معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۱۲:۵۵

اخبار اقتصادی نیکاراگوئه و سه کشور آمریکای مرکزی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی نیکاراگوا و سه کشور آمریکای مرکزی در نیمه دوم تیر ماه 1403، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشورها به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

نیکاراگوا و چین توافقنامه‌هایی را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه امضا کردند

دولت های نیکاراگوا و جمهوری خلق چین اخیرا مجموعه ای از اسناد را برای گسترش همکاری بین دو کشور امضا کردند. این اسناد در پکن و طی سفر لاعورانو اورتگا به چین به امضا رسیدند. یکی از اسناد امضا شده، یادداشت تفاهم بین آژانس همکاری توسعه بین المللی جمهوری خلق چین و دبیرخانه ریاست جمهوری نیکاراگوا در مورد برنامه ریزی برای گسترش همکاری‌های توسعه ای  بین دو کشور برای دوره 2025-2027 است. "توافقنامه همکاری اقتصادی و فنی بین دولت چین و دولت نیکاراگوا از دیگر اسناد امضا شده طی این سفر است."علاوه بر این اسناد، توافقاتی در خصوص  تامین اتوبوس از چین برای سیستم حمل و نقل عمومی در نیکاراگوا به امضاء طرفین رسید. دولت نیکاراگوا در یادداشتی توضیح داد که امضای اسناد مذکور در چارچوب دومین کنفرانس سطح عالی مجمع برای اقدام مشترک جهانی که توسط چین سازماندهی شده است، صورت گرفت .هیئت اعزامی نیکاراگوا به سرپرستی لاعورانو  اورتگا مشاور رئیس جمهور در امور سرمایه گذاری، تجارت و همکاری بین المللی بود.  در تاریخ 9 ژوئیه، رئیس جمهور اورتگا به لاعورانو اورتگا به عنوان مشاور رئیس جمهور اختیارات کامل اعطا کرد تا به نمایندگی از طرف وی و دولت نیکاراگوا  موافقت نامه‌های مذکور را امضا نماید. این موضوع مورد توجه تحلیلگران سیاسی قرار گرفت و آن را نشانه ای از شروع  واگذاری قدرت در نیکاراگوا به لاعورانو اورتگا ارزیابی نمودند.

https://100noticias.com.ni/economia/132732-nicaragua-china-atrabajos-cooperacion-bilateral/.

تصویب قانون تسهیل تجارت میگو به چین در  مجلس ملی هندوراس

مجلس ملی هندوراس سه شنبه گذشته  قانونی را تصویب کرد که بر مبنای آن تجار چینی اجازه دسترسی بیشتر به بازار  میگوی هندوراس را خواهد داشت. این قانون به بازرگانان چینی علاوه بر صدور اجازه دسترسی به برداشت زود هنگام میگوی هندوراس، برخی از قوانین بروکراتیک و گمرکی را نیز برای آنها تسهیل نموده است. این توافق که همزمان با توافقات اولیه تجارت آزاد بین دو کشور به انجام رسیده است به نوعی نشان دهنده حسن نیت طرف هندوراسی در تجارت با دولت چین است. یکی از مقامات دولتی هندوراس گفت بزودی چندین کانتینر میگوی هندوراس به بازار چین عرضه خواهد شد و بر اساس قانون مصوب مجلس تجار هندوراس نیز مشکلی برای توسعه صادرات به چین  نخواهد داشت.

https://www.latribuna.hn/2024/07/17/aproban-proyecto-de-ley-que-permite-el-acceso-al-camaron-hondureno-al-mercado-de-china/

رشد قابل ملاحظه فعالیت های تولیدی در کاستاریکا

بر اساس شاخص ماهانه فعالیت اقتصادی (IMAE) بانک مرکزی کاستاریکا (BCCR) در ماه می، فعالیت های تولیدی در  این کشور 4.1 درصد رشد داشته اند. مطابق این آمار یازده فعالیت از پانزده فعالیت تولیدی در کاستاریکا نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیشتری داشته اند. با این حال بخش کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.4 درصد کاهش یافت. از دلایل اصلی این موضوع می‌توان به کاهش تولید قهوه در کاستاریکا اشاره کرد. بخش ساخت و ساز در این کشور نسبت به سال قبل 10.6 درصد رشد کرد که بیشتر مرتبط با پروژه‌های غیر مسکونی مانند ساختمان‌های اداری، انبارهای صنعتی و پارک ها می‌باشد. میزان رشد  فعالیت های خدماتی طی این مدت  4.9% بود که نسبت سال قبل 0.4 درصد افزایش داشته است. همچنین خدمات مالی به دلیل پویایی خدمات بانکی، بیمه عمر و بیمه خودرو رشد 6.9 درصدی، بخش حمل و نقل به دلیل جابجایی بیشتر کالاها و ورود گردشگران رشد 7 درصدی و  تولید برق و آب به دلیل تقاضای بیشتر هتل ها، بیمارستان‌ها، مدارس رشد 5.7 درصدی را تجربه کردند.

https://www.crhoy.com/economia/produccion-del-pais-crecio-4-1-segun-el-bccr/.

رئیس جمهور السالوادور: در دوره دوم ریاست جمهوری تمرکز دولت بر توسعه اقتصادی خواهد بود

رئیس جمهور السالوادور نجیب بوکله گفت: در دوره دوم ریاست جمهوری خود بر توسعه اقتصادی کشور تمرکز خواهد کرد. وی اظهار داشت ما نه تنها برای تامین امنیت غذایی، بلکه برای پویایی اقتصادهای خرد و کلان در السالوادور برنامه داریم. وی اظهار داشت: در قالب بخشی از راهبردهایی که دولت  برای تامین امنیت غذایی در السالوادور آغاز کرده است طرحی به مجلس ملی ارائه شد. بر اساس این طرح ما به دنبال حذف تعرفه‌های گمرکی 116 محصول غذایی هستیم و این قانون  به مدت 10 سال ادامه خواهد داشت .وی از احداث مراکز عرضه این کالاها در سراسر کشور به عنوان بخشی از فاز اول طرح اقتصادی موسوم به «غذا» خبر داد.

https://lapagina.com.sv/nacionales/presidente-bukele-buscara-un-balance-entre-macroeconomia-y-microeconomia-con-el-plan-economico/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما