معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۳:۴۵

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته چهام مرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

چین در مجموع کمتر از دو درصد از کالاهای صادراتی نیکاراگوا را خریداری می‌کند

 مطابق داده‌های اخیر بانک مرکزی نیکاراگوا ارزش کل ورادات این کشور تا ماه ژوئن بالغ بر 2.2 میلیارد دلار برآورد شده و چین بعنوان یکی از متحدان اصلی  سیاسی و اقتصادی دولت دانیل اورتگا کمتر از دو درصد از کل کالاهای وارداتی نیکاراگوا را خریداری کرده است. در مجموع صادرات کالا تا ژوئن 2،217 میلیون دلار بوده است محموله‌هایی از بخش‌هایی مانند معدن (22.2 درصد رشد)، ماهیگیری (0.9 درصد) و تولید (0.5 درصد) بیشترین سهم را در این درآمد داشته‌اند. از این مجموع، چین بعنوان متحد سیاسی و اقتصادی اصلی نیکاراگوا  کمتر از دو درصد از کل صادرات نیکاراگوا را به خود اختصاص داده است که معادل 42.13 میلیون دلار بوده است. اپوزیسیون معتقدند: مشارکت بسیار کم بازار چین در خرید محصولات نیکاراگوا در تضاد با مانور تبلیغاتی است که دولت در خصوص چین و موافقتنامه تجارت آزاد با این کشور انجام داده است است.  60  درصد از کل محموله‌های ارسالی به چین را شکر، مابقی گوشت گاو و سایر محصولات به نسبت کمتر تشکیل می دهند. به عبارت دیگر،FTA  فقط برای صنعت قند کار کرده است.  بر اساس آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نیکاراگوا ایالات متحده آمریکا با خرید یازده و دو دهم درصد (2/11) همچنان بزرگترین خریدار کالاهای صادراتی نیکاراگوا است. اخیرا یک مسیر دریایی تجاری مستقیم بین چین و نیکاراگوا در چارچوب طرح «کمربند و جاده» افتتاح شد تا به افزایش تعاملا تجاری دو طرفه در قالب  توافقنامه تجارت آزاد کمک نماید.

https://www.laprensani.com/2024/08/14/economia/3362808-a-seis-meses-del-tlc-con-china-compras-de-productos-nicaraguenses-no-superan-los-us50

دولت نیکاراگوا امتیاز جدیدی را به شرکت چینی  جهت بهره برداری از معادن اعطا کرد

شرکت معدنی چینی  با مدیریت ادوارد شیانگ لیو در حال حاضر بیش از 42 هزار هکتار  زمین برای بهره برداری از معادن در مناطق مختلف نیکاراگوا را در اختیار دارد. امتیاز جدید مربوط به زمینی به نام ریو دورادو می‌باشد که با مساحت 3،628 هکتار در شهر سن خوان د لیما در استان استلی واقع شده است. گواهینامه امتیاز مذکور در پی درخواست ادوارد شیانگ لیو، یک تاجر چینی در ماه آوریل از وزارت انرژی و معادن نیکاراگوا ، (MEM) هفته جاری در روزنامه رسمی La Gaceta منتشر شد و تصریح شده است که این امتیاز برای استفاده از مواد معدنی فلزی است. طبق ادعاهای اپوزیسیون امتیازاتی که دولت اورتگا در سال گذشته به شرکت های چینی اعطا کرده است در مجموع بیش از 271000 هکتار است.

https://www.laprensani.com/2024/08/13/nacionales/3363158-ortega-le-otorga-nueva-concesion-a-una-empresa-china-para-que-expanda-su-explotacion-minera- در نیکاراگوا 8-13-2024

دولت چین 300 مدرسه در هندوراس خواهد ساخت

ادواردو انریکه رینا وزیر امور خارجه و یو بو سفیر چین در هندوراس تبادل یادداشت هایی را برای مطالعه امکان سنجی احداث 300 مرکز آموزشی امضا کردند که گامی مهم برای تقویت روابط دیپلماتیک و همکاری بین دو کشور است. این رویداد بخشی از سفر رسمی آقای هوآ چونیینگ معاون وزیر امور خارجه چین به هندوراس است که با اشتیاق فراوان مورد استقبال دولت السالوادور و رئیس جمهور شیومارا کاسترو قرار گرفت. این توافقنامه بخشی از پروژه جامع زیرساخت ها و تجهیزات برای مراکز آموزشی در هندوراس است که در جریان سفر رئیس جمهور کاسترو در ژوئن 2023 به چین  بین روساس جمهور دو کشور به امضا رسیده است.

https://www.latribuna.hn/2024/08/13/honduras-y-china-firman-canje-de-notas-para-megaproyecto-de-infraestructura-escolar/.

ترکیه 1.6 میلیارد دلار در دو بندر در السالوادور سرمایه گذاری خواهد کرد

شرکت ترکیه ای، بنادر آکاچوتلا ( Acajutla) و لاونیون(La Unión)  السالوادور را به مدت 50 سال با سرمایه گذاری 1615 میلیون دلاری اداره خواهد کرد. نجیب بوکله رئیس جمهور السالوادور  اعلام کرد که شرکت Yilport Holding Inc. بیش از 1.6 میلیارد دلار در این بنادر برای بهبود زیرساخت ها سرمایه گذاری خواهد کرد و به مدت 50 سال اجازه اداره این بنادر را خواهد داشت. در ویدئویی که روز یکشنبه توسط بوکله در حساب کاربری خود منتشر شد، آمده است: "شرکت Yilport Holding Inc. بیش از 1615 میلیون دلار به اتحادیه بندر اقیانوس آرام اختصاص خواهد داد و از این طریق ما  بندر  Acajutla را مدرن کرده و در نهایت بندر La Unión را فعال خواهیم کرد."بر اساس این ویدئو، این سرمایه گذاری بزرگترین سرمایه گذاری خصوصی است که تاکنون در السالوادور انجام شده است. بندر آکاجوتلا در بخش سونسونات در 100 کیلومتری جنوب غربی سن سالوادور واقع شده است. تأسیسات بندری La Unión نیز که به دلیل کمبود زیرساخت به ندرت کشتی‌ها از آنجا عبور می‌کنند در ۱۸۵ کیلومتری جنوب شرقی پایتخت سالوادور واقع شده‌اند.این دو بندر توسط کمیسیون اجرایی بندر خودمختار (CEPA)، یک نهاد عمومی اما مستقل از دولت اداره می‌شدند و بر اساس اعلامیه منتشر شده شرکت Yilport و CEPA از این پس بنادر مذکور را  برای 50 سال آینده" اداره خواهند کرد. رئیس CEPA، فدریکو آنلیکر، در حساب کاربری خود گفت: "السالوادور در حال تبدیل شدن به یک مرکز لجستیکی بسیار مهم در آمریکای لاتین است و ما امروز با بزرگترین سرمایه گذاری خصوصی در تاریخ کشورمان، بنادر دریایی خود را تقویت می‌کنیم." به گفته دولت سالوادور، این سرمایه گذاری به صورت مرحله ای و از اواخر سالجاری آغاز می‌شود. قرار است در بندر آکاجوتلا، زیرساخت‌ها لازم برای کاهش زمان بهره‌برداری و سه برابر شدن ظرفیت ترمینال، مدرن‌سازی شود  و از طرف دیگر نیز لایروبی در بندر La Unión برای افزایش عمق  آن انجام ،  و تجهیزاتی لازم خریداری شوند. دولت السالوادور در بیانیه‌ای اعلام داشت: بوکله متعهد به توسعه پایدار کشور است و  پس از کنترل مشکل ناامنی، بر موضوعاتی نظیر سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات تمرکز خواهد کرد. شرکت Yilport که در دهه 1980 توسط تاجر ترکیه ای رابرت یوکسل یلدیریم تأسیس شد، در حال حاضر دارای 24 بندر و پایانه دریایی و 7 پایانه خشک در سراسر جهان است. مقدمات اولیه این توافق طی سفر نجیب بوکله به ترکیه در سال 2022 شکل گرفت.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/empresa-turca-inviertera-1600-millones-operar-puertos-acajutla-launion/1161460/2024/.

میزان کسری تجاری هندوراس در نیمه اول سالجاری به چهار میلیارد دلار رسید

بانک مرکزی هندوراس (BCH) گزارش داد :صادرات کالا در نیمه اول سال 2024 با کاهش 5.3 درصدی در بازه زمانی سالانه به 5755.8 میلیون دلار رسید، در حالی که واردات با 2.4 درصد افزایش به 9665.5 میلیون دلار رسید.به این ترتیب  میزان کسری تجاری در هندوراس در سالجاری به 3،9097 میلیون دلار است که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 درصد افزایش را نشان می دهد. کاهش صادرات عمدتاً به دلیل کاهش مقادیر صادراتی قهوه، موز همراه با کاهش 1.2 درصدی صادرات پوشاک بوده است. افزایش واردات نیز عمدتا ناشی از افزایش واردات مواد نفتی ، کالاهای سرمایه ای، قطعات و لوازم جانبی حاصل شده است.

https://www.latribuna.hn/2024/08/11/exportaciones-bajan-5-3-y-las-importaciones-suben

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما