معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۱- ۱۲:۲۳

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته سوم مرداد ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

دولت برزیل ۱۷ میلیارد رئال در حراج نفت با حضور قوی چینی‌ها جمع‌آوری کرد

پتروبراس بزرگترین خریدار بشکه‌های نفتی بود که دولت فدرال در چهارشنبه (۳۱ ژوئیه) در دفتر مرکزی B3 در سائو پائولو به حراج گذاشت. این شرکت ۱۴.۵ میلیون بشکه از ۳۷.۵ میلیون بشکه تولید تخمینی در دو میدان اشتراک دولتی برای سال ۲۰۲۵ را خریداری کرد. در مجموع، دولت از این فروش ۱۷ میلیارد رئال جمع‌آوری کرد که ۲ میلیارد رئال بیشتر از پیش‌بینی اولیه بود.

کمبود نیروی کار و مالیات‌های بالا در برزیل مانع صنعتی شدن ساخت و سازهای عمرانی

پژوهش FGV Ibre نشان می‌دهد که تنها ۲۴٪ از شرکت‌ها در بیش از ۷۵٪ پروژه‌های خود از سیستم‌های صنعتی استفاده می‌کنند. صنعتی شدن در ساخت و سازهای عمرانی پیشرفت کرده است، اما کمبود نیروی کار ماهر و مالیات‌های بالاتر نسبت به سیستم‌های سنتی از جمله موانع اصلی برای بهبود بهره‌وری است.

درآمد تعاونی‌های کشاورزی برزیل در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت

درآمد تعاونی‌های کشاورزی برزیل در سال ۲۰۲۳ به ۴۲۳.۱ میلیارد رئال کاهش یافت، که پس از دو سال رشد قوی اتفاق افتاد. این کاهش به دلیل تثبیت قیمت‌های عمده کالاهای کشاورزی و مواد اولیه است. در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، درآمدها به ترتیب به ۳۵۸.۴ میلیارد و ۴۲۹.۹ میلیارد رئال رسیده بود که به دلیل برداشت‌های رکورد و قیمت‌های بالای غلات در دوران همه‌گیری افزایش یافته بود.

رشد 13 درصدی کسب‌وکارهای برزیلی در حراج‌های ماشین‌آلات کشاورزی

با تعریف طرح برداشت ۲۴/۲۵، بخش ماشین‌آلات کشاورزی باید شروع به یک حرکت سنتی کند: معامله تجهیزات دست دوم در حراج‌های مجازی. امسال، انتظار می‌رود این حراج‌ها ۱۳٪ بیشتر از سال ۲۰۲۳ کسب‌وکار ایجاد کنند، با میانگین ۱۲,۰۰۰ دستگاه در ماه در نیمه دوم سال.

برزیل بازار صادرات غذای حیوانات خانگی مشتق از محصولات لبنی به تایوان را باز نمود

دولت برزیل از اعلام تأیید بهداشتی تایوان برای واردات غذای حیوانات خانگی غیر متعارف مشتق از محصولات لبنی استقبال کرد. بازار غذای حیوانات خانگی غیر متعارف شامل گونه‌هایی مانند لاک‌پشت‌ها، طوطی‌ها، خرگوش‌ها، چینچیلاها، همسترها و دیگر حیوانات است. این تأییدیه به برزیل اجازه می‌دهد تا صادرات محصولات لبنی خود را گسترش دهد و به یک بخش خاص و در حال رشد در بازار جهانی غذای حیوانات خانگی بپردازد. تایوان مقصد مهمی‌برای محصولات کشاورزی برزیل است که در سال 2023 بالغ بر 1.64 میلیارد دلار صادرات به این بازار داشته است. اقلام اصلی شامل غلات، آردها و فرآورده‌ها و محصولات سویا بوده‌اند. در نیمه اول امسال، صادرات به 712 میلیون دلار رسید. با این اعلامیه، بخش کشاورزی برزیل توانسته است در سال جاری به 87 بازار دست یابد، که از ابتدای سال 2023 تا کنون در مجموع 165 بازار در 55 مقصد باز شده است. این نتایج حاصل همکاری مشترک وزارت امور خارجه (MRE) و وزارت کشاورزی و دامداری (MAPA) است.

افزایش تعداد نمایندگی‌های کشاورزی توسط دولت فدرال برزیل

دولت فدرال برزیل تعداد نمایندگی‌های کشاورزی خود را از 29 به 40 افزایش می‌دهد. این تصمیم توسط رئیس‌جمهور لولا دا سیلوا در تاریخ 31 جولای 2024 اعلام شده است. این افزایش بزرگترین افزایش تعداد نمایندگی‌های کشاورزی از زمان ایجاد این منصب در سال 2008 است. از 11 نمایندگی جدید، پنج نمایندگی در آسیا، سه نمایندگی در آفریقا، دو نمایندگی در آمریکای جنوبی و یک نمایندگی در اروپا نصب خواهد شد. مکان‌های دقیق نصب این نمایندگی‌ها بعداً توسط دستورالعمل مشترک وزارت کشاورزی و دامداری (MAPA) و وزارت امور خارجه (MRE) تعیین خواهد شد. نمایندگی‌های کشاورزی وظایف مشاوره‌ای در نمایندگی‌های دیپلماتیک برزیل در خارج از کشور انجام می‌دهند و به شناسایی فرصت‌های تجاری، سرمایه‌گذاری و همکاری در بخش کشاورزی کمک می‌کنند.

ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بین کالائو و چانکای

رئیس‌جمهور پرو، دینا بولوارته، در سخنرانی خود در کنگره خبر از تاسیس منطقه ویژه اقتصادی (ZEE) بین بنادر کالائو و چانکای داد. این منطقه جدید به منظور بهره‌برداری از هاب لجستیکی در شمال لیما، جذب سرمایه‌گذاری‌های فناوری پیشرفته و ایجاد شغل است. بولوارته تاکید کرد که این منطقه شرایط مطلوبی برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد کرد و از ۲۲ توافقنامه تجارت آزاد پرو بهره‌مند خواهد شد. بندر چانکای با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری، به‌هاب لجستیکی منطقه تبدیل خواهد شد.

کاهش 10 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکای لاتین در سال 2023

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی برای آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC)، در سال 2023 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) در آمریکای لاتین به میزان تقریباً 10 درصد کاهش یافته است. این کاهش به دلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی مستمر و نرخ‌های بهره بالا رخ داده است. در مجموع، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این منطقه به 184.3 میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل 9.9 درصد کاهش داشته و حدود 2.8 درصد از تولید ناخالص داخلی منطقه را تشکیل می‌دهد. عوامل اصلی این کاهش عباتند از: کاهش سرمایه‌گذاری جهانی: سال 2023 دومین سال متوالی کاهش سرمایه‌گذاری جهانی بوده است، پیش‌بینی‌های آینده: چشم‌انداز سرمایه‌گذاری منطقه‌ای در سال 2023 بهبود یافته و اعلام پروژه‌های جدید به میزان 16% افزایش یافته و به مجموع 115 میلیارد دلار رسیده است، بخش‌های آسیب‌دیده: سرمایه‌گذاری در بخش خدمات بیشترین کاهش را با 24% داشته، در حالی که جریان‌ها به منابع طبیعی 16% و به تولیدات 9% افزایش یافته است، سرمایه‌گذاران اصلی: ایالات متحده و اتحادیه اروپا همچنان سرمایه‌گذاران اصلی باقی مانده‌اند، در حالی که سرمایه‌گذاری از چین و هنگ‌کنگ کاهش یافته است. بیشترین کاهش در برزیل (-14%) و مکزیک (-23%) مشاهده شده است. پرو کاهش شدیدی در سرمایه‌گذاری خارجی به میزان 65% داشته، در حالی که آرژانتین و شیلی به ترتیب افزایش‌هایی به میزان 57% و 19% را ثبت کرده‌اند.

کاهش تحویل و واردات انواع کود در ماه مه در برزیل

تحویل کودها به بازار برزیل در ماه مه 2024 به 3.26 میلیون تن رسید که 10.1% نسبت به ماه مشابه در سال 2023 کاهش یافته است. این داده‌ها توسط انجمن ملی انتشار کودها (Anda) اعلام شد.

پتروبراس قیمت نفت کرسن هواپیمایی را به طور متوسط 7.1% در پالایشگاه‌ها افزایش می‌دهد

این افزایش از اول آگوست اعمال می‌شود. پتروبراس قیمت نفت کرسن هواپیمایی (QAV) را به طور متوسط 7.1% در پالایشگاه‌های شرکت افزایش داده است. این افزایش تقریبا معادل 0.27 رئال بر لیتر سوخت است.

مدیرعامل Gerdau: گاز طبیعی راهی برای تسریع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت فولاد است

پیشرفت در بازار گاز طبیعی در برزیل می‌تواند همان چیزی باشد که بخش فولاد برای تسریع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز دارد. این اقدام به عنوان جایگزین قابل قبول برای عملیات پاک‌تر در مقیاس صنعتی توسط مدیرعامل Gerdau، گوستاوو ورنک دیده می‌شود.

بانک توسعه ای برزیل اولین هواپیمای کشاورزی اتانولی Embraer را تامین مالی می‌کند

تامین مالی از طریق صندوق آب و هوا انجام شد که برای ماشین‌آلات و تجهیزات کمتر آلوده‌کننده است. BNDES تامین مالی برای اولین فروش هواپیمای کشاورزی اتانولی Ipanema 203 Embraer را تایید کرده است. تحویل این هواپیما برای سه‌ماهه سوم سال 2024 برنامه‌ریزی شده است.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما