معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۷

اخبار اقتصادی بلاروس

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی بلاروس در هفته اول مردادماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 بریکس به عنوان جایگزینی برای نظام تک قطبی: دیدگاه وزارت امور خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران بریکس را جایگزینی برای نظام تک قطبی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی به نقل از نورنیوز، علی باقری کنی، سرپرست وزیر امور خارجه ایران، در نشست روز پنجشنبه 21 جولای دولت این کشور اعلام کرد که بریکس به عنوان بزرگترین مکانیزم تجاری خارج از چارچوب نظم تک قطبی جهان عمل می‌کند و حتی ایالات متحده نیز دریافته که تک قطبی راه حل نیست، بلکه بن بست است.

باقری کنی با اشاره به جایگاه راهبردی ایران در بریکس اظهار داشت: "این اتحادیه به عنوان بزرگترین مکانیزم عملیاتی کردن تجارت خارج از چارچوب نظم تک قطبی جهان شناخته می‌شود و ایران در کنار دیگر اعضای بریکس به عضویت در جمع تصمیم‌گیران راهبردی درآمده است."

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: "حتی خود ایالات متحده نیز به این نتیجه رسیده است که تک قطبی نه تنها راه حل نیست، بلکه بن بست هم محسوب می‌شود." وی افزود: "ایالات متحده در عمل نشان داده است که قادر به حل مشکلات جامعه جهانی نیست و خود به مشکل تبدیل شده است."

https://news.belta.by/world/view/mid-irana-nazval-briks-kommercheskim-mehanizmom-vne-odnopoljarnogo-mira-649455-2024/

 

شرکت‌های وزارت صنعت عرضه به ۱۵ بازار را از سر گرفتند.

بنگاه‌های وزارت صنعت عرضه به ۱۵ بازار را از سر گرفتند. این را آندری کوزنتسوف، معاون وزیر صنعت، در جلسه هیئت‌مدیره این بخش با حضور پیوتر پارخومچیک، معاون نخست‌وزیر، بیان کرد.

وی گفت: «جغرافیای صادراتی شرکت‌های وزارت صنعت شامل ۶۰ کشور از جمله ازسرگیری عرضه به ۱۵ بازار (رژیم صهیونیستی، نیکاراگوئه، مالی، عراق، لیبی، سوریه، کویت، کامبوج و غیره) است که هیچ‌گونه صادراتی به آنها از ژانویه تا ماه می سال گذشته صورت نگرفته است.

معاون وزیر صنعت گفت: «وزارت صنعت با موفقیت در حال افزایش عرضه به مصر، تونس، پاکستان، رژیم صهیونیستی، افغانستان، ویتنام، ایران و نیکاراگوئه است. توجه ویژه‌ای به قاره آفریقا می‌شود».

https://www.sb.by/articles/predpriyatiya-minproma-vozobnovili-postavki-na-15-rynkov.html

شراکت BELAZ در یک پروژه پیشرفت هیدروژنی در جزیره ساخالین

شرکت بلاروسی تولید کننده کامیون کمپرسی معدن سنگین BELAZ قراردادی را با شرکای روسی امضا کرد که بر اساس آن سه کامیون کمپرسی هیبریدی BELAZ  صد و سی(130) تنی با استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت برای شروع عملیات آزمایشی خود در ساخالین فراهم می‌کند.

https://www.sb.by/articles/belaz-uchastvuet-v-proryvnom-vodorodnom-proekte-na-ostrove-sakhalin.html

راه‌آهن بلاروس: بلاروس از ۱۴ بندر روسیه برای صادرات کالا استفاده می‌کند

ایرینا کاپلوسکایا، معاون خدمات باربری و فعالیت‌های اقتصادی خارجی اداره راه‌آهن بلاروس، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که بلاروس برای صادرات کالاهای خود از ۱۴ بندر روسیه استفاده کرده است.

به گفته او، بنادر سنت پترزبورگ جهت اصلی حمل‌ونقل هستند. فرآورده‌های نفتی و بیشتر کودهای پتاس از جمهوری بلاروس در آنجا تحویل می‌شود.

https://sputnik.by/20240724/bzhd-belarus-zadeystvuet-14-portov-rf-dlya-eksporta-tovarov-1088291376.html

 

بیش از 2.5 هزار کامیون و خودرو در مرزهای بلاروس و اتحادیه اروپا در صف ایستاده اند

بر اساس داده‌های کمیته مرزی بلاروس، بیش از 540 خودرو و بیش از دو هزار کامیون در مرزهای بلاروس با کشورهای همسایه، اتحادیه اروپا در صف هستند..

https://sputnik.by/20240723/bolee-25-tysyachi-fur-i-legkovushek-stoyat-v-ocheredyakh-na-granitsakh-belarusi-i-es-1088260456.html

بررسی MTZ در خصوص امکان سازماندهی تولید مونتاژ تراکتورهای بلاروسی در ویتنام

کانال رسمی تلگرام MTZ گزارش داد که کارخانه تراکتورسازی مینسک در حال بررسی امکان سازماندهی تولید مونتاژ تراکتورهای بلاروس در ویتنام است.

معاون بخش تبلیغات و فروش محصولات به کشورهای غیر CIS اعلام کرد: شرکت ویتنامی علاقه‌مند به مونتاژ تراکتور برای فروش بعدی آنها نه‌تنها در قلمرو خود، بلکه در سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا است».

https://www.sb.by/articles/mtz-rassmatrivaet-vozmozhnost-organizatsii-sborochnogo-proizvodstva-belorusskikh-traktorov-vo-vetnam.html

 

برگزاری نمایشگاه Made in Belarus در نمایشگاه بین‌المللی چند صنعتی در آنگولا

شرکت‌های بلاروسی در نمایشگاه بین‌المللی متنوع FILDA که از ۲۳ تا ۲۸ جولای ۲۰۲۴ در لوآندا، جمهوری آنگولا برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. این رویداد سالانه برگزار می‌شود.

https://www.sb.by/articles/ekspozitsiya-made-in-belarus-predstavlena-na-mezhdunarodnoy-mnogootraslevoy-vystavke-v-angole.html

 

دیدار سفیر بلاروس با معاون رئیس‌جمهور ایران

سفیر جمهوری بلاروس در جمهوری اسلامی ایران، دیمیتری کولتسوف، با معاون رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، مهدی اسلام‌پناه، دیدار کرد.

در جریان این ملاقات، تبادل نظر در خصوص موضوعات روز دستور کار دوجانبه، از جمله همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه استانداردسازی، صورت گرفت.

طرفین بر اهمیت توسعه بیشتر تعاملات نهادهای مربوطه دو کشور تأکید کردند و درباره گام‌های اولویت‌دار برای اجرای پروژه‌های مشترک به بحث و تبادل نظر پرداختند.

https://www.mfa.gov.by/print/press/news_mfa/a776de84073c4128.html

 

دادگاه اوکراین توقیف اموال «بلاروس‌نفت» را لغو کرد.

دادگاه استیناف کی‌یف مصادره بخشی از دارایی‌های «سرویس اویل»، یکی از شرکت‌های تابعه شرکت دولتی نفت و گاز بلاروس «بلاروس‌نفت» را لغو کرد.

https://nashaniva.com/ru/347889

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما