معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۰۱- ۰۸:۰۰

برقراری اتصال جدید برق عمان و شورای همکاری تا اواخر سال 2026

شرکت انتقال برق سلطنت عمان اعلام کرد خطوط جدید مستقیم انتقال برق میان این کشور و امارات متحده عربی در چارچوب اتصال متقابل برق کشورهای شورای همکاری در دست طراحی می‌باشد و تا سه ماهه چهارم سال 2026 راه اندازی خواهد شد.

این خطوط مستقیم انتقال برق، ایستگاه 400 کیلوولت عبری در استان الظاهره را به ایستگاه 400 کیلوولت دیگری در فاصله 20 کیلومتری آن که توسط شرکت اتصال متقابل برق شورای همکاری احداث می‌کند، متصل خواهد کرد. سپس این ایستگاه جدید با خطوط انتقالی به طول 528 کیلومتر به ایستگاه شرکت مذکور در منطقه السلع در ابوظبی امارات متحده عربی متصل خواهد شد.

سلطان الرمحی، مدیر اجرایی شرکت ملی انتقال برق عمان گفت نهاد مسئول اتصال متقابل برق کشورهای شورای همکاری با احداث خط جدید مستقیم انتقال برق 400 کیلوولتی به عمان موافقت کرده است. این خط جدید که در سه ماهه چهارم سال 2026 راه اندازی می‌شود، سیستم انتقال برق عمان را با یک خط مستقیم از عبری به السلع، به برق شورای همکاری متصل می‌کند.

وی گفت این خطوط ظرفیت انتقال 1600 مگاوات میان عمان و شورای همکاری را خواهد داشت.

سلطنت عمان هم اکنون از طریق سیستم انتقال برق امارات متحده عربی موسوم به ترانسکو ابوظبی به سیستم یکپارچه انتقال برق شورای همکاری متصل است. این خطوط که در سال 2011 تکمیل شد، ایستگاه انتقال برق محضه در استان البریمی را به ایستگاه انتقال برق الوها در العین متصل می‌کند.

در سال 2023 انرژی برق تبادل شده میان عمان و شبکه اتصال متقابل شورای همکاری بیش از 93 هزار مگاوات ساعت (به عنوان صادرات) و بیش از 85 هزار مگاوات ساعت (به عنوان واردات) بوده است.

نهاد مسئول شبکه اتصال متقابل شورای همکاری همچنین به دنبال اتصال خطوط برق میان سیستم برق جدا افتاده مسندم با سیستم انتقال برق امارات متحده عربی (ترانسکو) می‌باشد. این موضوع مستلزم احداث ایستگاه جدید 132 کیلوولتی و همچنین سیم کشی هوایی 25 کیلومتری و استقرار کابل هایی به طول 6 کیلومتر در زیر زمین میان ایستگاه فیلا در امارات متحده عربی و ایستگاه دبا در عمان می‌باشد. شرکت انتقال برق عمان اخیرا مجوزهای لازم جهت احداث این خطوط انتقال برق را از سازمان مقررات و خدمات عمومی عمان اخذ کرده است و انتظار می رود این پروژه تا دسامبر 2026 به بهره برداری برسد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما