معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۵:۳۸

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی جمهوری کلمبیا در هفته چهارم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تورم در کلمبیا بار دیگر نرخ های نزولی را ثبت کرد

تورم کلمبیا تا ماه جولای 2024 روند کاهشی به خود گرفت و عدد 6.86 را به ثبت رساند. بر اساس گزارش متشره توسط مرکز ملی آمار اداری کلمبیا ، پس از دو ماه عدم تغییر در شاخص قیمت مصرف کننده، هزینه‌های زندگی در این کشور کاهش یافته است. طبق آخرین آمار مرکز دانه، شاخص قیمت مصرف کننده که تورم را اندازه گیری می‌کند، در ماه جولای به کمتر از میزان دو ماه اخیر رسید و عدد 6.86 درصد را به ثبت رساند. این عدد حتی پایین تر از میزان آن در سال 2023 (11.78 درصد) است. طبق گزارش مربوطه، از نظر تغییرات ماهانه، این شاخص در ماه جولای سال 2023 حدود 0.5 درصد بوده و در ماه جولای سال 2024 به عدد کمتر، یعنی 0.2 درصد رسیده است. این شاخص در مقیاس سالانه بیشتر تحت تاثیر بخش های آموزش و پرورش (با تغییرات 11.20 درصدی)، هتل ها و رستوران‌ها (با تغییرات 9.07 درصدی) و محل سکونت، و حامل های انرژی (با تغییرات 9.06 درصدی) بوده است. در مقابل، کمترین تاثیر نیز از تغییراتِ این بخش ها برآمده است: بخش اطلاعات و ارتباطات (تغییرات منفی 0.29 درصدی)، اوقات فراغت و فرهنگ (با تغییرات 1.69 درصدی)، پوشاک و کفش (با تغییرات 2.50 درصدی)، مبلمان و لوازم خانگی (با تغییرات 2.87 درصدی) و کالاها و خدمات مختلف (با تغییرات 5.21 درصدی).

https://www.larepublica.co/economia/la-inflacion-retomo-su-senda-bajista-y-llego-a-6-86-3925907

بهبود بخش توریست خارجی کلمبیا

با وجود افزایش گردشگر خارجی برای کلمبیا، بخش گردشگری داخلی این کشور 8 درصد کاهش داشته است. بر اساس انجمن ملی آژانس های گردشگری ، از ابتدای سال 2024 تاکنون تعداد کمتری از کلمبیایی‌ها در مقایسه با سال گذشته، به سفر رفته اند. با وجود اینکه این کشور در بخش گردشگری به ارقام قبل از دوران پاندمی رسیده است، ولی گردشگران داخلی کاهش یافته و اتحادیه‌ها و بخش های مرتبط با گردشگری، نگرانی خود را در این باره ابراز کرده اند. آنها معتقدند گردشگر داخلی به اندازه خارجی با اهمیت است. به گفته "پائولا کورتس کایه"، مدیر آناتو، تعداد بازدیدکنندگان خارجی حدود 8 درصد افزایش داشته است و حدود 2.6 میلیون نفر به کشور وارد شده اند و تعداد کلمبیایی‌هایی که از کشور خارج شده اند، حدود 11 درصد افزایش داشته است و حدود 2.7 میلیون برای مسافرت به خارج رفته اند. نکته مهم دیگر این است که در این مدت از ابتدای سال 2024، تنها 8 درصد از شهروندان کلمبیایی به سفر داخلی رفته اند و هنوز آمار و ارقام به مانند قبل از دوران پاندمی‌برنگشته است. "خوزه آندرس دوارته"، رئیس شرکت هتل داری و گردشگری کلمبیا اعلام کرد که بین ماه ژانویه تا مه سال 2024، درآمد واقعی این بخش حدود 6 درصد و میزان اشغال آن حدود 3 درصد کاهش یافته است.

https://www.larepublica.co/economia/turismo-mantiene-las-cifras-de-reactivacion-pero-no-incrementan-viajeros-domesticos-3922157

نشانه‌های رکود خرد در اقتصاد بوگوتا به دلیل بسته شدن شرکت ها

بر اساس گزارش "کیفیت زندگی" ارائه شده توسط گروه "بوگوتا در چه حالی هستیم"، برای اولین بار تعداد شرکت های فعال در پایتخت کلمبیا کاهش جزئی داشته است. در این گزارش، بافت تجاری بوگوتا مورد بررسی قرار گرفته که نشان می دهد تا پایان سال 2023 تعداد 423.158 شرکت در حالت فعال قرار داشته اند، کاهش 0.9 درصدی به نسبت سال 2022. در واقع این اولین بار است که رقم منفی در این زمینه به ثبت می رسد. به گفته "فدریکو مارتینز"، هماهنگ کننده فنی گروه مذکور، این پایتخت در وضعیت یک رکود اقتصادی کوچک قرار دارد که عمدتا به دلیل کاهش ثبت شرکت های خرد است که حدود 92.40 درصد از بافت تجاری را تشکیل می دهد. این بخش سال 2023 را با تعداد 390.999 شرکت فعال به پایان رساند، به عبارتی کاهشی 1.90 درصدی به نسبت سال 2022 را تجربه کرد. وی افزود: «با وجود اینکه در کلمبیا پیشرفت هایی در زمینه غلبه بر فقر را تجربه کرده ایم، ولی در پایتخت همچنان با یک رکود اقتصادی کوچک روبرو هستیم که علت آن همان کاهش شرکت های خرد فعال می‌باشند، این شرکت ها آسیب پذیرترند و به استراتژی‌های حمایتی بیشتری نیاز دارند.» در گزارش آمده، که میزان تعداد شرکت های تاسیس شده بین سال های 2023 و2022 حدود 6.6 درصد کاهش یافته که دلیل این رفتار انقباضی، تورم، نرخ بهره و هزینه‌های مقروض شدن و غیره است. البته با وجود اینکه بخش شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ دارای روند افزایشی و یا رشد بوده اند، ولی از آنجایی که تنها 7.5 درصد از بافت تجاری را تشکیل می دهند، تاثیر چشم گیری نیز بر اقتصاد نگذاشته اند. در ادامه مشخص می‌شود که طی سال 2023، حدود 53.8 درصد از واحد های تولیدی توسط افراد حقیقی و حدود 46.2 درصد آن توسط افراد حقوقی گردانده شده است. مارتینز بر موضوع تامین اعتبارات برای شرکت های کوچکتر تاکید کرد و افزود حفظ این شرکت به مانند تاسیس آنها با اهمیت است. در بخش های کلان، اکثر شرکت ها (235.054 واحد) که 55 درصد از کل واحد های اقتصادی را تشکیل می دهند به بخش خدمات، حدود 30 درصد آنها (13.677 واحد) به بخش بازرگانی و حدود 13.6 درصد آنها (57.426 واحد) به بخش صنعت اختصاص دارند. تا پایان سال 2023، در بوگوتا تعداد شرکت های تاسیس شده به عدد 69.371 رسید، این سومین بار است که از سال 2017 شاهد ثبت رقمی‌کمتر از 70.000 هستیم. در همان سال، تعداد شرکت های تاسیس شده خرد به عدد 69.266، شرکت های کوچک به عدد 65، شرکت های متوسط به عدد 23 و شرکت های بزرگ به عدد 17 رسید.

https://www.larepublica.co/economia/bogota-esta-en-mini-recesion-economica-por-incremento-en-cierre-de-microempresas-3928832

تعداد افراد شاغل غیر رسمی در نیمه اول سال جاری در کلمبیا به بالای 10 میلیون رسید

بر اساس "مرکز ملی آمار اداری" کلمبیا ، میزان تعداد شاغلین رسمی در این کشور، طی نیمه اول سال 2024 و در تمام ابعاد افزایش یافته است. طبق این گزارش میزان افراد غیر رسمی در کلمبیا بین ماه‌های آوریل تا ژوئن حدود 55.8 درصد بوده است، یعنی 0.1 درصد افزایش در مقیاس سالانه. آمارها نشان می دهند که نیمی از 22.9 میلیون نفری که در کلمبیا مشغول به کار می‌باشند، غیر رسمی هستند، به بیانی حدود 12.8 میلیون نفر. این آمار برای شهرهای بزرگ این کشور حدود 41.7 درصد بوده و در مقیاس سالانه حدود 0.4 واحد درصد افزایش یافته است. به موازات آن، در شهرهای دیگر و حومه شهر ها، این ارقام به 42.8 درصد می رسد. طبق داده‌های مرکز دانه، در مناطق پراکنده روستایی و به نسبت مراکز پر جمعیت، این ارقام طی سه ماهه آوریل تا ژوئن، برابر 84.2 درصد بوده است. در این گزارش آمده که مردها بیشترین تاثیر را پذیرفته اند. میزان مردان شاغل به صورت غیر رسمی‌برابر 57.5 درصد و زنان شاغل به صورت غیر رسمی‌برابر 53.1 درصد بوده است. طبق اطلاعات دانه، استخدام غیر رسمی در شرکت های خرد به نسبت سال 2023، حدود 0.4 واحد درصد افزایش یافته و به عدد 84.7 درصد رسیده است. در شرکت های کوچک شاهد بیشترین افزایش میزان اشتغال غیر رسمی هستیم، در این دسته بندی میزان اشتغال غیر رسمی حدود 2.1 واحد درصد افزایش یافته و به عدد 23.7 درصد رسیده است. وضعیت اشتغال غیر رسمی در شرکت های متوسط ثابت بوده، ولی در شرکت های بزرگ کاهش یافته و طی شش ماهه اول سال جاری، از عدد 3.3 درصد به 3.1 درصد رسیده است.

https://www.larepublica.co/economia/informalidad-en-colombia-en-2024-3928582

مهار تورم در بخش اجاره مسکن در کلمبیا

طبق اطلاعات بانک کلمبیایی "لا ریپوبلیکا" احتمال دارد که تورم بخش اجاره بهای مسکن این کشور تا سال 2026 به هدف از پیش تعین شده خود برسد. بر این اساس، تاکنون تورم در بخش اجاره مسکن مهار شده است. پس از مشخص شدن این موضوع که میزان تورم در کلمبیا طی ماه‌های مه و ژوئن ثابت مانده، "مرکز ملی آمار اداری" (دانه) اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده، که با آن تورم را اندازه گیری می‌کنند، در ماه جولای به کمتر از دو ماه قبل از خود رسیده و عدد 6.86 درصد را ثبت کرده است. در مقابل، بر اساس داده‌های بانک بوگوتا تغییرات بخش اجاره بهای کلمبیا حدود 0.45 درصد بوده که این نشان می دهد حدود 70 درصد، در مقابل 60 درصد احتمالی، شاخص گذاری صورت گرفته است، از این موضوع نتیجه می‌شود، تا زمانی که شاخص گذاری در این محدوده بماند، کاهش تورم به آرامی صورت می‌گیرد و تا پایان سال 2025 و یا ابتدای سال 2026 به هدف تعیین شده می رسیم. این نهاد اعلام کرد، که کاهش ماهانه در بخش مذکور، حدود 0.2 درصد بوده که بالاتر از پیش بینی‌ها، یعنی 0.12 است. نتایج مطابق پیش بینی‌های تیم تحقیقاتی پیش می رود، چون تورم در بخش مواد غذایی، شاخص گذاری بخش اجاره بهای مسکن و تعرفه‌های انرژی همگی کاهش یافته اند.

https://www.larepublica.co/economia/inflacion-en-arriendos-y-sectores-de-la-economia-3927496

 افزایش اعتماد مصرف کننده کلمبیایی برای سومین ماه متوالی به عدد 3.7 درصد

طبق "بنیاد آموزش عالی و توسعه"، خانواده‌های کلمبیایی آمادگی بیشتری برای خرید کالاهای با دوام دارند، اما در مقابل تمایل آنها به خرید خودرو کاهش یافته است. بر اساس فدسارویو، "شاخص اعتماد مصرف کننده" کلمبیایی، در پایان ماه جولای سال 2024، حدود 3.7 درصد بهبود یافته و از منفی 12.7 درصد در ماه ژوئن سال 2024 به عدد منفی 9 درصد در ماه جولای سال جاری رسیده است. که این بهبود از افزایش 7.3 درصدی شاخص شرایط اقتصادی و افزایش 1.2 درصدی شاخص انتظار مصرف کننده، حاصل شده است. ای سی سی کلمبیا در ماه جولای سال 2024 و در مقایسه با زمان مشابه در سال 2023، حدود 8.4 واحد درصد بهبود داشته و از عدد منفی 17.4 درصد در آن زمان به عدد منفی 9 درصد در زمان حال رسیده است. به گفته فدسارویو، در مقایسه سه ماهه سال جاری، متوجه می‌شویم که در سه ماهه دوم و به نسبت سه ماهه اول شاهد افزایش 3.7 درصدی اعتماد مصرف کننده هستیم که افزایش 2.7 درصد خانوار های کلمبیایی به خرید کالاهای با دوام، این موضوع را نشان می دهد. با این وجود ارزیابی از وضعیت کشور حدود 0.5 درصد افت کرده است.

https://www.larepublica.co/economia/confianza-del-consumidor-subio-3-7-en-julio-y-completa-tres-meses-con-incrementos-3927783

 تصمیم رئیس جمهور کلمبیا برای کاهش مالیات بر دارایی شرکت ها به کمتر از 30 درصد

"گوستاوو پترو"، رئیس جمهور کلمبیا، اعلام کرد، همزمان با اینکه قصد داریم مالیات بر دارایی شرکت ها را کاهش دهیم، تلاش می‌کنیم تا کاهش آورده‌های مالیاتی را جبران کنیم. پترو، گفت به دنبال کاهش نرخ مالیات که در حال حاضر برابر 35 درصد است، هستیم و قصد داریم برای آن حداکثر و حداقل تعریف کنیم. به گفته او، با اینکه "ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا در این زمینه کاملا جدی است و پیشنهاد نرخ 30 درصد را داده، ولی من حتی عددی پایین تر را در نظر دارم. برای گوستاوو پترو، این تصمیم به مانند اقدامی است برای فعال سازی مجدد بخش اقتصاد کلمبیا و همزمان "یک پیمان اجتماعی" نیز به حساب می آید. چون اگر مالیات وجود نداشته باشد، "هزینه‌های اجتماعی نیز وجود نخواهند داشت و اگر نابرابری کاهش نیابد، اقتصاد پایداری نیز وجود نخواهد داشت. به گفته بونیا، برای کاهش مالیات این بخش، باید از حدود 10 تریلیون پزو چشم پوشی کنیم و به دنبال منابع جایگزین باشیم که البته در حال ارزیابی آن هستیم.

https://www.larepublica.co/economia/petro-quiere-bajar-la-renta-corporativa-a-menos-de-30-3928389

نگرانی از نبود انرژی کافی در کلمبیا در سال 2025

در"کمیسیون تنظیم مقررات انرژی و گاز" کلمبیا ، اتفاق نظر وجود دارد که این کشور در سال 2025 با کمبود منابع انرژی روبرو می‌شود. بر اساس آمار کرگ، کلمبیا برای جبران کمبود منابع انرژی و تضمین بازار عرضه و تقاضا، به انرژی‌های گرمایی و مشوق هایی برای سرمایه گذاری نیاز پیدا خواهد کرد. "آلخاندرو کاستانیه دا"، رئیس "مجمع انجمن ملی شرکت های مولد انرژی" به این موضوع اشاره کرد که در زمان پدیده آب و هوایی ال نینیو، سیستم های بدون مولد گرمایی از یکدیگر می‌پاشید و کشور تعطیل می‌شد. وی افزود، در صورت نبود کمیسیون نظارت عملکردی در کلمبیا، سالانه 3 میلیارد تریلیون پزو سرمایه‌گذاری به صورت راکد در می آید و در عمل این مشترکان هستند که به دلیل کاهش دامنه پوشش خدمات متضرر می‌شود. وی ادامه داد که در خصوص سال 2025 نگرانی‌هایی وجود دارد، به بیانی از سال آینده منابع کافی برای تضمین تقاضای مشترکان نخواهیم داشت. کاستانیه دا به طور خاص اشاره کرد که تا سال های 2027 و 2028 کلمبیا با کسری انرژی شدید بین 4 تا 6 درصد روبرو خواهد شد، چیزی بین 4.000 تا 5.000 گیگاوات در سال که به گسترش جدید ظرفیت تولید بین 1.500 تا 2.000 مگاوات نیاز دارد. به گفته او، کلمبیا دو راه دارد، اینکه شرکت های تولید کننده انرژی به تولید بیشتر برای جبران شکاف ها بپردازند و یا اینکه برای سال های 2026 و 2027 تجهیزات جدیدی جهت افزایش تولید در نظر گرفته شوند. وی خاطر نشان کرد که دولت این کشور، متوجه موضوع شده و برای همین است که با هدف تنظیم مجدد و توسعه پروژه‌ها، مزایده برگزار می‌کند.

https://www.larepublica.co/economia/en-2025-no-habra-suficiente-energia-en-firme-para-la-oferta-3931064

سرمایه گذاری در کلمبیا دوباره افزایش یافت

پس از گذشت حدود یک سال، میزان سرمایه گذاری در کلمبیا و اقتصاد این کشور بهبود یافت. به گفته تحلیلگران اقتصادی کلمبیا، اقتصاد این کشور در دومین سه ماهه سال جاری پیشرفتی 2.1 را تجربه کرد، اما همچنان صنعتی زدایی آن در حال غرق شدن است. "مرکز ملی آمار اداری" (دانه) اعلام کرد که تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در سه ماه دوم سال 2024، پس از پنج دوره سه ماهه با اعداد منفی، مجددا افزایش یافت. طبق مرکز دانه، میزان سرمایه گذاری در کلمبیا و بین ماه‌های آوریل و ژوئن سال 2024، با وجود کاهش 6.2 درصدی در اولین سه ماهه سال 2024، حدود 4.3 درصد افزایش یافته است. ارقام تشکیل سرمایه ثابت ناخالص این کشور از سه ماهه اول سال 2023 در وضعیت منفی قرار داشته و هم زمان با کاهش سرمایه گذاری، وضعیت آن نیز وخیم تر می‌شده است.

https://www.larepublica.co/economia/la-inversion-volvio-a-subir-tras-cinco-trimestres-3930843

افزایش قیمت بنزین در کلمبیا

قیمت بنزین در کلمبیا که به قیمت بین المللی آن رسیده بود، طی هفته جاری 79 پزو افزایش یافت. از آنجایی که موارد مختلفی در تعیین قیمت نهایی بنزین وارداتی کلمبیا تاثیر می‌گذارند و هم زمان دولت این کشور نیز تصمیم گرفته قیمت این حامل انرژی جهانی شود، بنزین مصرفی داخلی نیز افزایش قیمت داشته که البته بخشی از این تغییر ناشی از نوسان قیمت ارز دلار آمریکا به پزو کلمبیا بوده است. قیمت دلار آمریکا بین ماه‌های ژوئن و جولای سال 2024، از 3.861 پزو به 4.130 پزو رسیده است. بخش اصلی افزایش قیمت جهانی بنزین از بالارفتن قیمت این محصول در سواحل خلیج مکزیک ناشی شده است. قیمت هر گالن بنزین در این مکان و در تاریخ 3 ام ماه ژوئن سال 2024، بر اساس نرخ لحظه ای ارز دلار آمریکا به پزو کلمبیا، برابر 8440 پزو بوده و یک ماه بعد در تاریخ 3 ام ماه جولای همان سال، به 10.147 پزو رسیده است. پس از این افزایش، اکنون قیمت متوسط هر گالن در کلمبیا به 15.568 پزو رسیده است.

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/precio-de-la-gasolina-por-que-subio-si-ya-habia-alcanzado-el-precio-internacional-podria-volver-a-subir-3372328

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما