معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۰- ۱۴:۵۶

اخبار اقتصادی بوسنی و هرزگوین

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بوسنی و هرزگوین در نیمۀ دوم مرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

https://avaz.ba/vijesti/globus/921356/podaci-aci-ja-za-prvih-sest-mjeseci-pokazali-sarajevo-najbolje-ostali-se-pate

ارزیابی فرودگاه سارایوو بر اساس اطلاعات اتحادیه بین المللی فرودگاه‌های اروپا در شش ماه اول

فرودگاه سارایوو در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه در سال 2019 رکورد شکست. اتحادیه بین‌ المللی فرودگاه‌های اروپا اعلام کرد که تردد مسافران در فرودگاه‌های اروپا در نیمه اول سال جاری از سطح قبل از بحران کرونا فراتر رفته است. محرک اصلی رشد ترافیک بین المللی بود که نسبت به شش ماهه اول سال گذشته 10.3 درصد رشد داشت. ترافیک داخلی 4.2 درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات اداره آمار فدراسیون بوسنی و هرزگوین، ترافیک فرودگاه‌ها از آوریل تا ژوئن نسبت به همین مدت سال گذشته 4.4 درصد بیشتر بوده، اما تردد مسافران 0.8 درصد کاهش یافته است.

یادآور می‌ کنیم وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در گزارش خود درباره فضای سرمایه ‌گذاری در بوسنی و هرزگوین به فرودگاه‌های کشورمان نیز اشاره کرده است.

در این گزارش آمده است: "چهار فرودگاه بین المللی در این کشور از جمله در سارایوو، توزلا، موستار و بانیا لوکا هنوز دولتی هستند و مدیریت آنها توسط دولت انجام می‌شود که از نظر اتصال و تعداد مسافران جزو بدترین فرودگاه‌های منطقه محسوب می‌شوند. در حال حاضر در مورد فروش احتمای امتیازات فرودگاه‌ها بحث می‌شود که از حمایت سیاسی لازم برخودار نمی‌باشد.

بر اساس آخرین اطلاعات اداره هوانوردی غیرنظامی‌بوسنی و هرزگوین تعداد مسافران فرودگاه سارایوو در ماه می 151152 نفر بوده است در حالی که 1417 پرواز انجام شده است. فرودگاه موستار دارای 185 پرواز با 4762 مسافر، فرودگاه توزلا 96 پرواز و 13023 مسافر بوده است. فرودگاه بانیالوکا در ماه می 392 پرواز و 40048 مسافر داشت. 

 

https://poslovnisvijet.ba/u-bih-trenutacno-nedostaje-40-000-radnika-uvoz-radne-snage-ne-rjesava-problem/

 کمبود 40000 کارگر در بوسنی و هرزگوین 

نرخ بیکاری در فدراسیون بوسنی و هرزگوین طبق اطلاعات رسمی‌برای ماه ژوئن 2024 به 32 درصد می رسد، در حالی که در جمهوری صربسکا این نرخ به نصف کمتر و 16 درصد می‌باشد.

در حال حاضر 56 هزار نفر در جمهوری صربسکا به دنسال شغل است، در حالی که این رقم در فدراسیون بوسنی و هرزگوین حدود 260 هزار نفر است. از سوی دیگر، کارفرمایان در تلاش برای یافتن کارگر هستند، چرا که کارگری در بازار وجود ندارد. به عنوان مثال، در موارد زیادی می‌توانیم نپالی‌ها، بنگلادشی‌ها و هندی‌ها را در محل کار و ساخت و ساز ساختمانی ببینیم. با این حال، نیاز به کارگران خیلی زیاد است. کسانی که بوسنی و هرزگوین را ترک کردند می‌گویند این نتیجه نگرش بد نسبت به کارگران است.

در حالی که از اتحادیه کارگران اعلام می دارند که تقصیر اصلی کارفرمایان به دلیل عدم پرداخت حقوق مناسب به کارگران محلی است، کارفرمایان اظهار می‌کنند که این امر  ناآگاهی ابتدایی از وضعیت موجود است و باید جویندگان کار فعال و غیر فعال از هم جدا شوند. بسیاری از کشورهای دیگر ورود نیروی کار خارجی را تسهیل می‌کنند و بوسنی و هرزگوین نیز از آن پیروی نمی‌کند.

ماریو ننادیچ، مدیر انجمن کارفرمایان فدراسیون بوسنی و هرزگوین گفت: "به عنوان مثال، در کرواسی تعداد زیادی کارگر خارجی خواهید دید. اطلاعات رسمی نشان می دهد که ما در بوسنی و هرزگوین حداکثر سهمیه 6500 کارگر خارجی صحبت می‌کنیم، در حالی که در حال حاضر حدود 40 هزار کارگر کم داریم."

با سهمیه سالانه مصوب شده حدود 85 درصد شغل برنامه ریزی شده توسط کارفرمایان خالی مانده است. اقتصاد رنج می‌برد، پویایی کارها در رنج است. اداره امور اتباع خارجی بوسنی و هرزگوین از ابتدای سال جاری تا کنون اقامت ۲۱۰۳ کارگر را صادر کرده است.

 

https://biznis.ba/vijesti/bih/bih-u-junu-ove-godine-202-posto-vise-turista-u-odnosu-na-isti-mjesec-2023/89635

افزایش گردشگران در بوسنی و رهزگوین

در ماه ژوئن 204170 گردشگر به بوسنی و هرزگوین سفر کرد که نسبت به ماه می سال جاری رشد 8.2 درصد و نسبت به ماه ژوئن سال قبل رشد 20.2 درصد می‌باشد.

گردشگران در ماه ژوئن 411998 شب اقامت داشته اند که 11 درصد بیشتر از ماه می سال جاری  و 20.7 درصد بیشتر از ماه ژوئن سال 2023 است. در مجموع اقامت‌های شبانه، مشارکت گردشگران داخلی 26.6 درصد و مشارکت گردشگران خارجی 73.4 درصد بوده است. تعداد اقامت‌های شبانه گردشگران داخلی در مقایسه با ماه می سال جاری 2.8 درصد و نسبت به ماه ژوئن سال قبل 2.5 درصد کمتر بوده است.

بر اساس داده‌های آژانس آمار بوسنی و هرزگوین، تعداد اقامت شبانه گردشگران خارجی در ژوئن 17 درصد بیشتر از ماه می 2024 و 32.2 درصد بیشتر از ماه ژوئن 2023 بود.

به گزارش از خبرگزاری فنا در ماه ژوئن 2024 بیشترین اقامت ‌های شبانه توسط گردشگرانی از کشورهای عربستان سعودی با 15.2 درصد، ترکیه با 10.5 درصد، صربستان با 9.3 درصد، کرواسی با 7.2 درصد، اسلوونی با 4.4 درصد، لهستان با 3.8 درصد، آلمان و آمریکا هر کدام با 3.7 درصد و چین با 3.5 درصد بود.

https://www.bhrt.ba/otvaranje-me%C4%91unarodnog-sajma-real-expo-sarajevo-2024

افتتاحیه نمایشگاه بین المللی "Real Expo Sarajevo 2024"

سارایوو امروز و فردا میزبان نمایشگاه بین المللی ساخت و ساز و سرمایه گذاری املاک تحت عنوان "Real Expo Sarajevo 2024" خواهد بود که برای سرمایه گذاران، بخش های توسعه، به ویژه ساخت و ساز، تولید، توسعه پایدار و تحرک در نظر گرفته شده است.

به گفته برگزارکنندگان، این نمایشگاه یک فرصت عالی سالانه برای بازرگانان و شرکت های بوسنی و هرزگوین و منطقه برای ترویج پروژه‌های جدید، تبادل دانش و تجربه، و همچنین برقراری روابط تجاری با سرمایه گذاران و مشتریان بالقوه خارجی، به ویژه از کشورهای خاور میانه است.

آژانس جذب سرمایه گذاری و خصوصی سازی کانتون سارایوو اعلام کرد که این نمایشگاه شامل غرفه داران بین المللی اروپایی از بخش فناوری زندگی پایدار، از جمله ساخت و ساز هوشمند، انرژی‌های تجدید پذیر و تحرک الکترونیکی، و همچنین غرفه دارانی از بخش های مرتبط با ساخت و ساز، مانند مصالح ساختمانی، کارهای ساختمانی و مبلمان است.

حضور جمع کثیری از سرمایه گذاران، کارآفرینان و مسئولین خارجی و داخلی پیش بینی می‌شود و در دو روز برگزاری نمایشگاه، تعداد زیادی نشست و گفتگو مستقیم بین نمایندگان دولت و سرمایه گذاران برگزار خواهد شد.

آژانس جذب سرمایه گذاری و خصوصی سازی کانتون سارایوو (KAIP) شریک این رویداد بین المللی دو روزه است که در هتل هیلز برگزار می‌شود. نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 9 شب برای بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

 

https://www.infobijeljina.com/vijesti/bosna-i-hercegovina-na-dnu-evrope-po-bdp-u

بوسنی و هرزگوین از نظر تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی (GDP) به ازای هر نفر در بوسنی و هرزگوین برحسب قدرت خرید 35 درصد از میانگین اتحادیه اروپا در سال گذشته بود.

آژانس آمار بوسنی و هرزگوین اعلام کرد که مصرف واقعی فردی به ازای هر ساکن در بوسنی و هرزگوین بر حسب قدرت خرید 44 درصد از میانگین اتحادیه اروپا در سال گذشته بوده است.

لوکزامبورگ دارای بالاترین تولید ناخالص داخلی سرانه در بین 36 کشوری است. جایگاه دوم ایرلند و سپس  دانمارک، هلند و اتریش قرار دارند. از بین کشورهای منطقه کرواسی بالاترین تولید ناخالص داخلی دارد قدرت خرید 76 درصد از میانگین اتحادیه اروپا است. کشور مونته نگرو 48 درصد کمتر از میانگین اتحادیه اروپا است و پس از آن کشورهای نامزد صربستان، مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین و آلبانی قرار دارند.

 

https://www.biznis.ba/vijesti/bih/tesanj-spreman-za-18-medunarodni-sajam-privrede/89709

برگزاری نمایشگاه اقتصادی تشانی در سپتامبر امسال

هجدهمین نمایشگاه بین المللی اقتصادی تشانی در تاریخ 25 لغایت 28 سپتامبر سال جاری در محل شرکت "کاملیا" در منطقه ماتوزیچی برگزار خواهد شد. این خبر توسط خانم ساچا پرنیاووراتس، رئیس انجمن تجار یلاه- تشانی که برگزار کننده این نمایشگاه است، تایید گردید.

نمایشگاه مذکور که به یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی بوسنی و هرزگوین تبدیل شد، امسال در فضایی به مساحت 25 هزار متر مربع برپا می‌شود.

 

https://www.biznis.ba/vijesti/bih/ogroman-pad-dobiti-hidroelektrana-elektroprivrede-rs/89763

کاهش شدید سود نیروگاه‌های آبی وابسته به شرکت برق دولتی جمهوری صربسکا در نیمه اول سال جاری

نیروگاه‌های آبی وابسته به شرکت برق دولتی جمهوری صربسکا( Elektroprivreda RS) نتایج مالی خود را در نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به شدت بدتر کردند.

سود نیروگاه‌های آبی روی رودخانه تربیشنیتسا در نیمه اول سال جاری از 17.1 میلیون مارک که در مدت مشابه سال گذشته ثبت شده بود، به 5.4 میلیون مارک یعنی تقریبا 12 میلیون مارک کاهش یافت.

مجموع درآمدهای این نیروگاه‌ها از 48.3 میلیون مارک در شش ماه نخست سال گذشته به 37.8 میلیون مارک در شش ماه نخست امسال کاهش یافت در حالی که هزینه‌های آنها از 31.2 میلیون مارک به 32.4 میلیون مارک افزایش پیدا کرد.

سود نیروگاه‌های آبی روی رودخانه ورباس نیز کاهش قابل توجهی داشت.

سود این نیروگاه‌ها که در نیمه اول سال گذشته به 4.4 میلیون مارک رسیده بود، در شش ماه نخست سال جاری به 2.8 میلیون مارک کاهش یافت.

نیروگاه‌های آبی روی رودخانه درینا نتوانستند حتی سود اندک 117 هزار و 357 مارکی را که در نیمه اول سال گذشته داشتند حفظ کنند بلکه در شش ماه نخست سال جاری 700 هزار و 896 مارک کسری سود داشتند. (وبسایت biznis.ba)

 

https://www.biznisinfo.ba/turska-firma-seli-dio-proizvodnje-u-bih/

انتقال بخشی از تولید یک شرکت ترکیه ای به بوسنی و هرزگوین 

شرکت ترکیه ای "شاهی چلیک" تصمیم گرفت بخشی از تولید خود را به بوسنی و هرزگوین و به طور دقیق تر به شهر گراداچاتس منتقل کند. این شرکت در زمینه تولید اسکلت فلزی ساختمان‌های تجاری، کانتینر و خانه‌های پیش ساخته فعالیت می‌کند و قصد دارد تولید آن را در بوسنی و هرزگوین آغاز کند.

نمایندگان شرکت مذکور با هدف بررسی پتانسیل های سرمایه گذاری چندین بار به همت مرکز تجاری  Wildish از بوسنی و هرزگوین بازدید کرده اند. این شرکت پس از بررسی بازار بوسنی و هرزگوین تصمیم به تاسیس شرکتی در بوسنی و هرزگوین و انتقال بخشی از تولید خود به این کشور گرفت.

دکتر سامیر ویلدیچ، از مسئولین مرکز تجاری    Wildish گفت: "نمایندگان این شرکت چندین بار مشغول سفر تجاری به بوسنی و هرزگوین بوده و پتانسیل سرمایه گذاری کشورمان را دیده اند. آنها تصمیم گرفتند که شرکتی در شهر گراداچاتس تاسیس کنند، جایی که تولید آن تا چند ماه دیگر راه اندازی می‌شود. گراداچاتس یکی از شهرهای اقتصادی بوسنی و هرزگوین به حساب می آید." (وبسایت biznisinfo.ba)

 

https://biznis.ba/vijesti/bih/bih-uvoz-mesa-15-veci-od-izvoza/89800

واردات گوشت بوسنی و هرزگوین 15 برابر بیشتر از صادرات در شش ماه نخست سال جاری

واردات گوشت بوسنی و هرزگوین 15 برابر بیشتر از صادرات در شش ماه نخست سال 2024 بود.

تازه ترین داده ‌های سازمان مالیات های غیر مستقیم بوسنی و هرزگوین حاکی از آن است که این کشور از ژانویه تا ژوئن سال جاری نزدیک به 38000 تن انواع مختلف گوشت به ارزش 263.76 میلیون مارک وارد کرد. از سوی دیگر، تولیدکنندگان داخلی در نیمه اول سال جاری موفق شدند تنها 4 هزار تن گوشت عمدتا گوشت مرغ به ارزش 18.35 میلیون مارک صادر کنند.

بوسنی و هرزگوین در سال 2023 132.4 میلیون مارک گوشت و فرآورده‌های گوشتی صادر کرد که 4 درصد بیشتر از سال قبل است در حالی که میزان واردات گوشت در سال 2023 به 662.9 میلیون مارک رسید که در مقایسه با سال 2022 20.28 درصد افزایش یافت.

 

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/busovaca-uz-podrsku-tika-e-u-kacunima-otvorena-fabrika-za-preradu-i-pakovanje-meda/195399

راه اندازی کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل با حمایت آژانس تیکای ترکیه

کارخانه فرآوری و بسته بندی عسل که هزینه ساخت آن توسط آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) تامین شده است، روز گذشته در منطقه کاچونی از توابع شهر بوسوواچای بوسنی و هرزگوین به طور رسمی افتتاح و راه اندازی شد.

مراسم افتتاح این کارخانه با حضور صادق بابور گیرگین سفیر ترکیه در بوسنی و هرزگوین، سرکان کایالار رئیس آژانس تیکا، طاهر لندو نخست وزیر کانتون بوسنی مرکزی و مقامات دیگری برگزار شد.

سفیر ترکیه در بوسنی و هرزگوین با بیان اینکه آژانس تیکا بازوی دوستانه ترکیه است، اظهار داشت: "آژانس تیکا نشانگر دوستی ما در سراسر جهان و به ویژه در کشورهای برادر و دوست مانند بوسنی و هرزگوین است. این آژانس تا به امروز حدود 1100 پروژه را در سراسر بوسنی و هرزگوین اجرا کرده است. ما معتقدیم که تاسیساتی که امروز افتتاح کردیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما می خواهیم که این پروژه که در کانتون بوسنی مرکزی، قلب بوسنی قرار دارد، برای کل بوسنی و هرزگوین مفید باشد."

 

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/najbolji-rezultat-nocenja-do-sada-pao-prvi-milion-u-sarajevu/195364

 ثبت یک میلیون نفر شب اقامت در سارایوو در هفت ماه سال جاری

طبق آمار سازمان گردشگری کانتون سارایوو، یک میلیون گردشگر شب اقامت در سارایوو طی هفت ماه گذشته و 10 روز اول آگوست 2024 به ثبت رسید.

حارس فضلاگیچ، رئیس سازمان گردشگری کانتون سارایوو با اعلام این خبر گفت: "بر اساس آمار ما، تاکنون این بهترین نتایج است. اینها نتایجی است که ما به آنها امیدوار بودیم و به ما انگیزه می دهد تا بهتر و بیشتر کار کنیم، زیرا قادر هستیم این کار را انجام دهیم و سارایوو سزاوار سرمایه گذاری بیشتری برای معرفی خود در سطح جهانی است."

در مقایسه با بهترین نتایج سال‌ های قبل، یک میلیون نفر شب اقامت در سارایوو در ابتدای سپتامبر 2023 و در آخر آگوست 2019 ثبت شد. انتظار می رود بیشترین تعداد گردشگران و مهمانان در سارایوو در روزهای آینده و در جریان جشنواره فیلم سارایوو رقم بخورد که پیش بینی می‌شود بیش از 30000 نفر از آن بازدید کنند و تمام رکوردهای قبلی را بشکنند.

 

https://faktor.ba/ekonomija/ekonomija/na-polugodistu-dobit-banaka-u-fbih-336-miliona-km-a-u-rs-u-127-miliona-km/195436

میزان سود بانک های فعال در فدراسیون بوسنی و هرزگوین و جمهوری صربسکا در شش ماه نخست سال جاری

بانک های فعال در فدراسیون بوسنی و هرزگوین در شش ماه نخست سال 2024 336 میلیون مارک سود داشتند که 25.3 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2023 است که سود آن 268.1 میلیون مارک بود.

بدین ترتیب روند رشد چند ساله سود خالص بانک های فعال در فدراسیون بوسنی و هرزگوین و همچنین در کل بوسنی و هرزگوین ادامه پیدا کرده است.

در عین حال، بانک های فعال در جمهوری صربسکا در نیمه اول سال جاری  127 میلیون مارک سود داشتند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 35 درصد یا حدود 33 میلیون مارک بیشتر است.

مجموع سپرده‌ها در بانک های فعال در بوسنی و هرزگوین به 24.7 میلیارد مارک رسید. از این میان ۱۲.۳ میلیارد مارک به سپرده‌ های مردم، ۵.۹ میلیارد مارک به سپرده ‌های شرکت‌ های خصوصی، ۳.۱ میلیارد مارک به سپرده‌ های نهادهای دولتی و ۱.۸ میلیارد مارک به سپرده ‌های شرکت‌ های دولتی اختصاص دارد.

بر اساس داده‌ های آژانس‌ های بانکداری فدراسیون بوسنی و هرزگوین و جمهوری صربسکا، میزان سود بانک‌ های فعال در فدراسیون بوسنی و هرزگوین و جمهوری صربسکا در سال 2023 به ترتیب به 520 میلیون و 189 میلیون مارک رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما