معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۱- ۱۳:۵۹

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ چهارم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تورم در ماه جولای ثابت می ماند، چشم انداز اقتصادی مثبت است

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار مجارستان، در جولای 2024، تورم سالانه 4.1 درصد بود که با انتظارات بازار مطابقت داشت و پایین باقی ماند. قیمت های مصرف کننده نسبت به ژوئن اندکی 0.7 درصد افزایش یافت و قیمت مواد غذایی 0.6 واحد درصد افزایش یافت. قیمت انرژی خانوارها نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.5 درصد کاهش یافته است.

مارتون ناج، وزیر اقتصاد ملی، تورم پایدار را به سیاست‌های مؤثر دولت و سیستم نظارت بر قیمت آنلاین نسبت داد، که شفافیت قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و رقابت خرده‌فروشی را ترویج می‌کند. این سیستم همراه با افزایش دستمزدهای واقعی و افزایش اعتماد مصرف کننده، تأثیر مثبتی بر مصرف داخلی و رشد اقتصادی داشته است.

وی تاکید کرد که تورم پایین هم به نفع خانواده‌ها و هم برای مشاغل است و به بهبود مصرف داخلی و شش ماه رشد مداوم خرده فروشی کمک می‌کند. گردشگری نیز در نیمه اول سال نسبت به سال گذشته 8 درصد رشد داشته است. انتظار می‌رود افزایش درآمد واقعی از رشد مصرف بیشتر حمایت کند و فعالیت اقتصادی را در ماه‌های آینده تقویت کند، زیرا تقاضای داخلی افزایش می‌یابد.

https://hungarytoday.hu/inflation-remains-steady-in-july-economic-outlooks-are-positive

افزایش چشمگیر تولید  میزان زیست سوخت در مجارستان

شرکت چندملیتی مجارستانی MOL اعلام کرد شرکت زیست سوخت رسی (Rossi Biofuel Zrt) که بخشی از آن متعلق به MOL است، اکنون قادر به تولید بیش از 200000 تن سوخت زیستی در سال است. گروه MOL به طور فزاینده ای بر روی سوخت های تجدیدپذیر مانند بیودیزل که از روغن‌های گیاهی، چربی‌های حیوانی، روغن پخت و پز استفاده شده یا ضایعات تولید می‌شود، به صورت بلند مدت متمرکز شده است. این شرکت چندملیتی خاطرنشان کرد که استفاده از سوخت های زیستی نه تنها میزان دی اکسید کربن آزاد شده در جو را کاهش می دهد، بلکه به کربن زدایی حمل و نقل و از این طریق به وابستگی اقتصاد به نفت، متناسب با مقدار جزء ترکیب شده در اتمسفر کمک می‌کند. آنها تاکید کردند که یک تن بیودیزل در مقایسه با دیزل فسیلی حدود دو تا سه تن دی اکسید کربن را ذخیره می‌کند.

گروه MOL برای 9 کشور سوخت ترکیب شده با بیودیزل یا اتانول زیستی و گاهی اوقات مواد تجدید پذیر دیگر را در مقادیر چند صد هزار تن تامین می‌کند. این شرکت از سال 2008 در تولید بیودیزل از طریق شرکت Rossi Biofuel Zrt که تا حدی متعلق به خود است، مشارکت داشته است، که اکنون حجم سوخت های زیستی تولید شده در مجارستان با ظرفیت بیش از 200000 تن در سال را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. آنها خاطرنشان کردند: یک چهارم این ظرفیت را به اصطلاح بیودیزل پیشرفته تشکیل می دهد که می‌تواند ضایعات چرب با انواع و منشأهای مختلف مانند روغن‌های پخت و پز استفاده شده، چربی‌های حیوانی یا بقایای تولید روغن نباتی را پردازش کند.

https://hungarytoday.hu/significant-increase-in-the-amount-of-biofuel-produced-in-the-country/

سرمایه گذاری جدید خودرو ( شرکت فلکس) در مجارستان، مراسم افتتاحیه برگزار شد

رئیس دفتر نخست وزیر مجارستان، در مراسم افتتاح کارخانه جدیدی که قرار است توسط تامین کننده قطعات، در جنوب غربی مجارستان، ساخته شود، شرکت کرد. وی در سخنرانی خود به نقش کلیدی تحقیق و توسعه در پروژه‌های سرمایه گذاری جدید اشاره نمود و استدلال کرد که اقتصاد مجارستان دیگر متکی به کارخانه‌های مونتاژ نیست. او همچنین به نقش مهم دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی اشاره کرد و با بیان اینکه پروژه جدید 36 میلیارد فوریتی شرکت فلکس تا 20 درصد از طرف دولت حمایت می‌شود و برای 210 نفر شغل جدید ایجاد می‌کند، گفت: فلکس در حال حاضر 10000 نفر را در 7 سایت تولیدی خود در سراسر کشور استخدام کرده است. همچنین آقای آگوتا پیتر، معاون رئیس Flex، گفت که شرکت او در حال حاضر 140000 کارمند در 30 کشور دارد که درآمد سالانه تنها در مجارستان بالغ بر 1.8 میلیارد یورو است. وی افزود: در 8 سال گذشته، فلکس 150 میلیون دلار در استان زالاگرزگ سرمایه گذاری کرده است و این شهر را به مرکز تولید خودرو این شرکت در اروپا تبدیل کرده است.

https://dailynewshungary.com/flex-automotive-investment-zalaegerszeg

وام دهی بانک‌های مجارستان سخت‌تر می‌شود

بنا به خبرها بانکها در پی اعطای وام با شرایط نامطلوب تر به متقاضیان با درآمد پایین تر میباشند. با طرحهای جدید بانکی متقاضیان متناسب با سطح در آمد شخصی خود می‌توانند مقدار وام دریافتی از بانک را مشخص نمایند. با سخت تر شدن شرایط دریافت وام ویا کم شدن حجم وام دریافتی از سوی متقاضیان شرایط برای بهره مندی از وامهایی نظیر وام خرید مسکن و ... برای صاحبین حساب سخت تر خواهد شد. (مجارستان در میان کشورهای اروپایی دارایی رتبه ای بالا برای سود نرخ بانکی میباشد و این مسئله به نظر کارشناسان تاثیر بسزایی در قدرت خرید دهک های جامعه به ویژه خرید مسکن و وسیله نقلیه داشته است). https://divany.hu/edesotthon/bank-fizetes

 نرخ بیکاری در مجارستان در وضعیت کاهش تاریخی

اداره خدمات اشتغال ملی مجارستان اعلام کرد: در ماه جولای 224000 متقاضی شغل در این کشور ثبت شد که 3000 مورد کمتر از ماه جولای سال گذشته است. از سه ماهه دوم سال 2023 بازار کار شامل افزایش 44000 شاغل بود.

نرخ بیکاری در مجارستان از 4.40 درصد در ماه می 2024 به 4.30 درصد در ژوئن کاهش یافت. نرخ بیکاری در مجارستان از سال 1999 تا 2024 به طور متوسط 6.64 درصد بود که به بالاترین سطح تاریخ 11.80 درصد در مارس 2010 و پایین ترین رکورد در 3 در ژوئن 2022رسید.

https://www.budapesttimes.hu/economy/official-jobless-figures-at-historic-low

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما