معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته اول مرداد ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

تاکید مجدد وزیر شیلات، دریانوردی و زیر ساخت‌های بندری بر تمایل دولت برای مدرن کردن بخش ماهیگیری

وزیر شیلات، دریانوردی و زیرساخت‌های بندری، فاتو دیوف، بار دیگر به فعالان بخش ماهیگیری اطمینان داد که تمایل دولت برای مدرن کردن این بخش است. او طی مراسم اعطای مبلغ 74 میلیون فرانک سیفا به 39 فعال این حوزه اعلام کرد: دولت تصمیم گرفته است با تهیه و اعطای قایق‌های فایبرگلاس به شاغلین این حوزه، نوسازی بخش ماهیگیری را آغاز کند. به گفته فاتو دیوف، رئیس جمهور در آوریل گذشته و پس از آغاز به کار دولت جدید، دستورالعمل‌هایی با هدف حمایت و نوسازی بخش‌های شیلات و ماهیگیری صادر نمود.

خانم دیوف گفت: ما باید ببینیم که تا چه حد امکان استفاده از سیستم‌های موقعیت یاب جغرافیایی برای دانستن مکان و موقعیت قایق‌ها وجود دارد. او کیفیت قایق‌های تهیه شده توسط هیئت عمومی‌ کارآفرینی سریع زنان و جوانان را ستود. به گفته وزیر شیلات، دریانوردی و زیربناهای بندری، آنها غیر قابل غرق شدن هستند، بنزین زیادی مصرف نمی‌کنند و با حفظ کیفیت صید می‌توانند چندین روز در دریا بمانند. خانم دیوف گفت: ما باید به سمت استفاده از قایق‌های با ظرفیت بزرگ حرکت کنیم و قول داد این موضوع را با گروه CFAO که آنها را در کارخانه اواکام در داکار تولید می‌کند در میان بگذارد. آئیستائو مبوج نماینده هیات عمومی‌ کارآفرینی سریع برای زنان و جوانان گفت این مبالغ به شاغلین در بخش ماهیگیری در جهت بهبود شرایط کاری آنها کمک می‌کند. او از ماهیگیران خواست تا بر رسمی سازی ساختارهایی که زنان و جوانان را گرد هم می‌آورد، تمرکز کنند تا از بودجه بیشتر هیات بهره مند شوند. خانم مبوج همچنین بر نظارت و ارزیابی این هیات بر پروژه‌هایی که از بودجه دولتی بهره مند شده‌اند تاکید کرد.

APS 19 ژوئیه 1402

درخواست رئیس جمهور برای تقویت و حمایت از تعاونی‌های مسکن

رئیس جمهور بسیرو جومای فای، روز پنجشنبه در جلسه شورای وزیران به "لزوم تقویت و حمایت از تعاونی‌های مسکن" برای توسعه ساخت و ساز مسکن جدید اشاره کرد. از این منظر، وی خواهان مشارکت بخش خصوصی، افزایش بودجه اختصاص یافته به مسکن اجتماعی و همکاری بهتر بانک مسکن و سایر مؤسسات مالی در رشد و توسعه بخش مسکن گردید. بر اساس بیانیه شورای وزیران، رئیس‌جمهور از نخست وزیر درخواست کرد تا تمام اقدامات مناسب را برای ساده سازی بیشتر فرآیند اخذ مجوز ساختمانی برای تسریع در روند ساخت مسکن و همچنین بهینه سازی بخش راهبردی ساخت و ساز برای بهبود محیط کسب و کار و اشتغال جوانان انجام دهد. همچنین بیانیه خاطر نشان می‌کند که بسیرو جومای فای نیاز به تأمل متقابل در مورد معماری شهرها را برجسته کرد. به همین منظور وی توجه ویژه‌ای که به رعایت قوانین شهرسازی، معماری و کنترل ساخت و ساز دارد را یادآور شد. در نهایت رئیس جمهور از وزیر جوامع سرزمینی، برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی منطقه‌ای خواسته است در اسرع وقت آئین نامه‌ای در خصوص اجرای موارد مذکور با کمک کارشناسان بخش مسکن تدوین نماید.

لوکوتیدین 19 ژوئیه 1402

ایجاد مکانیسم لیزینگ برای تقویت تولیدات بخش کشاورزی

ابراهیما هاتی، معاون مدیر پروژه "تغذیه آینده" سنگال گفت که لیزینگ روشی جالب برای تقویت تولید در بخش کشاورزی از طریق تسهیل تأمین مالی برای تولیدکنندگانی است که در مسیر صنعتی شدن فعالیت‌های خود هستند. این ابتکاری در حمایت از اصلاحات و سیاست‌های کشاورزی دولت آمریکا در سنگال است. آقای‌ هاتی در حاشیه کارگاهی که به بررسی راههای حل مسالمت آمیز اختلافات مربوط به قراردادها اختصاص داشت، صحبت کرد. این نشست توسط دادگاه عالی داکار با حمایت پروژه "تغذیه آینده" که توسط آژانس توسعه همکاری بین المللی آمریکا USAID  تأمین مالی می‌شود سازماندهی شد. نامبرده یاد آوری نمود که بین سال‌های 2012 تا 2018 روش لیزینگ به تولیدکنندگان در دره رودخانه سنگال اجازه داد تا نسبت به خرید 171 دستگاه کمباین برای کاشت محصولات کشاورزی در 28000 هکتار یعنی به میزان 40 درصد از زمین‌های حاصلخیز این منطقه اقدام کنند. آیساتا دیمه، رئیس دادگاه تجاری داکار (TCHCD) گفت: با میانجیگری، همه ذینفعان انتظارات خود را برآورده می‌کنند، در حالی که دعوا همیشه باعث نارضایتی یک طرف می‌شود. در این کارگاه مدیر پروژه مذکور که برای حمایت از اصلاحات و سیاست‌های بخش کشاورزی (PSS) اجرا خواهد شد رئیس دادگاه مذکور را نسبت به مشکلات کارآفرینان در حوزه کشاورزی برای اجرای صحیح قراردادهای لیزینگ در جهت تأمین مالی برای خرید تجهیزات کشاورزی آگاه کرد.

APS 22 ژوئیه 1402

انجام مأموریت ارزیابی برای کمک به بهبود سیستم امنیتی فرودگاه بین المللی بلز جیانی داکار

محمد المصطفی لی، رئیس اداره کل فرودگاه‌های سنگال (HAAS) در دیاس از متخصصان شورای فرودگاه‌های بین المللی که برای انجام مأموریت ارزیابی از سیستم امنیتی فرودگاه بین المللی بلز جیانی در داکار بسر می‌برند. استقبال کرد. وی گفت: امنیت عامل تعیین کننده در دستیابی به اهداف سنگال برای تبدیل فرودگاه بین المللی بلز جیانی به اولین فرودگاه از نظر ایمنی در منطقه غرب آفریقا است. وی افزود: در این چارچوب است که این مأموریت ارزیابی با هدف تقویت امنیت فرودگاه مذکور در همه زمینه‌ها انجام می‌شود. ابراهیم لحلیفی، نماینده شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها نیز تصریح کرد که این مأموریت ارزیابی به رهبری تیمی از متخصصان در زمینه‌های مختلف بخش هوانوردی مشخص می‌کند که چه چیزی باید بهبود یابد. همچنین چیزی به نام ایمنی صد درصد وجود ندارد ولی برای تبادل شیوه‌های خوب و شناسایی مواردی که باید بهبود یابد، همیشه زمینه‌هایی برای بهتر شدن هست. وی خاطر نشان می‌کند که مأموریت این تیم تمام زمینه‌های امنیتی را با هدف "ایجاد منطقه امن هوائی" پوشش خواهد داد. این مأموریت ارزیابی بخشی از اجرای برنامه ارتقای امنیتی فرودگاه (APEX) است که توسط شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها (ACI) مدیریت می‌شود.

محمد المصطفی لی، در ادامه گفت: ارزیابی با ارائه گزارشی در مورد نتایج بازدیدها به پایان خواهد رسید که در آن نقاط قوت و مواردی که برای تقویت سیستم امنیتی فرودگاه نیاز به بهبود دارند ذکر خواهد شد.

APS 23 ژوئیه 1402

سنگال در حال توسعه اجرای سیاست اقتصاد آبی

کارشناسان وزارت اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری سنگال و شرکت چالش هزاره دولت ایالات متحده امریکا (MCC) برای بررسی نحوه اعمال سیاست‌های دولت سنگال در مورد توسعه اقتصاد آبی که توسط این شرکت تأمین مالی خواهد شد ملاقات کردند. پس از اعطای کمک‌های مالی این شرکت در زمینه‌های کشاورزی، حمل و نقل و انرژی، سنگال مجدداً واجد شرایط دریافت بودجه از سوی شرکت مذکور شده است.

عبدالرحمن سار، وزیر اقتصاد، برنامه‌ریزی و همکاری گفت: انتخاب سنگال تا حد زیادی به ثبات سیاسی و اجتماعی آن مرتبط است. او به عنوان توجیه تمایل مقامات آمریکایی برای تأمین مالی اجرای سیاست اقتصاد آبی سنگال گفت: رشد اقتصادی سنگال "پایدار" بوده ولی در عین حال این کشور با مسائل نگران کننده‌ای از جمله تغییرات آب و هوایی و مسائل زیست محیطی مواجه است. آقای سار با بیان اینکه واشنگتن تصمیم به تأمین مالی این ابتکار با روی کار آمدن دولت جدید در سنگال گرفت، افزود: بنا بر این با اشتیاق از این قرارداد تأمین مالی جدید مرتبط با اقتصاد آبی استقبال می‌کنیم. اقتصاد آبی به تمام فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی و همچنین رودخانه‌ها و تالاب‌ها اشاره دارد که شرایط زندگی مردم را از طریق رشد اقتصادی پایدار و فراگیر با خفظ تنوع زیستی بهبود می‌بخشد. عبدالرحمن سار با اشاره به تعریف بانک جهانی از این مفهوم ادامه داد: اقتصاد آبی استفاده پایدار از منابع اقیانوسی برای رشد اقتصادی و بهبود معیشت است که سلامت اکوسیستم‌های اقیانوسی را حفظ می‌کند. به گفته وزیر اقتصاد، برنامه ریزی و همکاری، این کمک مالی مربوط به مناطق داکار، کائولاک، سنت لوئیس و زیگنشور است. او توضیح داد که اقتصاد ساحلی نزدیک به 70 درصد از فعالیت‌های اقتصادی کشور را متمرکز می‌کند. شهرهای ساحلی بیشتر از سایر شهرها به اقتصاد جهانی متصل هستند، بنابر این می‌توانند لوکوموتیوهای رشد اقتصادهای منطقه باشند. آقای سار از کارشناسان مسئول توسعه سیاست اقتصاد آبی کشور دعوت کرد تا اطمینان حاصل کنند که این سیاست می‌تواند به ارتقای توسعه پایدار در همه زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی در کشور منجر شود. کری موناهان، از اعضای شرکت امریکایی نیز گفت: طرفین اجرای پروژه‌هایی را انجام می‌دهند که تأثیر بسیار مهم و دگرگون‌کننده‌ای بر رشد اقتصادی، به ویژه برای اشتغال اقشار آسیب‌پذیر خواهند داشت. سیدینا عثمان، هماهنگ کننده ملی این نهاد، اطمینان داد: از هم اکنون تا اکتبر، ما بحث‌های تعاملی برای پیشنهاد سرمایه‌گذاری و اصلاحات با دولت سنگال خواهیم داشت که می‌تواند رشد اقتصادی فراگیر و پایدار کشور را تسریع بخشد. به گفته وی این امر مستلزم اطمینان از این است که همه سرمایه گذاری‌های پیشنهادی بتوانند به حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی کمک کنند.

لوکوتیدین 22 ژوئیه 1402

تمایل سنگال به کسب حمایت‌های مالی برای مقابله با خطرات آب و هوائی و بلایای طبیعی

سنگال از طریق سپر جهانی در برابر خطرات آب و هوایی می‌خواهد خود را از طریق کسب کمک‌های مالی با همکاری نزدیک با بانک جهانی و سایر شرکای فنی و مالی (PTF) در برابر خطرات آب و هوایی حفظ کند.

خطرات تغییرات آب و هوا و بلایای طبیعی همچنان باعث نگرانی مقامات سنگال است. در این راستا ابتکارات جدیدی با حمایت شرکای مالی برای تبیین این موضوع در سیاست‌های عمومی‌ کشور اجرا می‌شود که شامل تهیه گزارش ملی تغییر و توسعه آب و هوا (Ccdr) و تدوین استراتژی تأمین مالی مقابله با خطلات آب و هوایی و بلایا (Frc) با کمک فنی بانک جهانی است.  علیون ندایی، مشاور فنی وزیر دارایی و بودجه توضیح می‌دهد که فرآیند توسعه استراتژی FRC در سنگال در سپتامبر 2023 با امکان بازنگری ابزارها و مکانیسم‌های پیشین فراهم شد. بین سال‌های 2000 تا 2022، تعداد 28 بلایای طبیعی در سنگال ثبت شده که حدود 3 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده و باعث مرگ حداقل 450 نفر شده است. از جمله وقایع مهم در این دوره، خشکسالی سال 2002 با زیان در تولید محصولات کشاورزی حدود 120 میلیون دلار آمریکا یا 1.7 درصد تولید ناخالص داخلی و سیل سال 2009 اشاره می‌کند که خساراتی بالغ بر 104 میلیون دلار به بار آورد که معادل 0.6 درصد تولید ناخالص داخلی بود.

پیر بونو از بانک جهانی تأیید می‌کند که تغییر آب و هوا در سنگال یک واقعیت است. با افزایش دما، بارندگی‌های نامنظم و تنش آبی بیشتر، بالا آمدن سطح دریا و خطرات آب و هوایی گسترده‌تر می‌شود. وی افزود: این نشست دو روزه امکان راه اندازی فرآیند ملی سنگال برای ابتکار سپر جهانی را فراهم می‌کند. ابتکاری که توسط کشورهای G7 و V20 در جریان Cop27 در نوامبر 2022 راه اندازی شد و هدف آن تقویت انعطاف پذیری مالی افراد و کشورهای آسیب پذیر در مواجهه با خطرات اقلیمی فزاینده است. این امر امکانی را فراهم می‌کند تا از حمایت‌های صندوق اعتماد جهانی شیلد برای تقویت مؤلفه «انطباق تاب آوری» با تغییرات آب و هوایی بهره مند شوید. وی در ادامه گفت: سپر جهانی 270 میلیون یورو را برای این موضوع اختصاص داده است و ترکیبی از کمک‌های فنی و پشتیبانی مالی را ارائه می‌دهد. به گفته سونکه سیمون، سفیر آلمان در سنگال، با برگزاری این کارگاه آموزشی، سنگال گام مهمی در جهت مدیریت بهتر بلایای مرتبط با تغییرات آب و هوایی بر می‌دارد. در نتیجه می‌توان امکان دسترسی به منابع مالی جدید برای اجرای سیاست‌های آب و هوایی را فراهم نمود. لذا عضویت کشور ما در این ابتکار، آغاز فرآیند ملی سپر جهانی است که هدف آن فراگیر بودن به منظور ارزیابی آسیب‌پذیری‌ها و پر کردن شکاف‌های حفاظت مالی در برابر خطرات آب و هوایی است.

لوکوتیدین 24 ژوئیه 1402

همکاری شرکت‌های پالایش آفریقا و وودساید سنگال برای تحویل آتی نفت خام از حوزه نفتی سنگومار

به عنوان مقدمه‌ای برای تحویل آتی نفت خام میدان نفتی سنگومار به شرکت پالایش نفت آفریقا (Sar)، هیئتی از شرکت وودساید سنگال دیروز با مقامات پالایشگاه امبائو ملاقات کرد تا شرایط یک شراکت برد – برد را هماهنگ کند. پس از ارائه موفقیت آمیز و در ایمنی کامل استخراج اولین بشکه نفت از این حوزه نفتی فرا ساحلی سنگال، دولت و شرکت وودساید قصد دارند به همکاری خود ادامه دهند. در این خصوص مقامات سنگال از طریق شرکت پالایش آفریقا و وودساید در حال تعریف زمینه‌های همکاری هستند. هیئتی از دولت سنگال متشکل از معاون رئیس جمهور، کلایو جونز و مدیر وودساید سنگال شیخ گویه دیروز توسط مدیریت کل شرکت پالایش آفریقا مورد استقبال قرار گرفتند. طی برگزاری نشستی بین طرفین شرکت سار عنوان نمود که از طریق اجرای یک پروژه نوسازی، امکانات خود را برای فرآوری نفت خام سنگمار و افزایش ظرفیت‌های ذخیره‌سازی انجام خواهد داد. بطوریکه ظرفیت پالایش از 1.2 میلیون تن به 1.5 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.

پروژه نوسازی Sar 2 دو هدف عمده دارد: از یک سو انطباق تاسیسات و تجهیزات پالایشگاه برای فرآوری نفت خام سنگومار و از سوی دیگر کاهش واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده، سار قصد دارد از طریق ارتقاء توانایی پالایشگاه خود، فرآورده‌های نفتی کافی را به بازار سنگال و بازارهای زیر منطقه‌ای عرضه کند و در عین حال واردات پرهزینه این محصولات را به اقتصاد سنگال کاهش دهد. سار از پروژه توسعه وودساید خود به نام Sar 2 خبر داد که علاوه بر افزایش ظرفیت پالایش به 5 میلیون تن بشکه، قصد دارد با حرکت به سمت تولید فرآورده‌های پتروشیمی، فعالیت‌های خود را نیز متنوع کند. پیش بینی می‌شود اولین محموله نفت میدان سنگومار در اواخر تابستان سالجاری وارد بازار شود. انتظار می‌رود این میدان نفتی سالانه 11.7 میلیون بشکه نفت خام تولید نماید که 4.34 میلیون بشکه برای بازار داخلی در نظر گرفته شده است.

لوکوتیدین 25 ژوئیه 1402

موضوع زمین بعنوان یک مسئله اساسی برای دستیابی سنگال به حاکمیت غذایی

آقای آلفا با، وزیر تعاون و نظارت بر کشاورزان، روز سه شنبه اعلام کرد که موضوع زمین "یک مسئله اساسی" در جاه طلبی دولت برای دستیابی به حاکمیت غذایی در سنگال است. وی افزود: دولت در حال حاضر بر روی استراتژی حاکمیت غذایی کار می‌کند، اما ما نمی‌توانیم بدون فکر کردن به مسائل اساسی مانند زمین، در مورد حاکمیت غذایی متمرکز کنیم. برای ما موضوع اصلی همچنان مسئله زمین است. وی در حاشیه میز گردی با موضوع شصت سال قانون زمین ملی در سنگال که با حضور چند تن از متخصصان این حوزه و با هدف بررسی زمینه‌های تحول در قانون مذکور برگزار شد، سخنرانی کرد. در این پنل که در جمنیاجو برگزار شد و انتظار می‌رود از طریق فرآیندهای مختلف سیر تحول قانونی در این حوزه را دنبال کند، مقامات، منتخبان منطقه‌ای، شرکا و نمایندگان سازمان‌های مختلف شرکت داشتند. وی ادامه داد: پس از 60 سال شاهد هستیم که مسئله زمین با مشکلاتی روبه رو است، زیرا قانون قلمرو ملی دارای مزایای متعددی است، اما سؤالاتی در مورد تطبیق آن با شرایط فعلی و جهت گیری‌های سیاسی پیش می‌آید. وی با اشاره به اینکه وزارتخانه‌های زیادی در حوزه زمین دخیل هستند، خاطر نشان کرد: ما می‌خواهیم با مجوز رئیس‌جمهور به سمت به روزرسانی اصلاحات ارضی حرکت کنیم تا شرایط برای تحقق حاکمیت غذایی فراهم شود. در سال 2013 رئیس جمهور سابق مکی سال، کمیسیون ملی اصلاحات ارضی (CNRF) را در پاسخ به نارسایی‌ها و اعمال فساد ناشی از قانون زمین سال 1964 راه اندازی کرده بود. وی افزود: اکنون علیرغم وجود قانون ملی زمین، چالش‌های مختلفی به ویژه از نظر حقوق مالکیت محدود برای دهقانان بوجود آمده است. امروزه موضوع زمین همچنان توجه خاصی را در زمینه اعمال خصوصی سازی زمین و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری برای کمک به دستیابی به حاکمیت غذایی پدید آورده است.

APS 23 ژوئیه 1402

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما