معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می گردد.

سفر وزیر خارجه شیلی به ویتنام:

آقای کلاورن وزیر خارجه شیلی در اولین مرحله از تور آسیایی خود برای یک دیدار رسمی دو روزه از 25 لغایت 27 اوت وارد هانوی پایتخت ویتنام شد. وی در روز یکشنبه 25 اوت با همتای ویتنامی خود آقای تان سون دیدار و مسایل مورد علاقه دو کشور را مورد تبادل نظر قرار داد. در این دیدار سفر آتی رئیس جمهور ویتنام به شیلی در ماه نوامبر سال جاری مورد گفتگو قرار گرفت. این اولین سفر رئیس جمهور ویتنام به شیلی در 15 سال گذشته است. وزیر خارجه شیلی در این دیدار تصریح نمود که با وجود فاصله جغرافیایی، کشورش با ویتنام روابط قوی تاریخی، سیاسی و اقتصادی داشته و این کشور یک شریک استراتژیک برای پیشبرد تقویت شبکه توافقات تجارت آزاد شیلی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است و سفر آتی رئیس جمهور ویتنام فرصتی عالی برای تقویت بیشتر این روابط خواهد بود. در این نشست همکاری دو جانبه در زمینه‌هایی مانند اقتصاد، تجارت، امور فرهنگی، دفاعی، علم و فناوری، تحول دیجیتال، رشد سبز و انتقال انرژی مورد گفتگو قرارگرفت. ویتنام بیستمین شریک تجاری شیلی و اولین شریک تجاری در میان کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) است.  دو کشور، در سال 2011 قرارداد تجارت آزاد را امضا کردند. در نیمه اول سال 2024، تجارت دوجانبه به 803 ممیز 6 میلیون دلار رسید. از این میزان 158 ممیز 9 میلیون دلار صادرات شیلی و 644 ممیز 7 میلیون دلار واردات شیلی بوده است. همچنین وزیر امور خارجه شیلی در دیدار با همتای خود بر علاقه شیلی بر صدور  محصولات کشاورزی  مانند کیوی و گوشت گاو به ویتنام تاکید کرد.

دیدار وزیر خارجه شیلی از هند:

آقای کلاورن وزیر امورخارجه شیلی پس از دیدار از ویتنام، به منظور برگزاری دومین کمیسیون مشترک دو کشور و نمایشگاه صادراتی در شهرهای دهلی نو و بمبئی به هندوستان سفر نمود. وی در این سفر به همراه آقای جایشانکار وزیر خارجه هند در روز چهارشنبه 28 اوت دومین کمیسیون مشترک دو کشور در دهلی نو را برگزار نمود. دستورکار کمیسیون پیرامون تعمیق روابط تجاری، کشاورزی، دفاع، زیرساخت‌های عمومی دیجیتال، بهداشت، علم و فناوری، آموزش، فرهنگ، تغییرات آب و هوایی،  توسعه پایدار، انتقال انرژی ، مبارزه با جرایم سایبری ، قطب جنوب، سرمایه گذاری و نیز مسایل منطقه ای و بین المللی بود. آقای کلاورن در این سفر همچنین با وزیر صنعت و بازرگانی هند دیدار و در مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه جواهر لعل نهرو در خصوص دیدگاه شیلی پیرامون امریکای لاتین، آسیا و جهان سخنرانی نمود. در جریان این سفر پروچیله (سازمان وابسته به وزارت خارجه شیلی با مسئولیت گسترش صادرات و جذب سرمایه و گردشگر خارجی) اقدام به برگزاری دو نمایشگاه صادراتی از 27 لغایت 30 اوت در شهرهای دهلی نو و بمبئی نمود. این نمایشگاه‌ها تحت عنوان کمپین "طعم هایی از شیلی" با هدف معرفی محصولات غذایی و میوه شیلی مانند  آجیل، کیوی، سیب، ماهی قزل آلا، صدف و شراب برگزار شد. حجم روابط دوجانبه در سال 2023 به 2 میلیارد و 847 میلیون دلار بالغ گردید. هند شانزدهمین مقصد صادرات غیر مس و غیر لیتیوم شیلی است. دو کشور در سال 2007 یک موافقتنامه محدود تجاری امضا نمودند و در سال 2017 آن را نوسازی نمودند که اکنون هند برای 1110 کالای شیلی تخفیف تعرفه ای قائل است. در جریان این سفر  اتاق بازرگانی سانتیاگو اعلام کرد که 30 شرکت هندی در ماه اکتبر به سانتیاگو سفر خواهند کرد تا تجارت با شرکت های شیلیایی را به لطف توافق نامه ای که با فدراسیون اتاق های بازرگانی و صنایع هند امضا کرده اند، بررسی کنند.

شیلی برتری صنعت لیتوم خود در امریکای لاتین را حفظ می‌کند:

اکنون قیمت جهانی یک تن کربنات لیتیوم 10483 دلار است که  کمتر از یک سوم ارزش آن در سال گذشته است. این امر موجب شده است که پروژه‌های سرمایه گذاری در صنعت لیتیوم در آرژانتین با مشکل مواجه شود. شرکت های معدنی در آرژانتین ناگزیر به تنظیم مجدد پروژه‌های لیتیوم، تعلیق عملیات و توقف سرمایه گذاری‌های خود شده اند. از پنجاه پروژه لیتیوم در آرژانتین، تنها چهار مورد از آنها در حال تولید و 6 پروژه در حال ساخت به شدت تحت تاثیر کاهش قیمت قرار گرفته اند. توضیح اینکه آرژانتین که ظرف دو سال گذشته ظرفیت تولید کربنات لیتیوم را سه برابر کرده است، چهارمین تولیدکننده بزرگ جهان پس از استرالیا، شیلی و چین است. برای اینکه آرژانتین  بتواند با شیلی رقابت کند نیازمند سرمایه گذاری بین 3و نیم تا  4 میلیارد دلار است. لذا به نظر می رسد که برتری صتعت لیتیوم شیلی در برابر آرژانتین تا آینده قابل پیش بینی حفظ خواهدکرد.

افزایش یارانه برق :

با توجه به افزایش 30 درصدی نرخ برق از اول ماه ژوئیه 2024 و تصمیم دولت به گرانتر کردن برق به میزان 60 درصد تا پایان سالجاری ، دولت شیلی در نظر داشت که به یک و نیم میلیون نفر در کشور یارانه برق پرداخت نماید. اما با توجه به شکایت خانواده‌های کم درآمد و صنایع کوچک و متوسط ، دولت شیلی در نظر دارد که تعداد افرادی که تحت پوشش یارانه برق قرار می‌گیرند را به 4 میلیون و 7 صد هزار نفر افزایش دهد. دولت انتظار دارد که افزایش سه برابری یارانه برق،  تاثیرات منفی افزایش نرخ برق بر خانوارهای کم درآمد و صنایع کوچک را کاهش دهد. طرح افزایش یارانه به کنگره ارایه شده و انتظار می رود که به تصویب برسد.

شاغلین در بخش دولتی بیشترین حقوق ماهیانه را درشیلی دریافت می‌کنند:

طبق آمار منتشره از مؤسسه ملی آمار شیلی، میانگین دریافتی افراد در بخش دولتی بیشتر از شاغلین در بخش خصوصی است.  در طول سال 2023، متوسط درآمد خالص  نیروی کار جمعیت شاغل در کشور 826535 پزو بود (هر دلار امریکا برابر با 907 پزو است). در حالی که درآمد نیمی از جمعیت، حدود 582559 پزو در ماه بود. بر اساس طبقه بندی شغلی، درآمد ماهیانه حقوق بگیران بخش دولتی بطور میانگین 1397101 پزو بود. این در حالی است که میانگین حقوق در   بخش خصوصی 881029 پزو و افراد خود اشتغال 459927 پزو بود. طبق آمار منتشره حدود 16 ممیز 8 درصد جمعیت درآمد ماهیانه بین 400 تا 500 هزار پزو، 12 ممیز 2 درصد جمعیت شاغل حقوق بین 500 تا 600 هزار پزو در ماه و 8 ممیز 7 درصد جمعیت حقوق بین 600 تا 700 هزار پزو دریافت می‌کنند. 23 ممیز 6 درصد شاغلین نیز درآمدی برابر یا بیش از 1 میلیون پزو در ماه و 2 ممیز 8 درصد درآمدی بیش یا معادل 3 میلیون پزو در ماه دارند.

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما