معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۱۶:۵۰

اخبار اقتصادی مجارستان

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی مجارستان در هفتۀ دوم مرداد 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش میانگین دستمزد ناخالص در مجارستان

بر اساس داده‌های اداره مرکزی آمار مجارستان، متوسط حقوق ناخالص برای یک کارمند تمام وقت به 652 هزار فورینت (1650 یورو) رسیده است که 14.8 درصد بیشتر از سال قبل است. میانگین خالص حقوق نیز به 433 هزار فورینت رسید. در دسامبر گذشته، حداقل دستمزد 15 درصد و حداقل دستمزد تضمینی 10 درصد افزایش یافت و کارفرمایان باید به جهش شدید تورم پاسخ دهند. با این حال، اقتصاد به اندازه کافی قوی نبوده است که افزایش مستمر در جبهه دستمزد را تضمین کند و تورم نیز کاهش یافته است، بنابراین افزایش ماه مه شگفت‌انگیز بود. همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که تنگناها در بازار کار در حال کاهش است، اما آمار دستمزدها به شدت نشان می‌دهد که کمبودها همچنان ادامه دارد و به کسانی که به دنبال شغل هستند دست برتر را می‌دهد. انتظار می‌رود روند افزایش حقوق تا پایان سال ادامه داشته باشد و به دلیل شرایط تورمی‌بهتر، این امر می‌تواند به قدرت خرید بسیار بالاتری برای شهروندان تبدیل شود. افزایش دستمزد واقعی حدود 8 درصد یکی از بزرگترین افزایش‌ها در دهه‌های اخیر است.

https://rmx.news/hungary/average-gross-salary-in-hungary-soars-by-15

افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی مجارستان

ظرفیت انرژی خورشیدی مجارستان به بیش از 6700 مگاوات افزایش یافت، پس از کاهش یارانه‌های دولتی برای خانوارها در اوت 2022، تقاضا برای پنل‌های خورشیدی جدید افزایش یافت. وزارت انرژی مجارستان در 19 ژوئیه با استناد به داده‌های تازه اپراتور شبکه Mavir گفت که ظرفیت انرژی خورشیدی مجارستان به 6712 مگاوات رسیده است. ظرفیت خورشیدی کشور در نیمه اول سال 673 مگاوات افزایش یافت. این ظرفیت شامل 3678 مگاوات از پارک‌های خورشیدی و تاسیسات صنعتی با ظرفیت بالای 50 کیلووات و 2514 مگاوات از پانل‌های خورشیدی خانگی است. 520 مگاوات دیگر از ظرفیت خورشیدی خانگی به شبکه متصل نیست.

https://www.intellinews.com/hungary-solar-capacity-climbs-over-6-700-mw-334682

صنایع هسته‌ای، خورشیدی و خودرو پیشرو راه رشد

پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که در رویداد مشارکت برای همکاری انرژی ترانس آتلانتیک و همکاری اقلیمی در بخارست حضور یافته بود، طی سخنانی رشد بلندمدت اقتصادی مجارستان را منوط به توسعه صنایع هسته‌ای، انرژی خورشیدی و خودروسازی دانست. وی بر تعهد مجارستان برای کربن زدایی از انرژی تا سال 2050 و ایجاد 90 درصد پایداری تولید انرژی و بدون کربن تا سال 2030 تاکید کرد. با توجه به فقدان میادین اصلی نفت یا گاز و خط ساحلی مجارستان، دولت بر انرژی هسته‌ای و خورشیدی تمرکز می‌کند تا از ایجاد مزارع بادی جلوگیری کند. این سیاستمدار همچنین چالش‌های مربوط به تنوع بخشیدن به منابع نفت و محدودیت‌های زیرساختی را مورد بحث قرار داد و بر نیاز به مسیرهای حمل‌ونقل جایگزین تأکید کرد. وی به ابتکارات مجارستان برای خرید گاز از ترکیه و آذربایجان، با وجود محدودیت ظرفیت زیرساختی در جنوب شرقی اروپا و عدم حمایت مالی از سوی کمیسیون اروپا، اشاره کرد. سیارتو در پایان گفت: «صنعت هسته‌ای، صنعت خورشیدی و انتقال صنعت خودرو، سه ستون اصلی رشد اقتصادی بلندمدت ما هستند که همگی ناشی از تعهد ما برای خنثی‌سازی کربن تا سال 2050 است».

https://hungarytoday.hu/nuclear-solar-and-automotive-industries-lead-the-way-to-growth

 توافقنامۀ مجارستان و رومانی در مورد خط آهن جدید

بنا به گزارش‌ها، نمایندگان مجارستان و رومانی توافق جدیدی در راستای آغاز احداث خط راه آهن جدید میان شهر سگد مجارستان و شهر تمشوار رومانی و همچنین ایجاد نقطه عبور مرزی جدید توافق امضا نموده‌اند. سیارتو پس از مذاکره با وزیر زیرساخت رومانی به تلاش دو دولت برای تخصیص بودجه (از بودجه اتحادیه اروپا) برای احداث این خط ریلی و همچنین مزایای این طرح برای دو کشور از لحاظ اقتصادی و ترانزیتی نیز اشاره نموده است. وزیر امورخارجه بر تلاش دولت مجارستان برای ارتقا روابط همسایگی با کشورهای همسایه نیز تاکید کرده است.

https://dailynewshungary.com/hungary-romania-agreement-new-railway-line

امکان سرمایه‌گذاری یکی دیگر از خودروسازان چینی در مجارستان

روزنامه اقتصادی ویلاگ گازداشگ گزارش داد: شرکت خودروسازی سایک چین در خصوص احداث اولین کارخانه خود در اروپا تصمیم‌گیری خواهد کرد. بنا به تحلیل شرکت، این کارخانه در یکی از کشورهای اسپانیا، چک یا مجارستان احداث خواهد شد. دلیل اصلی مذاکرات این کارخانه با اسپانیا نزدیک بودن آن به انگلیس و وجود کانال ارتباطی آسانتر (ترانزیتی) بیان شده اما نیروی کار ارزان و شرایط مناسب (مالیاتی) در چک و مجارستان می‌تواند کماکان برای جذب سرمایه این کارخانه تاثیرگذار باشد.

https://hungarytoday.hu/another-chinese-car-manufacturer-could-follow-byd-to-hungary

مسدود کردن خط انتقال انرژی (لوک اویل) توسط اکراین و تلاش برای یافتن گزینه‌های جایگزین

بنا به گزارش‌ها در صورت بلوکه کردن واردات نفت از طریق خط لوله اکراین از روسیه، مجارستان تنها قسمتی از انرژی انتقالی از روسیه به کشور را دریافت خواهد کرد. بنا به محاسبات این به معنای از دست رفت 1.1 میلیون بشکه نفت به طور ماهانه از ذخایر مجارستان می‌باشد. وزیر امور خارجه مجارستان، ضمن اعلام تعهد دولت این کشور به تامین انرژی برق در شرایط دشوار گذشته، به تلاش برای پیدا کردن گزینه‌های جایگزین اشاره نموده است.

https://hungarytoday.hu/temporary-solutions-secure-supply-after-ukraine-blocks-oil-transit-to-hungary

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما