معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۱:۳۷

اخبار اقتصادی روسیه - کازان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه کازان روسیه در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت تاتارستان 

بر اساس گزارش «وضعیت اجتماعی و اقتصادی جمهوری تاتارستان» منتشر شده توسط سرویس آمار ایالتی فدرال جمهوری تاتارستان ، از ژانویه تا مارس ۲۰۲۴، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های ثابت تاتارستان به بیش از ۲۳۴ میلیارد روبل رسید. این رقم ۳۹ درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است. برای مقایسه، در سال گذشته، شاخص‌های ماه‌های ژانویه تا مارس ۱۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافت. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش تولید محصولات دارویی و پزشکی و رایانه در تاتارستان

در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴، تولید دارو و محصولات پزشکی در تاتارستان به میزان ۵۶.۶ درصد، تولید تجهیزات برقی به میزان ۲۳.۸ درصد و تولید رایانه به میزان ۲۰۱ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش «وضعیت اجتماعی و اقتصادی جمهوری تاتارستان»، که توسط سرویس آمار ایالتی فدرال جمهوری تاتارستان تهیه شده، به طور کلی، شاخص تولید صنعتی در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن ۰.۸ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. این افزایش به ترتیب در بخش‌های مدیریت پسماند، تأمین آب و تصفیه فاضلاب ۶.۷ درصد، صنایع تبدیلی ۳ درصد و تأمین برق، گاز و بخار ۴.۳ درصد بوده است. همچنین در بخش صنایع تبدیلی، رشد در تولید مواد غذایی، نوشیدنی، فرآوری چوب، تولید چرم و محصولات چرمی، کاغذ، دارو، محصولات لاستیکی و پلاستیکی، محصولات متالورژی، محصولات فلزی آماده و سایر محصولات مشاهده شده است. در مقابل، تولید پوشاک ۱۶.۶ درصد و وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر ۱۴.۶ درصدکاهش یافته است. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

افزایش صادرات‌فرآورده‌های گوشتی به آفریقا

باشقیرستان به افزایش صادرات ‌فرآورده‌های گوشتی به آفریقا ادامه می‌دهد. اداره دامپزشکی باشقیرستان محموله‌ای به وزن ۲۷ تن از ‌فرآورده‌های منجمد گوشت بوقلمون را که توسط یک شرکت در منطقه «مِلِئوزوفسکی» برای صادرات به جمهوری دموکراتیک کنگو آماده شده بود، بازرسی کرد. طبق اعلام این اداره، اولین محموله آزمایشی که در ژوئن ۲۰۲۴ به آفریقا ارسال شد، با استقبال خوبی مواجه شد. ‌فرآورده‌های گوشتی نیمه آماده از طریق دریای بالتیک و بندر سنت پترزبورگ به کنگو ارسال می‌شوند. این دومین محموله محصولات گوشتی از باشقیرستان به آفریقا است و مجموع محصولات ارسال‌شده به کنگو تا کنون ۵۴ تن بوده است. تمامی محصولات قبل از صادرات، آزمایش‌های لازم را گذرانده‌اند. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

 

افزایش 6 درصدی ترافیک مسافری در فرودگاه کازان

طبق گزارش فاریت خنیفوف، وزیر حمل و نقل و راهسازی جمهوری تاتارستان، در جلسه‌ای که در دولت برگزار شد، تعداد مسافران فرودگاه‌های تاتارستان در نیمه اول سال جاری میلادی افزایش یافته است. وی اعلام کرد که فرودگاه‌های «کازان»، «بگیشِوا» و «بوگولما» در مجموع 2.7 میلیون مسافر را در شش ماه اول سال جاری جابجا کرده‌اند. با این حال، وزیر حمل و نقل همچنین اشاره کرد که تعداد مسافران حمل‌ونقل آبی در این مدت ۷ درصد کاهش یافته و به ۱۶۲۹۰۰ نفر رسیده است.  به گفته وی، بخشی از این کاهش به دلیل افتتاح پل جدید روی رود ولگا و همچنین تعمیرات دو شناور مسافربری بوده است. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

اعطای غرفه‌های رایگان به افراد خوداشتغال در نمایشگاه بزرگ «من تاتارستان هستم»

بر اساس اعلام وزارت اقتصاد جمهوری تاتارستان، به مناسبت روز جمهوری تاتارستان، افراد خوداشتغال می‌توانند در نمایشگاه بزرگ «من تاتارستان هستم» به صورت رایگان غرفه‌هایی را در اختیار بگیرند. این نمایشگاه به مدت سه روز از 29 تا 31 اوت 2024 (مصادف با  8 تا 10 شهریور 1403) در خیابان باومن برگزار خواهد شد. هدف از این اقدام، حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد فرصت برای معرفی محصولات افراد خوداشتغال به عموم مردم است. در این نمایشگاه، انواع محصولات از جمله لباس، شیرینی، سوغات و صنایع دستی با تمرکز بر نمادهای ملی عرضه خواهد شد. تعداد افراد خوداشتغال در تاتارستان رو به افزایش است و استقبال از این نمایشگاه‌ها نشان‌دهنده علاقه روزافزون این افراد به شرکت در چنین رویدادهایی است. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

صادرات گندم به چین

اولین صادرات گندم با قطار کانتینری از کازان به چین شروع شده است. 76 کانتینر گندم با حجم 1.8 هزار تن به چین ارسال شده است. معاون رئیس اداره «گورکینسکی» وابسته به راه آهن روسیه ابراز داشت: «منحصر به فرد بودن این قطار در استفاده از فناوری جدید حفاظ پلاستیکی در دیواره داخلی کانتینرها است. قبلاً واگن‌های ساده برای این منظور استفاده می‌شدند. این اولین بار است که چنین حجم زیادی از گندم از تاتارستان صادر می­شود.» (کانال تلگرامی خبرگزاری «تاتار اینفورم»)

سفرکاری مینیخانوف به مالزی

به گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری تاتارستان، رستم مینیخانوف، رئیس این جمهوری به مالزی سفر نموده و مورد استقبال نایل لطیپوف، سفیر  فدراسیون روسیه در مالزی، و داتو داینگ، رئیس بزرگترین شرکت انرژی این کشور، قرار گرفته است. برنامه سفر رئیس جمهوری تاتارستان به مالزی شامل دیدارهای متعدد  با شرکت های مختلف که محور اصلی این دیدارها، بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله صنعت حلال خواهد بود. مالزی به عنوان یکی از اقتصادهای پویا و رو به رشد آسیای جنوب شرقی، از پتانسیل‌های فراوانی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با تاتارستان برخوردار است. این کشور در زمینه تولید محصولات الکترونیکی، پتروشیمی، و صنایع غذایی از جایگاه ویژه‌ای در منطقه برخوردار بوده و بازار بزرگی برای کالاها و خدمات روسی محسوب می‌شود. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

بازدید رستم مینیخانوف از شرکت توسعه صنعت حلال مالزی

رستم مینیخانوف، رئیس جمهوری تاتارستان، از شرکت توسعه صنعت حلال مالزی بازدید نمود. رستم مینیخانوف و نمایندگان مدیریت این شرکت مسائل مهم صنعت حلال را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. شرکت توسعه صنعت حلال مالزی، یک آژانس دولتی فدرال و هماهنگ کننده اصلی سیستم حلال در این کشور است. در طی این ملاقات، رستم مینیخانوف همچنین خرسندی خود از سفر خود به مالزی ابراز نمود: «تماس‌های روسیه و مالزی در بالاترین سطح به طور مرتب حفظ می‌شود و مالزی یک شریک قابل اطمینان فدراسیون روسیه می‌باشد. ما از مقامات هر دو کشور، روسیه و مالزی، برای ایجاد شرایط مناسبی برای گسترش همکاری‌های بین‌منطقه‌ای و تعاملات تشکر می­کنیم.» وی همچنین بر آمادگی جمهوری تاتارستان برای حمایت از توسعه روابط تجاری تاکید نمود.

علاوه بر این، مینیخانوف یادآور شد که ریاست گروه دیدگاه چشم‌انداز راهبردی روسیه- جهان اسلام را بر عهده دارد که به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ایجاد شده است. رستم مینیخانوف ابراز داشت: «این دیدار از نظر گسترش ارتباطات برای ما بسیار مهم می‌باشد. هر ساله در کازان اجلاس بین المللی اقتصادی «روسیه - جهان اسلام: کازان فروم» به منظور توسعه تعامل با کشورهای جهان اسلام برگزار می‌شود. امروزه حلال یک اکوسیستم کامل است که نه تنها غذا، بلکه حوزه‌های دیگر شامل محصولات آرایشی و بهداشتی، داروها، صنعت هتلداری و گردشگری و بانکداری اسلامی را نیز در بر می‌گیرد. حلال بدون توجه به مذهب، برای امنیت سلامت انسان است. در تعدادی از مناطق روسیه - از جمله تاتارستان – برنامه آزمایشی برای معرفی و استفاده از ابزارهای بانکداری اسلامی در حال انجام است.» رئیس جمهوری تاتارستان همچنین یادداشتی در کتاب مهمانان ویژه شرکت توسعه صنعت حلال مالزی ثبت کرد. (سایت رسمی ریاست جمهوری تاتارستان)

ممنوعیت کار برای مهاجران در تاتارستان

به گزارش خبرگزاری «بیزنس آنلاین»، شرکت‌ها و سازمان‌ها نامه ­ای‌‌ دریافت کردند که در آن وزارت صنایع و تجارت جمهوری تاتارستان درخواست ممنوعیت کار برای مهاجران در تاتارستان را نموده است. پروژه ­های ساختمانی و کارخانجات از این ممنوعیت مستثنی هستند. بخش‌های دیگری از جمله: حمل ونقل عمومی، تحویل مواد غذایی، بخش خدمات، صنعت پذیرایی و تجارت، با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. به گفته آرتیوم پروکوفیِف، نماینده دومای دولتی روسیه متولد تاتارستان، با این اقدام، تعداد اتباع خارجی که بر اساس مجوز کار می‌کنند، افزایش خواهد یافت. این اقدام شامل اتباع بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان نمی‌شود. (کانال تلگرامی خبرگزاری «بیزنس آنلاین»)

 

سازماندهی ارز دیجیتال در تاتارستان

آیرات فرّاخوف، معاون دومای دولتی فدراسیون روسیه از جمهوری تاتارستان، در کانال تلگرامی خود بیان کرد: «سازماندهی ارز دیجیتال در تاتارستان ضروری است، زیرا این جمهوری قادر است بهترین شرایط را برای ایجاد و قانونی کردن آزمایشی این ارزها برای کل کشور فراهم کند.» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در 8 اوت 2024 (برابر با18 مرداد 1403) قوانینی را در مورد قانونی کردن تجارت خارجی با ارزهای دیجیتال امضا کرد. آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، در دهمین اجلاس «همه جوانان روس» گفت: «اکنون وزارت دارایی و بانک روسیه در حال بحث در مورد ایجاد مبادلات رمزنگاری قانونی در کشور هستند، اما تا کنون نتوانستند به یک موضع مشترک برسند» (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

صادرات روغن نباتی تولیدی در جمهوری باشقیرستان

کارخانجات تولید روغن نباتی جمهوری باشقیرستان حدود 3.4 هزار تن روغن نباتی تصفیه نشده را به کشورهای مختلف صادر نموده‌اند. بر اساس گزارش راسلخوزنادزور، سرویس فدرال دامپزشکی و نظارت بر قرنطینه نباتی فدراسیون روسیه در جمهوری باشقیرستان، کلیه محصولات صادراتی پس از انجام آزمایش‌های لازم و اخذ گواهی‌های مربوطه، روانه بازارهای جهانی شده‌اند. به گفته وزارت کشاورزی جمهوری باشقیرستان، صنعت روغن و چربی سهم قابل توجهی معادل حدود 70 درصد از کل صادرات بخش کشاورزی این جمهوری را به خود اختصاص داده است. همچنین، حجم کلی صادرات محصولات باشقیری از ابتدای سال جاری تا اوایل ماه اوت با رشد ۵ درصدی به ۱۷۵ میلیون دلار رسیده است. شایان ذکر است که سطح زیر کشت دانه‌های روغنی در این منطقه ۴۱۷ هزار هکتار بوده که از این مقدار، ۲۹۰ هزار هکتار به کشت آفتابگردان اختصاص یافته است. تولیدکنندگان باشقیری محصولات خود را به ۴۴ کشور جهان صادر می‌کنند. در سال گذشته نیز شرکت‌های کشاورزی این جمهوری حدود ۷۳۰ هزار تن محصول به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر نموده‌اند. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

رشد مبادلات تجاری باشقیرستان و ازبکستان

بر اساس گزارش وزارت روابط اقتصادی خارجی باشقیرستان، حجم مبادلات تجاری بین این جمهوری و ازبکستان در نیمه اول سال 2024، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 3.32 درصد رشد داشته است. بیش از 80 درصد از این افزایش تجارت، مربوط به صادرات کالاهای تولیدی در باشقیرستان به ازبکستان است. کالاهایی که در این مدت از باشقیرستان به ازبکستان صادر شده‌اند، شامل مواد معدنی، محصولات شیمیایی، لاستیک، چوب، کاغذ و محصولات کاغذی، مواد غذایی (مانند لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، غلات)، فلزات و محصولات فلزی، محصولات مهندسی و همچنین منسوجات و پوشاک هستند. (سایت خبرگزاری «باش اینفورم»)

کاهش حجم وام‌های مسکن در تاتارستان

 در ماه ژوئیه، تاتارستان با رتبه پنجم در میان مناطق روسیه از نظر میزان وام‌های مسکن اعطایی قرار گرفت. بر اساس گزارش­های منتشر شده، در این ماه، 2350 فقره وام مسکن به ارزش75.8 میلیارد روبل به متقاضیان ارائه شده است. با این حال، مقایسه آمار ماه ژوئیه با ماه ژوئن نشان‌دهنده کاهش قابل توجه 65 درصدی در تعداد وام‌های اعطایی و کاهش 74 درصدی در حجم کل این وام‌ها است. این کاهش شدید در ارائه وام‌های مسکن، هم در تاتارستان و هم در سطح کل کشور مشاهده می‌شود و عمدتاً به دلیل پایان برخی از برنامه‌های حمایتی دولت در حوزه مسکن می‌باشد. بر اساس آمار بانک مرکزی روسیه، در ماه ژوئیه، بانک‌های سراسر کشور مجموعاً 76440 فقره وام مسکن به ارزش292.6 میلیارد روبل اعطا کرده‌اند. (سایت خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

 

برگزاری هفته دیجیتال کازان 2024

اجلاس بین‌المللی «هفته دیجیتال کازان 2024»، رویدادی مهم در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در تاریخ‌های 9 تا 11 سپتامبر (برابر با 19 الی 21 شهریور 1403) در مرکز نمایشگاهی کازان اکسپو برگزار خواهد شد. بر اساس اعلام خانم روزا اخمِدیِوا، رئیس دانشگاه دولتی فرهنگ کازان و معاون رئیس گروه کاری آماده‌سازی این رویداد در مصاحبه با «تاتار-اینفورم تاکنون حدود 2000 شرکت‌کننده از کشورهای روسیه، بلاروس، ازبکستان، امارات متحده عربی، سوریه، مصر، هند، قزاقستان، تاجیکستان، سنگال، آبخازیا، آذربایجان، انگلیس، ارمنستان، آرژانتین، گرجستان، ایران، کامرون، کانادا، قرقیزستان، پاکستان، مقدونیه، تایلند در این فروم ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین، بیش از 300 سخنران برجسته از دانشگاه‌ها، صنایع و نهادهای دولتی مختلف، حضور خود را در این اجلاس تأیید کرده‌اند. این رویداد با هدف تبادل دانش و تجربیات در زمینه‌های نوین فناوری، بر روی ده محور کلیدی از جمله سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، دولت الکترونیک، صنعت 4.0، آموزش دیجیتال، آموزش دیجیتال و امنیت سایبری تمرکز خواهد کرد. در هر یک از این محورها، نشست‌های تخصصی، میزگردهای علمی و نمایشگاه‌های جانبی برگزار خواهد شد تا فرصتی برای شبکه‌سازی، ارائه دستاوردهای علمی و تجاری و امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری فراهم گردد. (خبرگزاری «تاتار-اینفورم»)

اختصاص 6.5 میلیارد روبل برای توسعه شرکت‌های گردشگری روسیه

روسیه با تخصیص بودجه‌ای معادل ۶.۵ میلیارد روبل، به دنبال رونق گردشگری داخلی است. این اعتبارات به منظور تسریع در اجرای پروژه‌های جدیدی چون احداث هتل‌ها، آکواریوم‌ها و مجموعه‌های تفریحی اختصاص یافته است. میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه، با اشاره به این طرح، اظهار امیدواری کرد که سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری، فرصت‌های تفریحی بیشتری را برای شهروندان روسی فراهم کند. طرح اعطای تسهیلات اعتباری حمایتی که از سال ۲۰۲۱ آغاز شده، به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد با نرخ سود پایین، در پروژه‌های گردشگری سرمایه‌گذاری کنند. تاکنون بیش از ۲۰۰ پروژه با حجم اعتباری حدود ۸۷۰ میلیارد روبل تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند. کارشناسان اقتصادی بر اهمیت گردشگری به عنوان محرکی برای رشد سایر بخش‌ها تأکید می‌کنند. توسعه گردشگری، به معنای ایجاد فرصت‌های شغلی و جذب درآمد پایدار است. باشقیرستان نیز به عنوان یکی از جمهوری‌های روسیه، در سال‌های اخیر به توسعه گردشگری توجه ویژه‌ای داشته است و با وجود چالش‌هایی مانند همه‌گیری کووید-۱۹ و درگیری نظامی در اوکراین، همچنان به توسعه زیرساخت‌های گردشگری خود ادامه داده است. رادی خبیروف، رئیس جمهوری باشقیرستان، با تأکید بر اهمیت گردشگری در این منطقه، اعلام کرده که زیبایی‌های طبیعی باشقیرستان باید به نمایش گذاشته شود. (خبرگزاری «باش اینفورم»)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما