معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته چهارم تیر ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

برزیل ممکن است بالاترین مالیات بر ارزش افزوده در جهان را داشته باشد

مطالعات اولیه توسط کارشناس مالیاتی ادواردو فلوری نشان می‌دهد که مالیات جدید برزیل ممکن است از ۲۷ درصد بیشتر شود، سطحی که هم‌اکنون در مجارستان اعمال می‌شود. با این حال، کارشناسان بر این باورند که بار مالیاتی بالاتر از سطح فعلی نخواهد بود. گنجاندن گوشت در سبد غذایی پایه با مالیات صفر و سایر تغییرات انجام شده در متن قانون اصلاحات مالیاتی که توسط مجلس نمایندگان تصویب شده، می‌تواند منجر به این شود که نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده برزیل بالاترین در جهان شود.

مقاوت دولت برزیل در برابر اختصاص یارانه به بخش انرژی بادی

صنعت درخواست کاهش مالیات دارد، اما این گزینه توسط تیم اقتصادی دولت اجتناب می‌شود. کمبود قراردادهای جدید تولید برق بادی باعث شده است که این بخش با دولت تماس بگیرد و ادعا کند که نیروگاه‌های خورشیدی به دلیل یارانه‌ها و واردات پنل‌های فتوولتائیک از چین رقابت ناعادلانه‌ای دارند. یکی از درخواست‌ها شامل کاهش مالیات برای پارک صنعتی و اقدامات صادراتی بود، اما تیم اقتصادی دولت با نگرانی از عدم تعادل در حساب‌های عمومی و تحریف‌های موجود در قبوض برق، در برابر افزودن یارانه‌های جدید مقاومت می‌کند.

موسسه جغرافیا و آمار برزیل پیش‌بینی‌های برداشت غلات برزیل را کاهش داد

این موسسه پیش‌بینی تولید ۲۹۵.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۴، ۶.۲ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ را اعلام کرده است. در ژوئن، موسسه برزیلی جغرافیا و آمار (IBGE) پیش‌بینی ماهانه خود برای برداشت کشاورزی سال ۲۰۲۴ را به دلیل مشکلات جدی‌تر آب و هوایی نسبت به آنچه قبلاً تصور می‌شد، کاهش داد.

شرکت چندملیتی نروژی "یارا" دارایی‌های کود مایع NPK خود در برزیل را می‌فروشد

شرکت چندملیتی نروژی یارا موافقت کرده است دارایی‌های تولید و بازاریابی کود مایع NPK خود در برزیل را به فاس‌آگرو، بخش کود گروه برزیلی ENG، بفروشد. شرکت یارا به دنبال جمع‌آوری سرمایه برای «اختصاص مجدد سرمایه» است.

 "اینپاسا" شرکت تولید اتانول ذرت، ۵ میلیارد رئال در دو کارخانه جدید سرمایه‌گذاری می‌کند

بخشی از این سرمایه‌گذاری برای ساخت واحدهایی در سیدرولاندیا و بالساس و مابقی برای گسترش کارخانه‌های موجود استفاده خواهد شد. اینپاسا، بزرگ‌ترین تولیدکننده اتانول ذرت در آمریکای لاتین، ۵ میلیارد رئال برای ساخت دو کارخانه جدید و گسترش دو واحد موجود سرمایه‌گذاری می‌کند. در سیدرولاندیا، اینپاسا دومین کارخانه خود در ایالت ماتو گروسو دو سول را با سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد رئال احداث می‌کند که انتظار می‌رود بیش از دو هزار شغل ایجاد کند و تولید سوخت‌های تجدیدپذیر و انرژی برق از بیومس ذرت را افزایش دهد. در بالساس، واقع در ایالت مارانیائو، اینپاسا به ساخت کارخانه‌ای جدید می‌پردازد که به تولید اتانول از ذرت و سایر محصولات کشاورزی اختصاص خواهد یافت.

رکورد برداشت قهوه برزیل در سال 24-2023

نتایج تاریخی نیز در ژوئن و نیمه اول سال ثبت شد. صادرات قهوه از برزیل در سال برداشت ۲۰۲۳/۲۴ به رکورد ۴۷.۳ میلیون کیسه ۶۰ کیلوگرمی رسید. طبق داده‌های منتشر شده توسط شورای صادرکنندگان قهوه برزیل (Cecafé)، حجم تجارت شده نسبت به فصل قبل ۳۲.۷ درصد افزایش یافته است.

تصویب معافیت مالیاتی برای خوراک دام و روغن ذرت در سنای برزیل

سنا برزیل معافیت مالیاتی برای فروش مشتقات ذرت را تصویب کرد که شامل خوراک دام و روغن ذرت می‌شود. این معافیت مالیاتی، مشابه معافیتی که برای سویا وجود دارد، به نفع کل زنجیره تولید اتانول ذرت، پروتئین‌ها و حتی مصرف‌کنندگان نهایی خواهد بود. پروژه قانون ۱۵۴۸/۲۰۲۲ که به تصویب سنا رسید، اکنون به تأیید ریاست جمهوری نیاز دارد.

برداشت سریع: برداشت ذرت در ماتو گروسو به ۸۰ درصد رسید

کار برداشت ذرت در ماتو گروسو با سرعت زیادی در حال انجام است. در هفته گذشته، پیشرفت ۱۳.۸۸ درصدی در برداشت ثبت شد و به ۷۶.۲۸ درصد از ۶.۹۴ میلیون هکتار کاشته شده در برداشت ۲۰۲۳/۲۴ رسید. این عملکرد نشان می‌دهد که سرعت برداشت بالاتر از دوره قبلی و میانگین پنج سال گذشته است. در برداشت قبلی، بر اساس داده‌های موسسه اقتصاد کشاورزی ماتو گروسو (Imea)، ۴۹.۴۵ درصد از منطقه برداشت شده بود. میانگین این دوره ۵۹.۳۴ درصد است. طبق نظرسنجی برداشت که جمعه گذشته منتشر شد، مناطق میانه شمالی و غربی با برداشت ۸۷.۲۷ درصد و ۸۳.۴۴ درصد از مناطق خود پیشرفته‌ترین هستند، در حالی که منطقه جنوب شرقی با تنها ۵۶.۰۴ درصد برداشت ذرت، "عقب‌افتاده‌ترین" است. منطقه شمالی ۷۸.۰۴ درصد از ذرت کاشته شده را برداشت کرده است، مناطق مرکزی-جنوبی ۷۶.۲۷ درصد، شمال غربی ۷۴.۹۷ درصد و شمال شرقی ۷۰.۸۹ درصد.

برزیل و فلسطین توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند

برزیل و فلسطین توافقنامه تجارت آزاد را در چارچوب مرکوسور تصویب کردند. برزیل در ۳ ژوئیه نامه تصویب خود را به پاراگوئه تحویل داد و فلسطین این توافقنامه را در ۳۰ آوریل تصویب کرده بود. این پیمان که در سال ۲۰۱۱ امضا شده بود، در ۳۰ روز آینده لازم‌الاجرا می‌شود و هدف آن کمک به ایجاد یک دولت فلسطینی قابل دوام و صلح‌آمیز است. همچنین، این پیمان به تقویت ساختار قانونی مرکوسور برای گسترش تجارت با خاورمیانه، افزوده می‌شود.

آژانس ملی نفت برزیل برای تنظیم بازار هیدروژن آماده می‌شود

 مدیرکل می‌گوید آژانس نیاز به اختیار دارد و کمبود منابع ممکن است مشکلی باشد. آژانس ملی نفت برزیل (ANP) در حال آماده‌سازی برای شروع تنظیم بازار هیدروژن است، اما به گفته مدیرکل آن، رودولفو سابویا، کمبود منابع ممکن است مانعی برای این کار باشد. سابویا دیروز گفت که آژانس مانند یک بازیکن منتظر ورود به میدان در موضوع هیدروژن است. او افزود که ANP در حال آماده‌سازی برای فعالیت در بازار است، اما هنوز به اختیار نیاز دارد

بندر سان فرانسیسکو دو سول به بزرگترین بندر سانتاکاتارینا تبدیل می‌شود

کارهایی که عمق کانال را افزایش می‌دهد، اجازه می‌دهد کشتی‌های مدرن تا ۳۶۶ متر طول در آنجا پهلو بگیرند؛ حد فعلی ۳۱۰ متر است. با بارهایی مانند سویا، ذرت، آهن و فولاد، بندر سان فرانسیسکو دو سول به بزرگترین بندر در سانتا کاتارینا تبدیل شده است و نیاز به عمق‌سازی کانال خود برای دریافت کشتی‌های بزرگتر دارد، که سرمایه‌گذاری آن حدود ۳۰۰ میلیون رئال تخمین زده می‌شود. این بندر در شمال ایالت قرار دارد و در نوامبر سال گذشته مقام اول را در جابه‌جایی بار بین بنادر سانتا کاتارینا کسب کرد و سال ۲۰۲۳ را به عنوان هفتمین بندر بزرگ برزیل از نظر جابه‌جایی بار به پایان رساند.

لولا: توافق اتحادیه اروپا-مرکوسور به دلیل "تناقضات داخلی" اروپایی‌ها منعقد نشده است

توافق بین دو بلوک اقتصادی بیش از ۲۰ سال است که در حال مذاکره است. رئیس جمهور لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا اخیراً گفت که توافق تجاری مرکوسور با اتحادیه اروپا هنوز منعقد نشده است زیرا بلوک اروپایی نتوانسته است مسائل داخلی خود را حل کند. "تنها دلیل اینکه ما نتوانسته‌ایم توافق با اتحادیه اروپا را منعقد کنیم این است که اروپایی‌ها هنوز نتوانسته‌اند تناقضات داخلی خود را حل کنند"، لولا در اجلاس سران مرکوسور در آسونسیون، در حالی که در مورد دستاوردهای بلوک آمریکای جنوبی در دوران ریاست جمهوری برزیل صحبت می‌کرد، به این موضوع اشاره کرد.

لولا خواستار 'هماهنگی' بانک‌های مرکزی و توافق بین مرکوسور و چین شد

اشاره به پکن قبل از افتتاحیه اروگوئه، کشوری که با چینی‌ها مذاکره کرده بود، در رأس بلوک مرکوسور. رئیس جمهور لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا بار دیگر خواستار هماهنگی بیشتر در رویه‌های اتخاذ شده توسط بانک‌های مرکزی مرکوسور به عنوان راهی برای "کاهش هزینه‌ها" و بهره‌مندی از شرکت‌های کوچک و متوسط در منطقه شد. علاوه بر این، لولا گفت که مرکوسور نیاز به تعمیق گفتگو برای یک "توافق جامع با اتحادیه اروپا" در اواخر امسال دارد.

نورسک هیدرو ۱.۶ میلیارد رئال برای تولید 'آلومینیوم سبز' در برزیل سرمایه‌گذاری می‌کند

فلز با توجه به کربن‌زدایی از فرآیند تولید خود سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی دریافت کرده است. با پروژه‌ای برای تولید ۱۰۰ درصد آلومینیوم "سبز" در دراز مدت، نورسک هیدرو چرخه سرمایه‌گذاری میلیاردی را در برزیل آغاز کرده است، جایی که یک معدن بوکسیت (پاراگومیناس، در پارا) و یک پالایشگاه آلومینا (آلونورته، در بارکارنا، پارا) - بزرگترین در جهان خارج از چین - و همچنین بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم اولیه برزیل، آلبراس، و کارخانه‌های اکستروژن در سان پائولو و سانتا کاتارینا فعالیت دارد.

برزیل و بولیوی در حال مذاکره برای ادغام در بخش انرژی هستند.

ایده این است که امنیت عرضه را بهبود بخشد و امکان تبادل انرژی و فروش مازاد به بولیوی را فراهم کند. وزیر معادن و انرژی، الکساندر سیلویرا (PSD)، هیئت نمایندگی دولت برزیل را رهبری می‌کند که روز دوشنبه (۸ ژوئیه) به سانتا کروز د لا سیرا، بولیوی سفر کرده تا جزئیات حداقل سه مذاکره دیپلماتیک در زمینه ادغام انرژی بین دو کشور را بررسی کند. این مذاکرات شامل امضای تفاهم‌نامه‌ای بین دو کشور است.

برزیل واردات از روسیه را با خرید دیزل و کود افزایش می‌دهد

واردات دیزل و کود از روسیه باعث شده تا برزیل در نقشه صادراتی روسیه به رتبه پنجم برسد. در سال 2022، برزیل در رتبه 20 قرار داشت که در سال 2019 رتبه 28 را داشت. با این افزایش، برزیل توانسته است ایالات متحده، آلمان و بریتانیا را پشت سر بگذارد که در سال 2021، قبل از اعلام عملیات نظامی روسیه برای تهاجم به اوکراین، در میان بزرگترین مقصدهای صادراتی روسیه قرار داشتند.

هوای خشک تولید شکر و اتانول را در برزیل افزایش داده است

هوای خشک در مرکز-جنوب برزیل باعث شده تا برداشت نیشکر به سرعت پیش رود و تولید شکر و اتانول در برداشت 2024/25 تا کنون بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته باشد. در نیمه دوم ژوئن، خرد کردن نیشکر در مرکز-جنوب 13% بیشتر از مدت مشابه در برداشت قبلی بوده و حجم آن به 48.8 میلیون تن رسیده است.

شرکت ملی تأمین برزیل پیش‌بینی برداشت ذرت و برنج را برای 2023/24 افزایش داد

شرکت ملی تأمین برزیل (Conab) پس از تحقیقات میدانی در پایان ژوئن، پیش‌بینی خود را برای تولید غلات و فیبر برزیل در فصل 2023/24 به میزان 0.6% یا 1.72 میلیون تن افزایش داده است. انتظار می‌رود که کشور در این فصل 299.27 میلیون تن تولید کند که نسبت به پیش‌بینی ماه گذشته 297.5 میلیون تن افزایش داشته است.

افزایش عرضه پنبه، صنعت در ماتو گروسو را رونق می‌بخشد

رکورد در برداشت‌ها و تقاضا برای پنبه ماتو گروسو باعث شده تا کارخانه‌های نخ‌ریسی در "کمپو ورجی" به گسترش سرمایه‌گذاری بپردازند. شرکت Incofibras که متعلق به گروه نساجی روویتکس است، یکی از این شرکت‌هاست که در حال حاضر ماهانه 660 تن پنبه دریافت می‌کند و 600 تن نخ تولید می‌کند. شرکت قصد دارد تا اکتبر تولید خود را به 1700 تن افزایش دهد.

قیمت گازوئیل در برزیل تقریباً 4 برابر بیشتر از تورم افزایش یافته است

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شرکت ValeCard، قیمت گازوئیل S10، که پرفروش‌ترین سوخت در برزیل است، در 12 ماه گذشته در پمپ‌های بنزین تقریباً 4 برابر بیشتر از تورم افزایش یافته است. در ژوئن، میانگین قیمت سوخت‌های فسیلی به 6.158 رئال به ازای هر لیتر رسید که 15.5 درصد بیشتر از همان ماه سال گذشته است. این افزایش قیمت به سیاست بازگرداندن مالیات‌ها نسبت داده شده است. در همین دوره، تورم اندازه‌گیری شده توسط IPCA تنها 4.23 درصد افزایش داشته است.

آرژانتین صادرات نفت خود را با استفاده از سوپرتانکرها افزایش می‌دهد

میدان شیل واکا موئرتا در آرژانتین به زودی از طریق یک خط لوله جدید به بندر پونتا کلورادا متصل خواهد شد که امکان بارگیری نفت خام به سوپرتانکرها را فراهم می‌کند. شرکت دولتی YPF آرژانتین ساخت بخش اول این خط لوله 600 کیلومتری را آغاز کرده است. این پروژه 2.5 میلیارد دلاری شامل یک ترمینال صادراتی با ظرفیت بارگیری سوپرتانکرها خواهد بود که می‌توانند تا 2 میلیون بشکه نفت حمل کنند. اگرچه تولید نفت خام آرژانتین به آرامی افزایش یافته است، اما به نظر نمی‌رسد که بتواند با صادرکنندگان بزرگ نفت رقابت کند. انتظار می‌رود که با آغاز عملیات خط لوله پونتا کلورادا، سهم بازار سوپرتانکرها افزایش یابد. صادرات نفت خام آرژانتین در دو سال و نیم گذشته بالای 100 هزار بشکه در روز بوده است و بیشتر به ایالات متحده و برزیل ارسال شده است.

بازار کار پررونق برزیل: هفت نفر از ده کارگر مستقل می‌خواهند به کار با قرارداد رسمی تغییر وضعیت دهند

با کاهش نرخ بیکاری، تعداد بیشتری از برزیلی‌ها تمایل دارند کار مستقل را ترک کرده و به کار با قرارداد رسمی (CLT) بپیوندند تا از ثبات مالی بیشتری برخوردار شوند. طبق نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه اقتصاد برزیل (Ibre) در بنیاد گتولیو وارگاس، 67.7٪ از کارگران مستقل در سه‌ماهه اول سال جاری خواستار داشتن قرارداد رسمی هستند. این تمایل حتی در بین کارگران مستقل با CNPJ نیز مشهود است. افزایش درآمد متوسط کارگران در برزیل و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر نیز باعث افزایش این تمایل شده است.

بهبود برنامه اپراتور اقتصادی مجاز برزیل و افزایش امنیت زنجیره تأمین و تطابق گمرکی

دستورالعمل نظارتی شماره ۲۲۰۰ RFB مورخ ۱۲ ژوئیه ۲۰۲۴، توسط دبیر ویژه درآمد فدرال برزیل برای اصلاح دستورالعمل نظارتی شماره ۲۱۵۴ RFB مورخ ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۳ صادر شده است. این اصلاحات به منظور بهبود برنامه اپراتور اقتصادی مجاز برزیل (AEO) و افزایش امنیت زنجیره تأمین و تطابق گمرکی انجام شده‌اند. تغییرات شامل تعریف جدید برای توصیه‌ها، الزامات زنجیره تأمین، نقطه تماس طرف‌های مداخله‌گر و فرآیندهای تجدید نظر و حذف شرکت‌های دارای گواهینامه از برنامه AEO است.

کسب و کارهای کوچک دیجیتال برزیل به دنبال صادرات

مطالعه‌ای توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی نشان می‌دهد که کسب و کارهای کوچک و متوسط برزیلی بیشترین سرمایه‌گذاری را در ابزارهای دیجیتال انجام داده‌اند. این تحقیق که با مشارکت بیش از 2000 کسب و کار از برزیل، آرژانتین، مکزیک و کلمبیا انجام شد، نشان می‌دهد که 88% از شرکت‌های برزیلی به دلیل همه‌گیری کووید-19 به ابزارهای دیجیتال روی آورده‌اند. با این حال، مسیر به سوی بازارهای خارجی آسان نیست و موانعی مانند زبان، دانش ناکافی در مورد مسائل قانونی و منابع مالی برای صادرات وجود دارد. اتاق بازرگانی بین‌المللی در حال بررسی ارائه آموزش و راهنمایی برای کمک به این کسب و کارها است.

برزیل و ایتالیا بر همکاری مشترک علیه گرسنگی و برای انتقال انرژی عادلانه تأکید کردند

 در یک نشست دوجانبه، رؤسای جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، و ایتالیا، سرجیو ماتارلا، درباره اولویت‌های برزیل در گروه بیست (G20) گفتگو کردند. این اولویت‌ها شامل مبارزه با گرسنگی و تضمین انتقال انرژی عادلانه برای رشد اقتصادی است. لولا از ایتالیا دعوت کرد تا به ائتلاف جهانی علیه گرسنگی و فقر بپیوندد و بر اهمیت همکاری در زمینه‌های تغییرات آب و هوا، انتقال انرژی، و امنیت غذایی تأکید کرد. این نشست همچنین به مناسبت ۱۵۰ سالگی مهاجرت ایتالیایی‌ها به برزیل برگزار شد و تفاهم‌نامه‌هایی بین دانشگاه تورین، EMBRAPA (شرکت تحقیقاتی کشاورزی برزیل)، و دانشگاه سائوپائولو (USP) امضا شد.

حاشیه استوایی به اولویت سازمان ملی نفت برزیل برای سال 2025 تبدیل می‌شود

سازمان ملی نفت، گاز طبیعی و سوخت‌های زیستی برزیل (ANP) مطالعه پتانسیل نفتی حاشیه استوایی را که شامل حوضه‌های رسوبی فوز دو آمازوناس، پارا-مارانهائو، بارهیریناس، سئارا و پوتیگوآر است، در اولویت‌های خود برای سال 2025 قرار داده است.

حداد می‌گوید "همه چیز نشان می‌دهد" که GDP تجدید نظر خواهد شد

وزیر دارایی فرناندو حداد گفته است که "همه چیز نشان می‌دهد" که وزارتخانه باید پیش‌بینی‌های خود برای رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال 2024 را افزایش دهد. پیش‌بینی فعلی برای این سال افزایش 2.5٪ است.

صنعت غذای برزیل 120 میلیارد رئال سرمایه‌گذاری تا سال 2026 انجام خواهد داد

در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، نمایندگان صنعت غذا اعلام کردند که تا سال 2026 حدود 120 میلیارد رئال سرمایه‌گذاری خواهند کرد. حدود 75 میلیارد رئال برای گسترش و نوسازی کارخانه‌ها و ساخت واحدهای جدید اختصاص خواهد یافت و 45 میلیارد رئال در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری خواهد شد. 

دولت برزیل قیمت‌های حداقل برنج را برای تشویق تولید افزایش می‌دهد

دولت فدرال تصمیم گرفته است تا قیمت‌های حداقل برنج را برای برداشت 24/25 افزایش دهد تا کاشت و تولید این محصول در سراسر کشور تشویق شود. سایر محصولات کشت شده در تابستان مانند سویا، ذرت و لوبیا نرخ‌های خود را کاهش داده‌اند.

دولت لولا نفت را تقویت می‌کند، اما برنامه‌ای برای استفاده از منابع ندارد

پس از یک سال و نیم از مدیریت دولت لولا، استفاده از نفت به عنوان یک منبع مالی برای انتقال به انرژی‌های پاک مطرح شده است، اما هیچ برنامه رسمی‌برای استفاده از این منابع وجود ندارد. علیرغم اینکه وزرا و رئیس‌جمهور نفت را به عنوان منبعی برای تامین مالی انرژی پاک معرفی می‌کنند، تحلیلگران و فعالان محیط زیست به این ادعاها با تردید نگاه می‌کنند و معتقدند که برنامه شفافی برای استفاده از این منابع وجود ندارد.

برزیل تا سال 2055، 3.7 تریلیون رئال از دست خواهد داد اگر به میدان‌های نفتی جدید توجه نکند

مطالعه‌ای توسط یک شرکت دولتی مرتبط با وزارت معادن و انرژی نشان می‌دهد که اگر برزیل از میدان‌های نفتی جدید مانند حاشیه استوایی استفاده نکند، تا سال 2055 حدود 3.7 تریلیون رئال از دست خواهد داد. این مطالعه برای حمایت از تصمیمات مربوط به این موضوع و تقویت استدلال‌های جناح حامی اکتشاف نفت در دولت تهیه شده است. کاهش اکتشاف نفت منجر به کاهش درآمدهای دولتی از سال 2032 خواهد شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما