معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۰- ۱۱:۰۹

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول مرداد ماه 1403 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

آغاز کار عملی پروژه کانال شاهی در لغمان

دفتر مطبوعاتی وزارت انرژی و آب با انتشار خبرنامه‌ای در ایکس نگاشته ملأ عبداللطیف منصور، سرپرست این وزارت با شیخ شیر احمد حقانی، استاندار لغمان دیدار کرده است. سرپرست وزارت انرژی و آب در این دیدار در مورد پروژه کانال شاهی اطمینان داده و گفت قرار است به‌زودی کار عملی روی ساخت کانال شاهی از بودجه این وزارت آغاز شود. قابل‌ذکر است که وزارت انرژی و آب پیش‌ازاین نیز از آغاز کار برخی از پروژه‌های آبی در کشور خبر داده بود.

https://www.avapress.com/fa/news/293851

برگزاری نشستی برای توسعه جنگل‌های چلغوز در استان ننگرهار شد

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار مطلبی نوشته، قاری کاهون عبدالرحمن اتل، رئیس منابع طبعی ریاست زراعت و دامپروری و هیئت همراه نامبرده به شهرستان خوگیانی سفرکرده و با قاری عبدالله فرماندار شهرستان خوگیانی و سایر مسئولین این شهرستان ملاقات کرده‌اند و درزمینه توسعه جنگل‌ها چلغوز در شهرستان خوگیانی صحبت کردند. در ادامه این مطلب آمده است در این نشست درزمینه محصولات چلغوز، جمع‌آوری محصولات در وقت مشخص آن،‌ اخذ ۱۰ درصد مالیات و جلوگیری از قطع درختان صحبت کردند.

https://t.me/nmic96/115009

آغاز کار ساخت چند پـُل و یک دیوار ضد سیل در استان لغمان

مسئولین شهرداری شهر مهترلام، مرکز استان لغمان از آغاز کار ساخت ۱۰ دهانه پُل و یک دیوار استنادی در این شهر خبر داده می‌گوید، این پروژه‌های توسعه‌ای، پنج میلیون افغانی هزینه برمی‌دارد. شهرداری شهر مهترلام مرکز استان لغمان، از آغاز کار ساخت ۱۰ پل و یک دیوار استنادی در این شهر خبر داده است. به گفته ریاست شهرداری مهترلام، قرار است برای اجرای این پروژه‌ها، پنج میلیون افغانی هزینه شود. از طرفی هم ساکنین مهترلام در مرکز استان لغمان، از این اقدام حکومت سرپرست استقبال کرده و آن را باعث زیبایی شهر، ‏جلوگیری از ازدحام عبور و مرور و نظم شهری خوانده‌اند. گفتنی است که این پروژه‌ها تا چهار ماه آینده به بهره‌برداری سپرده خواهد شد.

https://www.avapress.com/fa/news/294094/

ساخت ۸ کلاس درسی در یک مدرسه‌ای از سوی مردم در لغمان

مقامات محلی استان لغمان از ساخت هشت کلاس درسی برای یک مدرسه با هزینه شخصی ساکنین محل در این استان خبر داده‌اند. مسئولین ریاست آموزش پرورش لغمان می‌گویند این کلاس‌ها در منطقه الیشنگ شهرستان مهترلام ساخته‌شده است. به گفته این مسئولین، این کلاس‌ها 3 میلیون افغانی هزینه داشته و تمام آن توسط مردم پرداخت‌شده است. به گفته مقامات محلی، حداقل 900 دانش‌آموز در این کلاس‌ها تحصیل می‌کنند که قبل از این با چالش‌های زیادی مواجه بودند.

https://www.spogmairadio.com/102012/

رئیس زراعت ننگرهار از اقدامات خود به مردم گزارش داد

مولوی عبدالولی محسن، رئیس زراعت ننگرهار، در یک نشست خبری در دفتر رسانه‌های این استان، در مورد اقدامات خود گزارشی را به رسانه‌های شریک ساخت، به گفته آ‌قای محسن، در بخش خدمات کشاورزی، به 2500 کشاورز ابزار کشاورزی، آموزش به 24000 کشاورز، توزیع بذر اصلاح‌شده به 50 هزار کشاورز و توزیع 55 تن گیاه اصلاح‌شده و مواد شیمیایی به کشاورزان ارائه کرده است. به گفته نامبرده برای پیشگیری از آفات و بیماری‌های گیاهی، نظارت بر فروشگاه‌های کود شیمیایی و دارو، احداث 2500 تراس، 16 مخزن آب، بند آبی و 250 کیلومتر به‌منظور استفاده مؤثر از منابع طبیعی کارکرده است تعمیر شده است.

به گفته آقای محسن،‌ به‌منظور تغییر اقلیم مثبت، حدود 300 هزار درخت میوه و غیر مثمر در شهر جلال‌آباد و مناطق اطراف آن کاشته و با هزینه مالی 40 میلیون افغانی آب‌انبارها را ساخته و از تخریب جنگل‌ها جلوگیری کرده است، مولوی عبدالولی محسن، رئیس زراعت می‌گوید 50 هزار درخت گیلاس در شهرستان کوز کنر کاشته که از طریق سیستم آبیاری قطره‌ای آب‌رسانی می‌شود به گفته آقای محسن به 50 هزار دامدار در خصوص حفظ صحت اطلاع‌رسانی شد.

رئیس زراعت همچنین گفت برای آینده خدمات کشاورزی، استفاده مؤثر از منابع طبیعی، آزمایش‌ها روی گیاهان، آموزش دام و بهداشت دام، کمک تجهیزات به کلینیک‌های بهداشت دام، صدور گواهینامه خدمات کشاورزی، اراضی برنامه راهبردی تدوین‌شده است. در ارزیابی فنی، پیشگیری از غصب و سایر زمینه‌ها اقدامات لازم در اجرای آن انجام خواهد شد.

https://t.me/nmic96/115216

کمک‌های طبی ایران به مرکز تشخیص و کنترل دیابت در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته،‌ سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جلال‌آباد بسته کمکی تجهیزات فنی و مواد شیمیایی را به مرکز تشخیص و کنترل بیماری دیابت خاتم‌الانبیا استان ننگرهار اهدا کرد. در ادامه این مطلب آمده است که سرکنسولگری ایران در جلال‌آباد این مجموعه کمک و تجهیزات را به  ارزش 15 هزار دلار به مولوی امین‌الله شریف، رئیس بهداشت ننگرهار که مولوی فضل هادی احمد رئیس نمایندگی وزارت خارجه افغانستان و برخی دیگر از مسئولین استان ننگرهار نیز حضور داشت تحویل دادند. در این مطب آمده که این تجهیزات شامل میکروسکوپ، میکرو لابراتوار، دستگاه i Chroma II، یو پی اس، مواد لازمی‌برای آزمایشگاه و یخچال برای نگهداری مواد شامل می‌باشد.

رئیس بهداشت استان ننگرهار گفته، با این کمک‌ها بسیاری از مشکلات این مرکز به‌ویژه از مشکل آزمایشی بیماران دیابتی حل خواهد شد به گفته نامبرده آن‌ها تلاش‌های خود را برای بهبود این مرکز آغاز کرده و خواستار کمک‌های بیشتر از کشور ایران در این زمینه شده‌اند.

مرکز تشخیص و کنترل بیماری دیابت خاتم‌الانبیاء (ص) در استان ننگرهار با کمک مالی و فنی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب وزارت بهداشت افغانستان  ساخته‌شده و تنها مرکزی است که در افغانستان به‌صورت رایگان به مردم خدمات بهداشت ارائه می‌کند.

https://t.me/nmic96/115248

افتتاح دو پروژه ساختمانی از سوی اداره تعلیمات فنی و تخصصی

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، مولوی غلام حیدر شهامت سرپرست اداره تعلیمات فنی و تخصصی در سفرش به استان نورستان سنگ بنای ساختمان دو مرکز آموزشی را در شهرستان‌های وایگل و برگمتال نورستان افتتاح کرد. دفتر مطبوعاتی اداره تعلیمات فنی و تخصصی با انتشار این خبر نوشته است در این سفر برخی از مقامات ازجمله مولوی نعیم الحق حقانی رئیس مرکز رسانه‌های حکومت نیز حضور داشت.

سرپرست اداره تعلیمات فنی و تخصصی در مراسمی‌به خاطر گذاشتن سنگ بنای این دو مرکز آموزشی برگزار یافته بود گفت ساختمان انستیتوات کثیرالرشتوی وایگل در چهار جریب زمین و چهارده صنف تدریسی احداث می‌گردد. ایشان همچنین علاوه کرد دبیرستان تخصصی زارعت برگمتال دارای هشت اتاق تدریسی در چهار جریب احداث خواهند شد هزینه مجموعی ساخت این دو تعمیر تدریسی 14 میلیون و 9 صد هزار افغانی می‌شود که از سوی تجار و مردم محل پرداخت می‌گردد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/افتتاح-دو-پروژه-ساختمانی-از سوی-اداره-ت/

ساخت سه سد تولید برق از سوی یک شرکت چینی در کنر

مسئولین وزارت آب و انرژی حکومت سرپرست طالبان می‌گویند یک شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری روی سد‌های بزرگ تولید برق (شال، ساگی و سرتاق) در استان کنر اعلام آماد‌گی کرده است. این وزارت با انتشار خبرنامه‌ای از دیدار عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت آب و انرژی حکومت سرپرست با مسئولین یک شرکت چینی در کابل خبر داده است. در خبرنامه این وزارت به نقل از مسئولین شرکت چینی آمده است آنان علاقه‌مندی خود را برای سرمایه‌گذاری روی این پروژه‌ها اعلام کرده، افزوده‌اند هرچه زودتر تفاهم‌نامه همکاری با این وزارت را به امضا رسانیده و کار خویش را به‌صورت عملی آغاز نمایند.

همچنین سرپرست وزارت آب و انرژی حکومت سرپرست با استقبال سرمایه‌گذاری چین در این بخش تأکید کرده که ظرفیت تولید برق از آب دریای کنر به حد کافی می‌باشد که اگر تمام این بندها در آینده احداث شود افغانستان حتی می‌تواند به سایر کشورهای همسایه برق صادر کند. تاکنون جزییات بیشتر از این شرکت چینی و هزینه ساخت این سد ارائه نشده است. گفتنی است چین در دو سال گذشته روی ده‌ها پروژه‌ توسعه‌ای به‌ویژه در بخش معادن، ساخت سد برق و پروژه‌‌های توسعه‌ای در کشور سرمایه‌گذاری کرده‌ است.

https://www.khaama.com/persian/archives/141996

رسیدگی به مشکلات اجتماعی و تقویت کمک‌ها در نورستان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته، نشست بررسی مشکلات اجتماعی و تقویت کمک‌ها با حضور نماینده سازمان ملل متحد در زون شرق و هیئت همراهش با اعضای رهبری اداره محلی نورستان برگزار شد. در این نشست در مرکز بدخشان برگزار شد، معاون استاندار نورستان خواهان کمک برای احداث جاده‌ها و مراکز بهداشت تقویت زراعت و دامپروری، رسیدگی به رویدادهای طبیعی، حل مشکلات مهاجرین و بازگشت کنندگان، تقویت و توسعه آموزش و نیز بازسازی برخی اماکن عام‌المنفعه در این استان شد. وی افزود که در مقایسه با سایر استان‌ها نورستان نیازمند کار بیشتر است و مشکلات ساکنین این استان باید در اولویت کاری این سازمان قرارداده شود. در این نشست سید عالم، نماینده زون شرق و مسئول اداره هماهنگی کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل متحد برای رسیدگی به این مشکلات متعهد به همکاری شد.

https://www.bakhtarnews.af/dr/رسیدگی-به-مشکلات-اجتماعی-و-تقویت-کمک/

تاکید وزارت معادن بر شفافیت در استخراج معادن در کشور

مسئولین وزارت معادن و پترولیم می‌گوید سرپرست این وزارت در دیدار با روسای معادن استان‌های نورستان، کنر، لغمان و ننگرهار بر شفافیت و هماهنگی در استخراج معادن افغانستان تأکید کرده است. دفتر مطبوعاتی وزارت معادن و پترولیم با انتشار خبرنامه ای گفته که ‏ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست این وزارت با روسای معادن استان‌های نورستان، کنر، لغمان و ننگرهار دیدار کرد. به نقل از این خبرنامه، روسای مذکور پیشرفت ها پیشنهادها و مشکلات خود ‌را جهت بهبود امور و فعالیت ها با ملا بدری شریک کردند. سرپرست وزارت معادن و پترولیم بر شفافیت، هماهنگی و سایر موارد تأکید کردند و به منظور حل مشکلات هدایات و رهنمودهای لازم داد. قابل ذکر است که افغانستان دارای معادن متعدد است و اکثر معادن کشور از سوی امارت اسلامی‌به قرارداد سپرده شده است.

https://www.avapress.com/fa/news/294388

آغاز کار سه پروژه عام المنفعه در استان لغمان

مسئولین شهرداری لغمان از آغاز کار سه پروژه عام المنفعه به هزینه چهار و نیم میلیون افغانی در مهترلام مرکز این استان خبر داده اند. مولوی رحمت الله شهامت، شهردار استان لغمان، گفت این پروژه‌ها شامل ترمیم و داغگیری جاده‌های شهر، سنگ فرش های جاده‌ها و ساخت دیوار توقفگاه نزدیک بیمارستان ولایتی است کار این پروژه تا 4 ماه آینده تکمیل خواهد شد. وی افزود که مصارف این پروژه‌ها از بودجه شهرداری لغمان پرداخت می‌شود. همچنان مولوی اخترمحمد مزمل، معاون استاندار لغمان، در صحبت هایش گفت که تلاش دارند که کار این پروژه‌ها با کیفیت خوب صورت بگیرد وی همچنان از آغاز کار برخی از پروژه‌های عام المنفعه دیگر در این استان نیز اطمینان داد. وی افزود با آغاز کار این پروژه‌ها، فرصت کار نیز برای شماری از مردم محل فراهم شده است.

https://www.bakhtarnews.af/dr/کار-سه-پروژه-عام-المنفعه-در-لغمان-آغاز-ش/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما