معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۰:۵۷

اخبار اقتصادی ترکمنستان- مرو

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ترکمنستان در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

سهم بیشتر از مبادلۀ بازرگانی میان چین و ترکمنستان نصیب ترکمنستان شده است

بیشترین سود از مبادلۀ بازرگانی میان چین و ترکمنستان نصیب ترکمنستان شده است. با وجود آنکه ظاهرا ترکمنستان اهمیتی در دیپلماسی چین ندارد ولی ترکمنستان تنها کشور در آسیای مرکزی است که موازنۀ بازرگانی اش با چین بنفع ترکمنستان است. بر اساس گزارش وبگاه رسمی دولت ترکمنستان، طی سه ماهۀ اول سالجاری رقم مبالات بازرگانی میان چین و ترکمنستان 2.6 میلیارد دلار بوده است که 92% از این میزان یعنی 2.4 میلیارد دلار صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به چین بوده است. غیر از گاز دیگر کالاهای مبادله شده میان دو کشور به مراتب کمتر از مبادلات بازرگانی ترکمنستان با روسیه است.  رقم مبادلات بازرگانی ترکمنستان با روسیه طی سال 2023 اندکی بیشتر از 1.6 میلیارد دلار بوده است؛ رقمی‌به مراتب کمتر از صادرات گاز ترکمنستان به چین طی سه ماهۀ اول سالجاری!

منبع: EURASIANET

 

صادرات گاز ترکمنستان به چین از صادرات گاز روسیه به چین پیشی گرفته است

بر اساس گزارش وبگاه‌های رسمی دولت ترکمنستان طی چهار ماهۀ اول سالجاری میلادی درآمد ترکمنستان از صادرات گاز به چین 2.4 میلیارد دلار بوده است. در همین رابطه وبگاه ازبکستانی موسوم به Daryo  ضمن تایید ادعای اخیر ترکمنستان همچنین درآمد روسیه از صادرات گاز به چین طی همین مدت را 2 میلیارد دلار اعلام کرده است. روسیه قبلا اعلام کرده بود قصد دارد از طریق خط لولۀ موسوم به « قدرت سیبری» از سال 2025 سالانه 38 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر نماید. گازپروم در ابتدای سالجاری اعلام کرد قصد دارد جانشین ترکمنستان به عنوان اولین صادر کنندۀ گاز به چین شود در حالیکه درآمد ترکمنستان از صادرات گاز به چین بیشتر از درآمد روسیه از این صادرات است. کارشناسان دلیل اصلی بالاتر بودن درآمد ترکمنستان از صادرات گاز به چین را اجبار روسیه به فروش گاز به چین زیر قیمت جهانی می دانند. مجموع گاز صادراتی از طریق 3 خط لولۀ انتقال گاز از ترکمنستان به چین 55 میلیارد متر مکعب است. در حالیکه ترکمن‌ها از میدان گازی « گالکینیش» به عنوان بزرگترین میدان گازی جهان یاد می‌کنند در اولین مرحله از استخراج و صدور از این میدان گازی فعلا سالانه 30 میلیارد مترمکعب گاز به چین صادر می‌شود. قرار است در دومین مرحله از استخراج و صادرات، سالانه 25 میلیارد مترمکعب دیگر گاز از این میدان گازی استخراج و صادر شود. سومین مرحله از توسعۀ میدان گازی « گالکینیش» ، تامین گاز برای خط لولۀ تاپی در نظر گرفته شده است.

منبع: EURASIANET

 

سفر هیئت ترکمنستان به شهر مشهد برای بازدید از پارک علمی و فناوری ایران -  30  مرداد 1403

خبرگزاری ترکمن پورتال: به نقل از خبرگزاری ایسنا، هیئتی از دانشگاه فنی و مهندسی به نام اوغوزخان ترکمنستان از پارک علمی و فناوری شهر مشهد در استان خراسان رضوی بازدید نمودند.

این بازدید طی سه روز انجام گردید و طی آن متخصصان ترکمنستانی با توانمندی‌های پارک علمی و فناوری مشهد در زمینه‌های پتروشیمی، الکترونیک و غیره آشنا گردیدند.

انعقاد تفاهم نامه ای با هدف تقویت همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری و همچنین تبادل دانش و تجربه بین دو کشور و ارتقای توسعه اکوسیستم نوآوری بین دانشگاه فنی و مهندسی به نام اوغوزخان ترکمنستان و پارک علمی و فناوری استان خراسان پیشنهاد گردید.

https://turkmenportal.com/tm/blog/81629/turkmen-wekiliyeti-eyranyn-ylym-we-tehnologiyalar-parkyna-baryp-gordi

 

برگزاری کنفرانس بین المللی نفت و گاز ترکمنستان OGT-2024– 1  شهریور 1403

خبرگزاری بیزنس ترکمنستان: همایش و نمایشگاه بین المللی «نفت و گاز ترکمنستان - 2024» (OGT-2024) از 23 لغایت 25 اکتبر سال جاری در عشق آباد توسط شرکت های دولتی ترکمن گاز، ترکمن نفت و اداره صنعت و تجارت ترکمنستان برگزار می‌شود.

بیش از 100 هیئت از 20 کشور جهان برای شرکت در کنفرانس و نمایشگاه بین المللی "نفت و گاز ترکمنستان - 2024" ثبت نام کرده اند. به گزارش «آزرتاگ»، شرکت دولتی نفت کشور آذربایجان (سوکار) نیز در همایش OGT-2024 مشارکت خواهد داشت. بدین ترتیب، روشن نجف، رئیس سوکار، ریاست هیئت را بر عهده خواهد داشت و در کنفرانس سخنرانی خواهد کرد.

به گفته برگزارکنندگان، OGT-2024 به یک پلتفرم مهم برای توسعه پایدار بخش انرژی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز کشور تبدیل خواهد شد. این مشاوره بین المللی به تقویت همکاری‌های منطقه ای، گسترش فرصت های سرمایه گذاری و بحث در مورد جنبه‌های زیست محیطی توسعه منابع هیدروکربنی کمک خواهد کرد.

شرکت کنندگان شامل Adnoc، CNPC، Petronas، Baker Hughes، TotalEnergies، Shell، ExxonMobil، Siemens Energy LLP، Lukoil، Gazprom، KazakGaz، Tatneft و مدیران دیگر شرکت های انرژی بین المللی هستند. در این مراسم نمایندگانی از سازمان‌ها و موسسات مالی معتبر بین المللی مانند سازمان ملل متحد، شورای اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا، سازمان امنیت و همکاری اروپا، بانک توسعه آسیایی و بانک توسعه اسلامی نیز حضور خواهند داشت.

https://business.com.tm/tm/post/12277/socar-kompaniyasynyn-prezidenti-ogt2024-halkara-maslahatyna-gatnashar

 

ارزش کل معاملات در بورس ترکمنستان بیش از 60 میلیون و 939 هزار دلار آمریکا بود– 29 مرداد 1403

خبرگزاری تی دی ایچ: هفته گذشته 31 معامله در بورس کالای دولتی ترکمنستان به ثبت رسید.

نمایندگان محافل تجاری ترکیه، امارات، عمان و افغانستان با ارز خارجی گاز مایع و اوره تولید شده توسط شرکت دولتی ترکمن شیمی و همچنین سوخت دیزل تصفیه شده و قیر نفتی جاده شرکت دولتی ترکمن نفت را خریداری کردند.

علاوه بر این، روبان‌های نخی، پیراهن مردانه، شلوار جین و پارچه با ارز خارجی به بازرگانان ترکیه و هنگ کنگ فروخته شد. ارزش کل معاملات بیش از 60 میلیون و 939 هزار دلار آمریکا بود.

بازرگانان کشور، شیشه فلوت و قیر نفتی جاده را به ارزش 5 میلیون و 125 هزار منات برای بازار داخلی خریداری کردند.

https://tdh.gov.tm/tk/post/41843/tdhcmb-nyn-sowdalarynda-gelesiklerin-jemi-bahasy-abs-nyn-60-million-939-mun-dollaryndan-gowrak-boldy

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما