معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۶:۰۴

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته سوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

فهرست کالاهای ممنوعه واردات و فروش در قلمرو بلاروس

بر اساس مصوبۀ شورای وزیران بلاروس، فهرست کالاهای ممنوعه برای واردات و فروش در قلمرو این کشور، با منشاء کشورهای غیردوست، با موارد زیر تکمیل می‌شود: مارگارین، ماکارونی، سیمان و محصولات ساخته شده از آن، کودهای نیتروژن، ظروف پلاستیکی، تخته نئوپان، ام دی اف، جعبه، کیسه، سایر ظروف بسته‌بندی ساخته شده از کاغذ و مقوا و آجر. این اقدامات از 31 آگوست 2024 به اجرا گذاشته می‌شود.

https://www.sb.by/articles/sovmin-dopolnil-perechen-tovaarov-zapreshchennykh-k-vvozu-i-realizatsii-na-territorii-belarusi.html

ورود تجهیزات ساخت بلاروس به نیکاراگوئه

توافقات بین بلاروس و نیکاراگوئه در زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به سمت اجرای عملی حرکت کرده است. در توسعه قراردادهای همکاری دوجانبه بین کشورها، اولین دسته از تجهیزات داخلی که توسط بانک توسعه بلاروس خریداری شده بود، به بندر کورینتو نیکاراگوئه تحویل داده شد.

https://www.sb.by/articles/tekhnika-belorusskogo-proizvodstva-pribyla-v-nikaragua.html

رشد اقتصادی پایدار

شاخص حجم صادرات فیزیکی بلاروس 8 درصد افزایش یافته است و از ابتدای سال شاهد بهبود تدریجی قیمت‌های صادراتی بوده‌ایم. تورم کاملا تحت کنترل است و از ابتدای سال 3.4 درصد می‌باشد. یعنی به زیر خط سیری که تعیین شده است حرکت می‌کنیم.

https://www.belta.by/economics/view/golovchenko-ob-itogah-raboty-v-i-polugodii-est-ustojchivyj-ekonomicheskij-rost-652845-2024/

تراز تجارت خارجی منفی در شش ماه به 1.7 میلیارد دلار رسید

بلاروس همچنان ارز کمتری را از فروش کالا به خارج دریافت می‌کند، اما هزینه بیشتری را برای واردات هزینه می‌کند. به گزارش بلستات، گردش تجارت خارجی کالا در نیمه اول سال از 41.56 میلیارد دلار فراتر رفت. میزان صادرات حدود 19.9 میلیارد و واردات، تقریباً 21.7 میلیارد دلار بود.

https://sputnik.by/20240805/belstat-obem-eksporta-tovarov-poka-ne-dognal-zakupki-po-importu-1088528312.html

افزایش صادرات خدمات گردشگری بلاروس در 5 ماه سال 2024

صادرات خدمات گردشگری بلاروس در 5 ماه سال 2024 از 90 میلیون دلار فراتر رفت. آلگ آندریچیک معاون وزیر ورزش و گردشگری در کانال تلویزیونی بلاروس 1 در این باره صحبت کرد.

https://www.sb.by/articles/eksport-turuslug-v-belarusi-za-5-mesyatsev-2024-goda-prevysil-90-mln-dollarov-.html

اعلام میزان ذخایر طلا و ارز بلاروس

بانک ملی (مرکزی) بلاروس اعلام کرد ذخایر طلا و ارز بلاروس تا اول آگوست به 8.532 میلیارد دلار رسیده است.

https://www.sb.by/articles/natsbank-zolotovalyutnye-rezervy-belarusi-na-1-avgusta-sostavili-8-532-mlrd.html

افزایش تعداد عمل‌های جراحی با فناوری پیشرفته در بلاروس

در سال 2023، تعداد عمل های چشم پزشکی با فناوری پیشرفته در بلاروس نسبت به سال 2022، حدود 50 درصد افزایش یافته است. این مطلب توسط چشم‌پزشک ارشد وزارت بهداشت، رئیس بخش چشم پزشکی در موسسه بازآموزی و آموزش پیشرفته پرسنل بهداشتی دانشگاه پزشکی دولتی بلاروس، تاتیانا ایمشنتسکایا، گزارش شده است.

https://www.sb.by/articles/v-2023-godu-kolichestvo-vysokotekhnologichnykh-operatsiy-v-belarusi-uvelichilos-na-50.html

بازدید بیش از 12 هزار خارجی از بلاروس پس از طرح طولانی مدت بدون ویزا

کمیته مرزبانی دولتی بلاروس اعلام کرد پس از معرفی نظام طولانی‌مدت بدون ویزا، بیش از 12 هزار نفر خارجی از این کشور بازدید کردند.

https://www.sb.by/articles/gpk-bolee-12-tysyach-inostrantsev-posetili-belarus-posle-vvedeniya-rasshirennogo-bezviza.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما