معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در نیمۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

گزارش جدید: پیش بینی افزایش بیکاری در سالهای آینده

شورای اقتصادی جنبش کارگری (Arbejderbevægelsens Erhvervsråd /AE)  با وجود رشد اقتصادی ثابت، افزایش بیکاری را طی چند سال آینده پیش بینی کرده است. سازمان تجارت در آخرین چشم انداز اقتصادی خود اعلام کرد که دانمارک در چند سال گذشته از ارقام کم سابقه بیکاری برخوردار بوده است، اما این ارقام نمی‌توانند ادامه داشته باشند. با این حال، به گفته فردریک اولسن، تحلیلگر AE و یکی از نویسندگان مقاله، علیرغم بدبینی، وضعیت فاجعه بار نیست. وی گفت در حالی که بیکاری ممکن است افزایش یابد، اما نسبت به سطح قبل از همه گیری پایین تر باقی خواهد ماند. پیش بینی‌ها  از ۱۰۰۰۰۰ نفر بیکار در مقایسه با بیش از ۱۶۰۰۰۰ نفر پس از بحران مالی حکایت دارد. چشم انداز جدید رشد اقتصادی متوسط 0.9 درصدی را در سال جاری پیش بینی می‌کند که انتظار می رود به 1.9 در صد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد، اما هشدار می دهد که بخش هایی مانند صنعت پررونق داروسازی که رشد سریعی را تجربه کرده ممکن است کاهش یابد و منجر به استخدام محتاطانه شود. اما به گفته این تحلیلگر، هیچ نشانه ای از رکود شدید وجود ندارد زیرا پس انداز قوی، بازار مسکن باثبات، و نرخ های بهره پایین تر مورد انتظار می‌تواند سرمایه گذاری و مخارج خصوصی را تحریک کند. او گفت: ما هیچ دلیلی برای ترس از یک شکست شدید یا رکود نمی‌بینیم. (بی تی)

اشتیاق دولت برای جذب دانشجو از آفریقا

دولت قصد دارد دانشجویان بیشتری را از آفریقا جذب کند. لارس لوکه راسموسن وزیر امور خارجه در مصاحبه با پلیتیکن گفت که تعداد بیشتری از دانشجویان آفریقایی در دانشگاه‌ها و کالج های دانمارک بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی جدید دولت برای آفریقا خواهد بود. قرار است این استراتژی هفته آینده منتشر شود. آقای راسموسن گفت: اجازه دهید به صراحت بگویم که این به دلیل نوع دوستی یا خیریه نیست، بلکه مربوط به حفظ منافع دانمارک است زیرا اروپا در حال کوچک شدن است. ما از نظر جمعیت و سهم نسبی خود از اقتصاد جهانی در افول قرار داریم و در نتیجه با خطر از دست دادن نفوذ خود روبرو هستیم. در زمان اعلام استراتژی آفریقا در اوایل سال جاری، چارچوبی برای همکاری آینده، که قرار است هفته آینده منتشر شود، نخست وزیر سابق گفت قبل از این که چین بیش از حد تأثیرگذار شود،

دانمارک باید تعهدات خود به آفریقا را تنظیم کند. وی افزود: به دوستانمان از سیرالئون نگاهی بیندازید که در سفر دیپلماتیک اخیر به چین وعده بودجه ای برای توسعه دریافت کردند که همطراز با آنچه ما می‌پردازیم است اما آنها در عین حال با قول سرمایه‌گذاری در زیرساخت به خانه بازگشتند. این چیزی است که ما می‌توانیم از آن عبرت بگیریم. استراتژی جدید همچنین شامل اقداماتی برای حمایت از کسب و کارهای دانمارکی در ایجاد حضور در آفریقا خواهد بود که منعکس کننده اهداف اقتصادی و ژئوپلیتیک گسترده تر است.(تی وی۲)

رونق اقتصادی به لطف شرکت های داروسازی

اقتصاد در سه ماهه دوم سال رشد را تجربه کرد. آخرین ارقام مرکز آمار دانمارک نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) پس از افت ۱ درصدی در سه ماهه اول سال، در دوره مارس تا ژوئن 0.6 درصد افزایش یافته است. به گفته این آژانس، این تغییر وضعیت عمدتاً ناشی از صنعت، به ویژه بخش پررونق داروسازی بود، در حالی که بخش تجاری و حمل و نقل کوچکتر شد. پاله سورنسن، تحلیلگر ارشد نوکردیت، گفت که شرکت های داروسازی نقش نامتناسب زیادی در تولید صنعتی ایفا می‌کنند که منجر به نوسانات بزرگ در ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه می‌شود. تولید شرکت هایی مانند نوونوردیسک به دنبال افت قابل توجهی در سه ماهه قبل، در این سه ماهه رشد8.5 درصدی را تجربه کرد. در ماه مارس گزارش شد که نوونوردیسک در فهرست با ارزش ترین شرکت های جهان به رتبه یازدهم رسیده است و به لطف تقاضای فزاینده برای محصولات کاهش وزن پیشگام خود، می‌تواند به زودی به اولین شرکت داروسازی یک تریلیون دلاری جهان تبدیل شود. ارزش بازار نوونوردیسک پس از افزایش چشمگیر ارزش سهام آن از ابتدای سال، ۴۱۲۵ میلیارد کرون تخمین زده شده است که 1.5 برابر بیشتر از تولید ناخالص داخلی دانمارک است. (fortune.com)

سفارش جدید برای باواریا نوردیک

شرکت بیوتکنولوژی باواریای نوردیک، تنها یک هفته پس از دریافت سفارش از مرجع آمادگی و پاسخ اضطراری بهداشتی اروپا، HERA ، برای واکسن 175420 MVA، قراردادی را برای تامین ۴۴۰۰۰۰ دوز از واکسن MVA- آبله/ام پاکس خود به یک کشور اروپایی نامشخص امضا کرده است. پل چاپلین، مدیر عامل شرکت، هفته گذشته گفت که این شرکت در حال آماده شدن برای تحویل دو میلیون دوز در سال جاری و حداکثر ده میلیون دوز در سال آینده است. سازمان بهداشت جهانی درباره گسترش سریع گونه‌ای از  mpox  بعنوان یک تهدید جهانی هشدار داده است. (اکسترابلادت)

اولین جزیره انرژی جهان دوباره به تعویق افتاد

برنامه‌های بلندپروازانه برای ساخت اولین جزیره انرژی جهان در دریای شمال دوباره به تعویق افتاد. لارس آگارد، وزیر آب و هوا اعلام کرد که این پروژه با هدف تامین انرژی‌های تجدیدپذیر برای سه میلیون خانه اروپایی، به دلیل افزایش هزینه‌ها و نرخ بهره، حداقل سه سال به تعویق خواهد افتاد. پیش بینی هزینه اولیه بیش از ۲۰۰ میلیارد کرون (29.8 میلیارد دلار) با ۵۰ میلیارد کرون از حمایت دولتی بود. وزیر از اظهار نظر درباره افزایش هزینه‌ها امتناع کرد، اما گفت که این جزیره می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که کابل‌های برق متصل به آلمان را نیز شامل شود. در حال حاضر اولین تاریخ تکمیل سال ۲۰۳۶ عنوان می‌شود، در حالی که پیش از این سال ۲۰۳۳ برآورد شده بود.(دی آر)

اخراج در وستاس

غول انرژی پاک وستاس، Vestas در تلاش برای بازسازی شرکت، ۵۴ نفر از کارکنان کارخانه خود در غرب یولند را اخراج می‌کند. این سازنده توربین در اوایل سال جاری ۱۵۷ نفر را به دلیل افزایش تولید در ایالات متحده اخراج کرد. یک سخنگو گفت برای برآورده ساختن افزایش تقاضا در ایالات متحده، وستاس در حال توسعه تاسیسات خود در کلرادو را در دست اقدام دارد. (dbrs.dk)

افتتاح مرکز جدید لگو در کپنهاگ

غول اسباب بازی لگو در حال افتتاح یک مرکز جدید در کپنهاگ است. این ساختمان ۹ طبقه در یک منطقه تجاری جدید به نام استمپ در نزدیکی شهربازی تیولی و ایستگاه مرکزی راه آهن کپنهاگ واقع شده است. گفته می‌شود ساختمان تعدادی رستوران، فروشگاه‌های خرده فروشی و امکانات بهداشتی و سلامتی را نیز در خود جای خواهد داد.(تی وی۲)

قوانین جدید رانندگی

دولت از یک طرح توسعه روستایی رونمایی کرده است که شامل یک تغییر قابل توجه در ارتباط با رانندگی است. در قانون کنونی میزان الکل مجاز در خون رانندگان  0.5 تعیین شده اما بر اساس سیاست جدید، این میزان محدودیت هم برای رانندگان جدید در سه سال اول پذیرفته نخواهد شد. این امر عملاً یک سیاست عدم تحمل الکل را اجرا می‌کند. مورتن داهلین، وزیر شهرها و نواحی روستایی می‌گوید، این اقدام با هدف افزایش ایمنی جاده‌ها انجام شده است. این طرح همچنین پیشنهاد می‌کند که به نوجوانان ۱۷ ساله اجازه داده شود تا بین ساعت ۵ صبح تا ۸ بعد از ظهر به تنهایی رانندگی کنند. این امر برای بهبود تحرک برای جوانان در مناطق روستایی، و تسهیل دسترسی آنها به آموزش و کار عنوان شده است. دولت معتقد است این ابتکار در عین حفظ ایمنی از طریق مجازات‌های سخت‌تر برای جرائم مرتبط با

الکل استقلال ارزشمندی را برای جوانان فراهم می‌کند. این پیشنهاد بحث های قابل توجهی را برانگیخته است. شورای ترافیک ایمن نسبت به آن ابراز نگرانی کرده و گفته که اجازه دادن به نوجوانان ۱۷ ساله برای رانندگی انفرادی می‌تواند منجر به افزایش جراحات و تلفات ناشی از ترافیک شود. کارینا پترسن، معاون مدیر این شورا، گفت تحقیقات نشان می‌دهد که نوجوانان ۱۷ ساله ممکن است فاقد بلوغ شناختی لازم برای رانندگی مسئولانه انفرادی باشند. او استدلال می‌کند که الزام فعلی برای رانندگان جوان به همراهی یک بزرگسال با تجربه با موفقیت رفتارهای پرخطر را کاهش داده است.

حامیان این تغییر، از جمله استفن دامسگارد، رئیس شورای مشترک مناطق روستایی، استدلال می‌کنند که قوانین جدید با ایجاد استقلال بیشتر و رفع شکاف‌های حمل ‌و نقل عمومی، به نفع جوانان روستایی خواهد بود. علی‌رغم این دیدگاه‌های متفاوت، دولت این پیشنهاد را به عنوان بخشی از استراتژی توسعه روستایی گسترده ‌تر، که شامل اقداماتی برای تقویت گردشگری و بهبود امکانات محلی نیز می‌شود، پیش می‌برد. (ekstrabladet.dk)

پرتاب ماهواره جدید برای نظارت بر آب و هوای شمالگان

موشک اسپیس ایکس با موفقیت ماهواره جدیدی را که برای کمک به نظارت بر آب و هوا در گرینلند و قطب شمال طراحی شده بود، پرتاب کرد. این ماهواره که به عنوان ماهواره هواشناسی قطب شمال (AWS) شناخته می‌شود، با کمک موسسه هواشناسی دانمارک (DMI) و سایر شرکای شمال اروپا توسعه یافته است. پس از اتمام ماموریت، مرحله دوم موشک دوباره وارد جو شد و نمایش نور خیره کننده ای را بر فراز دانمارک ایجاد کرد. بسیاری از ساکنان، از یولند جنوبی تا لسو، متوجه چیزی شدند که شبیه ستاره دنباله‌داری بود که در آسمان شب دور می زد. با این ماهواره که اکنون در مدار ۶۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد، AWS اطلاعات مهمی در مورد آب و هوای قطب شمال، از جمله دما و الگوهای ابر جمع آوری می‌کند، که برای بهبود پیش بینی‌ها در این منطقه دور افتاده در نظر گرفته شده است.(دی آر)

مبلغ ۵۰۰ میلیون کرون برای برنامه کمک تجاری "ناخواسته"

دولت ۵۰۰ میلیون کرون (۷۴ میلیون دلار) را در پیش نویس بودجه آتی سال ۲۰۲۵ برای برنامه ای که با آن مخالف است کنار خواهد گذاشت. مورتن بودسکو، وزیر بازرگانی، گفت که این پول همچنان به کمک های تجاری اختصاص خواهد یافت تا شرکت ها را از نقل مکان به ایالات متحده یا چین که در آن سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در صنایع سبز انجام می‌شود، بازدارد. وزیر گفت: شرکت‌ها با دقت در حال بررسی این هستند که کجا می‌توانند حمایت مالی برای توسعه تولید دریافت کنند، بنابراین ما می‌خواهیم این مشاغل در شهرهای دانمارکی اسبیا، آلبورگ و کلوندبرگ ایجاد شود، نه در ایالات متحده یا چین. وی افزود بخش قابل توجه ای از این بودجه به بخش توربین‌های بادی و انرژی تجدید پذیر اختصاص خواهد یافت و ۱۵۷ میلیون کرون (۲۳ میلیون دلار) از سال ۲۰۲۴ به سال جدید منتقل می‌شود. گفته می‌شود در حالی که دولت در حال فشار برای حذف تدریجی یارانه‌ها در اتحادیه اروپا است این یارانه‌ها رقابت را مخدوش می‌کنند. آقای بودسکو اذعان داشت که واقعیت رقابت جهانی ممکن است به رویکرد عملی تری نیاز داشته باشد. او گفت: شرکت‌هایی که قصد نقل مکان به ایالات متحده برای استفاده از بسته قانون کاهش تورم ایالات متحده (IRA) دارند، از ما درخواست مشاوره دارند.  کنفدراسیون صنعت دانمارک (DI)، بزرگترین سازمان تجاری دانمارک، از تقویت مالی برای صنایع سبز استقبال کرد اما بر نیاز به تمرکز بیشتر بر بهبود رقابت پذیری تاکید دارد. یکی از سخنگویان در ایمیلی نوشت: آنچه واقعاً برای توانایی شرکت‌ها برای رقابت مهم است، یک سیاست تجاری و صنعتی مدرن و مترقی است، بنابراین امیدواریم که این شروع تمرکز بیشتر بر رقابت‌پذیری ما باشد.  (بی تی)

بدهی ملی در پایین ترین حد در ۳۰ سال گذشته

بدهی ملی دانمارک به کمتر از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی، پایین‌ترین سطح در ۳۰ سال اخیر، رسیده است که به گفته تحلیلگران، در چند دهه آینده فضای بیشتری برای مانور برای دولت‌های آینده فراهم می‌کند. آخرین آمار بانک مرکزی که روز سه شنبه منتشر شد، نشان می دهد که وضعیت مالی عمومی‌بهتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد می‌باشد. مازاد مالی دولت منجر به کاهش بدهی دولت دانمارک در پایان ژوئیه به ۲۸۸ میلیارد کرون (۴۳ میلیارد دلار) شد که برابر با ۸ /۹ درصد تولید ناخالص داخلی می‌باشد. به گفته کریستین اسکریور، اقتصاددان ارشد اتاق بازرگانی، این وضعیت دانمارک را از سال ۱۹۹۵ به قهرمان اروپا در امور مالی عمومی تبدیل کرده است: وی گفت: در حالی که بدهی پایین به خودی خود یک هدف نیست، اما فضایی را برای مانور فراهم می‌کند و به ما این امکان را می دهد تا به راحتی بدهی‌های جدید را بدون اینکه کسی بپرسد که آیا توان بازپرداخت آن را داریم یا خیر، ایجاد کنیم. در حالی که وزارت دارایی مازاد عمومی را به دلیل اشتغال بالا و درآمدهای مالیاتی مربوطه گزارش کرده است، پیش‌بینی‌های آتی کمتر خوش بینانه است زیرا دانمارک به زودی با نیاز به بدهی جدید برای پوشش هزینه‌های مستمری رو به رشد روبرو خواهد شد. در سال ۲۰۲۲، بدهی عمومی دانمارک، محاسبه شده بر اساس درصدی از تولید ناخالص داخلی،  چهارمین کمترین بدهی عمومی در اتحادیه اروپا بود. دانمارک پس از استونی، بلغارستان و لوکزامبورگ قرار داشت و همان زمان هم از بالاترین مازاد عمومی در اتحادیه اروپا نسبت به تولید ناخالص داخلی در آن سال برخوردار بود. (بی تی)

بانک نوردیا جریمه پولشویی در نیویورک را می‌پذیرد

نوردیا، بزرگترین بانک منطقه شمال اروپا، پس از تحقیقات مربوط به کفایت برنامه مبارزه با پولشویی (AML) بانک در طول دوره ۲۰۰۸ الی ۲۰۱۹، به توافقی خارج از دادگاه با دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک (DFS) رسیده است. طبق شرایط توافق نوردیا جریمه ای به مبلغ ۳۵ میلیون دلار (۵ /۳۱ میلیون یورو) راپذیرفته است. جیمی‌گراهام مدیر ارشد انطباق در بیانیه ای گفت: ما خرسندیم که این موضوع را با دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک به نتیجه رسانده و بسته ایم. همانطور که قبلاً اذعان داشتیم، از نظر تاریخی ما پیچیدگی پیشگیری از جرایم مالی را دست کم گرفتیم. در سال‌های اخیر ما سرمایه‌گذاری زیادی در برنامه مبارزه با پولشویی خود انجام داده‌ایم زیرا مبارزه با جرایم مالی یک اولویت کلیدی برای نوردیا است. در ماه ژوئیه، واحد جرایم ویژه دانمارک (NSK)  نوردیا را به دلیل نقض گسترده قانون پولشویی به دلیل عدم بررسی کافی مشتریان روسی و بی توجهی به هشدارها در مورد معاملات مربوط به دفاتر مبادله ارز در کپنهاگ متهم کرد. این کیفرخواست بخشی از پیامدهای رسوایی پولشویی بود که منجر به پرداخت های مشکوک به بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار از طریق شعبه استونی دنسکه بانک بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ به اتهام جنایات ارتکابی در روسیه، آذربایجان، گرجستان، سوئیس و ایالات متحده و ایران شد. (finanswatch.dk)

رشد اقتصادی پایدار

طبق گزارش اخیر دولت در مورد "وضعیت اقتصاد" که امروز صبح منتشر شد، پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی (GDP) امسال 1.9 درصد و در سال 2025 2.2 درصد افزایش یابد. TV2 گزارش می‌دهد که این چشم‌انداز مثبت به دلیل "مصرف قوی مصرف‌کننده و عملکرد کسب‌وکار" است. اوله کروهن، تحلیلگر TV2، گفت که دانمارک از نظر اقتصادی برای یک "فرود نرم" آماده است، با دارایی‌های عمومی قوی و مازاد تجاری، اما هشدار داد که همه شاخص‌ها مثبت نیستند - در حالی که اشتغال امسال 35000 نفر افزایش یافته است، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2025 5000 نفر کاهش یابد.

این تحلیلگر گفت: "ما به محدودیتی نزدیک می‌شویم که چند نفر بیشتر می‌توانند استخدام شوند، زیرا برخی از بخش‌ها در حال حاضر با اشتغال کامل یا کمبود نیروی کار مواجه هستند." با این حال، او افزود که "علائم مثبت" نیز وجود دارد - این گزارش نشان می‌دهد که در حال حاضر 400000 خارجی در دانمارک کار می‌کنند که به اقتصاد کمک قابل توجهی می‌کنند، اما برای حمایت از انتقال سبز و خدمات عمومی ضروری، به تعداد بیشتری نیاز است. تورم، یک مشکل عمده در سال‌های اخیر، اکنون تحت کنترل است و انتظار می‌رود امسال در حدود 1.8 درصد و سال آینده 2 درصد باقی بماند، علی‌رغم احساس کلی مصرف‌کنندگان مبنی بر اینکه قیمت‌ها همچنان بالا است. همچنین خبر خوبی برای صاحبان خانه وجود دارد، زیرا نرخ بهره تثبیت شده است - قیمت خانه‌ها انتظار می‌رود که امسال 2.7 درصد و در سال 2025 3 درصد افزایش یابد.(TV2)

غول انرژی پاک Ørsted، آخرین نیروگاه زغال‌سنگ خود را تعطیل می‌کند

شرکت Ørsted، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر در جهان و رهبر جهانی در زمینه انرژی باد دریایی، یکی از شرکت‌های انرژی با بیشترین مصرف زغال‌سنگ در اروپا بود، اما از سال 2006 مصرف زغال‌سنگ خود را به‌طور قابل‌توجهی از طریق کاهش تعداد نیروگاه‌های حرارت و برق و همچنین تبدیل به زیست‌توده پایدار گواهی‌شده به جای زغال‌سنگ، کاهش داده است. پس از تعطیلی آخرین نیروگاه حرارت و برق زغال‌سنگ خود در روز شنبه، آخرین گام مهم این شرکت در مسیر رسیدن به 99 درصد سهم سبز تولید انرژی تا سال 2025، کل تولید انرژی Ørsted اساساً بدون سوخت فسیلی خواهد بود. ( greenpowerdenmark.dk)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما