معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ سوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

اثر قیمتی جایگزینی مسیر انتقال گاز از طریق اوکراین

بنابه گزارش سایت پورتفولیو، جایگزین کردن مسیر انتقال گاز از طریق اوکراین در افزایش قابل توجه قیمت‌ها در مجارستان تاثیرگذار خواهد شد. مجارستان سالانه 4.5 میلیارد متر مکعب گاز از روسیه خریداری می‌کند. بنا به این گزارش با توجه به اینکه خطوط لوله نورد استریم کارایی لازم را ندارد، این امر عمدتاً از طریق ترک استریم می‌تواند تامین شود. در اوایل ماه مارس، خدمات مطبوعاتی دو شرکت مجارستانی درگیر در این پرونده، اپراتور سیستم FGSZ و MVM CEEnergy که قرارداد بلندمدت تامین گاز مجارستان و روسیه را امضا کرده است، بیانیه‌ای را به خبرگزاری روسی تاس داده‌اند. آنها گفتند که در صورت عدم توافق میان روس‌ها و اوکراینی‌ها تا پایان سال، می‌توان راه‌های جایگزینی برای انتقال گاز روسیه از طریق مسیرهای دیگر پیدا کرد. این موضوع به دو شرکت مجارستانی مربوط می‌شود، زیرا بخش کوچکتر توافق بلندمدت روسیه، سالانه 1 میلیارد متر مکعب، از طریق ترانزیت اوکراین از طریق اسلواکی و اتریش در نقطه (شمال غربی مجارستان) وارد کشور می‌شود. بخش عمده آن که 3.5 میلیارد متر مکعب در سال است، هم اکنون از طریق ترک استریم از طریق بلغارستان و صربستان از جنوب مجارستان وارد این کشور می‌شود. سرویس مطبوعاتی FGSZ نشان داده است که ظرفیت فنی گذرگاه واقع در مرز صربستان و مجارستان، 8.4 میلیارد متر مکعب در سال است. این حداکثر حجمی است که می‌توان به مجارستان (از طریق این مسیر) حمل کرد. در حال حاضر این نقطه با ظرفیت بالایی کار می‌کند، اما در صورت وجود علاقه کافی از سوی تجار می‌توان حجم تحویل را متناسب با ظرفیت فنی افزایش داد.

https://hungarytoday.hu/alternatives-to-gas-transported-via-ukraine-to-result-in-significant-price-increases

افزایش نرخ تورم در مجارستان

اداره آمار مجارستان اعلام کرد، قیمت مصرف کننده در ماه جولای در مقیاس سالانه، 4.1 درصد (در مقایسه با 3.7 درصد در ژوئن) افزایش یافت. میانگین پیش‌بینی 20 تحلیل‌گر مورد نظر بلومبرگ 4 درصد بود و در مقیاس ماه به ماه، قیمت‌ها 0.7 درصد افزایش یافته است. لازم به ذکر است بانک ملی (بانک مرکزی) مجارستان در ماه گذشته نرخ بهره را با 0.25 واحد درصد کاهش به 6.75 درصد رساند که در حال حاضر بالاترین نرخ در اتحادیه اروپا پس از کاهشی که در کشور رومانی اتفاق افتاد می‌باشد. برای مجارستان، این پانزدهمین گام متوالی تسهیل‌کننده بود، اما اکنون گمانه‌زنی‌ها درباره زمان توقف نهایی در سیاست‌گذار وجود دارد. پس از انتشار آمار تورم، فورینت در برابر یورو 0.2 درصد افزایش یافت.

https://www.bnnbloomberg.ca/investing/2024/08/08/hungary-inflation-accelerates-narrowing-room-for-more-rate-cuts

حداقل دستمزد موثر در مجارستان در میان میانگین اتحادیه اروپا

وزارت اقتصاد ملی مجارستان اعلام کرد، حداقل حقوق در کشور در وضعیت میانگین (شاخصه حقوق کشورهای اتحادیه اروپا) قرار دارد. این وزارتخانه ضمن انتقاد از گزارش موسسه آماری یورواستات که در آن مجارستان دومین کشور اتحادیه با حقوق میانگین پایین قرار داشته، افزوده: با توجه به عدم درنظرگرفتن جزئیات و منعکس نکردن تصویر کامل (از فضای اقتصادی با فاکتورهای اقتصادی) این آمار غیرحرفه‌ای بوده و مقایسه کشورها دقیق نیست

https://hungarytoday.hu/effective-minimum-wage-in-hungary-among-the-eu-average

افزایش بی‌سابقه قیمت املاک در مجارستان

اداره مرکزی آمار مجارستان اعلام کرد: بازار املاک مجارستان در سال 2024 رشد داشته و روند کاهش فعالیت خرید و فروش مسکن در سال‌های گذشته جبران گردیده است. این اداره درحالی از رشد 36 درصدی فروش املاک در مجارستان صحبت می‌کند که بنا به داده‌ها به طور کلی شاخص میانگین قیمت در مقایسه با سال 2015 شاهد افزایش 291 درصدی بوده است و مجارستان در سطح اتحادیه اروپا بالاترین رشد قیمت مسکن و املاک را دارد.

https://dailynewshungary.com/hungarian-real-estate-prices-record-increase

عدم نیاز مجارستان به واردات ذرت

اتاق کشاورزی مجارستان اعلام کرد: با وجود مسئله خشکسالی تولید داخلی ذرت در مجارستان می‌تواند برای نیاز داخلی کافی باشد و در این خصوص نیازی به واردات محصول از خارج از کشور نیست. پیش‌تر نیز وزارت کشاورزی مجارستان از بروز چندین دوره خشکسالی در کشور (نسبت به میانگین سال‌های گذشته) و مدیریت مسئله تولید غلات در این کشور (برای کاهش وابستگی به واردات محصولات از خارج از کشور) صحبت کرده بود.

https://hungarytoday.hu/despite-the-drought-estimations-suggest-no-need-to-import-maize

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما