معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۰۹:۴۲

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

صف نزدیک به 3 هزار کامیون و خودرو در مرزهای بلاروس و اتحادیه اروپا

بر اساس داده‌های کمیته مرزی دولتی جمهوری بلاروس، بیش از 720 خودروی سواری و بیش از 2.1 هزار کامیون سنگین در مرزهای بلاروس با کشورهای همسایه اتحادیه اروپا در صف هستند.

https://sputnik.by/20240731/pochti-3-tysyachi-fur-i-legkovushek-stoyat-v-ocheredyakh-na-granitsakh-belarusi-i-es-1088432138.html

 

بررسی پیش‌نویس پیش‌بینی توسعه اقتصادی - اجتماعی و بودجه سال 2025 

گالووچنکا در جلسه‌ای برای بررسی پیش‌نویس پیش‌بینی توسعه اقتصادی - اجتماعی و بودجه سال 2025 گفت: «اجرای این پیش‌نویس، افزایش درآمدهای نقدی واقعی جمعیت را در سطح 104 درصد و دستمزدهای واقعی را 104.7 درصد تضمین می‌کند. رشد اقتصادی در سال آینده برای 104.1 درصد برنامه‌ریزی شده است. برای دستیابی به این هدف، پروژه شامل: توسعه سرمایه‌گذاری فعال - 107.8 درصد، افزایش حجم صادرات کالا و خدمات - 105.4 درصد و کنترل تورم - حداکثر 5 درصد است».

یوری چبوتار، وزیر اقتصاد گفت: «بلاروس قصد دارد از طریق سه برنامه اصلی تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری به رشد تولید ناخالص داخلی 104.1 درصدی در سال 2025 دست یابد»

https://www.sb.by/articles/rost-ekonomiki-i-blagosostoyaniya-grazhdan.html 

وزارت دارایی اختصاص بیش از 2.2 میلیون BYN به مقامات گمرکی برای تضمین امنیت سایبری توسط وزارت دارایی

وزارت دارایی بیش از 2.2 میلیون BYN به مقامات گمرکی برای تضمین امنیت سایبری اختصاص خواهد داد.

https://www.sb.by/articles/minfin-vydelit-bolee-byn-2-2-mln-tamozhennym-organam-na-obespechenie-kiberbezopasnosti.html

 

افزایش حجم حمل‌ونقل از چین به اروپا از طریق بلاروس از طریق راه‌آهن 

سرویس مطبوعاتی راه‌آهن روسیه گزارش داد ترانزیت کانتینرها در امتداد مسیر زمینی چین - اروپا - چین به طور پیوسته در حال رشد است.

حجم حمل‌ونقل کانتینری به‌عنوان بخشی از قطارهای کانتینری در مسیر چین - اروپا - چین با ترانزیت از طریق قلمرو قزاقستان، روسیه و بلاروس، در پایان نیمه اول سال 2024 بالغ بر 189.1 هزار TEU (واحد شمارش کانتینر) بوده است.

https://sputnik.by/20240731/obem-perevozok-iz-kitaya-v-evropu-cherez-belarus-po-zheleznoy-doroge-vyros-1088435015.html

اتصال مینسک به شش شهر فدراسیون روسیه از طریق پروازهای جدید 

در سال ۲۰۲۴-۲۰۲۳، شرکت‌های هواپیمایی روسی پروازهای خود را به مینسک از چرپووتس، کالوگا، نیژنی نووگورود، پرم، اوفا، سامارا، اولیانوفسک، آرخ‌آنگلسک، چلیابینسک و مینرالنی وادی آغاز کردند یا از سر گرفتند.

کار برای شروع پروازهای جدید از مینسک به شهرهای دیگر روسیه مانند بارنائول، ولادیکاوکاز، ولگوگراد، اومسک، تومسک، تیومن و غیره در حال انجام است. ارتباط با روسیه از طریق فرودگاه گومل نیز در حال توسعه است؛ پروازهای منظم به مسکو و سنت پترزبورگ وجود دارد.

علاوه بر این، خطوط هوایی نه‌تنها از روسیه، بلکه از کشورهای دیگر نیز مانند ازبکستان، چین و امارات به بلاروس پرواز می‌کنند.

علاوه بر این، چارترها از فرودگاه‌های گومل، ویتبسک و برست به مصر، ترکیه و قطر پرواز می‌کنند. برنامه‌هایی برای شروع پروازهای جدید به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آسیای مرکزی و جنوب شرقی، آمریکای لاتین و آفریقا وجود دارد.

https://sputnik.by/20240728/novye-aviareysy-svyazhut-minsk-s-shestyu-gorodami-rf-1088382425.html

 

عرضه محصولاتی به ارزش بیش از 210 میلیارد دلار به بازارهای خارجی

ریباکوف، رئیس شرکت «بل‌نفت‌خیم»: «بل‌نفت‌خیم محصولاتی به ارزش بیش از 210 میلیارد دلار به بازارهای خارجی عرضه کرده است و یک‌سوم صادرات را محصولات مجتمع پتروشیمی تشکیل می‌دهد».

وی افزود: «شرکت «SvetlogorskKhimvolokno» سالانه بیش از 20 درصد از حجم کل محصولات نوآورانه را صادر می‌کند».

https://www.belta.by/economics/view/svetlogorskhimvolokno-ezhegodno-otgruzhaet-innovatsionnoj-produktsii-bolee-20-ot-obschego-objema-651612-2024/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما