معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته اول شهریور ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل می‌باشد.

افزایش تعداد گردشگران خارجی در شیلی

طبق آمار منتشره در نیمه اول سالجاری 2024 تعداد 2389414 گردشگر خارجی از شیلی بازدید کرده اند که 1 ممیز3 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال قبل از شیوع همگانی کرونا یعنی سال 2019 است. این افزایش عمدتا به دلیل رشد تعداد گردشگران آرژانتینی است. تعداد گردشگران آرژانتینی در نیمه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 36 ممیز 5 درصد افزایش نشان می دهد. پس از آرژانتین گردشگران کشورهای برزیل، مکزیک و امریکا به رونق صنعت گردشگری در شیلی کمک می‌کنند. با توجه به امضای تفاهم نامه  گردشگری در سفر اخیر رئیس جمهور برزیل به شیلی انتظار می رود که تعداد گردشگران برزیلی با افزایش چشمگیری مواجه شود. قانون فعال سازی مجدد گردشگری در شیلی در هفته گذشته در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و برای تصویب به سنا ارسال شد. هدف این قانون بازسازی صنعت گردشگری است که در دوران کرونا با آسیب جدی مواجه شد. تامین هزینه 10 میلیون دلاری تبلیغات صنعت گردشگری یکی از مفاد مهم این قانون است.

افزایش سفر اتباع آرژانتین به شیلی جهت خرید

بر اساس آمار منتشره  حدود 123000 تن از اتباع آرژانتین از طریق گذرگاه مرزی کریستو ردنتور در دو ماهه بین آوریل ژوئن 2024 وارد شیلی شده اند. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 110 درصد رشد نشان می دهد.  هدف اصلی اتباع آرژانتین از سفر به شیلی، خرید کالاهای مورد نیاز از جمله پوشاک، کفش، تلفن‌های همراه، تلویزیون‌های هوشمند و نوت بوک است. این کالاها تا یک سوم قیمت آرژانتین است. با در نظر گرفتن هزینه بنزین و اقامت و خوراک خرید از شیلی همچنان مقرون به صرفه تر از خرید در آرژانتین است. همچنین فرودگاه‌های شیلی مملو از مسافرین آرژانتینی است. اکنون شیلی سومین مقصد پروازی اتباع آرژانتین پس از مکزیک و امریکا است. آژانس های مسافرتی در آرژانتین تورهای یک روزه خرید از شیلی راه اندازی نموده و به این ترتیب هزینه اقامت حذف می‌شود. پول بلیط هواپیما بدون بار حدود 85 دلار برای رفت و برگشت است.

عدم کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی شیلی

با عنایت به اینکه بانک مرکزی شیلی در ماه ژوئیه نرخ بهره را به 5 ممیز 75 درصد کاهش داده بود ، پیش بینی می‌شد که در ماه اوت نرخ بهره با کاهش 25 صدم درصدی به 5 و نیم درصد کاهش یابد. معهذا با توجه به عدم کاهش نرخ بهره در امریکا، فشار تورمی در شیلی و کاهش قیمت بین المللی مس، بانک مرکزی در جلسه خود در جلسه 16 اوت خود تصمیم گرفت که نرخ بهره را همچنان در سطح 5 ممیز 75  درصد حفظ کند. در صورت بهبود چشم انداز اقتصادی در ماه سپتامبر نرخ بهره 25 صدم درصد کاهش خواهد یافت.

رشد تولید ناخالص داخلی شیلی در سه ماهه دوم سالجاری

به گزارش بانک مرکزی شیلی، رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم 2024 نسبت به سه ماهه قبل کاهش 6 دهم درصدی را ثبت کرد که منعکس کننده کاهش در تولیدات معدنی، خدمات تجاری و تولید است. سرمایه‌گذاری در اقتصاد شیلی نیز در این مدت، کاهش 8 ممیز 7 درصدی را نشان می دهد. کاهش سرمایه گذاری به دلیل کاهش سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل و تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی است. تقاضای داخلی نیز در سه ماهه دوم با کاهش 1 ممیز 4 درصدی مواجه بود. لذا کاهش تقاضای داخلی تحت تاثیر کاهش سرمایه گذاری قرار گرفته است. در سه ماهه دوم، صادرات کالا و خدمات 7 ممیز 3  درصد رشد داشته و واردات 2 ممیز 2 درصد کاهش یافته است.

شرکت یونانی پارک فتوولتائیک را در شیلی افتتاح کرد

شرکت یونانی متلن انرژی  دومین پارک فتوولتائیک ( فناوری تولید برق از پانل های خورشیدی)  خود را در منطقه کوکیمبو شیلی با ظرفیت 90 مگاوات انرژی پاک افتتاح نمود. این نیروگاه تولید انرژی پاک سالیانه از انتشار حدود 80 هزار تن دی اکسید کربن سالانه جلوگیری می‌کند. هزینه سرمایه گذاری این نیروگاه حدود 65 میلیون دلار بوده و در آن 151920 پانل نصب شده و برق بیش از 85 هزار واحد مسکونی را تامین خواهد کرد. این دومین پارک انرژی پاک است که توسط شرکت یونانی در شیلی تاسیس می‌شود. این ابتکار بخشی از قرارداد خرید و فروش انرژی خورشیدی بین متلن یونان و شرکت برق انل شیلی است. اولین پارک فتوولتائیک قبلا با سرمایه گذاری 460 میلیون دلاری در منطقه آنتوفاگستا شیلی توسط این شرکت یونانی تاسیس شده است.

افزایش صادرات شیلی در هفت ماهه اول سال 2024

ارزش صادرات شیلی در هفت ماهه اول سالجاری به 57 میلیارد و 81 میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3 ممیز 3 درصد رشد نشان می دهد. از این رقم 32 میلیارد و 447 میلیون دلار مربوط به صادرات محصولات معدنی شامل مس، طلا، آهن و کربنیات لیتیوم است. صادرات محصولات غذایی و میوه از ماه ژانویه تا جولای به 7 میلیارد و 442 میلیون دلار بالغ گردید. از این میزان 924 میلیون دلار مربوط به صادرات شراب است. طی این مدت صادرات خدمات به 1 ممیز 6 میلیارد دلار شامل " میزبانی " وب‌سایت‌ها و ایمیل‌ها"، "تعمیر و نگهداری و هواپیما" ،" پشتیبانی فنی در محاسبات و فناوری اطلاعات"، "مشاوره فناوری اطلاعات، "طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی فناوری اطلاعات بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 33 درصد رشد نشان می دهد. در این مدت تعداد شرکت‌های صادرکننده به 6964 شرکت رسید که مجموعا ۱.۱ میلیون شغل مستقیم و رسمی ایجاد می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما