده تبادل کردند.

مجمع اقتصادی اوراسیا در تاریخ ۳۰ سپتامبر تا ۱ اکتبر ۲۰۲۴ در ایروان، ارمنستان برگزار خواهد شد.توافقنامه موقت که به ایجاد منطقه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن از یک سو، و ایران از سوی دیگر منجر می‌شود، در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۸ امضا شد و در تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ به اجرا درآمد.

به گزارش سرویس خبری کمیسیون اقتصادی اوراسیا، در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۲، پروتکلی به توافقنامه موقت در تهران امضا شد که تمدید اجرای آن را به مدت سه سال یا تا زمان اجرایی شدن توافقنامه تجارت آزاد پیش‌بینی می‌کند. این پروتکل در تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ به اجرا درآمد و تضمین کرد که رژیم ترجیحی موجود بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران بدون وقفه ادامه یابد.

در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳، در حاشیه نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ، توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران امضا شد. پس از انجام تشریفات لازم برای اجرایی شدن، این توافقنامه جایگزین توافقنامه موقت خواهد شد.

https://prodelo.by/biznes-dialog-eaes-iran-sostoitsya-1-oktyabrya/

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما