معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۳۹

اخبار اقتصادی آفریقای جنوبی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور آفریقای جنوبی در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 کاهش میزان تقاضا برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی

 یکی از پیامدهای توقف قطعی برق سراسری در سه‌ماهه اخیر، کاهش میزان تقاضا برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی است و در عین حال، افزایش تعرفه‌ها، زمینه کسب و کار برای این نوع از انرژی تجدیدپذیر را بیشتر فراهم می‌کند. دست اندرکاران عرضه انرژی تجدیدپذیر معتقدند با وجود کاهش قطعی برق، علاقمندی زیادی در میان خانوارها برای نصب و بهره‌گیری از تاسیسات برق آفتابی در درازمدت وجود دارد. در میان مصرف کنندگان تجاری، خرده‌فروشانی که عمدتاً در طول روز از روشنایی برق حاصل از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، هزینه پایین‌تری پرداخت می‌کنند. نرخ محاسبه انرژی خورشیدی در مقایسه با میانگین نرخ‌های Eskom که می‌تواند تا سه رند در هر کیلووات ساعت هزینه داشته باشد، می‌تواند به 95 سنت در هر کیلووات ساعت برسد. تعرفه‌های اعمال شده توسط شهرداری‌ها، حتی بالاتر از این ارقام است. Eskom تعرفه‌های سال جاری خود را بیش از 12% افزایش داده و در آخرین تجدید نظر، قرار است هزینه برق مصرفی از اول آوریل سال آینده حدود 36% افزایش یابد. در حال حاضر، اجاره ماهیانه تاسیسات برق آفتابی اندکی بیش از هزینه برق شهری ژوهانسبورگ است، اما  در صورت افزایش تعرفه از سوی شهرداری مذکور، این تفاوت می‌تواند به راحتی از بین برود. وزیر برق اخیراً طی سخنانی به افزایش هزینه برق مصرفی اشاره کرد و گفت حتی افراد طبقه متوسط و کارمندان دولت نیز از عهده پرداخت هزینه برق برنمی‌آیند. او گفت که مردم باید بین گذاشتن نان بر سر سفره یا خرید برق، یکی را انتخاب کنند. 

Daily Investor

واکنش ملی به تغییرات آب و هوایی

Citizen - در 23 ژوئیه 2024، رامافوزا لایحه تغییر آب و هوا را امضا کرد که یک واکنش ملی به تغییرات آب و هوایی تلقی می‌شود. سخنگوی دولت در این زمینه توضیح داد که این قانون، امکان همسویی بیشتر سیاست‌هایی را فراهم می‌کند که بر نوع واکنش آفریقای جنوبی به تغییرات آب و هوایی تأثیر گذاشته و ابزار مناسبی برای گذار کشور به اقتصاد کم کربن و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی و رهایی جامعه از تضادهای سیاستی محسوب می‌شود. این قانون، وظایف متفاوتی را بر دسته‌های مختلفی از ذینفعان از جمله ارگان‌های دولتی تحمیل می‌کند. بر اساس این قانون، آنها ملزم به بازنگری، اصلاح، هماهنگی و اتخاذ سیاست‌ها، قوانین، اقدامات، برنامه‌ها و تصمیمات خود هستند تا اطمینان حاصل شود که خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی مورد ملاحظه جدی قرار گرفته‌اند. وزیر محیط زیست در همین زمینه اظهار داشت این قانون حول محور ایجاد یک راهکار ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طراحی و اجرا می‌شود که با تعهدات بین‌المللی هماهنگ است و کاهش تدریجی تولید گازهای گلخانه‌ای را تضمین می‌کند. در اجرای این قانون، از انتشاردهندگان بزرگ خواسته می‌شود تا برنامه‌های کاهش گازهای گلخانه‌ای را برای نظارت و مدیریت مؤثر توسعه داده و اجرا کنند.

  بررسی کاهش قیمت کالاها و تغییر طیف مواد

رئیس جمهور هفته گذشته در سخنرانی افتتاحیه پارلمان گفت:"دولت وحدت ملی (GNU) راه‌هایی را برای کمک به کاهش قیمت کالاها بررسی و طرحی را برای تغییر طیف مواد غذایی معاف از مالیات بر ارزش افزوده معرفی خواهد کرد. به عنوان حکومت وحدت ملی، به دنبال گسترش سبد مواد غذایی ضروری معاف از مالیات بر ارزش افزوده هستیم." تورم بالای مواد غذایی در چند سال گذشته به شدت بر خانوارهای فقیر آفریقای جنوبی تأثیر گذاشته است. افزایش قیمت مواد غذایی در سال‌های 2022 و 2023 به ترتیب 9.2% و 10.8% بوده است. این در حالی است که برابر آمارهای منتشره، 17% هزینه خانوارها در آفریقای جنوبی مربوط به مواد غذایی است. در حال حاضر نرخ مالیات بر ارزش افزوده از مواد غذایی اساسی از جمله نان قهوه‌ای، کنجاله ذرت، شیر خشک، برنج، میوه، سبزیجات، شیر و تخم مرغ دریافت نمی‌شود و رامافوزا نیز جزئیاتی از این که کدام مواد غذایی دیگر از مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد، بیان نکرد. برآورد بانک مرکزی برای درآمدهای دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده در سال مالی 2025-2024 بالغ بر 23.8 میلیارد یورو است که دومین منبع بزرگ درآمد مالیاتی پس از مالیات بر درآمدهای اشخاص است. ماسوندو معاون وزیر دارایی طی برآوردی اعلام کرد کسری درآمدهای سالیانه دولت از محل 19 قلم کالای معاف از مالیات، بیش از 1.5 میلیاردیورو است.

Businesstech

 ظرفیت تولید برق مزارع بادی

بر اساس اعلام وزارت انرژی، چهار مزرعه از پنج مزرعه بادی بزرگ آفریقای جنوبی در استان کیپ شمالی قرار داشته و در مجموع، ظرفیتی بیش از 550 مگاوات دارند. در آفریقای جنوبی 34 مزرعه بادی در حال تولید برق است که همگی در یکی از سه استان کیپ واقع شده و مجموعاً ظرفیت بیش از 3300 مگاوات را به شبکه سراسری برق ارائه می‌دهند. اگرچه برق تولیدی از محل توربین‌های بادی به طور قابل توجهی به نیازهای انرژی آفریقای جنوبی کمک می‌کند ولی توان آن در سطح انرژی خورشیدی نیست، زیرا نیروگاه‌های خورشیدی کشور در مجموع بیش از 4400 مگاوات برق تولید می‌کنند. در حالی که بیشتر مزارع بادی بزرگ در کیپ شمالی مستقر هستند ولی کیپ شرقی با 16 مزرعه، بیشترین تعداد را دارد. سه مزرعه بادی بزرگ آفریقای جنوبی که در کیپ شمالی واقع شده‌اند، هر کدام 147 مگاوات ظرفیت تولید دارند.

Mybroadband

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما