معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۷- ۰۷:۰۰

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته اول شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

محدودیت صادرات مواد معدنی برای تجزیه و تحلیل حداکثر 1000 کیلوگرم است

بدنبال تصمیم گیری دولت نامیبیا در مورد ممنوعیت صادرات مواد معدنی حیاتی نامیبیا به صورت خام بمنظور ایجاد مشاغل محلی بیشتر و ارزش افزوده محلی طی سال گذشته، هیئت دولت اکنون حداکثر مقدار 1000 کیلوگرم را برای تجزیه و تحلیل مواد معدنی در سال به ازای هر صادرکننده یا تولیدکننده تأیید می‌نماید. این موضوع هفته گذشته توسط وزارت معادن و انرژی مطرح شد و در مورد موادی مانند لیتیوم خرد شده فرآوری نشده، گرافیت، کبالت، منگنز و عناصر خاکی کمیاب اعمال می‌شود.

هیئت دولت طی دوازدهمین جلسه تصمیم گیری خود حداکثر تا 20000 تن را به عنوان چارچوب و محدوده طراحی کارخانه تأیید نمود. ارزش افزوده محلی یک چالش بزرگ برای نامیبیا است، جایی که بیشتر منابع طبیعی آن هنوز به صورت خام یا با حداقل فرآوری صادر می‌شود. کارشناسان استدلال می‌کنند که این امر همچنان به ایجاد مشاغل مورد نیاز در کشورهای دیگر ادامه می‌دهد. با این حال، نامیبیا پیشنهادهایی برای کمک به ایجاد یک بخش بهره‌وری مواد معدنی در طول رقابت جهانی برای مواد معدنی کمیاب، که توسط صنعت خودروهای الکتریکی در حال گسترش (EV) هدایت می‌شود، دریافت کرده است.

اتحادیه اروپا (EU) سال گذشته تمایل خود را برای حمایت از نامیبیا در توسعه بیشتر صنعت داخلی استخراج، پالایش و بازیافت مواد خام تأیید کرد.

آقای تام آلویندو وزیر معادن و انرژی در گذشته به رسانه‌های بین المللی هشدار داده بود که نامیبیا به زودی تصمیم می‌گیرد که تمام لیتیوم استخراج شده در این کشور باید در داخل کشور پردازش شود. تحلیلگران معدن بر این باورند که تولید لیتیوم آفریقا در این دهه از 40000 تن در سال جاری به 497000 تن در سال 2030 به سرعت افزایش می‌یابد.

این در حالی است که قیمت لیتیوم در سال گذشته بیش از دو برابر شد، زیرا تقاضا در صنعت خودروهای برقی از عرضه پیشی گرفت. سال گذشته، دولت یک شرکت چینی به نام Xinfeng Investments را از صادرات سنگ معدن لیتیوم به دلیل نقض ممنوعیت صادرات نامیبیا برای صادرات مواد معدنی خام جلوگیری کرد.

این شرکت چینی اصرار داشت که 75000 تن سنگ معدن لیتیوم را برای "آزمایش" به مقر چینی خود صادر کرده است که طراحی کارخانه فرآوری لیتیوم در نامیبیا را تعیین می‌کند.

منبع: روزنامه نیو ارا

هیئت دولت استفاده از بودجه عمومی را برای تکمیل پروژه سد برق آبی شمال کشور تصویب کرد

هیئت دولت نامیبیا، طرح استفاده از بودجه عمومی‌ به عنوان مدل اجرای ترجیحی برای پروژه دو ملیتی برق آبی بینز، از جمله سد تنظیم کننده بینز را تصویب کرد. نیروگاه برق آبی بینز یک نیروگاه برق آبی با ظرفیت 600 مگاوات است که بر روی رودخانه کوننه در شمال غربی نامیبیا در نزدیکی مرز آنگولا واقع شده است.

هیئت دولت به وزارت دارایی دستور داد تا برای تأمین مالی نسبت به تعهد نامیبیا برای ساخت سد منابع را بسیج نموده و برای ساخت جاده دسترسی به سایت پروژه بینز از صورتحساب منابع بودجه اضافی استفاده نماید. پس از تکمیل، انتظار می‌رود که ایستگاه Baynes به تأمین تقاضای رو به رشد برق در نامیبیا و آنگولا کمک کند.

پروژه برق آبی Baynes پس از انقضای قرارداد نیروگاهی با Eskom در سال 2005 آغاز شد و به دلیل کمبود شدید برق که در آن زمان در آفریقای جنوبی با آن مواجه بود، امکان تمدید آن وجود نداشت.

واردات برق به خصوص در ساعات اوج مصرف به میزان قابل توجهی گران شد در نتیجه، هر دو دولت آنگولا و نامیبیا موافقت کردند که گزینه Baynes را بیشتر مطالعه کنند. ارزش این پروژه 1.2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و انتظار می‌رود ساخت آن حدود 6 سال طول بکشد.

هیئت دولت همچنین، در اصل، امضای توافقنامه اجرایی را تصویب کرد و وزیر معادن را موظف کرد که از طرف دولت نامیبیا موافقتنامه را امضا نماید.

منبع: روزنامه نیو ارا

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما