معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۲:۲۱

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته سوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تقدیر وزیر صنعت و معدن عربستان از همکارى ریاض و منامه در راستای تشویق صنایع ملى

بندر بن ابراهیم الخریف وزیر صنعت و منابع معدنى عربستان سعودی، از وزارت صنعت و تجارت پادشاهى بحرین به خاطر همکارى مثمرثمر در خصوص فراهم نمودن زمینه ثبت نام تولیدات موسسات و شرکتهای سعودى در برنامه ارزش افزوده محلى بحرین، ابراز تشکر و قدردانی کرد. به نوشته مطبوعات سعودی این اقدام باعث تشویق و توانمندسازى صنایع ملى عربستان سعودی در چارچوب روابط برادرانه بین پادشاهى عربستان سعودى و پادشاهى بحرین و تقویت جنبه‌هاى تکامل اقتصادى و تجاری بین دو کشور می‌شود.

درآمد 2.5 میلیارد ریالی منطقه مرزهای شمالی عربستان از گردشگری در سال 2023م

اتاق بازرگانی عرعر اعلام کرد که حجم هزینه‌های گردشگران در منطقه مرزهای شمالی کشور عربستان سعودی در جریان سال 2023 بالغ بر 2.5 میلیارد ریال سعودی رسیده است که حدود 78.7 درصد آن متعلق به گردشگران داخلی و تقریباً 21.3 درصد آن متعلق به گردشگرانی بوده که از خارج به این منطقه آمده اند. اتاق بازرگانی عرعر از رشد 68 درصدی تعداد گردشگران به منطقه مرزهای شمالی طی دوره 2021 م تا 2023 م و رشد 45 درصدی در حجم هزینه‌های گردشگران طی دوره 2021 م تا 2023 م خبر داد. این اتاق میزان هزینه گردشگران در بخش تفریح و سرگرمی در این منطقه را در سال 2021 بیش 145 هزار ریال سعودی و در سال 2023 بیش از 22 میلیون ریال سعودی برآورد کرده است.

راه‌اندازى المپیاد ملى برنامه نویسى و هوش مصنوعى با عنوان «المپیاد هوشمندتر»

سازمان اطلاعات و هوش مصنوعى عربستان (SDAIA)، المپیاد ملى برنامه نویسى و هوش مصنوعى «المپیاد هوشمندتر» را با مشارکت وزارت آموزش و بنیاد استعداد و خلاقیت ملک عبدالعزیز و (موهبه) و حمایت شرکت (تحکم) به عنوان یکى از مهم ترین طرح هاى ملى، راه اندازى کرد. سازمان اطلاعات و هوش مصنوعى عربستان و شرکاى آن برای آماده کردن دانش آموزان سعودی و اعطای انگیزه به آنان برای رشد و شکوفایی مزید استعدادها، اقدام به برگزاری فعالیت ( راه به سوی هوشمندتر شدن) کرد که این رویداد با حضور بیش از 10000 دانش آموز برگزار شد. همچنین فعالیت دیگری تحت عنوان (ساعت هوش مصنوعی) در باره مفاهیم هوش مصنوعی برگزار گردید که از این فعالیت 575 هزار دانش آموز با مشارکت 9700 معلم بهره‌مند شدند.

کمک‌هاى بشردوستانه 130 میلیارد دلاری عربستان سعودى به 170 کشور

عبدالله بن عبدالعزیز الربیعه مشاور دربار و رئیس مرکز امدادرسانى ملک سلمان، در جریان مشارکت خود در جلسه ای که از طریق ارتباط تصویرى توسط شوراى ملى روابط آمریکایى و عربى در خصوص بیان تلاش‌ها و پروژه‌هاى امدادى و بشردوستانه عربستان درسراسر جهان برگزار شده‌ بود، خاطرنشان کرد که ارزش کمک‌های بشردوستان عربستان سعودی به 170 کشور جهان در خلال سال های (1996م تا 2024م) به رقم 130 میلیارد و 34 میلیون دلار رسیده است. وی توضیح داد که مرکز امدادرسانى ملک سلمان از زمان تاسیس آن در سال 2015م میلادى تاکنون، حدود 3009 پروژه را در 100 کشور جهان با ارزش بیش از 6 میلیارد و 940 میلیون دلار اجرا کرده است سهم یمن از این طرح‌های بشردوستانه به ارزش بیش از 4 میلیارد و 466 میلیون دلار بوده است. وى بیان کرد که 992 پروژه اجرا شده توسط این مرکز متعلق به بانوان بوده که در مجموع بیش از 151 میلیون زن در سراسر جهان از این پروژه‌های که ارزش آن به بیش از 653 میلیون دلار می‌رسد، بهره‌مند شده اند. همچنین این مرکز 926 پروژه را به ارزش بیش از 888 میلیون دلار به نفع بیش از 179 میلیون کودک اجرا کرده است. دکتر عبدالله الربیعه همچنین بیان نمود عربستان سعودی یکى از کشورهایى است که بیشترین پناهنده را پذیرفته است که تعداد کل آنها 1,093,926 پناهنده بوده که 561,911 پناهنده را یمنی‌ها 262,573 پناهنده از اتباع سوریه و 269442 را میانماری‌ها، تشکیل می‌دهند.

توسعه مناسبات اقتصادی بانک‌های چینی و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی 6 یادداشت تفاهم به ارزش 50 میلیارد دلار با مؤسسات مالی مختلف چینی امضا کرد. براساس بیانیه این صندوق، تفاهم‌نامه‌هایی با بانک کشاورزی (ABC)، بانک چین (BoC)، بانک ساختمانی (CCB)، شرکت بیمه صادرات و اعتبارات (SINOSURE)، بانک صادرات و واردات (CEXIM) و بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) امضا شده است.

امضاء بیانیه مشترک براى آغاز مذاکرات تجارت‌آزاد بین شورای‌همکاری خلیج فارس‌ و اندونزی

جاسم محمد البدیوى دبیرکل شوراى همکارى خلیج فارس و دکتر ذوالکفل حسن وزیر تجارت جمهورى اندونزى در جریان دیدار در مقر وزارت خارجه اندونزى بیانیه مشترک براى آغاز مذاکرات انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین طرفین را امضا کردند. طرفین در این دیدار بر اهمیت افزایش همکارى بین شوراى همکارى و اندونزى براى تقویت روابط و مناسبات اقتصادى دوجانبه در جهت منافع مشترک طرفین تاکید کردند. شورای همکاری خلیج‌ فارس و اندونزى خاطرنشان کردند که امضاى این بیانیه مشترک منجر به انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهاى شوراى همکارى خلیج‌ فارس و اندونزى خواهد شد.

تلاش سعودی‌ برای توسعه اقتصاد دیجیتال ازطریق ارتقاء جایگاه امنیت سایبری

عربستان سعودی قصد دارد ضمن ارتقاء جایگاه امنیت سایبری خود، آن را منعطف نشان دهد. در این خصوص فراهم‌کردن بستر همکاری و تعامل از طریق کنفرانس «MENA ISC» نقشی اساسی در ظرفیت‌سازی امنیت سایبری سعودی ایفا می‌کند و به‌عنوان سنگ‌بنای تقویت همکاری و نوآوری در بین رهبران این صنعت عمل می‌کند. برپایی کنفرانس امنیت اطلاعات MENA 2024 Virtuport که در 10 و 11 سپتامبر 2024 برگزار خواهد ‌شد، به عنوان یک پلتفرم مهم و حیاتی برای پرداختن به چشم‌انداز امنیت سایبری در حال تحول عربستان سعودی تلقی می‌شود. عربستان سعودی قصد دارد تا سال 2030 در سایه امنیت سایبری سهم اقتصاد دیجیتال خود را به 19 درصد از تولید ناخالص داخلی‌ خود برساند و بر اساس آمار منتشرشده، اقتصاد دیجیتال این کشور در حال حاضر نسبت به سال 2021 رشد 5.48 درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش تولید ناخالص داخلی سعودی طی سه ‌ماهه دوم 2024

به گزارش سازمان «آمار» سعودی، تولید ناخالص داخلی این کشور طی سه‌ماهه دوم 2024 نسبت به مدت مشابه در سال قبل 0.4 درصد کاهش یافت. با این ‌حال تولید ناخالص داخلی سعودی در این مدت نسبت به سه ‌ماهه اول 2024 افزایش 1.4 درصدی داشته است. براساس داده‌های این سازمان، کاهش تولید ناخالص داخلی سعودی طی سه‌ماهه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ناشی از کاهش 8.5 درصدی فعالیت‌های مرتبط با بخش نفت است. این درحالی است که فعالیت‌های غیرنفتی و فعالیت‌های بخش دولتی عربستان سعودی در این مدت به ترتیب افزایش 4.4 و 3.6 درصدی داشته است.

حجم تجارت خارجی عربستان سعودی در ماه گذشته میلادی

به گزارش سازمان آمار سعودی، ارزش کل تجارت خارجی عربستان سعودی شامل صادرات و واردات این کشور در ماه گذشته میلادی 175 میلیارد ریال سعودی شامل 70.2 میلیارد ریال واردات عربستان و 104.8 میلیارد ریال سعودی ، صادرات این کشور به خارج بوده است.

درآمدها و هزینه‌های عربستان طی سه‌ ماهه دوم 2024 و کسری بودجه 15.3 میلیاردریالی

وزارت «دارایی» سعودی گزارشی از عملکرد بودجه این کشور طی سه‌ماهه دوم 2024 منتشر و اعلام کرد، درآمدها و هزینه‌های این کشور در خلال سه‌ماهه دوم سال جاری 2024 به‌ترتیب 353.5 و 368.9 میلیارد ریال سعودی بوده است. این کشور همچنین طی این مدت کسری بودجه 15.3 میلیارد ریال سعودی ثبت کرده است. بر اساس جزئیات این گزارش، مجموع درآمدهای سعودی در سه‌ماهه دوم امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 9% افزایش یافته است. با این ‌حال مجموع هزینه‌های عربستان سعودی نیز طی سه‌ماهه دوم امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته افزایش 15 درصدی داشته است.

اضافه شدن سرویس کارگو به بندر اسلامی جده جهت اتصال عربستان با بنادر چین

سازمان کل بنادر عربستان «موانی» از اضافه شدن سرویس کارگو (CBS) به بندر اسلامی جده جهت اتصال عربستان با بنادر مهم چین از طریق خط کشتیرانی «نیو لاین» خبر داد. این اقدام در چارچوب تلاش‌های سازمان کل بنادر این کشور برای بهبود موقعیت و جایگاه عربستان در شاخص اتصال شبکه ناوبری دریایی، افزایش کارایی عملکرد عملیاتی در بنادر و افزایش اثربخشی این کشور در بازارهای جهانی صورت گرفته است. سرویس کارگوی جدید، بندر اسلامی جده را با بنادر ( تیانجین، چینگدائو، شانگهای، گوانجو در چین) و بندر دمیاط مصر متصل می‌کند. بر اساس گزارش رسانه‌های سعودی این چهاردهمین سرویس کارگوی اضافه‌شده توسط "موانی" در همکاری با خطوط کشتیرانی بزرگ بین المللی از آغاز سال جاری 2024 است.

بندر اسلامى جده ثبت بورس فلزات لندن شد

سازمان بنادر عربستان سعودی (الموانی) از ثبت بندر اسلامى جده در بورس فلزات لندن (LME) از طریق شریک استراتژیک LogiPoint، یکى از شرکت‌هاى وابسته به سیسکو، خبر داد. به ادعای مقامات سعودی ، درج بندر اسلامى جده در بورس فلزات لندن به عنوان مرکز جدید تحویل فلزات مس و روى، گام مهمى براى کمک به تبدیل شدن عربستان سعودى به یک قطب مهم لجستکی جهانى تلقی می‌شود. رویداد یادشده این بندر را وارد فهرست پلتفرم‌هاى جهانى ذخیره‌سازى (دپوی) مواد معدنی مورد معامله در بورس اوراق بهادار و در نهایت توزیع و انتقال فلزات به سایر نقاط جهان می‌نماید. این دستاورد گامى مهمی در جهت تقویت موقعیت و جایگاه عربستان سعودی در زنجیره تامین مواد معدنی جهانى به شمار می رود.

برگزاری مزایده بین‌المللی انواع شاهین‌ها در عربستان سعودی

 باشگاه «شاهین‌ها» در عربستان سعودی مزایده‌ بین‌المللی شاهین‌ها را با حضور و مشارکت نمایندگانی از 16 کشور در مقر این باشگاه در شمال شهر «ریاض» برگزار کرد. بر اساس اعلام رسانه‌های سعودی در روز اول دو شاهین به قیمت 170 هزار ریال سعودی به ترتیب یکی به مبلغ 65 هزار ریال و دیگری به مبلغ 105 هزار ریال سعودی( جمعا بیش از دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان) فروخته شد. دو شاهین فوق پرورش‌یافته در مزرعه‌هایای در کشور «لهستان» بودند. در این رویداد بین المللی که با نمایش نژادهای گوناگون از پرنده شاهین همراه بود، تا 14 آگوست 2024 ادامه خواهد داشت.

حجم مبادلات تجاری و اقتصادی عربستان سعودی و کره جنوبی

وزیر تجارت و بازرگانی عربستان سعودی آقای ماجد القصبی در حاشیه سفر رسمی خود به کره جنوبی ، ضمن شرکت در نشست تجاری دو کشور، در یک کنفرانس خبری بیان داشت، روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری عربستان و کره جنوبی در سال های اخیر روند رو به رشدی را طی می نماید و بر اساس آمارهای اعلام شده ارزش تجارت میان کره جنوبی و عربستان سعودی در خلال سال های 2019 تا 2023 از رقم  35 میلیارد دلار عبور کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما