معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۹

اخبار اقتصادی غنا

بخش دوم گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته دوم مرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

جمهوری غنا

 سرمایه گذاری 980 میلیون دلاری برای توسعه پالایشگاه نفت Sentuo در غنا

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای خو نینگ‌کوان، رئیس هیئت مدیره گروه Sentuo، مالک پالایش نفت سنتو (SOR) در غنا، هفته جاری در جریان یک نشست تخصصی با حضور مدیران انجمن پالایشگاه‌ها و توزیع کنندگان نفت آفریقا (ARDA) و گروه مشاوره تخصصی در صنایع پایین دستی انرژی آفریقا (CITAC) در دفتر مرکزی این پالایشگاه در منطقه صنعتی تما در غنا، بر لزوم توسعه ظرفیت پالایش غنا برای ایجاد ارزش افزوده از ذخایر عظیم نفت خام این کشور تأکید کرد و اظهار داشت که کاهش واردات فرآورده‌های نفتی به کشور و در عین حال محدود کردن صادرات نفت خام، گامی‌ بزرگ در جهت خودکفایی اقتصادی غنا محسوب می‌گردد.

وی همچنین با اشاره به واردات سالانه بیش از 2 میلیارد دلاری انواع فرآورده‌های نفتی که حدود 3.8 درصد از تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) غنا را تشکیل می‌دهد اظهار داشت که گروه سنتو، در راستای چشم انداز ایجاد توانمندی‌های پالایشگاهی و کاهش وابستگی غنا به واردات سوخت، قرار است 980 میلیون دلار دیگر در پالایشگاه نفت Sentuo واقع در منطقه صنعتی تما سرمایه گذاری نماید و برنامه ریزی برای آغاز فاز دوم توسعه پالایشگاه برای افزایش ظرفیت سالانه 3 میلیون تن را در دست اقدام دارد.

 سرمایه گذاری 10 میلیارد سدی در زیرساخت‌های جاده‌ای توسط دولت غنا در سال 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، دکتر محمد امین آدم، وزیر دارایی غنا، هفته جاری در جریان مراسم تحویل 2240 دستگاه انواع تجهیزات و ادوات راه سازی از جمله، بولدوزر، غلتک، گریدر، کامیون و تانکرهای آب برای 261 نواحی شهری و شهرداری (MMDA) در اکرا اعلام کرد که دولت از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از 10 میلیارد سدی صرفاً در توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای کشور سرمایه گذاری کرده است.

وی افزود، آقای آکوفو آدو رئیس جمهور غنا از زمان تصدی این سمت در سال 2017، سرمایه گذاری‌های گسترده‌ای را در بازسازی و توسعه شبکه‌های جاده‌ای، راه آهن و زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی انجام داده است تا حمل و نقل داخلی را بهبود بخشد.

وزیر دارایی خاطر نشان کرد که واگذاری این تجهیزات به MMDA ها تحت ابتکاری است که به نام برنامه بهبود شبکه جاده‌ای (DRIP) در سراسر کشور نامگذاری گردیده است و این گواهی بر تعهد دولت برای ایجاد آینده‌ای بهتر برای همه شهروندان است و انتظار می‌رود این تجهیزات، برای 10 هزار نفر در سراسر کشور اشتغال ایجاد کند. 

پیش بینی صادرات 10 میلیارد دلاری طلا توسط غنا تا پایان سال 2024

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای مارتین آیسی، مدیر اجرایی کمیسیون مواد معدنی، هفته جاری در یک گفتگوی تلویزیونی در اکرا اعلام کرد که صادرات طلا در غنا به دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی به ویژه در سه ماهه دوم سال 2024 و افزایش تولید در معادن این کشور، به سطح بی سابقه‌ای دست یافته است و به تنهایی 54 درصد از کل صادرات این کشور را در نیمه اول سال جاری به خود اختصاص داده است که ارزش آن بالغ بر 5 میلیارد دلار برآورد می‌گردد.

وی افزود، قیمت طلا در سه ماهه دوم سال 2024، به طور متوسط به 2338 دلار در هر اونس رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 درصد و نسبت به سه ماهه اول سال جاری، 13 درصد رشد داشته است. این روند صعودی در ماه ژوئیه نیز ادامه داشته و به بالاترین سطح خود یعنی 2482 دلار در هر اونس دست یافته است.

مدیر اجرایی کمیسیون مواد معدنی همچنین اظهار داشت که انتظار می‌رود، در صورت حفظ قیمت طلا در سطح فعلی یا نزدیک به آن، صادرات طلا در کل سال 2024 به رقم 10 میلیارد دلار یا بیشتر برسد.

این رشد چشمگیر در صادرات طلا، اهمیت بخش معدن در اقتصاد غنا را برجسته می‌کند. با این حال، آیسی تأکید می‌کند که ارزش افزوده واقعی در بخش معدن از طریق فرآوری مواد معدنی مانند لیتیوم، بوکسیت، منگنز و حتی پالایش طلا حاصل می‌شود. دولت غنا نیز با هدف افزایش ارزش افزوده، در حال ساخت یک پالایشگاه 450 میلیون دلاری برای فرآوری سنگ منگنز است که منجر به افزایش اشتغال و درآمد خواهد شد.

 

 چشم انداز مثبت اقتصادی با اصلاحات ساختاری غنا در گزارش اخیر بانک جهانی

به گزارش تارنمای خبری thebftonline.com، بانک جهانی در هشتمین گزارش به روزرسانی اقتصادی خود برای غنا که هفته گذشته با عنوان تقویت سیستم‌های درآمد داخلی برای پایداری مالی منتشر گردید، اعلام کرده است که علیرغم افزایش سرعت کاهش نرخ ارز و کاهش آهسته‌تر از حد انتظار نرخ تورم، شاخص‌های اقتصادی غنا برای سال 2024، در مسیر مثبت قرار دارند.

این گزارش بر اهمیت اصلاحات ساختاری برای تقویت رشد اقتصادی پایدار و کاهش فقر شامل: تقویت مدیریت مالی عمومی، افزایش درآمدهای مالیاتی، بهبود زیرساخت‌ها و محیط کسب وکار و سرمایه‌گذاری در منابع انسانی است. همچنین، گزارش به لزوم تمرکز بر کیفیت تعدیل مالی برای به حداقل رساندن تأثیر بر رشد، فقرا و جمعیت آسیب پذیر تأکید دارد.

همچنین بخش قابل توجهی از گزارش مذکور به موضوع افزایش درآمدهای داخلی اختصاص یافته است. آمارها نشان می‌دهد که بین سال‌های 2017 تا 2021، متوسط درآمدهای مالیاتی غنا، معادل 13.2 درصد از تولید ناخالص داخلی بود که این میزان بسیار کمتر از میانگین کشورهای منطقه زیر صحرای آفریقا و 8 درصد کمتر از ظرفیت مالیاتی تخمینی 21.2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است که با شناسایی و رفع ناکارآمدی‌های سیستم مالیاتی می‌توان به افزایش درآمدهای دولت و بهبود وضعیت مالی این کشور کمک کند.

بانک جهانی در این گزارش پیشنهاد می‌کند که غنا باید با اتخاذ یک استراتژی بلندمدت برای افزایش درآمدهای مالیاتی، اصلاحات ساختاری را در سیستم مالیاتی خود لحاظ نماید و معافیت‌های مالیاتی غیرضروری را حذف کند.

 جمهوری توگو

اتحادیه ایالات ساحلی به دنبال یکپارچگی سیستم‌های گمرکی برای تسهیل تجارت منطقه‌ای

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، اتحادیه ایالات ساحلی (AES) در نشست مدیران کل گمرک کشورهای عضو این اتحادیه با توگو که در سه شنبه هفته گذشته در شهر نیامی، پایتخت نیجر برگزار گردید، به توافقی رسیدند که سیستم‌های گمرکی خود از جمله توگو را که برای تجارت منطقه‌ای حیاتی است، به یکدیگر متصل کنند.

فیلیپ کوکو تودی، کمیسر کل دفتر درآمد توگو (OTR)، با استقبال از این ابتکار، بر اهمیت بندر لومه به عنوان یک نقطه دسترسی کلیدی برای کشورهای محصور در خشکی تأکید کرد و از مقامات گمرکی منطقه خواست تا فرآیند اتصال سیستم‌ها را تسریع بخشند تا به سرعت از مزایای این طرح بهره‌مند شوند.

این توافق در شرایطی صورت می‌گیرد که منطقه غرب آفریقا با چالش‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های اقتصادی ECOWAS علیه برخی از کشورهای عضو روبرو است. از زمان ایجاد تحریم‌ها و بسته شدن مرزهای بین بنین و نیجر، توگو در این شرایط تلاش می‌کند تا روابط تجاری خود با همسایگان را تقویت نماید.

اتحاد ایالات ساحل (AES) که در 16 سپتامبر 2023 ایجاد گردید، کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو را تحت یک توافقنامه دفاعی متقابل گرد هم آورد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما