معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته دوم مرداد ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

دولت برزیل ۷.۴ میلیارد رئال دیگر برای ایالت ریوگرانجی دوسول اختصاص داد

دولت اعلام کرد که مبلغ ۷.۴ میلیارد رئال دیگر از صندوق جدید PAC برای بازسازی ریو گرانجی دو سول پس از سیلاب‌ها اختصاص خواهد داد. بیشتر این مبلغ (۶.۵ میلیارد رئال) برای کارهای زهکشی اختصاص خواهد یافت تا از وقوع دوباره بلایای مشابه جلوگیری شود. بقیه وجوه به حوزه‌های زهکشی، تامین آب، حمل‌ونقل شهری و ساخت یک مرکز اجتماعی در پورتو آلگره اختصاص خواهد یافت

رئیس فدراسیون صنایع ایالت سان پائولو؛ دلیل احتمالی از دست دادن استقلال بانک مرکزی برزیل

به گفته جوزوئه گومز، رئیس فدراسیون صنایع ایالت سانپائولو (Fiesp)، هرگونه از دست دادن استقلال بانک مرکزی تنها به دلیل عملکرد رئیس بانک، روبرتو کامپوس نتو خواهد بود. وی افزود که کامپوس نتو با اعلام ترجیحات انتخاباتی خود در سال ۲۰۲۲، خود را در معرض انتقاد قرار داده است. رئیس جمهور لولا داسیلوا به شدت از استقلال بانک مرکزی انتقاد کرده و گفته است که قصد دارد این وضعیت را در پایان دوره کامپوس نتو بازبینی کند.

دولت لولا در بودجه ۲۰۲۵ فضای اضافی ۱۳۸.۳ میلیارد رئالی خواهد داشت

بر اساس محاسبات خزانه‌داری، دولت لولا در بودجه ۲۰۲۵ فضای اضافی ۱۳۸.۳ میلیارد رئالی برای هزینه‌های شاخه اجرایی خواهد داشت. این محدودیت بالاتر باید سیاست‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاری‌ها و اصلاحات را پوشش دهد. وزیر دارایی، فرناندو حداد، قبلاً اعلام کرده است که برای بستن اعداد، مبلغ ۲۵.۹ میلیارد رئال را کاهش خواهد داد.

برنامه دولت لولا برای هوش مصنوعی شامل ۲۳ میلیارد رئال و یک 'ابر برزیلی' است

رئیس جمهور لولا داسیلوا (PT) پیشنهاد برنامه هوش مصنوعی برزیل را دریافت کرد که پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۸ مبلغ ۲۳ میلیارد رئال سرمایه‌گذاری شود. از جمله پیشنهادات، ایجاد یک "ابر حاکمیتی"، یک سیستم ذخیره‌سازی برزیلی که به Dataprev متصل خواهد شد، ذکر شده است.

 تراز تجاری کشاورزی برزیل باید مازاد را تکرار کند

تراز تجاری کشاورزی از سال ۱۹۹۷ دارای مازاد بوده و انتظار می رود امسال نیز با صادرات محصولاتی مانند پنبه، شکر و گوشت که به مقدار زیاد به آسیا می‌روند، همین روند ادامه یابد. سال گذشته، ارزش صادرات محصولات کشاورزی به اوج ۱۶۶ میلیارد دلار رسید.

با وجود کاهش میزان مستمری‌ها در برزیل هنوز اط میزان متوسط OECD  بالاتر می‌باشد

با اصلاحات بازنشستگی، نرخ جایگزینی - شاخصی که نشان می‌دهد چقدر درآمد کارگران پس از بازنشستگی حفظ می‌شود - از ۹۲.۱ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۸۸.۴ درصد در سال گذشته کاهش یافته است. سطح هنوز بالاتر از کشورهای OECD است، اما روند به تدریج نزولی است.

صنعت برزیل بالاترین نرخ تورم در دو سال اخیر را ثبت نمود

تورم در "دروازه کارخانه"، بدون مالیات و حمل و نقل، همانطور که توسط شاخص قیمت تولید کننده (PPI) موسسه جغرافیا و آمار برزیل (IBGE) محاسبه شده است، در ژوئن بالاترین نرخ در دو سال اخیر را ثبت کرده است. این شاخص ۱.۲۸ درصد افزایش یافت که بسیار بالاتر از مه (۰.۳۶ درصد) و بالاترین نرخ از مه ۲۰۲۲ (۱.۸۱ درصد) بود.

برزیل و ونزوئلا در نیمه اول 2024 جریان تجاری ۷۵۲ میلیون دلاری داشتند

موارد صادر شده به کشور همسایه عمدتا شامل شکر و ملاس و سایر محصولات خوراکی بودند. موارد خریداری شده توسط برزیل شامل کودها و کودهای شیمیایی بودند. تجارت بین برزیل و ونزوئلا در شش ماه اول سال جاری به ۷۵۲ میلیون دلار رسید. این رقم، که مجموع صادرات و واردات را در نظر می‌گیرد، ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

پتروبراس تولید نفت و گاز را ۲.۴ درصد افزایش داد

در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴، پتروبراس تولید نفت و گاز طبیعی خود را نسبت به سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۴ درصد افزایش داد و به حجم تولید متوسط روزانه ۲.۷ میلیون بشکه رسید. این رشد به دلیل آغاز به کار واحدهای FPSO و ۱۲چاه جدید بود. در عین حال، تولید نسبت به سه‌ ماهه اول ۲۰۲۴ به دلیل توقف‌های نگهداری و کاهش طبیعی میدان‌های قدیمی ۲.۸ درصد کاهش یافت. پتروبراس همچنین در فروش داخلی فرآورده‌های نفتی ۳.۲ درصد افزایش داشت، به‌ویژه در فروش دیزل و LPG. در بخش پالایش، میزان بهره‌برداری از پالایشگاه‌های پتروبراس در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ به ۹۱ درصد رسید. نفت پیش‌نمکی ۶۹ درصد از مواد خوراک پالایشگاه‌ها را تشکیل می‌داد و این باعث افزایش تولید مشتقات با ارزش بالاتر و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شد. پتروبراس همچنین قراردادهایی برای تأمین حدود ۹۴۰ هزار متر مکعب در روز گاز طبیعی به مصرف‌کنندگان آزاد امضا کرد. علاوه بر این، واحد FPSO Marechal Duque de Caxias در میدان مرو در حوضه سانتوس لنگر انداخت و عملیات خود را در نیمه دوم ۲۰۲۴ آغاز خواهد کرد.

سازمان مصرف‌کنندگان برزیل: درخواست برای جلوگیری از استفاده از نیروگاه‌های حرارتی

آبراس، انجمنی که نماینده مصرف‌کنندگان انرژی برزیل است، از ONS (اپراتور ملی سیستم برق) درخواست کرده است تا از استراتژی‌هایی برای جلوگیری از فعال‌سازی نیروگاه‌های حرارتی در فصل خشک استفاده کند. این نیروگاه‌ها به دلیل کاهش سطح مخازن و تقاضای بالا به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

برزیل پایان شیوع بیماری نیوکاسل را به سازمان جهانی بهداشت حیوانات اعلام کرد

دولت فدرال برزیل به سازمان جهانی بهداشت حیوانات و کشورهای واردکننده گوشت مرغ از برزیل اعلام کرد که شیوع بیماری نیوکاسل در ریو گرانجی دو سول به پایان رسیده است. اقدامات نظارتی در اطراف ملکی که مورد تأیید قرار گرفته بود، ادامه خواهد داشت.

قانون جدید برای ایجاد سیاست ملی کشاورزی شهری و پیرامونی در برزیل

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، قانون جدیدی را برای ایجاد سیاست ملی کشاورزی شهری و پیرامونی تصویب کرده است. این قانون جدید شامل خطوط اعتباری و کمک‌های فنی برای این نوع کشاورزی است.

صنعت تایر برزیل خواستار افزایش مالیات بر واردات این محصول برای مهار رقبای آسیایی است

انجمن صنعت تایر ملی برزیل (Anip) از دولت لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا درخواست کرده است تا مالیات واردات تایر را از ۱۶ درصد به ۳۵ درصد افزایش دهد. این درخواست به دلیل رقابت شدید محصولات آسیایی، به ویژه از چین، و تاثیرات منفی بر تولید و اشتغال محلی مطرح شده است. Anip همچنین به تاثیرات زیست‌محیطی ناشی از عدم جمع‌آوری تایرهای غیرقابل استفاده اشاره کرده است. تصمیم نهایی درباره افزایش مالیات در دست اتاق تجارت خارجی (Camex) است.

اختلاف برزیل و اتحادیه اروپا در مورد کاهش انتشار گازهای آلاینده ناشی از کشتی‌ها

حمل و نقل دریایی مسئول 3 درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است. اتحادیه اروپا خواهان وضع مالیات بر انتشار دی‌اکسید کربن است، در حالی که برزیل ترجیح می‌دهد سیستم سهمیه‌بندی انتشار ایجاد شود که در آن کسانی که کمتر از سهمیه CO₂ تولید می‌کنند، می‌توانند اختلاف را به کسانی که بیش از حد مجاز انتشار می‌کنند، بفروشند. مدل پیشنهادی برزیل مشابه بازار تنظیم شده اعتبارات کربن است.

دولت برزیل به دنبال جذب سرمایه برای تولید کود در این کشور

دولت فدرال برزیل به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در تولید کود در این کشور است. با هدف کاهش وابستگی به واردات کود،  Apex Brasil برای اولین بار میزگردی با تولیدکنندگان جهانی ماکرومغذی‌ها بین 29 جولای تا 2 آگوست در ریو دو ژانیرو برگزار خواهد کرد.

تیم اقتصادی برزیل اولویت‌های نیمه دوم سال را مشخص کرد

تیم اقتصادی برزیل اولویت‌هایی برای نیمه دوم سال 2024 مشخص کرده که شامل اصلاحات مالیاتی، قوانین برای مجازات بدهکاران سنگین، و پروژه‌های زیست محیطی می‌شود. با توجه به فشارهای سیاسی و تقویم انتخاباتی، این اولویت‌ها در دستور کار قرار گرفته‌اند.

وزیر معادن و انرژی برزیل: لزوم افزایش مشارکت دولت در شرکت برق برزیل

وزیر معادن و انرژی برزیل، الکساندره سیلویرا، در مصاحبه‌ای خواستار افزایش مشارکت دولت فدرال در الکتروبراس شد. او تاکید کرد که با داشتن بیش از 40 درصد سهام، دولت باید نماینده‌ای در هیئت مدیره داشته باشد. برای حل این مشکل، دولت از دادگاه عالی فدرال کمک گرفته است. سیلویرا همچنین به موفقیت در مزایده‌های خطوط انتقال برق و افزایش تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر اشاره کرد. او گفت که افزایش تقاضای 7 درصد برای مصرف انرژی نشان‌دهنده بهبود کیفیت زندگی در برزیل است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما