معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۳۰- ۱۶:۲۵ - مشاهده: ۸۸

اخبار اقتصادی نروژ

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی نروژ در نیمۀ دوم تیرماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

اعمال محدودیتهای بندری جدید بر کشتی‌های ماهیگیری روسیه

9 جولای  2024

نروژ در حال تشدید محدودیت ها بر کشتی‌های ماهیگیری روسی در بنادر باتسفیورد، ترومسو و کرکنس است که قبلاً تا حدی از ممنوعیت های بندری معاف شده بودند. در ابتدا، این کشتی‌ها می‌توانستند ماهی‌ها را تخلیه کنند، خدمه را عوض کنند، مایحتجشان را تهیه کنند و بدون محدودیت زمانی در اسکله بمانند.

طبق قوانین جدید، حضور کشتی‌های ماهیگیری روسیه حداکثر به مدت پنج روز کاری یا هفت روز با احتساب تعطیلات رسمی و تعطیلات آخر هفته، در بنادر سرزمین اصلی نروژ، محدود شده‌است و فقط می‌توانند از پایانه‌ها یا اسکله‌های خاص برای ورود و خروج استفاده کنند.

وزیر دادگستری و آمادگی اضطراری نروژ از افزایش بازرسی‌های پلیس و گمرک و الزامات سخت گیرانه تر برای کشتی‌های ماهیگیری روسیه خبر داد. دولت به گمرک اختیار داده است که اطلاعات را با پلیس ایالتی نروژ به اشتراک گذارد و همکاری‌های لازم را بعمل آورد. این در حالی است که ارتش نروژ نظارت بر فعالیت های دریایی و به اشتراک گذاری اطلاعات با سایر سازمان‌ها را کماکان بعهده خواهد داشت.

https://phys.org/news/2024-07-phosphorus-recovery-recycling-norway.html

 

وعده کمک 93 میلیون دلاری نروژ به اکراین

11 جولای 2024

نخست وزیر نروژ روز پنجشنبه در نشست ناتو در واشنگتن گفت: نروژ یک میلیارد کرون (92.69 میلیون دلار) برای حمایت از اوکراین برای دفاع هوایی خود اهدا خواهد کرد. این کمک یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که نروژ اعلام کرد که شش جت جنگنده اف-16 را به اوکراین می دهد تا به این کشور در تلاش های دفاعی در برابر حملات هوایی روسیه کمک کند. این درحالی است که اوکراینی‌ها برای محافظت از جمعیت خود به دفاع هوایی بیشتری نیاز دارند.

https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/norway-to-donate-93-mln-to-ukraine-for-air-defence-pm-says/articleshow/111663043.cms?from=mdr

 

اقدامات لازم برای ترویج بازیافت فسفر در نروژ

12 جولای 2024

این گزارش جدید بر نیاز نروژ به بازیابی و استفاده مجدد از فسفر، یک عنصر حیاتی برای کشاورزی و آبزی پروری تاکید می‌کند. در حال حاضر، سرنوشت بخش عمده ای از فسفر وارداتی به خاک و آبهای نروژ ختم می‌شود و باعث آسیب زیست محیطی می‌شود. با توجه به برنامه‌های نروژ برای افزایش قابل توجه تولید ماهی قزل آلا Troutو ماهی قزل آلا Salmon تا سال 2050، این موضوع به ویژه ضروری است.

فسفر که عمدتاً از سنگ‌های فسفات به دست می‌آید، یک منبع حیاتی با ذخایر محدود جهانی است که عمدتاً در چند کشور متمرکز شده است و عرضه را در برابر بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیکی و اقتصادی آسیب‌پذیر می‌کند. این گزارش از رویکرد اقتصاد چرخشی برای حفظ فسفر در گردش از طریق بازیافت و استفاده مجدد حمایت می‌کند.

استراتژی‌های کلیدی پیشنهادی عبارتند از: توسعه یک سیستم ملی حسابداری مواد مغذی، به حداقل رساندن تلفات و تجمع فسفر در سطح مزرعه، ایجاد زیرساخت برای جمع آوری، پردازش و تجارت کود و لجن ماهی برای تولید محصولات کود بازیافتی با کیفیت بالا و اجرای مقررات برای ارتقای بازار کودهای بازیافتی. هدف این رویکرد کاهش خطرات عرضه، آلودگی محیط زیست و افزایش امنیت غذایی با مدیریت موثر منابع فسفر است.

https://www.feednavigator.com/Article/2024/07/12/Norwegian-farming-How-to-achieve-a-circular-phosphorus-economy

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما