معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی غنا

بخش دوم گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته چهارم تیر ماه 1403مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 خبرهای اقتصادی جمهوری غنا

کاهش تولید کاکائو در غنا به 430 هزار تن در فصل زراعی منتهی به ژوئن 2024

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط هیئت کاکائو غنا (Cocobod) و گزارش اخیر رویترز، تولید کاکائو غنا در فصل زراعی منتهی به ژوئن سال جاری، 430 هزار تن گزارش گردیده است که نشان دهنده کاهش قابل توجهی نسبت به میانگین تولید فصلی آن است که این امر، نگرانی‌هایی را در مورد چالش‌هایی که دومین تولیدکننده بزرگ کاکائو در جهان با آن مواجه است را افزایش داده است.

کاهش برداشت کاکائو در غنا و ساحل عاج، که به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان کاکائو در جهان نیز شناخته می‌شوند، از ابتدای سال منجر به افزایش قیمت کاکائو در بازارهای جهانی گردیده است.

عوامل متعددی در کاهش تولید کاکائو غنا نقش داشته‌اند که از جمله آنها می‌توان به الگوهای آب و هوایی نامطلوب، آفات و بیماری‌های رایج درختان کاکائو، مانند بیماری ساقه متورم (CSSVD) و استخراج غیرقانونی طلا که با تخریب مزارع کاکائو و منحرف کردن نیروی کار از فعالیت‌های کشاورزی به استخراج طلا تغییر کاربری می‌دهند را نام برد. همچنین این چالش‌ها به ویژه بر مناطقی مانند اشانتی و جنوب غربی غنا تأثیر گذاشته‌اند که به طور سنتی سهم عمده‌ای در تولید کاکائو این کشور دارند. به عنوان مثال، منطقه اشانتی تا پایان ژوئن سال جاری، حدود 104 هزار تن دانه کاکائو تولید کرد که نسبت به 160 هزار تن تولید در فصل گذشته، کاهش قابل توجهی داشته است

 

تداوم افزایش قیمت سوخت در غنا و عبور قیمت بنزین از 15 سدی در هر لیتر

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، برخی از شرکت‌های نفتی (OMC) در سراسر غنا همزمان با آغاز دومین دوره قیمت گذاری برای ماه ژوئیه 2024، شروع به افزایش قیمت محصولات نفتی خود در جایگاه‌های عرضه سوخت کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شل، قیمت یک لیتر بنزین را از 14.80 سدی به 15.10 سدی و قیمت هر لیتر گازوئیل را از 14.92 سدی به 15.25 سدی افزایش داده‌اند که در روزها و ساعات آینده انتظار می‌رود که شرکت‌های نفتی بیشتری که در غنا فعالیت می‌کنند، از این روند پیروی کنند و قیمت‌های خود را افزایش دهند.

همچنین، انتظار می‌رود که این اقدام باعث افزایش بیشتر نرخ کرایه‌های حمل و نقل، هزینه‌های زندگی، به ویژه در بخش کالاها و خدمات گردد.

پیش بینی Fitch در مورد چشم انداز مثبت سدی غنا در نیمه دوم سال جاری

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، بر اساس گزارش موسسه Fitch Solutions، با عنوان جمع بندی ارزهای کشورهای منطقه زیر صحرای آفریقا و ثبات بیشتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، اعلام کرده است که بهبود شرایط خارجی از جمله: بهبود روحیه سرمایه گذاران، افزایش جریان ورودی دلار و تسهیل شرایط خارجی، در سه ماهه آینده از ارزهای کشورهای منطقه زیر صحرای آفریقا حمایت بیشتری خواهد کرد.

براساس این گزارش، سدی غنا از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۹.۲ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است که آن را در بین بدترین ارزهای جهان قرار داده است. اما با این حال، انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۴، عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

شایان ذکر است که غنا در تاریخ ۸ ژوئیه سال جاری با دارندگان اوراق قرضه بین المللی برای بازسازی ۱۳ میلیارد دلار از بدهی‌های خارجی خود به توافق رسید، فرآیندی که انتظار می‌رود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ به اتمام برسد.

 

درآمد 71 میلیارد سدی صنایع پایین دستی نفت غنا در سال 2023

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای دکتر مصطفی عبدالحمید، مدیر اجرایی شرکت ملی نفت غنا (NPA)، هفته جاری در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی نفت غنا 2024 (GHIPCON) که با موضوع «صنایع پایین دستی نفت و ساخت آینده‌ای برای رشد، کارایی و پایداری» در اکرا برگزار گردید، اعلام کرد که صنایع پایین دستی نفت این کشور در سال 2023، بالغ بر 71 میلیارد سدی درآمد به دست آورده است که تقریباً به میزان 8.4 درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) غنا کمک نموده است.

مدیرعامل NPA اظهار داشت که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، غنا به عنوان یک هاب منطقه‌ای برای فرآورده‌های نفتی نیز عمل می‌کند. به طوری که در سال 2023، این کشور 385 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی را به کشورهای همسایه مانند: مالی، نیجر، ساحل عاج، توگو و بورکینافاسو صادر یا به آنها ترانزیت کرده است و کشورهای سنگال و گامبیا نیز به تازگی به جمع واردکنندگان فرآورده‌های نفتی از غنا پیوسته‌اند.

وی همچنین افزود که ابتکارات مبتنی بر فناوری NPA، مانند طرح علامت گذاری فرآورده‌های نفتی و پروژه ردیابی خودروهای جاده‌ای، نظارت و یکپارچگی کیفیت و کمیت فرآورده‌های نفتی را افزایش داده است. اما با این حال، چالش‌ها به ویژه در مورد فعالیت‌های غیر قانونی در این بخش، همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال، در سال 2023، NPA حدود 900 هزار لیتر فرآورده‌های نفتی قاچاق را بازیابی کرد و تحریم‌هایی را علیه ارائه دهندگان خدمات نفتی متخلف (PSP) اعمال نمود.

 خبرهای اقتصادی جمهوری توگو

ثبت تردد 1.4 میلیون مسافر از طریق فرودگاه بین المللی توگو در سال 2023

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، فرودگاه بین‌المللی Gnassingbé Eyadema (AIGE) توگو در سال 2023، شاهد افزایش چشمگیر ترافیک مسافری به میزان 1.4 میلیون مسافر بوده است که این تعداد، 52 درصد بیشتر از 916 هزار نفر در سال 2019 می‌باشد.

راه اندازی مسیرهای پروازی جدید از جمله، دو مسیر با خطوط هوایی اتیوپی و چهار مسیر با خطوط هواپیمایی آسکی، که تعداد کل مقصدهای ارائه شده پروازی در سراسر جهان را به 41 نقطه افزایش داده است و باعث افزایش تردد مسافران در این فرودگاه گردیده است. همچنین راه اندازی پرواز مستقیم لومه به واشنگتن در ژوئن 2022 توسط خطوط هوایی اتیوپی نیز به این پویایی کمک کرده است.

در حالی که AIGE به طور قابل توجهی ترافیک مسافری خود را افزایش داده است، اما همچنان در رقابت با فرودگاه‌های منطقه‌ای مانند فرودگاه بین المللی Félix Houphouët-Boigny در ابیجان که در سال ۲۰۲۳ شاهد ۲.۳ میلیون مسافر بود در رتبه پایین‌تر قرار دارد.

با این حال، چشم انداز آینده AIGE مثبت ارزیابی می‌گردد. هدف این فرودگاه رسیدن به 1.5 میلیون مسافر تا سال 2025 است، که با توجه به رونق مداوم صنعت گردشگری توگو، هدفی قابل دستیابی به نظر می‌رسد.

امضا قراردادهای مالی جدید به ارزش 298 میلیون دلار توسط بانک جهانی و توگو

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، بانک جهانی و دولت توگو روز جمعه گذشته، سه توافقنامه تأمین مالی جدید به ارزش ۲۹۸ میلیون دلار امضا کردند، این بودجه به توگو کمک خواهد کرد تا دسترسی جوامع روستایی به برق را افزایش داده، ارائه خدمات عمومی را بهبود بخشد و همبستگی اجتماعی را تقویت نماید.

این سه توافق برای سه پروژه مختلف از جمله پروژه توسعه فراگیر از طریق دسترسی به برق (IDEA) به بیش از ۱.۵ میلیون نفر، عمدتاً در مناطق روستایی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار، عملیات تقویت بخش دولتی توگو برای ارائه خدمات (PforR) جمع آوری مالیات‌ها به صورت الکترونیکی و افزایش تراکنش‌های مالی الکترونیکی به ارزش 75 میلیون دلار و پروژه همبستگی اجتماعی مناطق شمالی خلیج گینه (COSO) برای حمایت از پناهندگان و جوامع میزبان آنها به ارزش 23 میلیون دلار اختصاص یافته است.

علاوه بر این سه توافق، توگو به لطف معافیت ویژه، مبلغ ۳۱۵ میلیون دلار دیگر را نیز از طریق برنامه پیشگیری و تاب آوری گروه بانک جهانی دریافت نمود که در نتیجه، مجموع بودجه اختصاص یافته به این کشور به بیش از ۶۰۰ میلیون دلار رسید.

لازم به ذکر است که مراسم امضا این توافق نامه‌ها در حاشیه ارائه چارچوب جدید مشارکت کشوری (CPF) بانک جهانی با توگو برای سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ برگزار شد که هدف آن کاهش فقر، افزایش رفاه مشترک و ترویج توسعه پایدار از طریق ایجاد مشاغل با کیفیت، بهبود سرمایه انسانی و توسعه فراگیر و پایدار منطقه‌ای است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما