معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۱۵- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته دوم مردادماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

پهلو گیری کشتی چینی برای ارائه خدمات درمانی رایگان در دارالسلام- دیلی نیوز

آلبرت چالامیلا، کمیسر منطقه دارالسلام اعلام کرد، کشتی بیمارستانی نیروی دریایی چین با نامArk Peace در بندر دارالسلام پهلو گرفته و به ارائه خدمات پزشکی رایگان و بشر دوستانه به شهروندان تانزانیایی خواهد پرداخت. آلبرت چالامیلا، با اعلام این خبر گفت: قرار است این خدمات استراتژیک در 18 ژوئیه آغاز شود و در 23 جولای امسال به پایان برسد.

خدمات پزشکی رایگان به منظور نشان دادن دوستی نظامی دو کشور و بخشی از بزرگداشت 60 سال همکاری دوجانبه تانزانیا و چین است که نیروهای دفاع مردمی تانزانیا TPDF  و ارتش آزادی بخش خلق چین CPLA با همکاری یکدیگر آن را ترتیب داده اند.

خدمات پزشکی این کشتی شامل تشخیص اولیه و پیشنهادات درمانی دارویی برای بیماری‌های رایج مانند عفونت‌های تنفسی، بیماری‌های گوارشی، آسیب‌های جراحی، بیماری‌های پوستی، راهنمایی‌های بهداشتی برای بیماری‌های مزمن مانند فشار خون بالا، دیابت، تنظیم داروی بیماری‌های قلبی و توصیه‌های سبک زندگی خواهد بود. همچنین مشاوره‌های بهداشتی برای کمک به مردم محلی برای درک وضعیت سلامت خود و ارائه توصیه‌های سبک زندگی از دیگر خدمات این پروژه می‌باشد.

 

 تلاش دولت تانزانیا برای راه‌اندازی اقتصاد دیجیتال

تانزانیا، طی یک برنامه‌ریزی ده ساله (2034 – 2024)، برنامه راهبردی اقتصاد دیجیتال را راه اندازی نموده است که گامی مهم در تحول دیجیتالی کشور و با هدف غایی تقویت رشد اقتصادی است. خانم سامیا سولوحو حسن، رئیس جمهور تانزانیا در جریان پانزدهمین نشست شورای ملی تجارت تانزانیا (TNBC) اعلام نمود: زمان آن فرا رسیده است که برای اجرای موفقیت آمیز این چارچوب، بر مسئله "آموزش" تمرکز کنیم. این قبیل آموزش‌ها می‌بایست در مراحل پایه به دانش آموزان آموزش داده شود. آشنایی آنها با تحولات تکنولوژیکی جدید کمک می‌کند تا در زمان فارغ‌التحصیلی اجرای طرح مدنظر ما در حوزه اقتصاد، تسهیل گردد. ذیل اقتصاد دیجیتال، عناصر محوری قرار می‌گیرند که دستیابی به رشد و توسعه را تسهیل می‌کنند. این عناصر شامل گسترش پهنای باند، بهبود کیفیت زیرساخت‌های دیجیتال و دسترسی عمومی جامعه به شبکه اینترنت جهانی است.

رشد اقتصادی پایدار تانزانیا طی چند سال اخیر

تانزانیا در حال تجربه یک جهش اقتصادی متحول کننده است که توسط پروژه‌های زیرساختی جدید و سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک هدایت می‌شود. قابل پیش بینی است که با تکمیل این زیرساخت‌ها و طرح‌های عمرانی، تانزانیا به یک مرکز رو به رشد برای تجارت و نوآوری منطقه‌ای تبدیل شود. تحلیل‌گران، این رشد را به ابتکارات مختلف دولت از جمله کاهش اثرات اقتصادی جنگ اوکراین و روسیه و همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجه در بخش‌های انرژی، آب، بهداشت، آموزش و زیرساخت‌های حمل‌ونقل نسبت می‌دهند. علاوه بر این، افزایش تولید مواد معدنی به ویژه طلا و زغال سنگ و افزایش وام‌های بخش خصوصی نیز به توسعه دامنه فعالیت‌های اقتصادی دامن زده است. گردشگری یکی دیگر از عوامل کلیدی رشد است. بر اساس داده‌های بانک تانزانیا درآمد گردشگری سال منتهی به جولای 2023 به 2.999 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با 1.95 میلیارد دلار در مدت مشابه سال 2022 افزایش نشان می‌دهد.

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما