معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۵:۲۰

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در هفته سوم مرداد ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

اولین دسته از کامیون‌های کمپرسی از بلاروس به نیکاراگوا وارد شدند

معاون رئیس جمهور ، روساریو موریو اعلام کرد اولین دسته از کامیون‌های کمپرسی از بلاروس به عنوان بخشی از توافقنامه‌های همکاری دوجانبه بین دو کشور از طریق بندر کورینتو نیکاراگوا وارد این کشور شدند. وی از رئیس جمهور جمهوری بلاروس، الکساندر لوکاشنکو به خاطر پیشبرد برنامه همکاری در چارچوب فعالیت مشترک بین دولتی نیکاراگوا و بلاروس تشکر و قدردانی کرد.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:154607-llega-a-nicaragua-primer-lote-de-camiones-volquetes-provenientes-de-belarus

هیئت نیکاراگوا در کنفرانس شورای تجاری DEIK در استانبول شرکت کرد

اعضای سفارت نیکاراگوا در ترکیه روز سه شنبه 6 آگوست در نشستی که توسط شورای تجاری کارائیب (DEIK)  و ترکیه در مورد "فرصت های همکاری بین ترکیه و آمریکای لاتین در بخش بهداشت در استانبول  سازماندهی شده بود، شرکت کردند. هدف از این نشست که در آن نمایندگان سفارتخانه‌های آمریکای لاتین در ترکیه و همچنین شرکت های ترکی از بخش سلامت، داروسازی، فناوری و گردشگری سلامت در آن شرکت داشتند، ترویج همکاری‌های پایدار بین ترکیه و آمریکای لاتین در بخش های مختلف بهداشتی بود. سفیر نیکاراگوا در ترکیه اظهار داشت که در این جلسه با نمایندگان شرکت‌های مختلف شرکت‌کننده که علاقه‌مند به آشنایی با بازار نیکاراگوا در بخش سلامت بودند مذاکراتی صورت داده است.

 

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:154614-delegacion-nicaraguense-participa-en-conférence-del-consejo-empresarial-deik-en-estambul

اولین کشتی باربری چینی وارد بندر کورینتو نیکاراگوا شد

 با ورود کشتی سانی فورچون به بندر کورینتو، مسیر دریایی بین نیکاراگوا و چین بصورت رسمی افتتاح شد. روساریو موریو معاون رئیس جمهور  اظهار داشت : از  اول آگوست و با عزیمت کشتی چینی سانی فورچون به بندر کورینتو، مسیر تجارت دریایی مستقیم بین نیکاراگوا و جمهوری خلق چین افتتاح  شد. وی گفت این کشتی حامل مواد و تجهیزات لازم برای ساخت فرودگاه بین المللی Punta Huete است. روساریو موریو اظهار داشت : در مراسمی‌که به این مناسبت برگزار خواهد شد مقاماتی از دولت ، سفارت جمهوری خلق چین و شرکت های کشتیرانی و گمرک حضور خواهند داشت. وی گفت ما قصد داریم تبادلات اقتصادی بیشتری بین نیکاراگوا و چین داشته باشیم و در حال حاضر  بازرگانان نیکاراگوا و چین می‌توانند از مزایا، شرایط ویژه قرارداد تجارت آزاد که بین طرفین امضا شده است استفاده نمایند.

https://www.el19digital.com/articulos/ver/titulo:154438-arribo-del-buque-sunny-fortune-al-puerto-corinto-inaugura-ruta-maritima-entre-nicaragua-y-chin

در هندوراس  علیرغم  بهبود در برخی از شاخص های اقتصادی پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت نگرفته است

رئیس سابق کالج اقتصاد هندوراس (CHE)، طی مصاحبه ای  اظهار داشت: در هندوراس چشم اندازهای قابل قبولی  برای رشد اقتصادی ملاحظه نمی‌شود  و کشور  در سال های اخیر رقابت پذیری خود را را در عرصه بین الملل از دست داده است.وی گفت: کشور به دلیل از دست دادن رقابت پذیری در سال های اخیر با چالش های جدی در چشم انداز رشد اقتصادی خود مواجه است و بدون بهبود کیفیت نیروی کار و شرایط لازم برای سرمایه گذاری سودآور امکان رشد و توسعه وجود ندارد. وی تصریح کرد: در حالی که در 30 یا 40 سال گذشته فقر در سراسر جهان کاهش یافته است، متاسفانه در هندوراس این وضعیت رخ نداده است.

https://www.latribuna.hn/2024/07/30/honduras-ha-perdido-competitividad-global/.

قیمت بیت کوین که به طور رسمی در السالوادور استفاده می‌شود، به زیر 51000 دلار رسیده است

بیت کوین، پرکاربردترین ارز دیجیتال، در روز دوشنبه بیش از 13 درصد سقوط کرد و به حدود 51300 دلار رسید و اتر، دومین ارز مهم در این بخش، تقریباً 18 درصد کاهش داشته است. برخی از تحلیلگران اقتصادی معتقدند: ترس از رکود در ایالات متحده منشا کاهش قیمت ارز دیجیتال بوده است.

https://www.elsalvador.com/noticias/negocios/el-bitcoin-tambien-se-desploma-mas-del-13-ante-miedo-de-recesion-en-ee-uu-/1160021/2024/.

صندوق بین المللی پول: نرخ رشد اقتصادی در منطقه آمریکای مرکزی در سال 2024 بیشتر از نرخ  رشد در منطقه آمریکای لاتین است

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرد که کشورهای آمریکای مرکزی رشد اقتصادی قابل ملاحظه ای را در سال 2024 تجربه خواهند کرد که بالاتر از میانگین آمریکای لاتین است. کارشناسان صندوق بین المللی پول به  مقامات کشورهای آمریکای مرکزی پیشنهاد نمودند تا روی طرح‌هایی برای افزایش بهره‌وری کار نمایند. در گزارش منشر شده  از صندوق بین المللی پول  نقل شده است که انتظار می‌رود، رشد منطقه در سال 2024 در سطح 3.9 درصد باقی بماند - تقریباً دو برابر منطقه آمریکای لاتین و کارائیب - و تورم به مسیر نزولی خود ادامه دهد. کارشناسان اقتصادی معتقدند: این موضوع به دلیل سیاست های اقتصادی با هدف تثبیت بدهی عمومی و کنترل تورم و در عین حال تقویت حمایت اجتماعی در کشورهای منطقه آمریکای مرکزی صورت گرفته است و در نتیجه آن  سطوح درآمد سرانه در کشورهایی نظیر کاستاریکا، جمهوری دومینیکن و پاناما "به سطوح مشابه در کشورهای آسیای شرقی و اروپای شرقی نزدیک شده است.

https://www.latribuna.hn/2024/07/31/el-fmi-preve-un-crecimiento-robusto-de-centroamerica-y-republica-dominicana-en-2024/.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما