معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۷- ۱۰:۲۲ - مشاهده: ۱۶۲

اخبار اقتصادی تانزانیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تانزانیا در هفته اول مردادماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

کاهش ارزش شیلینگ تانزانیا در برابر دلار آمریکا به میزان پنج درصد

با افزایش تقاضا برای دلار آمریکا ناشی از تشدید سیاست های پولی در اقتصادهای پیشرفته و افزایش قیمت جهانی کالاها، ارزش شیلینگ تانزانیا طی شش ماه گذشته منتهی به جولای 5 درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش بانک تانزانیا (BoT) در تاریخ 24 جولای، هر دلار آمریکا به میزان 2652 شیلینگ در مقایسه با 2526 در پایان ژانویه معامله می­شود. کمیته سیاست پولی بانک مرکزی (MPC) در آخرین گزارش خود خاطر نشان کرد: در حالی که بازار ارز همچنان با کمبود نقدینگی مواجه است، به دلیل افزایش ورود گردشگر به کشور، صادرات بیشتر طلا و محصولات صادراتی، بهبودهایی حاصل شده است که عدم انجام آنها، می­توانست اقتصاد کشور را دچار صدمات سنگینی کند. بانک مرکزی تانزانیا جهت بهبود وضعیت نقدینگی ارزی تلاش دارد با انجام برخی سیاست­ها مانند کاهش تراکنش‌های داخلی به ارز خارجی، بهبود در حساب جاری و ...، نسبت به کنترل ارزش شیلینگ اقدام نماید. شایان خاطر می­ سازد، در دهه گذشته، ارزش شیلینگ در برابر دلار آمریکا، سالانه بطور متوسط 6.3 درصد کاهش یافته است. بعنوان نمونه، در آوریل 2014، هر 1634 شیلینگ معادل یک دلار بوده یا حتی در آوریل سال 2024 نیز هر 2542 شیلینگ معادل یک دلار معامله می­شد.

معاون نخست وزیر و وزیر انرژی: رهبران برای توسعه کشور متحد شوند

دوتو بیتکو، وزیر انرژی و معاون نخست وزیر تانزانیا در سخنرانی اخیر خود بر یکپارچگی دولت برای پیشبرد تلاش­های توسعه تاکید کرد و بر تعهد دولت به پیشرفت اجتماعی - اقتصادی و اجرای پروژه ­های توسعه­ ای و زیرساختی اشاره نمود. وی در مورد حوزه تحت مسئولیت خود (حوزه انرژی) نیز تاکید داشت که خانم سامیا سولوحو حسن، رئیس جمهور تانزانیا در حل چالش­های انرژی و نظارت بر اجرای پروژه ­های بزرگ گام ­های بزرگ و اساسی برداشته است و در طول چند سال اخیر، دولت تانزانیا توانسته است به دستاوردهای مهمی مانند حذف سهمیه­ بندی برق و پیشبرد توسعه زیرساخت­های حمل و نقل مانند جاده ­های آسفالته و بهبود خدمات آب در سراسر کشور دست یابد. وی در ادامه افزود که دولت بر تعهد خود برای گسترش زیرساخت ها، امکانات بهداشتی و درمانی و تامین آب در سراسر کشور ثابت قدم است.

 

وزیر کار تانزانیا: دولت متعهد به رفع کمبود مسکن است

آقای باشونگوا، وزیر کار تانزانیا بر تعهد دولت بر رفع کمبود مسکن در کشور تاکید کرده و افزود حجم تقاضای فعلی برای ساخت مسکن در کشور، حدود سه میلیون واحد است و این تقاضا، سالانه برای حدود چهارصد هزار واحد مسکن افزایش می ­یابد. وی خاطر نشان کرد که تلاش دولت بر این است که مردم و شهروندان به مسکن موردنیاز خود دسترسی داشته باشند .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما