معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۷:۵۹ - مشاهده: ۱۰۴

اخبار اقتصادی روسیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روسیه در هفته چهارم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

نظر رئیس جمهور روسیه  در مورد ضرورت استفاده گسترده تر از روبل دیجیتال در اقتصاد  روسیه

 ولادیمیر پوتین رئیس  جمهور در جلسه ای در مورد مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: « اکنون ما باید گام بعدی را برداریم، یعنی: گذار به توسعه گسترده تر و تمام عیار به  روبل دیجیتال در اقتصاد، در فعالیت های اقتصادی و در زمینه مالی».

پوتین  با اشاره  به اجرای آزمایشی  پروژه بانک مرکزی در آگوست ۲۰۲۳  گفت : « ما در مورد  استفاده آزمایشی از روبل دیجیتال و آزمودن آن صحبت می‌کنیم»  در واقع، این شکل دیگری از پول ملی ما است. ویژگی آن این است که شهروندان و مشاغل می‌توانند بدون توجه به اینکه در کدام بانک حساب دارند، از روبل دیجیتال استفاده کنند.»

https://tass.ru/ekonomika/21384313

 

خبر روسسلخوز نادزور: مشابه  داروی دامپزشکی Nobivac Rabies  در فدراسیون روسیه وجود دارد

سرویس مطبوعاتی روسسلخوز نادزور در گفتگو با خبرگزاری تاس  اظهار داشت که یک داروی دامپزشکی  مشابه  با داروی‌هاری  Nobivac برای پیشگیری از هاری در سگ ها و گربه‌ها وجود دارد  و بازار از نظر داروهای دامپزشکی در برابر بیماری‌های خطرناک گربه‌ها و سگ ها 100٪  تامین است

این اداره روز قبل گزارش داد  که ثبت دولتی داروی دامپزشکی "Nobivac Rabies برای پیشگیری از هاری در سگ ها و گربه‌ها  با  توجه به درخواست دارنده حق  امتیاز لغو شده است.

در حال حاضر در بازار روسیه، یک داروی دامپزشکی مشابه  Nobivac Rabies وجود دارد که Rabican نام دارد و  توسط شرکت داروی زیستی  شولکوفسکی تولید می‌شود. در این گزارش آمده است که در بازار روسیه 100 درصد داروهای دامپزشکی در برابر بیماری‌های خطرناک گربه‌ها و سگ ها از جمله‌هاری تامین می‌شود، زیرا تحویل این داروها در چارچوب  سفارش دولتی انجام می‌شود.

https://tass.ru/ekonomika/21385403

 

 احتمال  چند برابر شدن جریمه‌های بانک هایی که مشتریان را فریب می دهند.

روزنامه ایزوستیا به نقل از میخائیل ماموتو، رئیس سرویس  حمایت از مصرف کنندگان  بانک مرکزی برای  اطمینان از در دسترس بودن خدمات مالی، می نویسد:  جریمه‌های بانک های روسیه به دلیل فریب دادن مشتریان ممکن است به چند برابر افزایش یابد.

او در مصاحبه ای با این نشریه گفت: « من انتظار دارم که این اتفاق در آینده نزدیک رخ دهد تا قانون امسال تصویب شود».

خاطرنشان می‌شود که این ابتکار مورد حمایت آناتولی آکساکوف رئیس کمیته بازارهای مالی دومای دولتی  قرار گرفت.

https://1prime.ru/20240717/shtraf-850210630.html

 

چین و روسیه در حال بررسی امکان همکاری در سامانه میر هستند.

ژانگ هانوی سفیر چین در مسکو در مصاحبه ای با ایزستیا گفت که موسسات مالی در چین و روسیه در حال بررسی امکان همکاری در سیستم پرداخت میر هستند.

به این ترتیب او به این سوال پاسخ داد که آیا چین قصد دارد کارت سیستم پرداخت روسیه Mir را بپذیرد و آیا معرفی سایر روش های پرداخت برای روس ها در چین در نظر گرفته شده است. وی گفت: "برای جذب مسافران خارجی ، چین همچنان به بهبود شرایط سفر ادامه می دهد ، از جمله صدور" نتیجه گیری در مورد بهینه سازی بیشتر خدمات پرداخت برای افزایش راحتی پرداخت" ، امکان اتصال کارت های بانکی خارجی به سیستم عامل های پرداخت چینی و همچنین استفاده بیشتر از کیف پول های الکترونیکی خارجی ، از جمله گردشگران روسی را فراهم می‌کند

. https://1prime.ru/20240717/mir-850198122.html 

 

مطالعات نشان می دهد که اشتغال غیررسمی در فدراسیون روسیه 13.2 درصد افزایش یافته است

تعداد روس های شاغل در بخش غیررسمی در سه ماهه اول سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 13.2 ٪ یا 1.7 میلیون نفر افزایش یافته است. چنین داده‌هایی توسط سرویس تحلیلی شبکه حسابرسی و مشاوره FinExpertiza ارائه می‌شود . 14.4 میلیون "کارگر غیررسمی" در روسیه وجود دارد ، این حداکثر ارزش سه ماهه از سه ماهه چهارم سال 2021 و همچنین سهم افراد شاغل در بخش غیررسمی است - 19.6٪. حدود یک نفر از هر پنج کارگر در کشور در یک شرکت ثبت شده رسمی‌کار نمی‌کند.

https://tass.ru/ekonomika/21390417

 

تلاش برای بالا بردن سطح اقتصادی قفقاز شمالی

میخائیل میشوستین جلسه ای در مورد توسعه منطقه فدرال قفقاز شمالی در گروزنی برگزار کرد.

نخست وزیر میخائیل میشوستین روز سه شنبه 16 ژوئیه از گروزنی بازدید کرد و با اعضای کمیته اجرایی توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه فدرال قفقاز شمالی (ncfd) ، همزمان با انجمن سرمایه گذاری قفقاز که در آنجا برگزار می‌شود ، جلسه ای برگزار کرد. وظیفه این انجمن متحد کردن دولت و کسب و کار در حل مسئله توسعه پتانسیل سرمایه گذاری منطقه است. برای انجام این کار ، از جمله موارد دیگر ، لازم است مسائل مربوط به خروج اقتصادهای منطقه فدرال قفقاز شمالی از سایه‌ها و توسعه سیستم حمل و نقل را حل کنید — نخست وزیر روز سه شنبه در این مورد دستورالعمل های متعددی را ارائه داد. میخائیل میشوستین روز سه شنبه 16 ژوئیه از گروزنی بازدید کرد و در آنجا جلسه ای در مورد توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه فدرال قفقاز شمالی در چارچوب انجمن سرمایه گذاری قفقاز (CIF) برگزار کرد. Cif توسط مقامات محلی به عنوان یک پلتفرم طراحی شده برای نشان دادن توانایی‌های کلان منطقه و به دست آوردن راه حل هایی از دولت و کسب و کار که به توسعه پتانسیل اقتصادی قفقاز شمالی کمک می‌کند ، استفاده می‌شود. همانطور که رئیس وزارت اقتصاد ماکسیم Reshetnikov به طور جداگانه اشاره کرد ، در آستانه راه اندازی پروژه‌های ملی جدید ، مهم است که برنامه‌های مناطق را هماهنگ کنیم ، دستورالعمل ها و اولویت های آنها را تعیین کنیم.

https://www.kommersant.ru/doc/6836679

  

هزینه بازیافت خودروهای وارداتی در روسیه تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند

پیش نویس مصوبه دولت در خصوص افزایش کارمزد بازیافت خودروها در پرتال پیش نویس مقررات منتشر شده است. این امر افزایش نرخ بهره به میزان 70 تا 85٪ را پیش بینی می‌کند و هر ساله هزینه بازیافت بطور پیوسته تا سال 2030 با شاخص 10 تا 20٪ تعیین می‌گردد. در صورت تصویب این سند از اول اکتبر 2024 لازم الاجرا خواهد شد.

https://www.bfm.ru/amp/news/554315

 

میشوستین دستور داد تا از تقاضا برای محصولات با تکنولوژی بالا در کشور اطمینان حاصل شود

میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، در چارچوب کار دستیابی به فناوری پیشرفته، به وزارتخانه‌های مربوطه دستور داد تا سفارش دهندگان حرفه ای را برای تامین تقاضای بلندمدت برای محصولات با فناوری پیشرفته در کشور شناسایی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیئت دولت، وزارت صنعت و تجارت، وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، وزارت انرژی و شرکت دولتی « روس کوسموس»   موظف به انجام این کار شده اند. این دستورالعمل در پایان جلسه راهبردی  در مورد پروژه ملی « ابزار تولید و اتوماسیون»  که در ماه ژوئن برگزار شد، صادر شد.

وزارت صنعت و تجارت هنگام تهیه شناسنامه این پروژه ملی، باید اقدامات موجود را برای حمایت از ماشین سازی بومی تجزیه و تحلیل کند. این وزارتخانه همچنین باید در نظر بگیرد که استفاده از اقداماتی برای حمایت از بازار داخلی، از جمله اقدامات غیر تعرفه ای، با در نظر گرفتن بهبود سیستم تایید تولید ماشین ابزار و ربات های صنعتی در روسیه ، در شناسنامه در نظر گرفته شود.

تهیه و ارائه پیش نویس روش های محاسبه شاخص های پروژه ملی از جمله شاخص « تراکم روباتیک سازی» به وزارت توسعه اقتصادی از دیگر وظایفی است که به وزارت صنعت و تجارت محول شده است.

https://tass.ru/ekonomika/21391369

 

دشوار شدن پرداختهای تجاری بین روسیه و چین به یوان در نتیجه تحریم های آمریکا

طبق اظهارات چندین صادرکننده روسی  در مصاحبه با  بلومبرگ ، پرداخت ها با چین یا مسدود شده یا به شدت به تعویق افتاده است. این مشکل پس از آن که ایالات متحده معیارهای اعمال تحریم های ثانویه را در ماه ژوئن گسترش داد ، به وجود آمد.

 بلومبرگ تاکید می‌کند که سه صادرکننده مورد اشاره مایل به ناشناس ماندن بودند. به گفته آنها، پرداخت مستقیم از چین به روسیه اکنون بسیار دشوار یا حتی غیرممکن شده است. علاوه بر این، این موضوع حتی در رابطه با پرداخت ها به یوان نیز صدق می‌کند. همچنین نماینده شرکت کشاورزی روسیه نیز به بلومبرگ گفت که برخی از خریداران چینی محصولات کشاورزی روسیه در پرداخت ها با مشکل مواجه شده اند.

در عین حال، سایر صادرکنندگان به آژانس گفتند که در بحث پرداخت هیچ مشکلی ندارند.  برای نمونه یک تراکنش بزرگ به یوان برای انرژی  در این ماه به خوبی انجام شده است.

به گفته  یکی از منابع بلومبرگ، حتی آن دسته از صادرکنندگانی که در پرداخت مشکل دارند، روش های پرداخت جایگزینی پیدا می‌کنند: مانند کشورهای ثالث یا ارزهای دیجیتال. علاوه بر این، برخی از معامله گران همچنان می‌توانند پرداخت ها را به یوان به روسیه انجام دهند هرچند این کار تنها از طریق تعداد محدودی از بانک های بزرگ دولتی امکان پذیر است.

به گفته یکی از منابع بلومبرگ در بازار، تجارت بین روسیه و چین به دلیل افزایش قابل توجه هزینه‌های پرداخت گران تر شده است. با این حال، هیچ فروپاشی در واردات وجود ندارد و تجارت ادامه دارد.

به گفته اداره کل گمرک چین، گردش تجاری بین دو کشور در ژانویه تا ژوئن 1.8 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و به 116.9 میلیارد دلار رسیده است، صادرات روسیه به چین به 65.2 میلیارد دلار 3.9 درصد افزایش یافته است. در سال 2023، گردش تجاری بین فدراسیون روسیه و چین به رقم بی سابقه 240.11 ( دویست و چهل ممیز یازده) میلیارد دلار رسید.

 https://www.kommersant.ru/

 

دستور پوتین برای رسیدگی به وضعیت استخراج ارز های دیجیتال در روسیه و وضع مالیات بر آن

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روز ۲۷ جولای در نشستی در مورد مسائل اقتصادی، به مقامات این کشور دستور داد تا موضوع وضع مالیات بر استخراج ارزهای دیجیتال را بررسی کنند.  

رئیس جمهور با اشاره به خطرات ناشی از رشد مصرف برق در استخراج ارزهای دیجیتال خواستار تصمیم گیری درست و به موقع، از جمله در سطح فدرال شد.

پوتین  یاد آور شد : «من قبلا دستورالعمل هایی را برای تنظیم استخراج ارزهای دیجیتال در روسیه، از جمله مالیات بر این فعالیت و تصمیمات تعرفه ای، داده ام.» پوتین به مقامات  پیشنهاد کرد تا در مورد نتایج به دست آمده و برنامه ای برای کار بیشتر بحث کنند.

رهبر روسیه همچنین بر لزوم تنظیم بخش استخراج رمز ارز در سطح قانونگذاری تاکید کرد. به گفته وی، اگر « مزارع  استخراج رمز ارز» تمام ظرفیت انرژی را مصرف کنند، وقفه‌هایی در امکانات اجتماعی، ساختمان‌های مسکونی و شرکت ها ایجاد می‌شود. پوتین اظهار داشت که پروژه‌های امیدوارکننده در زمینه زیرساخت ها و سرمایه گذاری نیز متوقف خواهند شد.

https://www.pnp.ru/politics/putin-poruchil-prorabotat-vvedenie-naloga-na-mayning-kriptovalyut.html

 

قصد وزارت کشاورزی برای  حمایت از صادرات محصولات لبنی

  در گزارش وزارت کشاورزی روسیه آمده  است که این وزارت حمایت از صادرات محصولات لبنی روسیه را تقویت خواهد کرد و در حال تدوین قوانینی است که  ضریب جبران خسارت برای حمل و نقل این محصولات را افزایش می دهد و در حال بررسی اعمال یک سهمیه جداگانه برای یارانه دامداری است.

 در این گزارش همچنین آمده است که در حال حاضر  تمام محصولات لبنی تولید شده در کشور از حمایت دولتی، به ویژه در چارچوب وام های ترجیهی برخوردار بوده و خود این صنعت یکی از رشته‌های اولویت دار وزارت کشاورزی است.

طبق گزارش وزارت کشاورزی تقاضا برای محصولات لبنی در بازار داخلی و همچنین حجم تولید آن افزایش یافته است.

طبق برنامه  وزارات کشاورزی تا سال 2030 شاخص تولید شیر خام در کشور باید به 39 میلیون تن برسد.

https://tass.ru/ekonomika/21401391

 

نظر بانک مرکزی در مورد فشار تورمی در روسیه

 طبق گزارش بانک مرکزی به طور کلی، فشارهای تورمی هنوز کاهش ثابتی را نشان نداده است. برای پایدار کردن روند کاهش تورم، لازم است شرایط پولی سخت برای مدت طولانی تری نسبت به آنچه در ماه آوریل پیش بینی شده بود، حفظ شود.

قیمت های مصرف کننده پس از افزایش 0.74 درصدی در ماه مه، 0.64 درصد در ماه ژوئن افزایش یافت. افزایش قیمت ماهانه با تعدیل فصلی بر حسب سالانه، از 10.7درصد (ده ممیز هفت) درصد در ماه مه به 9.3 درصد ( نه ممیز سه ) کاهش یافت که  از مقادیر ژانویه تا آوریل 2024 به طور قابل توجهی بالاتر است.

 در این گزارش همچنین آمده است که «بر اساس پیش بینی بانک روسیه، سیاست پولی فعلی گسترش مازاد تقاضای داخلی و پیامدهای تورمی آن را محدود می‌کند.»

 در حال حاضر نرخ  بهره بانک مرکزی  همان 16 % و در سطح  اواسط دسامبر 2023 باقی مانده  است. در تاریخ 7 ژوئن الویرا نبی اولینا، رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت که ، هیئت مدیره بانک روسیه افزایش نرخ بهره بانکی به 18% را مورد بررسی قرار داده است. در همان روز، هیئت مدیره بانک مرکزی نرخ بهره را در حد 16 درصد نگاه داشت.

در همان زمان بانک مرکزی در گزارش مطبوعاتی خود امکان افزایش نرخ بهره را ممکن دانست و  خاطرنشان گردید که  بازگرداندن تورم به  میزان هدف گذاری شده مستلزم دوره بسیار طولانی تر حفظ شرایط سخت پولی در اقتصاد، نسبت به آنچه در آوریل پیش بینی شده بود، است.

https://www.vedomosti.ru/economics/news/2024/07/16/1050386-inflyatsionnoe-davlenie


ترکیه خواستار ایجاد سیستم پرداخت با روسیه شد

 معاون رئیس حزب وطن ترکیه ("وطن") به خبرگزاری RIA Novosti Hakan topkurulu گفت که ترکیه و روسیه ، در برابر مشکلات تجاری ، نیاز به ایجاد یک سیستم پرداخت متقابل دارند ، صادرات به دلیل فشار تحریم های ایالات متحده کاهش می یابد. بر اساس محاسبات RIA Novosti ، حجم صادرات ترکیه در نیمه اول سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال 2023 تقریبا 22 درصد کاهش یافته است. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط شورای صادرکنندگان ترکیه (TIM) ، ترکیه از ژانویه تا ژوئن 3.795 میلیارد دلار کالا به روسیه عرضه کرد. بنابراین ، فدراسیون روسیه از جایگاه 7 به 10 در لیست واردکنندگان اصلی کالاهای ترکیه تنزل یافته است ، سهم آن در کل صادرات حدود 3.5 ٪ است. "ترکیه در ارتباط با تحریم های اعمال شده علیه روسیه ، به ویژه در زمینه صادرات کالاهای صنعتی ، مشکلاتی را تجربه می‌کند. صادرات در پنج ماه اول به دلیل فشار تحریم های آمریکا 1 میلیارد و 382 میلیون دلار کاهش یافت.

https://1prime.ru/20240719/turtsiya-850258327.html"

 

روسیه برای اولین بار بیش از یک چهارم صادرات گندم جهان را به خود اختصاص داد

بر اساس نتایج فصل کشاورزی 2024-2023 ، روسیه رکورد 55.3 میلیون تن گندم را به خارج از کشور ارسال کرد که بر اساس داده‌های شورای بین المللی غلات که توسط RIA Novosti مورد مطالعه قرار گرفت ، کمی‌بیش از 26 ٪ از صادرات جهانی است.

بر اساس برآوردهای این سازمان ، در پایان فصل ، روسیه 55.3 میلیون تن گندم صادر کرد که بالاتر از پیش بینی سازمان در ماه ژوئن 53.1 میلیون تن است. این بالاترین حجم صادرات در تاریخ فعلی است و تقریبا 15 درصد بیشتر از رقم سال گذشته است.

در نتیجه ، سهم روسیه در صادرات جهانی گندم به رکورد 26.1 درصد افزایش یافت. حداکثر قبلی در سال کشاورزی 2018-2017 با سهم 23.4٪ بود و سال گذشته حدود 23.1 ٪ بود.

https://1prime.ru/20240719/pshenitsa-850257209.html.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما