معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۲۱- ۱۳:۳۱

اخبار اقتصادی برزیل

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی برزیل در هفته سوم تیر ماه 1403 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور؛ به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نگرانی‌ها در مورد مالیات جدید بر استخراج آهن در برزیل

جبهه پارلمانی استخراج پایدار برزیل با نگرانی به بحث‌ها در مورد اصلاح مالیاتی و اعمال مالیات انتخابی بر استخراج سنگ آهن نگاه می‌کند. سنگ آهن، ماده اولیه اصلی تولید فولاد و بخش‌های مختلف ساخت و ساز، در صورت اعمال مالیات، قیمت مواد و در نتیجه قیمت نهایی املاک را افزایش خواهد داد. این موضوع می‌تواند به طور مستقیم بر مردم تأثیر بگذارد و باعث کاهش اشتغال در صنعت ساخت و ساز شود که میلیون‌ها شغل ایجاد می‌کند.

تصویب قانون برنامه حرکت سبز و نوآوری در برزیل

قانون برنامه حرکت سبز و نوآوری (MOVER) به تصویب رسید. این برنامه به کاهش کربن در ناوگان خودروهای ملی برزیل کمک می‌کند و جبهه پارلمانی استخراج پایدار برزیل از این انتقال به شکلی استراتژیک و مسئولانه حمایت می‌کند. برزیل دارای منابع معدنی غنی از جمله لیتیوم و نایوبیوم است که برای تولید خودروهای الکتریکی و باتری‌ها ضروری هستند. هدف از این برنامه، ایجاد امنیت حقوقی و تشویق به تحقیق، نوآوری و توسعه زنجیره تولید یکپارچه است.

 بازگشایی بندر ایتاجایی پس از یک سال

بندر ایتاجایی پس از بیش از یک سال عدم فعالیت، مجدداً پذیرش کشتی‌های کانتینری را آغاز کرده است. اولین کشتی در این بازگشایی در روز یکشنبه وارد خواهد شد که این شروعی جدید برای فعالیت‌های بندری شهر محسوب می‌شود. شرکت JBS از طریق زیرمجموعه خود، سئارا، تعهد به حمل و نقل ماهانه 44,000 TEU کانتینر دارد.

 اثر اقتصادی مایلی بر صادرات به آرژانتین

صادرات برزیل به آرژانتین در نیمه اول سال جاری ۳۷.۶ درصد کاهش یافته است. با این حال، درآمدهای برزیل به مبلغ ۱۶۷.۶ میلیارد دلار رسیده که بالاترین رکورد تا کنون است. این کاهش صادرات به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب در آرژانتین و اقدامات اقتصادی رئیس جمهور جدید، خاویر مایلی، رخ داده است.

 فشار صنعت برزیل بر واردات ارزان‌تر از چین

صنعتگران از ایالت‌های سان‌پائولو و ریو دوژانیرو به دولت برزیل شکایت کرده‌اند که رقابت ناعادلانه‌ای به دلیل استفاده از شرکت‌های تجاری در واردات فولاد، شیشه و دیگر مواد از چین از طریق ایالت‌هایی که تخفیف‌های مالیاتی ICMS ارائه می‌دهند، وجود دارد. این تخفیف‌ها باعث می‌شود قیمت محصولات نهایی کاهش یابد و رقابت ناعادلانه‌ای ایجاد شود.

 سرمایه‌گذاری چین در ساخت راه‌آهن ترانس‌ اقیانوسی در برزیل

چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خود را در آمریکای جنوبی افزایش داده و به دنبال گسترش نفوذ و دسترسی به منابع طبیعی است. یکی از پروژه‌های بزرگ این سرمایه‌گذاری، ساخت راه‌آهن ترانس‌اقیانوسی است که برزیل را به پرو متصل می‌کند و موجب تسهیل تجارت بین دو قاره آسیا و آمریکا می‌شود. این پروژه چالش‌های بزرگی همچون عبور از جنگل آمازون و رشته‌کوه‌های آند را پیش رو دارد اما می‌تواند منجر به توسعه اقتصادی منطقه و تحکیم موقعیت استراتژیک چین در صحنه جهانی شود.

پرتغال نرخ مالیات شرکت‌ها را از 21 درصد به 15 درصد تا سال 2027 کاهش می‌دهد

دولت جدید پرتغال اعلام کرد که نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها (IRC) به تدریج از 21 درصد به 15 درصد کاهش می‌یابد. این تغییر بخشی از بسته اقدامات اقتصادی در برنامه دولت اتحاد دموکراتیک (AD) است که در مارس امسال انتخاب شد. وزیر دارایی، جواکیم میراندا سرمنتو، پس از جلسه شورای وزیران اعلام کرد که نرخ مالیات در سال 2026 به 17 درصد و در سال 2027 به 15 درصد کاهش می‌یابد. هدف این برنامه تحریک رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور و افزایش دستمزدها است. با این حال، برخی از قانون‌گذاران مخالف این پیشنهاد را بار سنگینی برای دولت دانسته و معتقدند که این امر مذاکرات بودجه آینده را دشوارتر خواهد کرد. با وجود اختلافات سیاسی، دولت به تصویب این اقدامات در پارلمان امیدوار است تا بتواند یک محیط اقتصادی پویاتر و رقابتی‌تر ایجاد کند. (این اقدام پرتغال می‌تواند به عنوان یک مدل موفق برای برزیل در نظر گرفته شود و فرصت‌های جدیدی را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور ایجاد کند).

عدم نهایی شدن توافق مرکوسور با اروپا به دلیل تناقضات داخلی اروپایی‌ها

رئیس‌جمهور برزیل، لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، در نشست سران مرکوسور در آسونسیون پاراگوئه اعلام کرد که توافق تجاری بین مرکوسور و اتحادیه اروپا به دلیل مشکلات داخلی اروپایی‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است. این توافق که بیش از ۲۰ سال در حال مذاکره است، در سال ۲۰۱۹ نسخه‌ای امضا شد اما به دلیل افزایش جنگل‌زدایی و نادیده گرفتن قوانین محیط زیستی توسط دولت بولسونارو، تصویب نشد. مذاکرات از مارس ۲۰۲۳ دوباره آغاز شد اما به خاطر خواسته‌های محیط زیستی اروپا و مخالفت کشاورزان فرانسوی با واردات محصولات کشاورزی از آمریکای جنوبی به تعویق افتاد. لولا همچنین بر لزوم هوشیاری اعضای مرکوسور در برابر تهدیدات به دموکراسی تأکید کرد.

 افزایش قیمت بنزین و گاز پخت‌وپز توسط پتروبراس

پتروبراس اعلام کرد که قیمت بنزین برای توزیع‌کنندگان را ۷.۱ درصد و قیمت گاز پخت‌وپز را ۹.۸ درصد افزایش می‌دهد. این افزایش قیمت از سه‌شنبه، ۹ ژوئیه اجرایی می‌شود. این اولین افزایش قیمت در سال جاری و تحت مدیریت جدید مگدا چامبریارد است. افزایش قیمت بنزین معادل ۰.۲۰ رئال به ازای هر لیتر و افزایش قیمت گاز پخت‌وپز معادل ۳.۱۰ رئال به ازای هر سیلندر ۱۳ کیلوگرمی خواهد بود.

دفاع لولا از "هماهنگی" بین بانک‌های مرکزی منطقه مرکوسور و پیشنهاد توافق جامع با چین

لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، در نشست سران مرکوسور در آسونسیون بر اهمیت "هماهنگی" بین بانک‌های مرکزی مرکوسور به منظور کاهش هزینه‌ها و بهره‌مندی شرکت‌های کوچک و متوسط تأکید کرد. او همچنین گفت که مرکوسور باید گفت‌وگوها برای یک توافق جامع با چین را در سال جاری عمیق‌تر کند. آرژانتین در این نشست توسط وزیر خارجه دیانا موندینو نمایندگی شد.

افزایش کشتار گاوها در برزیل به ۹ درصد

به گفته مشاوره داتاگرو پکوریا، کشتار گاوها در برزیل در سال ۲۰۲۴ به ۳۷.۲ میلیون راس، ۹ درصد بیشتر از سال گذشته، خواهد رسید. این افزایش به دلیل تمرکز بیشتر بر روی کشتار گاوهای ماده است که از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. انتظار می‌رود نقطه عطف در چرخه در سال آینده رخ دهد و کشتار به ۳۵.۶ میلیون راس کاهش یابد.

اجلاس سران برزیل-کانادا 2024

اجلاس سران برزیل-کانادا 2024 در تاریخ 22 و 23 اکتبر در سالن همایش‌های CCBC در سان پائولو برگزار خواهد شد. این رویداد فرصتی برای رهبران و مدیران اجرایی است تا در بحث‌های استراتژیک در مورد اقتصاد پایدار، نوآوری‌های تکنولوژیک و تجارت خارجی شرکت کنند. این اجلاس به منظور تقویت روابط تجاری، ترویج فرهنگی و سرمایه‌گذاری، تبادل دانش و ایجاد ارتباطات جدید برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند از داستان‌های موفقیت بهره‌برداری کنند، استراتژی‌های خود را بهبود بخشند و کسب و کار خود را در بازار کانادا گسترش دهند. اجلاس با مشارکت مدیران عامل، مدیران ارشد اطلاعاتی، مدیران ارشد مالی، سرمایه‌گذاران، مقامات دولتی و کارشناسان بین‌المللی برگزار می‌ش

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما