معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۰۹:۴۸ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نظر  مدیر اجرایی روسیه در بانک جهانی در مورد کنترل بریکس بر بانک جهانی و صندوق بین المللی پول

 رمان مارشاوین مدیر اجرایی روسیه در بانک جهانی اظهار داشت که انتقال مدیریت بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از غرب به بریکس تنها مساله زمان است.

مارشاوین تاکید کرد: « همانند  هر سازمان دیگر  روال کار توسط کسانی که سهام کنترلی دارند ، تعیین می‌شود». فعلا کنترل این نهادها در اختیار کشورهای غربی است، اما انتقال کنترل بر نهادهای برتون وودز به کشورهای اکثریت جهانی به رهبری بریکس به دلایل روندهای اقتصاد کلان، جمعیتی و سایر روندها، تنها مسئله زمان است.»

مارشاوین  افزود : « بنا بر این باید صبورانه کار کنیم تا این لحظه را نزدیکتر کنیم و تسلیم تحریکات کسانی نشویم که به نظم جهانی منسوخ شده چنگ زده اند.»

 این کارشناس همچنین گفت: « من معتقدم که اگر مشارکت در بانک با انفعال صورت گیرد از حضور در آن هیچ سودی نخواهید برد، اما اگر مسیر تعامل فعال تر با شرکای کشورهای دوست را ادامه دهید، می‌توانید به تغییرات بزرگی دست یابید. صدای روسیه در اینجا مهم است و استفاده نکردن از این فرصت ها غیرمنطقی است، به ویژه اکنون که شاهد تولد یک نظم نوین جهانی هستیم.»

https://tass.ru/ekonomika/21418383

 

 ادامه روند دلار زدایی پس از کناره گیری بایدن

  طبق نظرکارشناسان گروه مالی آندریدا در گفتگو با ریانووستی موضوع اعتماد به دلار از دستور کار رئیس جمهور تازه انتخاب شده آمریکا خارج نخواهد شد، زیرا روند جهانی به سمت دلار زدایی پس از خروج جو بایدن از رقابت ریاست جمهوری ایالات متحده و تغییر نامزد حزب دموکرات ادامه خواهد یافت.

تحلیلگران انتظارات خود را از اقتصاد جهانی پس از اعلام کناره گیری بایدن از رقابت ریاست جمهوری به اشتراک گذاشتند  و گفتند: « جایگزینی نامزدها همیشه یک بازی خطرناک است. با این حال، موقعیت ارز موضوع پنج دقیقه و یک تصمیم نیست، بلکه یک فرآیند بلندمدت است که در سطح جهانی بر دوش رئیس جمهور بعدی خواهد افتاد. روند دلارزدایی ادامه خواهد داشت، اما دلیل آن جهانی تر است و هدف آن کاهش وابستگی اقتصاد به اقتصاد آمریکایی است.».

طبق گزارش ریانواستی  تعداد کشورهای جهان که طرفدار دلارزدایی هستند از 40 درصد فراتر رفته است. اما علیرغم این واقعیت که نمایندگان بیشتری از جامعه جهانی در حال قرار گرفتن روی ریل دلارزدایی هستند، واحد پول ملی ایالات متحده همچنان نقش مهمی ایفا می‌کند. طبق آخرین داده‌های سوئیفت که بزرگترین سیستم تسویه حساب بین بانکی  است هنوز اکثر تسویه حساب ها با ارز « آمریکایی » صورت می‌گیرد.

دلار همچنان یک ارز ذخیره کلیدی است:  طبق آخرین آمار صندوق جهانی پول، کشورهای جهان 58.85 ( پنجاه و هشت ممیز هشتاد و پنج) درصد از پس انداز خود را به این ارز  ذخیره می‌کنند. با این حال، این رقم در بالاترین سطح خود نسبت به 10 سال گذشته قرار ندارد و در آن زمان کمی‌بالاتر بود (63.04 %).

https://1prime.ru/20240722/bayden-850316823.html

 

 بانک مرکزی نرخ را به 18 درصد افزایش خواهد داد

  طبق گزارش ویدوموستی تحلیلگران انتظار دارند که در ماه جولای، تورم به اوج خود برسد و  بانک مرکزی ممکن است در پاییز سیاست خود را تغییر دهد.

همه تحلیلگرانی که ودوموستی با آنها مصاحبه کرده است بر این گمانند که هیئت مدیره بانک روسیه در جلسه بعدی خود  در ۲۶  جولای پس از یک وقفه هفت ماهه، دوباره به سخت تر کردن سیاست های پولی روی خواهد آورد و نرخ بهره را افزایش خواهد داد.  به نظر اکثر کارشناسان(15 نفر از 19 نفر سنجش شده )  نرخ بهره از 16% فعلی  به 18%  درصد افزایش خواهد یافت. در عین حال، 9 نفر از آنها اذعان دارند که نرخ  بهره را می‌توان 17.5درصد تعیین کرد. دو کارشناس دیگر به سناریوی سخت تر (20-19 %) و دو کارشناس نیز به سناریوی نرم تر (17٪  ) تمایل دارند.

https://www.vedomosti.ru/economics/articles/2024/07/22/1051309-konsensus-prognoz-vedomostei-tsb-povisit-stavku

 

درآمد گروه Rusagro بیش از 72 میلیارد روبل بود

گروه روساگرو ، یکی از بزرگترین مزارع کشاورزی روسیه ، درآمد خود را در سه ماهه دوم سال 2024 به میزان 20 ٪ در مقایسه با سال گذشته ، به 72.263 میلیارد روبل و در نیمه اول سال-30 ٪ ، به 142.717 میلیارد روبل افزایش داد.

"در سه ماهه دوم سال 2024 ، درآمد یکپارچه Rusagro قبل از حذف بین بخش ها به 72 ، 263 میلیون روبل رسید. در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023 ، شاخص 20 ٪ افزایش یافت . درآمد نیمه اول سال 30 درصد افزایش یافته و به 142.717 میلیارد روبل رسیده است".

اضافه شده است که درآمد روساگرو عمدتا به دلیل افزایش حجم تولید در تجارت  روغن و تثبیت گروه شرکت های NMZHK افزایش یافته است

. https://1prime.ru/20240722/rusagro-850317607.html

 

 روسیه اجازه معرفی طرح "حمل یا پرداخت" برای کود را داده است

به گزارش RBC ، معاون نخست وزیر روسیه ویتالی ساولیف به وزارت صنعت و تجارت دستور داد تا موضوع معرفی یک طرح قرارداد "حمل یا پرداخت" برای حمل کود معدنی از طریق راه آهن را حل کند.

طبق این نشریه ، طرح "حمل یا پرداخت" مقرر می‌کند که مشتری حتی در صورت عدم تحویل محموله ، باید هزینه حمل و نقل مقدار مشخصی از محموله را پرداخت کند. در سال 2016 ، چنین پیشنهادی قبلا توسط راه آهن روسیه مطرح شده بود ، اما اعتراضات حمل کنندگان را برانگیخت که در میان دسترسی محدود به زیرساخت ها نگرانی خود را ابراز کردند.

انجمن تولید کنندگان کود روسیه با طرح قرارداد "حمل یا پرداخت" موافق نیست ، زیرا معتقد است که مسئولیت مالی حمل کنندگان را افزایش می دهد و منجر به کاهش بارگیری محموله در شبکه و بدتر شدن فرصت های سرمایه گذاری آنها می‌شود.

https://1prime.ru/20240722/udobreniya-850315554.html

 

 دومای دولتی گفت که چه زمانی روبل دیجیتال به یک پدیده همه گیر تبدیل خواهد شد

روبل دیجیتال به یک پدیده نسبتا گسترده در سال 2026  تبدیل خواهد شد. این نظر توسط آناتولی آکساکوف ، رئیس کمیته دوما دولتی در بازار مالی ، در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از نتایج کار کمیته در جلسه بهار و برنامه‌های پاییز بیان شد.

من فکر می‌کنم حدود شش ماه طول خواهد کشید تا این بخش (از پروژه آزمایشی با افزایش تعداد شرکت کنندگان از 1 سپتامبر 2024 .) ، بصورت گسترده تر اجرا شود.

در اوایل ماه جولای ، اولگا اسکوروبوگاتوا ، معاون اول رئیس بانک روسیه ، اعلام کرد که تنظیم کننده پروژه آزمایشی روبل دیجیتال را از 1 سپتامبر به 9 هزار نفر از حدود 600 شرکت کننده و تا 1200 نهاد حقوقی از حدود 22 سازمان گسترش می دهد. آکساکوف اشاره کرد که " 20 بانک دیگر برای شرکت در این آزمایش درخواست داده اند."

https://1prime.ru/20240722/rubl-850339202.html

 

 کارآفرینان روسیه و چین پروژه‌هایی به ارزش 18 تریلیون روبل را مورد بررسی قرار خواهند داد

صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) در بیانیه ای پس از نهمین جلسه کمیته مشاوره تجاری روسیه و چین گفت که کارآفرینان روسی و چینی در حال بحث در مورد 83 پروژه مشترک به مبلغ 18 تریلیون روبل هستند.

این کمیته یک پلتفرم منحصر به فرد برای ارتباطات تجاری بین دو کشور و یک ابزار موثر برای تحریک همکاری سرمایه گذاری است. تا به امروز ، 83 پروژه به ارزش مجموع 18 تریلیون روبل توسط کمیته و کمیسیون بین دولتی در حال بررسی است".

https://1prime.ru/20240722/proekty-850334405.html

 

فروش ماشین آلات کشاورزی روسیه طی 6 ماه 10 درصد کاهش یافته است

انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات تخصصی روسیه (Rosspetsmash) به اینترفاکس گفت: در نیمه اول سال 2024، فروش ماشین آلات کشاورزی ساخت روسیه با کاهش 10 درصدی به 107.4 میلیارد روبل، بدلیل کاهش تقاضای موثر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کاهش یافته است.

Rosspetsmash خاطرنشان میکند که تولیدکنندگان ماشین آلات و ادوات کشاورزی روسی تنها 40 تا 60 درصد ظرفیتشان پر شده است و همچنان پتانسیل افزایش تولید را دارند، اما تولیدکنندگان کشاورزی بودجه لازم برای خرید ماشین آلات جدید را ندارند.

https://www.interfax.ru/business/971843

 

غرب نظر خود را تغییر داده و می خواهد ترانزیت گاز را از طریق خط لوله اوکراین گسترش دهد، کیف اروپا را به اعتصاب انرژی جدید تهدید می‌کند

اروپا پیشنهاد جدیدی به اوکراین ارائه کرده است که به این کشور اجازه می دهد تا عرضه گاز از روسیه را پس از انقضای قرارداد ترانزیت مواد خام در پایان سال 2024 حفظ کند. مطابق با این توصیه، "سوخت آبی" از آذربایجان می‌تواند به سیستم حمل و نقل اوکراین عرضه شود که به کیف اجازه می دهد تا از حمل و نقل هیدروکربن‌ها درآمد کسب کند. اگرچه این گزینه برای همه افراد ذینفع کاملاً قابل قبول به نظر می رسد، ظاهراً اوکراینی‌ها ترجیح می دهند برخلاف هر ایده منطقی، لوله‌های خود را خالی بگذارند.

https://www.mk.ru/economics/2024/07/21/zapad-peredumal-khochet-prodleniya-tranzita-gaza-po-ukrainskoy-trube.html

 

شکسته شدن رکورد فروش کفش به روسیه توسط چین

طبق گزارش اداره آمار چین، مبلغ فروش کفش این کشور به روسیه در ماه ژوئن  287.2  میلیون دلار بوده است، که از ابتدای سال یک رکورد در تجارت متقابل  محسوب می‌شود. فروش کفش طی یک ماه 47 % افزایش، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 21 % کاهش یافت.

چین بیشتر از همه (، کفش های لاستیکی و پلاستیکی 46 % صادرات) و همچنین کفش های ساخته شده از چرم اصل (31%) را به روسیه عرضه می‌کند.

در مجموع، در ماه ژوئن، تقریبا 4.3 میلیارد دلار کفش از چین به خارج از کشور  صادر شده است و  روسیه با سهم 6.7 % از نظر پولی ، از کل صادرات  این کالای چینی  در رتبه دوم فهرست بزرگترین خریداران قرار گرفت.

تنها ایالات متحده توانست از روسیه  به نحو قابل ملاحظه ای پیشی بگیرد،  این کشور 21.4  درصد از کل محموله‌ها را در اوایل تابستان به خود اختصاص داد همچنین آلمان (3.3 %)، بریتانیا (3 %) و ژاپن (2.9 % )در زمره پنج شریک تجاری بزرگ چین در این زمینه، قرار داشتند.

https://1prime.ru/20240725/obuv-850416088.html

 

سچین: روسیه به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شده است

ایگور سچین دبیر اجرایی کمیسیون ریاست جمهوری در مورد راهبرد توسعه مجموعه سوخت و انرژی و ایمنی محیط زیست، مدیر اجرایی «روس نفت» اظهار داشت که  روسیه طی دو سال و نیم گذشته، صادرات نفت خود به چین را به میزان قابل توجهی افزایش داده و به  همین دلیل از عربستان سعودی پیشی گرفته و به بزرگترین تامین کننده نفت چین تبدیل شده است. سچین افزود: « تنها در نیمه نخست سال جاری، عرضه نفت روسیه به چین 5 % افزایش یافته و از 55 میلیون تن فراتر رفته است».

سچین گفت که جمهوری خلق چین به بزرگترین واردکننده نفت روسیه تبدیل شده است و از ژانویه 2022 تا ژوئن 2024 تأثیر اقتصادی واردات نفت از فدراسیون روسیه برای چین از 14 میلیارد دلار تا 18 میلیارد دلار متغیر بوده است.

https://www.vedomosti.ru/economics/news/2024/07/23/1051653-sechin-rossiya-stala-krupneishim

 

افزایش 5.7 درصدی صادرات قزاقستان به روسیه

 طبق آمار  موسسه تحقیقات اقتصادی وزارت اقتصاد  قزاقستان حجم صادرات از قزاقستان به روسیه از ماه ژانویه تا آخر مه سالجاری به 2.8 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.7 % افزایش داشته است.

علاوه بر روسیه، در میان شرکای کلیدی قزاقستان  چین و ایتالیا نیز نقش برجسته دارند. از ماه ژانویه تا  ماه مه، صادرات به چین 19.4 %  افزایش یافت و به 6.8 میلیارد دلار رسید، در حالی که عرضه به ایتالیا، با وجود کاهش 10.5درصد ، به 4.6 میلیارد دلار رسید.

به طور کلی، صادرات این کشور با افزایش 1.8%  به 32.5 میلیارد دلار رسید که با افزایش عرضه نفت، مس، عناصر رادیواکتیو و فروآلیاژ پشتیبانی می‌شود.

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، در ماه مارس طی گفتگو با اولژاس بکتنوف همتای قزاقستانی خود گفت، گردش تجاری بین فدراسیون روسیه و قزاقستان به 2.5 تریلیون روبل یا 12.6تریلیون تنگه رسید.

https://www.vedomosti.ru/economics/news/2024/07/23/1051555-kazahstan

رشد شگفت انگیز: رشد اقتصاد روسیه  غرب را به بن بست می‌کشاند

  به گزارش فایننشال تایمز رونق غافلگیرکننده هزینه‌های مصرف در روسیه، غرب را در بن بست قرار داده است، زیرا هزینه‌های بالای دولت و کمبود کادر ها منجر به رشد سریع دستمزد و مصرف واقعی  شده است.

 به گفته یانیس کلوگه کارشناس اقتصاد روسیه در موسسه آلمانی «روابط بین الملل و امنیت»دستمزدهای واقعی به سرعت در حال رشد است. افرادی که قبل از درگیری نظامی تقریبا هیچ درآمدی نداشتند ناگهان  با مبالغ هنگفتی ظاهر شدند.»

 علاوه بر این موارد، طبق  پیش بینی‌های مرکز تحلیل اقتصاد کلان و پیش بینی کوتاه مدت، انتظار می رود دستمزدهای واقعی در روسیه در سال جاری 3.5(سه ممیز پنج) درصد و درآمد واقعی قابل تصرف 3 درصد رشد کند. به گفته این مرکز رشد درآمد در زمینه‌های  گوناگون قابل مشاهده است  و زندگی کارگران را به نحو چشمگیری دگرگون می سازد . درآمد شماری از  کارگران، مانند رانندگان کامیون‌های دور برد  38 درصد افزایش  یافته است.

به دلیل تحریم هایی که خطوط هوایی را محدود کرده است، تقاضا برای پروازهای داخلی در روسیه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با وجود افزایش قیمت بلیط، ارائه پروازها برای مسافران داخل کشور برای شرکت های هواپیمایی سودآور شده است.

علاوه بر این، تقاضای افراد کم درآمد برای کالاها و خدمات بادوام مانند مسکن، اتومبیل، بازسازی خانه، گردشگری و غذا  در حال افزایش است. علاوه بر این، خروج سرمایه از روسیه کند شده است و بانک مرکزی دیگر آن را به عنوان خطری برای ثبات مالی در نظر نمی‌گیرد.

اقتصاددان کلوگه اظهار داشت :« دو سال پیش، ما انتظار یک سناریوی کاملا متفاوت را داشتیم، در واقع، سناریویی که در آن رکود اقتصادی در روسیه ناشی از فروپاشی صادرات و بیکاری باشد. در عوض، ما شاهد یک «سناریوی کاملا متفاوت» هستیم.

با این حال، با وجود بهبود وضعیت مالی، اقتصاددانان معتقدند که رشد ممکن است در پاییز کاهش یابد، زیرا اقتصاد روسیه  با خطر گرم شدن بیش از حد روبرو است.

https://1prime.ru/20240726/ekonomika-850450277.html

 


روس ها هزینه‌های سبد خرید خانوار را به پایین ترین سطح پنج ساله کاهش داده اند

 بر اساس نتایج سال گذشته ، هزینه‌های روس ها برای وعده‌های غذایی خانگی به 33.2 درصد از کل هزینه‌های خانوادگی کاهش یافته است ، که پایین ترین ارزش از سال 2019 است ، با توجه به محاسبات RIA Novosti با توجه به Rosstat. بنابراین ، در سال 2023 ، سهم هزینه‌های غذایی خانوار در ساختار هزینه یک عضو خانواده روسی 1.4 درصد کاهش یافت. در عین حال ، هزینه‌های الکل و تنباکو در مقایسه با 3 درصد در سال قبل 2.4 درصد کاهش یافته است. "هزینه کردن برای غذا به طور کلی یک بخش مهم از هزینه برای شهروندان و خانواده‌ها است. واضح است که افراد کمتر ثروتمند سهم بیشتری از چنین هزینه‌هایی را در بودجه خانواده نسبت به افراد با درآمد بالاتر دارند. در این رابطه ، جایی که افراد کم درآمد زیادی وجود دارند ، این سهم باید بالاتر از مناطقی باشد که شهروندان با درآمد بالاتر در آن زندگی می‌کنند ، " ولادیمیر کلیمانوف ، مدیر مرکز سیاست منطقه ای IPEI آکادمی ریاست جمهوری ، به RIA Novosti این چنین اظهار نظر کرد

. https://1prime.ru/20240726/pitanie-850442164.html

 

تحلیلگران انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی فدراسیون روسیه را دارند

بانک روسیه  نرخ کلیدی را به 18 درصد در سال افزایش خواهد داد ، طبق اکثر تحلیلگران مورد بررسی RIA Novosti.به گفته کارشناسان ، کاهش نرخ بهره ، در سال آینده – در سه ماهه اول یا دوم-اتفاق خواهد افتاد. از ژوئیه 2023 ، به منظور مبارزه با تورم ، بانک مرکزی شروع به افزایش نرخ بهره کرد - در ابتدا فقط 1 درصد ، اما یک ماه بعد ، در ماه اوت ، تنظیم کننده نرخ را در یک جلسه فوق العاده به شدت افزایش داد - در پاییز ، بانک مرکزی 3 درصد و در دسامبر - 1 درصد دیگر به نرخ بهره اضافه کرد و این رقم را به 16 درصد رساند. نرخ امسال تا به حال تغییر نکرده. در ماه ژوئن ، بانک روسیه برای چهارمین بار متوالی آن را در 16 درصد نگه داشت. با این حال ، رئیس بانک مرکزی ، الویرا نبیولینا ، گفت که هم حفظ نرخ بهره و هم افزایش آن به میزان 1 و 2 درصد در نظر گرفته شده است.

https://1prime.ru/20240726/stavka-850441107.html

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما