معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۵/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۰

توسعه ظرفیت بخش باربری هوایی فرودگاه‌های آفریقای جنوبی

با افزایش تقاضا برای حمل بار هوایی، شرکت فرودگاه‌های آفریقای جنوبی در حال توسعه ظرفیت بخش باربری هوایی فرودگاه های این کشور است.

بررسی‌های انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (IATA) موید این است که تقاضا برای محموله‌های هوایی در بین خطوط هوایی آفریقایی، نسبت به سال گذشته، 10.6 درصد افزایش یافته است. همچنین داده‌های شرکت فرودگاه‌های آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که فرودگاه OR Tambo در ژوهانسبورگ در سال 2023 شاهد افزایش 14 درصدی سالانه در محموله‌های هوایی بوده است. در این چارچوب و با توجه به افزایش ترافیک محموله هوایی در قاره، آفریقای جنوبی برای استفاده از این ظرفیت، ساخت ترمینال باری جدید معروف به Mid-field Cargo در فرودگاه بین المللی OR Tambo ژوهانسبورگ را در اولویت کار قرار داده است. بنظر می‌رسد این اقدام نقش مهمی در پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده برای ظرفیت بار در فرودگاه خواهد داشت.

با وجود اینکه فرودگاه ژوهانسبورگ، همچنان شلوغ‌ترین فرودگاه آفریقا است و به طور متوسط روزانه 250 پرواز از دو ترمینال آن انجام می‌شود، اما فرودگاه نایروبی در کنیا، اکنون بعنوان شلوغ‌ترین مرکز حمل و نقل هوایی آفریقا از نظر ترمینال باری بوده و از این جهت از ژوهانسبورگ پیشی گرفته است.

از طرف دیگر، یکی دیگر از اهداف افریقای جنوبی از افزایش ظرفیت حمل و نقل هوایی در کشور، رهایی از تنگناهای بندری و جاده ای است.در این راستا، وزیر جدید حمل و نقل آفریقای جنوبی به اهمیت Transnet برای اقتصاد کشور تاکید کرد و گفت: بخش حمل و نقل کارآمد، کلید یک اقتصاد موفق است و دولت جدید قصد دارد به طور جامع، چالش‌های پیش روی آن در طول پنج سال آینده را برطرف نماید. به گفته وی ارزیابی می‌شود، با هزینه‌ای بالغ بر 80 میلیارد رند و طی 10 سال شاید بتوان شبکه ریلی اصلی ترنس نت را تعمیر کرد.

همچنین مدیر اجرایی مدیریت عملیات گروه ACSA، به اهمیت تأثیر حمل ونقل هوایی اشاره کرد و گفت: مقررات سرمایه گذاری منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) نشانگر آغاز دوره جدیدی در تجارت و سرمایه گذاری پایدار در آفریقا است. هوانوردی و بویژه محموله‌های هوایی، این ظرفیت را دارد که محرک قابل توجهی برای رشد و توسعه اجتماعی-اقتصادی در سراسر قاره آفریقا باشد، زیرا حمل و نقل هوایی ارزش اقتصادی زیادی برای منطقه یا کشور ایجاد می‌کند و باعث رونق تجارت محلی و جذب محصولات جدید می‌شود. انتظار می‌رود منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) که از لحاظ جغرافیایی بزرگترین منطقه تجاری جهان با 55 کشور است، تجارت بین آفریقا را به میزان قابل توجهی تقویت کند.

در همین حال بانک جهانی تخمین می‌زند این مقوله می‌تواند صادرات آفریقا به سایر نقاط جهان را تا سال 2035 تا 32 درصد افزایش دهد. منطقه تجارت آزاد قاره، تجارت و رشد آفریقا را به میزان قابل توجهی بهبود می‌بخشد. این در زمانی اتفاق می‌افتد که در میان کشورهای آفریقایی درک فزاینده‌ای وجود داشته باشد و رشد تولید ناخالص داخلی در قاره سیاه باید با افزایش تجارت بین کشورهای این قاره تقویت گردد. برای افزایش کارایی محموله هوایی آفریقا، شرکت‌های مدیریت فرودگاه در این قاره نیز، باید سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم، بهبود امکانات فرودگاهی، گسترش پایانه‌های بار و ارتقاء سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی را آغاز کنند.

گفته می‌شود با وجود اینکه آفریقا در حال حاضر 18 درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده است، اما محموله هوایی در سراسر قاره، از جمله آفریقای جنوبی، هنوز آنقدر که باید توسعه نیافته است و فرصت‌های زیادی برای رشد صنعت هوایی در قاره وجود دارد، تاجائیکه قاره آفریقا تنها 2.1 درصد از فعالیت‌های حمل و نقل هوایی آن را پوشش می‌دهد.

 

منبع: Engineering News

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما