معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی بلژیک

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلژیک در هفتۀ اول شهریور 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ادامه افزایش قیمت قهوه در بلژیک

قیمت قهوه همچنان در بلژیک در حال افزایش است. قیمت پرفروش ترین نوع قهوه (عربیکا) در بلژیک طی هفته گذشته با 7 درصد افزایش مواجه شد. این دومین افزایش قیمت در سال جاری می‌باشد. رقم کل افزایش قیمت در سال جاری،20 درصد اعلام شده است. هم اکنون قیمت یک بسته 250 گرمی قهوه در بلژیک، 6 یورو می‌باشد. اعلام خبر سرمای هوا در برزیل و احتمال یخ زدگی دانه‌های قهو، عامل افزایش قیمت بوده است.

تعداد کافه‌ها در بلژیک همچنان در حال افزایش می‌باشد. کافه‌ها، قهوه با کیفیت بالا سرو می‌کنند که در حال حاضر قیمت بسیار بالایی دارد. قیمت در سوپرمارکت بلافاصله افزایش نمی یابد، قیمت طی قراردادهای 3 یا 6 ماهه تغییر می‌کند.

اگرچه آب و هوا در قیمت قهوه تاثیر دارد، قیمت قهوه به نرخ دلار نیز حساس می‌باشد. پس از نفت خام، قهوه از نظر گردش مالی خرده فروشی، پرمعامله ترین کالا در جهان است.

 تدوین دو استاندارد در مورد آنفولانزای  میمون ، 19 اوت

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240819_93157271

وزارت بهداشت بلژیک اعلام کرد در راستای وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در قبال بیماری آنفولانزای میمون، دستورالعمل هایی را منتشر خواهد کرد.

به دنبال اپیدمی آنفولانزای میمون (mpox) در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) و انتقال ویروس به 13 کشور دیگر آفریقایی، یک گروه ارزیابی ریسک (RAG) در بلژیک در حال بررسی این وضعیت می‌باشد. سخنگوی وزیر بهداشت فدرال (فرانک واندبروک) به خبرگزاری بلگا گفت: «بر اساس توصیه‌ها، مقامات بهداشتی ممکن است اقداماتی را برای مقابله با شیوع ویروس انجام دهند.» بلژیک از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارد و در صورت نیاز، واکسن کافی در اختیار دارد. با این وجود، در حال نیازی به اتخاذ این رویکرد نمی‌باشد.

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) از مقامات بهداشتی کشورهای عضو خواسته است تا سطح آمادگی خود را برای تشخیص و واکنش سریع به این بیماری افزایش دهند.

سازمان بهداشت جهانی نیز با توجه به ارتباط بلژیک از طریق مسیرهای پروازی متعدد به جمهوری دموکراتیک کنگو، به افراد در خصوص سفر به این کشور هشدار داد.

بروکسل تایمز، 19 اوت

https://www.brusselstimes.com/health/1185537/belgian-health-ministry-to-publish-mpox-guidelines-early-next-week

افزایش تعداد اقامت شبانه گردشگران در بلژیک

بر اساس اعلام اداره آمار بلژیک Statbel اقامت‌های شبانه گردشگران در بلژیک در سال 2023 به آمار بی‌سابقه ای دست یافت. تعداد اقامت شبانه در بلژیک در سال گذشته به 44.7 میلیون نفر رسیده است. این نشان دهنده افزایش 3.9 درصدی نسبت به سال قبل و افزایش (5.1 درصدی) در مقایسه با ارقام قبل از کووید در سال 2019 بوده است.

در سال گذشته، بیش از 18.5 میلیون گردشگر از بلژیک دیدن کردند که بیش از نیمی از آنها شهروندان این کشور بوده اند. فلاندر با بیشترین حجم ورود گردشگران (تقریباً 11 میلیون) مواجه بوده است. در حالی که والونیا پذیرای حدود چهار میلیون گردشگر از بلژیک و خارج از کشور بوده است. سپس بروکسل با 3.5 میلیون نفر در رتبه بعدی قرار گرفت. منطقه پایتخت بیشترین گردشگران بین‌المللی را به خود جذب کرد. در حالی که،  برای گردشگری داخلی، ساحل همچنان محبوب‌ترین مقصد بوده است.

هتل‌ها همچنان محبوب‌ترین شکل اقامت در بلژیک و اتحادیه اروپا بوده و حدود 50 درصد از اقامت‌های شبانه نزد هتل‌های بلژیک ( در بروکسل تا 95 درصد) رزرو شده است.

بروکسل تایمز 19 اوت

https://www.brusselstimes.com/belgium/1185096/belgium-experienced-record-number-of-tourist-overnight-stays-in-2023

هشدار موسسه بین المللی رتبه بندی اعتباری به بلژیک

آژانس رتبه‌بندی اعتباری بین المللی (فیچ) در گزارش اخیر خود با ثابت نگهداشتن رتبه بلژیک ( AA-) هشدار داد، بدون تلاش‌های مالی، جایگاه این کشور در جدول رتبه بندی اعتباری نزولی خواهد بود. فیچ در گزارش خود از شکوفایی اقتصادی بلژیک و بانک های قوی آن تمجید کرد، اما نگرانی خود را از بدهی عمومی‌بسیار بالا و رو به افزایش این کشور پنهان نکرد و خواستار تلاش‌های ریاضتی پیچیده در عرصه اقتصاد بلژیک شد.  

آژانس فیچ همچنین، افزایش هزینه‌های نیروی کار که منجر به کاهش رقابت‌پذیری کسب‌ وکار همچنین تهدید رشد بلژیک می‌شود را نیز عامل کاهش رتبه‌بندی اعتباری ارزیابی کرد.  سال گذشته، فیچ چشم انداز رتبه اعتباری بلژیک را از «پایدار» به «منفی» کاهش داده است.

بلگا، 19 اوت

https://www.belganewsagency.eu/fitch-maintains-belgiums-credit-rating-but-warns-of-long-government-formation

شکایت اتحادیه کشاورزان فلاندر بلژیک علیه حکم انتشار نیتروژن

اتحادیه کشاورزان منطقه فلاندر بلژیک (Boerenbond) علیه فرمان دولت فلاندر در خصوص «انتشار نیتروژن در خاک» نزد دادگاه قانون اساسی شکایت کرده است. صدور این فرمان یکی از عوامل نارضایتی‌های اخیر جامعه کشاورزان در بلژیک بوده است. در پایان ژانویه 2024، پارلمان فلاندر پیش نویس اصلاح شده این فرمان را که بر کاهش شدید انتشار نیتروژن تا سال 2030 در مزارع کشاورزی این مناطق تاکید دارد، به تصویب رساند.

اتحادیه کشاورزان در شکایت خود به عدم شواهد علمی‌کافی جهت صدور این فرمان و تبعیض بین بخش کشاورزی و صنعت اشاره کردند.

لود سیسنز، رئیس اتحادیه مذکور گفت: «این فرمان کارآفرینی اعضا را محدود کرده و چشم‌اندازی ارائه نمی‌کند. ما از دولت می‌خواهیم هر چه سریع‌تر سیاست کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای جدیدی را اتخاذ کند تا فرصت‌هایی را برای همه کارآفرینان در فلاندر فراهم می‌کند.»

بلگا، 20 اوت

https://www.belganewsagency.eu/farmers-union-lodges-appeal-against-nitrogen-decree

رقابت شدید بانک ها و بیمه‌های بلژیک بر سر میلیاردها یورو اوراق قرضه

با نزدیک شدن به زمان آزاد سازی 22 میلیارد یورو از منابع اوراق قرضه سال گذشته طی دو هفته آینده در بلژیک، مراکز بانکی و بیمه این کشور، تلاش های خود را برای جذب این سرمایه مضاعف کرده اند. بانک‌ها در نظر دارند منابع مالی مربوط به اوراق قرضه را نزد حساب‌های خود نگهداری کنند، اما با کاهش احتمالی مجدد در نرخ سود پس‌انداز مواجه خواهند شد. سال گذشته بیش از نیم میلیون بلژیکی، اوراق قرضه دولتی را خریداری کردند. این اوراق با سر رسید کوتاه مدت (1 ساله) با نرخ بهره بالا (3.3 درصد ناخالص) و رژیم مالیاتی مطلوب (یک بار کاهش مالیات تکلیفی به میزان 15 درصد)، توزیع گردید.

نیمی از سرمایه گذاران اوراق قرضه سال گذشته (50.2 درصد)، قصد دارند دوباره در سپتامبر جاری، اقدام به خرید اوراق نماید، اما با توجه به کاهش نرخ بهره و انقضای کاهش مالیات قطعی، با سود کمتری مواجه خواهند شد. از این رو، سرمایه گذاران تا قبل از 5 سپتامبر، در حال بررسی گزینه‌های مختلف می‌باشند.

بلگا، 22 اوت

https://www.belganewsagency.eu/banks-and-insurers-compete-for-state-bond-billions

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما