معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۸- ۰۸:۰۰

آمار صادرات و واردات بوسنی و هرزگوین در هفت ماه سال جاری

طبق داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگووین ارزش صادرات این کشور در هفت ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی را طی کرده است.

بر اساس اعلام منابع رسمی‌بوسنی، میزان صادرات این کشور در هفت ماه نخست 2024 به 9 میلیارد و 359 میلیون مارک (4 میلیارد و 799 میلیون یورو) رسید که کاهش 7.1 درصدی داشته است.

بنا بر داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، میزان واردات این کشور در هفت ماه سال جاری 16 میلیارد و 615 میلیون مارک (8 میلیارد و 520 میلیون یورو) بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 3.9 درصدی داشت.

آمارهای فوق نشان می دهد سهم صادرات بوسنی در هفت ماه نخست سال جاری از مجموع مبادلات تجاری این کشور 36 درصد بوده است.

بدین ترتیب در این مدت کسری تجارت خارجی بوسنی و هرزگوین به 7 میلیارد و 256 میلیون مارک (3 میلیارد و 721 میلیون یورو) رسید.

عمده کالاهای صادراتی بوسنی در مدت مذکور شامل: مواد اولیه و محصولات صنعتی مانند فولاد، الومینیوم، زغال سنگ، چوب و محصولات چوبی و مواد شیمیایی به کشورهای آلمان، اتریش، ایتالیا، کرواسی و صربستان بوده است.

همچنین عمده کالاهای وارداتی این کشور در این مدت شامل: کالاهای مصرفی، انرژی (مانند نفت و گاز)، ماشین آلات سنگین، وسایل نقلیه، مواد غذایی و کالاهای الکترونیکی از آلمان، ایتالیا، کرواسی، صربستان و چین می‌باشد.

منبع:

وبسایت های biznisinfo.ba و نزاویسنه نووینه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما