معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۳۰- ۰۷:۵۹

اخبار اقتصادی نامیبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور نامیبیا در هفته چهارم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نامیبیا از ادغام موافقتنامه‌های AGOA و AfCFTA حمایت می‌کند

خانم لوسیا ایپومبو، وزیر تجارت، صنعت سازی نامیبیا این برای اطمینان از دسترسی آسان به بازار پرسود ایالات متحده خواستار ارتباط ملموس بین قانون رشد و فرصت آفریقا (AGOA) دو دهه پیش و کودک نسبتاً جدید در بلوک، منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا (AfCFTA) شده است.

وزیر مذکور این مطالب را طی سخنرانی در جلسه «سرمایه گذاری در نامیبیا» شانزدهمین اجلاس تجاری آمریکا و آفریقا گفت نامیبیا از ایجاد پیوند بین AGOA و AfCFTA حمایت می‌کند، زیرا ترکیب AGOA و AfCFTA از نظر افزایش اندازه بازار برای کشورهای آفریقایی نقطه عطف بسیار مهمی است و در نتیجه به قاره اجازه می‌دهد محیطی جذاب برای سرمایه گذاری ایجاد می‌کند.

موافقتنامه AGOA یک برنامه ترجیحی تجاری یکجانبه و غیر متقابل است که دسترسی بدون عوارض گمرکی به بازار ایالات متحده را برای محصولات واجد شرایط از کشورهای واجد شرایط صحرای آفریقا (SSA) فراهم می‌کند.

قانون تجارت دو دهه است که وجود داشته است و چرخه فعلی AGOA از ژوئیه 2015 تا سپتامبر 2025 ادامه دارد که طولانی‌ترین تمدید در تاریخ برنامه ترجیح تجاری است.

برخی از مزایایی که نامیبیا از AGOA دریافت کرد، رفتار بدون عوارض گمرکی برای محصولات واجد شرایط، استثناء تعرفه برای افزایش رقابت در برابر محصولات کشورهای غیرعضو AGOA، در دسترس بودن حمایت ظرفیت‌سازی تجاری مرتبط با AGOA از سوی آژانس‌های ایالات متحده، و رشد صادرات و پتانسیل افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است.

موافقتنامه AfCFTA بزرگ‌ترین منطقه تجارت آزاد جهان است که 55 کشور عضو اتحادیه آفریقا (AU) و هشت جامعه اقتصادی منطقه‌ای (REC) را گرد هم می‌آورد.

وزیر مذکور گفت که نامیبیا همچنین خواستار تمدید فراگیر AGOA برای شامل کشورهای عضو اتحادیه آفریقا است که توافقنامه AfCFTA را امضا و تصویب کرده‌اند.

او خاطرنشان کرد: «این مهم است، زیرا AfCFTA به انباشت در میان کشورهای آفریقایی و زنجیره‌های ارزش منطقه‌ای اجازه می‌دهد تا AGOA را شکل داده و امکان استفاده بهتر از آن را فراهم کند.»

هدف شانزدهمین اجلاس تجاری ایالات متحده و آفریقا، که وزیر تجارت در رأس هیئت نامیبیایی حضور داشت، این بود که رهبران را قادر سازد تا با تصمیم گیرندگان دولتی و بخش خصوصی در طی چهار روز ارتباط برقرار کنند تا مشارکت تجاری پایدار ایالات متحده و آفریقا را به پیش ببرند.

رقابت برای ادغام آفریقا مستلزم قابلیت‌های دیجیتالی پیشرو است که از کارآفرینی نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین، ما در حال پیشبرد سیاست‌ها و استراتژی‌های متمرکز بر بخش در جریان اصلی AfCFTA و رسیدگی به شکاف ظرفیت در این قاره هستیم.

بر اساس گزارش آژانس آمار نامیبیا (NSA)، آفریقای جنوبی با سهم 20.6 درصد از کل کالاهای صادراتی به عنوان بزرگترین مقصد صادراتی نامیبیا برای مارس 2024 ظاهر شد و پس از آن کشور بوتسوانا با سهم 17.7 درصد قرار گرفت. زامبیا، فرانسه و بلژیک جزو پنج بازار صادراتی برتر نامیبیا بودند.

از نظر تقاضا، آفریقای جنوبی جایگاه خود را به عنوان بزرگترین منبع کالاهای نامیبیا حفظ کرد و 36.2 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داد و پس از آن چین با 7.6 درصد از سهم بازار در جایگاه دوم قرار گرفت. پرو، بلژیک و بحرین نیز بخشی از پنج بازار اصلی واردات نامیبیا را تشکیل می‌دهند.

منبع: روزنامه نیو ارا/ ص: 1

صادرات ماهی نامیبیا به 3.4 میلیارد دلار رسید

بر اساس آخرین بولتن آماری شاخص‌های کشاورزی و ماهیگیری آژانس آمار نامیبیا که هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد: کل صادرات ماهی نامیبیا که شامل سخت پوستان، نرم تنان و سایر بی مهرگان آبزی می‌شود، در سه ماهه پایانی سال گذشته به 3.4 میلیارد دلار نامیبیا رسید که نسبت به 2.8 میلیارد دلار نامیبیا ثبت شده در سال 2022 میلادی افزایش زیادی را نشان می‌دهد.

مجموع فرود گونه‌های سهمیه بندی شده برای دوره مورد بررسی بالغ بر 77511 تن بود که در مقایسه با 81846 تن ثبت شده در سه ماهه مشابه سال 2022 میلادی، کاهش جزئی 5.3 درصدی را نشان می‌دهد. بیشتر فرود گونه‌های ماهی به جز هیک که در سه ماهه آخر سال 2023 میلادی افزایش 10.2 درصدی را ثبت کرد. ماهی هیک با 46442 تن بیشترین سهمیه را به ثبت رساند، پس از آن ماهی خال مخالی با 27135 تن و ماهی تن با 1952 تن در جایگاه سوم قرار گرفتند.

از نظر مقاصد صادراتی، محصولات ماهی نامیبیا عمدتاً به اسپانیا صادر شده است که 37.9 درصد از کل صادرات را در دوره مورد بررسی به خود اختصاص داده است. محصولاتی که به آنجا ارسال می‌شد عمدتاً فیله‌های یخ‌زده بود. دومین مقصد صادراتی نامیبیا زامبیا بود که 20.7 درصد از سهم صادرات را به خود اختصاص داد و محصول پیشرو در آن اسب بود.

یکی از بزرگترین شرکای تجاری نامیبیا، آفریقای جنوبی، 8.8 درصد از کل صادرات را عمدتاً از طریق خرید فیله منجمد هیک به دست آورد و آن را به عنوان یکی از واردکنندگان پیشرو محصولات ماهی کشور در جایگاه سوم قرار داد.

از نظر واردات محصولات ماهی نامیبیا، ارزش کل واردات برای دوره مورد بررسی 13.5 میلیون دلار نامیبیا بود که در سه ماهه سوم سال 2022 میلادی معادل 439.6 میلیون دلار نامیبیا ثبت شده بود.

«محصولات ماهی و سخت پوستان، نرم تنان و سایر بی مهرگان آبزی عمدتاً از آفریقای جنوبی وارد شده‌اند که 36 درصد عمده واردات را هیک تشکیل داد.

طی گزارش آژانس آمار نامیبیا آمده است که اسپانیا با 18.3 درصد واردات در رتبه دوم قرار دارد و محصولاتی که از این کشور وارد می‌شود عمدتاً ماهی مرکب بوده است. این کشور همچنین محصولات مختلف ماهی را از مجمع الجزایر آمریکای جنوبی، جزایر فالکلند وارد کرد که 16.5 درصد از واردات را به خود اختصاص داد. عمده محصولات وارداتی نیز ماهی مرکب بوده است.

ماهیگیری یکی از صنایع پیشرو نامیبیا است که از سال 2007 حدود 6.6٪ در تولید ناخالص داخلی این کشور و تقریباً بیش از 20٪ درآمد صادراتی سهم دارد.

دولت تا حد زیادی در مدیریت پایدار منابع دریایی خود موفق بوده است و صنعت ماهیگیری به عنوان دومین صادرکننده بزرگ ارز خارجی کشور پس از استخراج معادن در نظر گرفته می‌شود.

در سطح جهانی، نامیبیا از نظر ارزش تولید در میان 10 کشور برتر ماهیگیری قرار دارد و از نظر تولید سالانه 400 کیلوگرم سرانه، رتبه دوم را در جهان دارد.

نامیبیا همچنین از نظر ارزش تولید و صادرات، برترین کشور شیلات آفریقایی است و ذخایر ماهی ملی تخمینی آن بزرگترین کشور آفریقای جنوبی است.

با این حال، صنعت ماهیگیری و اقتصاد نامیبیا در سال‌های اخیر با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است، به‌ویژه پس از کاهش صنعت pilchard (ساردین) به دلیل ادعای صید بیش از حد و رویدادهای طبیعی مانند بحران آب و هوایی و سیل (Benguela-Nino).

اما دریانوردی اکنون به روشی پایدار دیگر برای ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی در بخش ماهیگیری تبدیل شده است که شامل کشت صدف در "والویس بی"و همچنین حوضچه‌های شمال شهر سواکوپموند می‌شود. صدف‌های نامیبیا در داخل و خارج از کشور مورد توجه قرار گرفته‌اند.

منبع: روزنامه نیو ارا ص 1/2

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما