معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۳

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته دوم مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

35 % تولید ناخالص داخلی جهان به کشورهای عضو بریکس اختصاص دارد.

آلکساندر پانکین، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در میزگردی در شورای فدراسیون اظهار داشت که 35 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان به کشورهای عضو بریکس اختصاص دارد ، در حالی که 30 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان به کشورهای گروه هفت تعلق دارد.

 پانکین افزود: «تعداد کمی از مردم چنین ارقامی را تبلیغ می‌کنند، هر چند ما برای بیان آنها می‌کوشیم اما  وا قعیت آن است که در حال حاضر 35 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان به کشورهای بریکس و 30 درصد به کشورهای گروه 7 تعلق دارد»،  یعنی سهم ما در حال پیشی گرفتن است امری که 30 تا 40 سال پیش غیرقابل تصور بود».

به گفته این دیپلمات، بیشترین حجم تجارت در بین کشورهای جنوب صورت می‌گیرد تا بین کشورهای جنوب و شمال، و این « تصور رایج تحمیل شده مبنی بر اینکه که شرکای تجاری اصلی کشورهای در حال توسعه طرف های غربی هستند، را رد می‌کند». بنابر این، ما مسیری را به سمت تنوع جهانی همکاری‌های بین المللی با همه مناطق جنوب، آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در پیش گرفته ایم. و اینها جهت های بسیار خاصی از همکاری هستند.

https://tass.ru/ekonomika/21476377

 

کاهش بی سابقه حجم پول نقد در روسیه  طی 10 سال گذشته

 طبق بررسی RBC  با استناد به  آمار بانک مرکزی روسیه حجم پول نقد نزد شهروندان روس از سال 2015 به میزان بی سابقه ای کاهش یافته است و از ژانویه تا ژوئن تقریبا به 600 میلیارد روبل رسیده است.

بنابراین، خاطرنشان می‌شود که حجم پول نقد به میزان 570.3 میلیارد روبل کاهش یافته است.

در این  گزارش آمده است: « اگر روند شش ماهه را بنگریم، در می یابیم که این حداکثر  حجم پول نقد بازگردانده شده به سیستم بانکی طی9 سال گذشته است».

 در عین حال این شاخص در سال 2015، به 1.2 تریلیون روبل رسید و از آن زمان تاکنون جریان پول  به صورت نقدی سه بار مشاهده شده است. اقتصاد دانان علت این امر را  ویژگی‌های ساختاری و رفتاری  و نیز واکنش به نرخ بالای بهره بانکی ذکر می‌کنند. 

https://1prime.ru/20240712/nalichnye-850053617.html

 

دولت روسیه راهبرد  توسعه منابع خام و معدنی تا سال 2050را  تائید کرد

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه راهبرد به روز رسانی شده  برای توسعه منابع معدنی را تصویب کرد. دوره  این راهبرد تا سال 2050 تمدید شد. افزایش درجه فرآوری و مصرف مواد اولیه معدنی در کشور و همچنین ایجاد زیرساخت برای توسعه و اجرای فناوری‌های جدید از جمله وظایف  این راهبرد به شمار می آید.

این راهبرد در بر گیرنده دو سناریو برای توسعه مجموعه منابع معدنی فدراسیون روسیه است. سناریوی پایه  با این فرض است که تامین ذخایر و استخراج مواد معدنی در سطح فعلی باقی خواهد ماند.  در سناریوی هدف، افزایش پیشرفته پایه منابع معدنی برای پاسخگویی به تقاضا برای این مواد ودر درجه نخست موادی که در صنایع کلیدی مورد نیاز هستند پیش بینی شده است.

https://www.kommersant.ru/doc/6863343

 

دومای کشوری روسیه مصوبه قانونی شدن  استخراج رمز ارز را تصویب کرد

دومای دولتی طی خوانش دوم و سوم قانونی را تصویب کرد که طبق آن از ماه نوامبر استخراج ارزهای دیجیتال در روسیه قانونی می‌شود.

 در این قانون روال و شرایط انجام چنین فعالیت هایی ذکر شده است. اشخاص حقوقی روسیه و کارآفرینان فردی که در وزارت توسعه دیجیتال فدراسیون روسیه  به ثبت رسیده اند مجاز به استخراج رمز ارز خواهند بود. روس هایی که کارآفرین فردی نیستند، در صورتی که از محدودیت های مصرف انرژی تعیین شده توسط دولت روسیه تجاوز نکنند، می‌توانند ارز دیجیتال را بدون قرار گرفتن در ثبت نام استخراج کنند. اشخاص حقوقی و کارآفرینان فردی حق انجام فعالیت های یک اپراتور زیرساخت معدن را پس از قرار گرفتن در ثبت نام چنین اپراتورهایی خواهند داشت که توسط وزارت توسعه دیجیتال نیز نگهداری می‌شود.

دوما به عنوان بخشی از خوانش دوم دولتی از تعدادی اصلاحیه حمایت کرد، از جمله حذف ممنوعیت سازماندهی گردش ارز دیجیتال در قلمرو فدراسیون روسیه از سند. در عین حال، ممنوعیت تبلیغات ارزهای دیجیتال و ارائه آنها به تعداد نامحدودی از افراد اعمال می‌شود.

https://1prime.ru/20240730/mayning-850541642.html

  

توافق ارمنستان و ترکیه برای بحث در مورد بازگشایی گذرگاه ریلی  در مرز

 طبق گزارش سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری ارمنستان روبن روبینیان معاون رئیس پارلمان و نماینده ویژه ارمنستان، و سردار قیلیچ، نماینده ویژه ترکیه در جلسه ای در مرز توافق کردند که نیازهای فنی برای افتتاح  گذرگاه ریلی مرزی  آهوریک-آغ یاک را ارزیابی کنند.

 در این گزارش خاطرنشان شده است که طرفین قصد دارند به نفع توسعه منطقه ای « نیازهای فنی  برای راه اندازی  گذرگاه ریلی  آهوریک – آغ یاک را  که تا قبل از بسته شدن مرز بین ارمنستان و ترکیه در سال 1993  فعال بود را مورد بحث قرار دهند.

https://tass.ru/ekonomika/21486391

 

 پاتروشیف پیش بینی برداشت غلات برای سال 2024 به میزان 132 میلیون تن را تائید کرد.

دیمیتری پاتروشف معاون نخست وزیر به خبرنگاران گفت که پیش بینی برداشت غلات در روسیه تا پایان سال 2024  علیرغم شرایط اقلیمی در سطح 132 میلیون تن  همچنان پابرجاست.

در حال حاضر، کشاورزان از 55  استان  برداشت محصول جدید را آغاز کرده اند. سرعت برداشت تقریبا دو برابر سریعتر از سال گذشته است: 40 درصد از  کشتزارهای غلات و حبوبات قبلا کوبیده شده و  تقریبا 64 میلیون تن برداشت شده است. بنابراین، علیرغم شرایط اقلیمی  بسیار دشوار سال 2024، پیش بینی برداشت غلات در سطح 132 میلیون تن باقی می ماند.»

https://tass.ru/ekonomika/21506897

 

سخنان رئیس شورای فدراسیون روسیه در مورد بی اعتبار شدن دلار و سوئیفت

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه ، گفت که سیستم پرداخت سوئیفت و دلار خود را بی اعتبار کرده اند، استفاده از ذخایر ارزی و درآمد حاصل از آنها پایه‌های اقتصاد جهانی را بی اعتبار می‌کند.

ماتوینکو در یک کنفرانس مطبوعاتی در پایان دوره بهاری 2024 گفت: «سیستم پرداخت و تسویه حساب کنونی یعنی سوئیفت  و دلار خود را بی اعتبار کرده اند.»

رئیس شورای فدراسیون معتقد است که اگر بتوان ذخایر ارزی، درآمد حاصل از طلا و ذخایر ارزی یک کشور خارجی را گرفت و آنها را تصاحب کرد، این امر پایه‌های اقتصاد جهانی ، نظام های پولی و مالی و هرگونه تسویه حساب متقابل را بی اعتبار می‌کند.

https://1prime.ru/20240801/dollar-850588903.html

 

صادرات غلات از روسیه در دوره  2024-2023 رکورد زد

وزارت کشاورزی فدراسیون روسیه به خبرگزاری RIA Novosti گفت: روسیه در سال کشاورزی 2024-2023 بیش از 70 میلیون تن غلات صادر کرد (از 1 ژوئیه 2023 آغاز شد و در 30 ژوئن 2024 به پایان رسید) ، که رکوردی برای کشور ما است. وزارت گفت:" صادرات غلات در فصل گذشته بیش از 70 میلیون تن بود که این رقم رکوردی برای کشور ما است".آنها اشاره کردند که " نیاز مصرف کنندگان غلات داخلی به لطف مکانیسم سهمیه به طور کامل برآورده می‌شود."

پیش از این ، Rosselkhoznadzor گزارش داد که صادرات محصولات غلات از روسیه در سال کشاورزی 2024-2023 (از 1 ژوئیه 2023 تا 30 ژوئن 2024) در مقایسه با سال کشاورزی قبلی 21 ٪ افزایش یافته و به 89.3 میلیون تن رسیده است.

در فصل 2023-2022 ، صادرات غلات از روسیه به 60 میلیون تن رسید ، از جمله 47 میلیون تن گندم.

https://1prime.ru/20240801/zerno-850610099.html

  

ابتکار مالی بریکس

کشورهای بریکس در حال کار بر روی ایجاد یک آنالوگ از سیستم سوئیفت غربی هستند ، این ابتکار به یک اولویت در زمینه مالی تبدیل شده است. خوانندگان پورتال هابر7 ترکیه از این طرح حمایت کردند.

 سلطه نیروهای امپریالیستی به پایان خواهد رسید. از این به بعد ، هم دولت ها و هم مردم باید باور کنند که جهان از پنج کشور ثروتمند فاصله گرفته است .خوانندگان دیگر اشاره کردند که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مشکل را حل خواهد کرد ، سپس دوران دلار  و امپریالیسم به پایان خواهد رسید. "اگر کار دلار به پایان برسد ، ایالات متحده نیز همینطور. وجود آمریکا به دلار بستگی دارد اما هیچ پایان صلح آمیز وجود نخواهد داشت ، واشنگتن هر کاری خواهد کرد .

"مهم نیست که هر کسی برای نابود کردن ایالات متحده چه کاری انجام دهد ، این به نفع بشریت خواهد بود. کشورهای اسلامی نیز باید از این تصمیم حمایت کنند".

https://1prime.ru/20240801/briks-850586735.html

 

پویایی تولید ناخالص داخلی روسیه در سه ماهه چهارم پیش بینی شده است

 طبق بررسی تهیه شده توسط دیمیتری کولیکوف ، مدیر حاکمیت و منطقه ای آژانس گروه رتبه بندی، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در روسیه ، در صورت عدم وجود شوک های خارجی جدید ، در سه ماهه چهارم سال 2024 به 2-2.5 ٪ کاهش می یابد " . در صورت عدم وجود شوک های خارجی جدید ، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 2024 کاهش می یابد (رشد 5.4 ٪ در سه ماهه اول با رشد حدود 2.0-2.5 ٪ در سه ماهه چهارم جایگزین می‌شود ، که امکان دستیابی به نرخ های کل سال قابل مقایسه با سال 2023 را فراهم می‌کند) ، تورم نیز کاهش می یابد ، که نرخ بهره کوتاه مدت را در سال 2025 کاهش می دهد ،" 

بر اساس سناریوی پایه ای که در این ماده شرح داده شده است ، رشد اقتصادی در سال های 2026-2025 پس از رشد تولید ناخالص داخلی کمی‌بیش از 3 درصد در سال 2024 به 1 تا 2 درصد کاهش خواهد یافت. این سند می‌گوید که میزان بودجه منفی باقی خواهد ماند ، اما از سال 2025 به محدوده -1 تا 0 درصد از تولید ناخالص داخلی نزدیک خواهد شد.

https://1prime.ru/20240801/vvp-850582442.html

 

تورم در روسیه به 9.11 درصد در شرایط سالانه کاهش یافت

بر اساس بررسی وزارت توسعه اقتصادی "در مورد وضعیت قیمت فعلی" ، تورم در روسیه در 29 ژوئیه از 9.18 درصد یک هفته پیش به 9.11 درصد در شرایط سالانه کاهش یافت.

همانطور که نویسندگان این بررسی می نویسند ، در هفته  از 23 ژوئیه تا 29 ژوئیه ، قیمت ها در بخش مواد غذایی 0.05 ٪ کاهش یافت. "کاهش قیمت محصولات میوه و سبزیجات شتاب گرفت (-0.93٪) ، یعنی خیار ، گوجه فرنگی و میوه‌ها و سبزیجات نیز ارزان تر شد. برای سایر محصولات غذایی ، نرخ رشد قیمت به نزدیک به صفر کاهش یافته است".

https://1prime.ru/20240731/inflyatsiya-850577538.html

 

 تجارت با دوستی

کشورهای بریکس توافق کردند که در سازمان تجارت جهانی با یک موضع مشترک عمل کنند

وزرای اقتصاد و تجارت کشورهای بریکس در مذاکرات مسکو توافق کردند که یک موضع مشترک را در چارچوب سازمان تجارت جهانی (WTO) هماهنگ کنند. انتظار می رود که این امر خواسته‌های کشورها را برای حفظ نقش سازمان و از سرگیری کار مکانیزم حل اختلافات تجاری تقویت کند. اعضای انجمن همچنین وعده دادند که روابط تجاری را در زنجیره‌های تأمین افزایش دهند و با محدودیت های دسترسی به فنآوری‌ها و بازارها ، از جمله در چارچوب مقررات آب و هوایی مخالفت کردند.

https://www.kommersant.ru/doc/6863769

  

روسیه در زمان تحریم ها به صادر کننده خالص برخی از مواد غذایی  تبدیل شد

 طبق گزارش ریا نواستی با استناد به داده‌های سازمان خوار و بار جهانی( فائو) روسیه امسال،  سالگرد دیگری از تحریم مواد غذایی را جشن می‌گیرد:  این کشور دقیقا ده سال پیش، در پاسخ به تحریم های غرب، واردات برخی از محصولات غذایی تولید شده در آنجا را ممنوع کرد. این محدودیت ها منجر به کمبود نشد، روسیه حتی توانست عرضه محصولاتی را که در فهرست کالاهای خارجی ممنوع شده، قرار داشتند به میزان قابل ملاحظه ای افزایش دهد و در تعدادی از اقلام  حتی به یک صادرکننده خالص تبدیل شود.

تحریم غذایی در اوت سال 2014 علیه کشورهایی که تحریم های ضد روسی را در ارتباط با الحاق کریمه وضع یا از آن پشتیبانی می‌کردند، اعمال شد. در همان ابتدا، اقدامات محدود کننده برای یک دوره یک ساله مقرر شد، اما این اقدامات از آن زمان به طور منظم تمدید شده است. روسیه داده‌های مربوط به منابع را فاش نمی‌کند و فائو این کار را با تاخیر قابل توجهی انجام می دهد: آخرین داده‌های به روز رسانی شده  برای سال 2022 ارائه شده است.

 انوع ماست های میوه، محصولات گوشتی  به ویژه گوشت نمک سود و دودی و گوشت در آب نمک، مرغ و چربی مرغ ، اردک، بوقلمون، گوشت خوک و نخود فرنکی از محصولاتی هستند که صادرات آنها از روسیه به خارج دهها برابر بیشتر از واردات آنها بوده است.

. https://1prime.ru/20240802/eksport-850612886.html

 

اولین تولید انبوه نیمه‌هادی‌ها در روسیه راه اندازی خواهد شد

گروه «المنت» اولین تولید انبوه کریستال های دیود و ترانزیستورها در مقیاس بزرگ را بر اساس سیلیکون و کاربید سیلیکون راه اندازی خواهد کرد-ظرفیت این شرکت به آن اجازه می دهد تا 140 هزار صفحه در سال تولید کند ، سرویس مطبوعاتی این شرکت گزارش داد.

"این شرکت جدید اولین تولید انبوه در مقیاس بزرگ در روسیه از کریستال های دیودهای قدرت و ترانزیستورها بر اساس سیلیکون و کاربید سیلیکون با استفاده از فن آوری‌های مدرن برای تولید دستگاه‌ها خواهد بود. ظرفیت طراحی اجازه می دهد تا 140 هزار صفحه در سال تولید شود. در آینده ، طی شش سال آینده ، این امکان را برای افزایش حجم تولید روسیه از میکروالکترونیک پاور  از 2 ٪ فعلی به 70 ٪ و به طور قابل توجهی افزایش می یابد.همانطور که ایلیا ایوانتسوف ، رئیس Element ، اشاره کرد ، تقاضا برای قطعات میکروالکترونیک برق در حال رشد است و این به دلیل توسعه انواع مدرن حمل و نقل الکتریکی و ایجاد زیرساخت شارژ مناسب و همچنین توسعه صنعت هواپیما و حمل و نقل ریلی از جمله سرعت بالا است. وی گفت:" ایجاد اولین تولید انبوه در روسیه به ما این امکان را می دهد که اول از همه دستگاه‌های پاور مدرن را در اختیار این صنایع قرار دهیم و در آینده – به یک تامین کننده اصلی این اجزا ، در بازار کشورهای دوست تبدیل شویم."

https://1prime.ru/20240731/diody-850556897.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما